Iemand
Legacy Member
f_dieleman zei:Dat is 1 voorbeeld ja, maakt dat pakweg Ugent op internationaal topniveau?
Het is 1 een samenwerking tussen universiteiten, 2 staaft Matt. zijn punt.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
f_dieleman zei:Dat is 1 voorbeeld ja, maakt dat pakweg Ugent op internationaal topniveau?
Matt. zei:- Goed les geven dient niet veel geld te kosten (kijk naar die gratis lessen, hebben ze daar meer/beter lesgeefmateriaal? Die hebben ook gewoon whiteboards en een projector ze...)
- Het slaagpercentage is er niet op vooruit gegaan sinds de unief betaald wordt per geslaagde student (spelen nog andere zaken in mee, true)
Iemand zei:Het is 1 een samenwerking tussen universiteiten, 2 staaft Matt. zijn punt.

f_dieleman zei:Nu drijf je het wel heel ver zonder ook maar enige manier van staven. Cijfers voor?
Iemand zei:VIB bv. Staat al een paar jaar in de top 5 wat research betreft.
Chilliewillie88 zei:Kom kom dat is toch wel manifest onwaar hoor. Kwaliteit van lesgevers kost in se véél geld.
Als je top docenten wil hebben moet je die ook in verhouding betalen. Komt er nog eens bij dat je aan van die prestige universiteiten geen les krijgt in aula's van +500 man zoals dit in onze universiteiten het geval is. Je krijgt er veelal les in kleinere groepjes rechtstreeks van de prof zelf en niet van een assistent. Zo'n dingen zijn hier in Belgë quasi onbestaande, enfin toch voor de richtingen waar een groot aantal studenten zich voor inschrijven. Les krijgen in kleinere groepjes is altijd beter dan voor bomvolle aula's, en dat is dus per hoofd automatisch een pak duurder.

f_dieleman zei:Staaft toch helemaal niets?
Je gaat rankings (voor een deel terecht) naar de vuilbak verwijzen, maar wel je eigen conclusies trekken uit 1 onderzoekssamenwerking.![]()
Als je zo'n statements maakt zou je toch temninste iets van bewijzen mogen brengen. Aantal publicaties (per onderzoeker), gemiddelde impactfactor, internationale prijzen ...
Verder moet je je gewoon de vraag stellen, als een topstudent de keuze heeft tussen een phd aan Ugent of aan MIT, welke gaat het meest gekozen worden?
Th1x4nG zei:tell me more![]()
Kowalskii zei:
lectroluv zei:Spieken is toch gewoon ongelofelijk simpel als er iemand schuin voor u zit, op een dik meterke afstand? Zeker bij multiple choice examens. En die aula's zijn zo groot dat ge gerust onopgemerkt kunt praten in de aula, of met uw gsm bezig zijn. Niemand gaat het ooit geweten hebben e.
f_dieleman zei:Staaft toch helemaal niets?
Je gaat rankings (voor een deel terecht) naar de vuilbak verwijzen, maar wel je eigen conclusies trekken uit 1 onderzoekssamenwerking.![]()
Als je zo'n statements maakt zou je toch temninste iets van bewijzen mogen brengen. Aantal publicaties (per onderzoeker), gemiddelde impactfactor, internationale prijzen ...
Verder moet je je gewoon de vraag stellen, als een topstudent de keuze heeft tussen een phd aan Ugent of aan MIT, welke gaat het meest gekozen worden?
Geniaal.curlbro zei:Ga unief Hasselt als je kwaliteit verkiest boven comfort van dichtbij.

Iemand zei:Ja zeg, je moet wel weten wat je schrijft he. Matt zegt dat Belgisch onderzoek niet moet onderdoen voor vele van die topuniversiteiten. Het VIB bewijst dat, en zo zijn er nog een aantal zaken waar Gent bv wereldtop in is.
Ik schrijf nergens dat Belgisch onderzoek altijd even goed is als dat van de prestigieuze universiteiten, wel dat het soms even goed/beter is.
f_dieleman zei:Soms, wat een maatstaf is me dat. Je kan soms even goed/beter zijn, maar nog altijd over het algemeen onder moeten doen, en dat lijkt me hier wel het geval...
Tuurlijk moet Matt niet weglopen uit Ugent naar een universiteit die niet specifiek goed is in biotech, lijkt me nogal logisch, maar zo'n rankings gaan over gemiddeldes, en het lijkt me wel duidelijk dat een universiteit als MIT belgische universiteiten ver achter zich laat.
En over de kwaliteit <-> kwantiteit discussie, dat is juist een probleem aan belgische universiteiten, financiering wordt beïnvloedt door het aantal papers je publiceert, vrij idioot en nefast voor de kwaliteit.
Tr1ckstar zei:In Leuven merk ik een grotere concentratie hipsters op dan in Gent, de Burgemeester van Gent is dan weer een dwaze mutten. Qua hoger onderwijs lijkt Gent me wel toegankelijker en iets minder elitistisch.
Iemand zei:Ik vind het ook gewoon dwaas: 1 die rankings, 2 dat je universiteit per universiteit vergelijkt. Zoals Matt al heeft aangegeven, gaat die vlieger niet op. En MIT zal Gent bv op bepaalde vlakken achter zich laten en andere dan weer niet.

f_dieleman zei:Soms, wat een maatstaf is me dat. Je kan soms even goed/beter zijn, maar nog altijd over het algemeen onder moeten doen, en dat lijkt me hier wel het geval...
Tuurlijk moet Matt niet weglopen uit Ugent naar een universiteit die niet specifiek goed is in biotech, lijkt me nogal logisch, maar zo'n rankings gaan over gemiddeldes, en het lijkt me wel duidelijk dat een universiteit als MIT belgische universiteiten ver achter zich laat.
En over de kwaliteit <-> kwantiteit discussie, dat is juist een probleem aan belgische universiteiten, financiering wordt beïnvloedt door het aantal papers je publiceert, vrij idioot en nefast voor de kwaliteit.
f_dieleman zei:Dus jij gelooft niet dat pakweg MIT Ugent op beduidend veel meer vlakken achter zich zal laten dan omgekeerd? En ik snap eigenlijk niet waarom die vlieger (tot op een zekere hoogte) niet zou opgaan. Het is toch wel duidelijk dat de ene wetenschappelijke vooruitgang zwaarder doorweegt dan de andere? Hoe kan je nu verwachten dat een belgische universiteit kan concurreren met een universiteit die een onderzoeksbudget heeft van bijna 2 miljard dollar ...
Sommigen hebben hier toch wel overdreven veel vertrouwen in de belgische universiteiten.![]()
Iemand zei:Waarom niet? 't Is niet dat er niets anders wordt gegeven dan louter exact wetenschappelijke zaken op MIT (waar het toch wel voor gekend staat). Waarom zou bv literatuuronderzoek aan MIT zoveel beter zijn dan bv aan de UGent? Of het niveau zo veel hoger liggen? Ik durf dat sterk te betwijfelen hoor.
