Archief - Zoombereik & brandpuntsafstand

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Pixations

Legacy Member
Joeri G. zei:
Bwa, pas op, ik ken wel enkele voorbeeldjes van zoomlenzen die een of meerdere primes kletsen geven in hun bereik.

Heerlijk verwoord! :woohoo:

Ik heb het altijd zo begrepen maar geloof graag dat er uitzonderingen zijn.

Brecht

Legacy Member
Joeri G. zei:
Think again... zijn verschillende non-L lenzen die heerlijk presteren op FF.
Overigens zou men van het gebruik van de term "Kodak" in plaats van "camera" strafbaar moeten maken...


Bwa, pas op, ik ken wel enkele voorbeeldjes van zoomlenzen die een of meerdere primes kletsen geven in hun bereik. Al klopt het in de meeste gevallen wel wat je zegt.

Van in het begin duur materiaal kopen kan op termijn goedkoper worden, maar wees er dan wel zeker van dat fotografie niet gewoon een bevlieging is die je binnen 2 maand weer vergeten bent.
ik ben van de westvlaanders, hoor al gans mijn leven kodak, dus het is mijn schuld niet :unsure:

Matt.

Legacy Member
brechen zei:
ik ben van de westvlaanders, hoor al gans mijn leven kodak, dus het is mijn schuld niet :unsure:

Ge geeft ons ne slechte naam. :( :p
Typ gewoon camera ipv kodak, zo moeilijk is da toch nie. :p

Joeri

Legacy Member
Pixations zei:
Heerlijk verwoord! :woohoo:

Ik heb het altijd zo begrepen maar geloof graag dat er uitzonderingen zijn.

Uhu, meestal is het zoals je zegt hoor, maar bv de canon 17-55 2.8 presteert echt wel een pak beter als hun breedhoekprimes. Met uitzondering van de 2 L's in dat bereik misschien.


ik ben van de westvlaanders, hoor al gans mijn leven kodak, dus het is mijn schuld niet
:naughty:
Dit is ne kodak: :p
Kodak_Ultra_Sport_Camera.jpg

FreakyLeash

Legacy Member
Bedankt voor de informatie allemaal,
alhoewel ik nu niet snap welke lens ik moet nemen haha,

Welk is die 50mm 1.8 prime waar jullie het over hebben ?
De lensen die ik zei zijn die dan goed of niet goed ? (met oog op wat ze voor gaan dienen (straat leven, gebouwen, reis foto's (afrika) waar dus ook landschappen bij horen)

DieselPower

Legacy Member
Diegene die gij aanhaalt komen uit de pro (L) reeks van Canon, die beeldkwaliteit is opmerkelijk beter (zoals pixations ook aanhaalde) maar het prijskaartje bedraagt ook een kleine 1000 euro.

Die prime die voorgesteld werd is deze Canon EF 50mm f/1.8 II - Digicamshop.be en die kost 100 euro.

Voor wat gij wilt doen zou ik precies eerder een breedhoek kopen tenzij ge echt ver van uw onderwerp staat, maar ik ben een nubcake :p

Mr. Humphries

Legacy Member
Die prime is idd een zeer goede lens. Niet duur en een zeer lichtsterk. Die 70-200 is, zoals Diesel zegt, minder geschikt voor landschappen, je zit met ten minste 70mm x 1,6. Voor landschappen ben je dan beter af met een breedhoek, zoals een 12-24mm of een vervanging voor je lens nu: 17-50mm 2.8 (van bijv. tamron, ook heel goede kwaliteit en goedkoper).

PS: blijkbaar ben ik dus niet alleen die zo denkt over Kodak als algemene term voor camera's. Ik ben al jaren actie aan het voeren om deze naam als algemene term af te schaffen!

FreakyLeash

Legacy Member
Ik ga eens goed nadenken, ik fotografeer dus inderdaad uitlopend onderwerpen wat dus wel vervelend is omdat ik dan ook verschillende lenzen nodig heb.

Maar het is voor in de toekomst dus ik heb nog tijd zat, alvast bedankt voor al jullie hulp !

Joeri

Legacy Member
Wat de rest zegt klopt inderdaad, met de onderwerpen die je aanhaalt zou de 70-200 niet de eerste op je lijstje moeten zijn eigenlijk. Toplens, daar niet van, maar eigenlijk toch een ander doeleind. Enkel de afrika-reis kan interessant zijn voor dieren ofzo, maar daar is 200mm dan weer te kort voor eigenlijk.
Als je dat budget hebt en wil uitgeven, kan je bv ook opteren voor een 17-50 2.8, zoals de tamron die eerder werd aangehaald, en bv een 100mm 2.0/200mm 2.8L, die zeer leuk kunnen zijn voor straatfotografie.

PS: blijkbaar ben ik dus niet alleen die zo denkt over Kodak als algemene term voor camera's. Ik ben al jaren actie aan het voeren om deze naam als algemene term af te schaffen!
Starten we samen een politieke partij op?

Mr. Humphries

Legacy Member
Joeri G. zei:
Starten we samen een politieke partij op?

I'm in!

Voor Afrika zou een lang brandpuntsafstand zeker leuk zijn denk ik. Leuk inzoomen op de dieren zonder er al te dicht bij te hoeven. Post zeker je foto's dan maar hier!

LeSec

Legacy Member
24-70L van canon is een goeie alround lens imo. We gebruiken ze hier thuis nu al een paar maand voor vanalles en nog wat! Vooral handig voor op reis enzo en om mee rond te wandelen in steden. Niet zo scherp als een prime natuurlijk ma bon, prime > all op dat vlak :p

FreakyLeash

Legacy Member
Dan kun je niet inzoomen of uitzoomen ...
Dus wat kan je dan wel met die lens :P

LeSec

Legacy Member
FreakyLeash zei:
Dan kun je niet inzoomen of uitzoomen ...
Dus wat kan je dan wel met die lens :P

Scherpe foto's nemen :p

Ge kunt ook achteruit en vooruit stappen hé, alsje een prime koopt moet je gewoon wéten wanneer je ze moet gebruiken :)

Conqie

Legacy Member
Joeri G. zei:
Uhu, meestal is het zoals je zegt hoor, maar bv de canon 17-55 2.8 presteert echt wel een pak beter als hun breedhoekprimes. Met uitzondering van de 2 L's in dat bereik misschien.



:naughty:
Dit is ne kodak: :p
Kodak_Ultra_Sport_Camera.jpg

Natuurlijk best grappig dat ik vaak cameramensen hoor praten over "hun" kodaks, waarmee ze eigelijk camera's bedoelen van een € 150 000.
maar dat zijn dan ook insider grapjes :unsure:

Matt.

Legacy Member
Gohja 't is een goeie vervanging van de lens die ge nu hebt, maar om portretten mee te trekken is da nu nie zooo'n goeie lens. Voor gebouwen kan die er wel door (denk nie dat die veel distortion heeft). Landschappen beetje te weinig breedhoek maar ook wel doenbaar...

Goeie all-rounder voor treffelijke prijs.

Matt.

Legacy Member
Da zijn nie echt portretten neen. Die 17-50 2.8 is goe lenske voor zo'n foto's.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan