Iemand zei:
Het ging ook niet over de kwantiteit, maar kwaliteit van de publicaties. Iets waar jij over zei dat UGent niet op de nationale top kon staan. Ik zeg van wel en verwijs naar het VIB en jij start opnieuw met universiteit met universiteit te vergelijken in plaats van vakgroep met vakgroep. Jij beweert dat de grote universiteiten op de meeste vlakken andere universiteiten achter zich laten. Ik verwijs dan naar het feit dat ik niet geloof dat literatuurstudies daar zo veel beter zijn dat het niveau dag en nacht verschilt en dan zeg je tegen mij dat ik niet over zo'n zaken mag praten. Dat terwijl ik een paar posts geleden al zei dat ze exact wetenschappelijk sterk staan.
Je beseft toch dat 'exacte wetenschap' niet 1 vakgroep is? Ik heb nergens gezegd dat UGent niet kan in een bepaald gebied internationale top zijn (dat zou zever zijn), maar dat over heel de universiteit (gemiddeldes...) bekeken ze zonder enige twijfel gaan moeten onderdoen in kwaliteit voor een universiteit die als wereldtop wordt aanzien (Cambridge, MIT, Harvard ...) Het feit dat jij daar dan plots specifiek literatuurstudies bij betrekt (waar we beiden duidelijk niets van kennen), is vrij absurd. Vooral omdat het dan nog eens een vakgebied is die nogal zeer moeilijk uit te drukken is in termen van succes. (Wat maakt de ene literatuurstudie beter dan de andere?) Terwijl dat in exacte wetenschappen, geneeskunde, technologie-onderzoek... wel degelijk wel tot op zekere hoogte mogelijk is. Soit, als jij wil geloven dat de totale impact van UGent in de wetenschappelijke wereld niet moet onderdoen voor pakweg Cambridge, je doet maar.
Matt. zei:
Allemaal goed en wel, heb je eigenlijk iets te zeggen over onderwijs waar het oorspronkelijk over ging?
En ja, ik denk dat het aantal Nobelprijzen een gevolg is van meer geld + de naam hebben, denk dat er hier wel sprake is van een synergistisch effect. Concreet op die Nobelprijzen: Er is hier gewoon gebrek aan venture capital. Als ge hier in Vlaanderen een onderzoeksvoorstel indient dat niet tot in de puntjes uitgewerkt is ("wat wil je bereiken met je onderzoek?" is hier een essentieel onderdeel) dan moogt ge financiering vergeten, terwijl het net die "zotte" onderzoeken zijn die leiden tot de meest innovatieve ontdekkingen (en waarbij ge niet weet wat ge eventueel zult uitkomen), zij het met een kleine kans op slagen. Ik heb een prof gehad die dat vertelde: hij had een onderzoeksvoorstel ingediend over een bepaald onderwerp, geen financiering gekregen: te risicovol, te weinig kans op slagen. Enkele jaren later kregen twee Amerikanen de Nobelprijs voor exact hetzelfde onderzoek (prof haalde duidelijk aan dat indien ze wel het geld hadden, ze er niet noodzakelijk ook gingen geraakt zijn, maar you get the picture)).
Zijn dat daarom betere onderzoekers? Nee, ze krijgen gewoon meer kansen...
Tuurlijk is er een synergetisch effect, maar op het einde van de rit zijn het wel die twee amerikanen die de Nobelprijs gewonnen hebben (en dat onderzoek geleverd hebben). Maakt hen dat betere onderzoekers? Neen. Hebben ze beter wetenschappelijk output geleverd? Ja. En verder mag je natuurlijk niet vergeten dat onderzoekers ook doelgericht aangetrokken worden (een beetje zoals voetbalploegen die voetballers aankopen, hoe meer geld, hoe betere voetballers je zal kunnen kopen.

) Waar zou jij je onderzoek gaan doen moest je de keuze hebben? Een universiteit die vaak moeilijk doet over financiering van innovatief onderzoek (want daar zijn goeie resultaten en publicaties geen zekerheid) of een die wel de mogelijkheden biedt om te onderzoeken wat je wil? Nogal ironisch dat je klaagt over het feit dat het systeem niet correct is (fixatie op publicaties, alles proberen in cijfertjes te gieten), terwijl het juist belgische universiteiten zijn die dit doen. (De overheid eist het namelijk)
Maar soit, allemaal nogal sterk off-topic, aangezien het om onderwijs ging. Ik reageerde initieel gewoon op jouw post waarin je vermeldde dat we ook qua onderzoek niet moeten onderdoen.
Maar op vlak van onderwijs vind ik dat we nogal makkelijk blind zijn voor de gebreken van ons systeem (zoveel mogelijk dingen in 6 weken erin beuken) en dat iedereen er blijkbaar vanuit gaat dat het niveau hier sowieso hoog is, zonder zelf ervaring te hebben aan verschillende universiteiten. Voor de rest kan ik enkel zeggen dat UGent in Fotonica een hoger niveau heeft is dan de Warsaw University of Technology. (Het is dan ook officieel een speerpunt van de UGent

)