Archief - WIP: modelbattle > Ironpole

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Holy Paladin

Legacy Member
tzou anders wel plezant zijn om omhoog te rijden he :p
zie dat die motoren ook kunne draaien en dan lukt da

Ironpole

Legacy Member
Ik zal er straks over peinzen. Heb al een ideetje. Vandenavond ofzo post ik wel een render.

Ironpole

Legacy Member
Concept
Mijn voertuig is voor 1 persoon. Het is bedoeld om zich te verplaatsen op oppervlakten die beiden vlak en steil zijn. Het bestaat hoofdzakelijk uit verscheidene metalen en isolatiestoffen. De bestuurder neemt plaats in een cabine die thermisch afgesloten is van de buitenlucht waardoor de bestuurder niet onderworpen wordt aan extreme temperaturen. De wanden bieden bescherming ten opzichte van temperatuur, obstakels, botsingen, en andere situaties waardoor er kans is dat de cabine of het voertuig beschadigd zou kunnen worden.

Werking


Rijden
Het voertuig zet zich voort door middel van 5 straalmotoren. Er bevinden zich 2 grote straalmotoren aan de achterkant (onderaan) van het voertuig die de cabine voortstuwen. Doordat de cabine zich voortbeweegt zullen de 2 cirkels die errond hangen (die met pieken op) mee op het oppervlak bewegen, waardoor de cabine zelf geen rechtstreeks contact maakt met de ondergrond, maar vooral de cirkels zelf. De 2 straalmotoren daarboven zorgen ervoor dat de cabine niet op een helling gaat staan door de kracht van de 2 onderste, ze bieden dus stabiliteit. De brandstof, op basis van waterstof, wordt onder druk bewaard onder de cabine zelf, die kan je duidelijk zien bij de renders. De achterste 4 straalmotoren zijn draaibaar voor 90°, dus een totaal bereik van 180°. Dit om te kunnen rijden op steile vlakken of om zich te redden uit benarde situaties.

Remmen
Dan bevind er ook nog een voorste straalmotor om te remmen. Mede omdat de cabine, en de 2 grote ronden afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen is het niet mogelijk om traditionele schijfremmen te plaatsen op de 8 wielen. Wanneer het voertuig wil remmen, begint de voorste straalmotor te stuwen en remt het voertuig af. Indien het voertuig te snel gaat, worden enkel de linkse, of enkel rechtse, straalmotoren vanachter in werking gesteld waardoor het toestel zal draaien en zo een stoppende beweging maakt. De voorste straalmotor biedt enkel voldoende kracht op korte termijn, en dient dus niet voor langdurige stuwkracht, daarom is die niet zo groot. Het voertuig haalt op een recht stuk een topsnelheid van 196 Km/u, maar als het nog een redelijke rem-afstand moet hebben dan is 121 Km/u aangeraden.

Sturen
Als het voertuig naar rechts wil draaien, hoeft het de rechtse straalmotoren uit te schakelen (of de linkse harder te laten stuwen) zodat de linker cirkel (het ronde ding met pinnen op) sneller draait dan de rechter, zo draait het voertuig dus perfect. De 2 cirkels waarin de cabine zit maakt contact met het ijsoppervlak, daarom is die essentieel voor het voertuig. Het bevat pinnen voor maximale grip en de buizen, waarop die pinnen staan, bestaan uit een mengeling van metalen en rubber.

Uitwerking of modellering
Omdat ik nog een beginner ben in 3D modelling heb ik het mezelf niet té moeilijk gemaakt dat ik 10 tutorials bij de hand moest hebben. Ik heb gebruik gemaakt van de standaard modifiers van 3Ds Max zelf. Zelden heb ik moeten bewerken in verteces (het is wel gebeurd) en heb me voornamelijk gehouden aan de standaard vormen. Hoe lang het in totaal geduurd heeft om het model te modellen kan ik niet goed inschatten. Het model bevat 135 021 polygonen.

Renders
Het renderen gebeurde op 1024x768 voor renders van heel het model, en op 800x600 voor detailfoto’s. Rays/Sample op 250.

Overzicht van de voorkant.
De achterkant.
Onder de cabine. Daaronder zie je dus de brandstof voor de straalmotoren.
Binnenin de cabine. Dit is om jullie een beeld te geven hoe het zou zijn als bestuurder. Je bestuurt alles doormiddel van het controle paneel dat je voor je ziet staan, 4 basis draaiknoppen en een touchscreen.
Een wireframe van het model. Zo zie je hoe het model is opgebouwd maar tegelijk hoe noobisch ik soms wel niet ben. :unsure:
De zitplaats. Hier heb ik het voorste stuk van de cabine even gehide, gewoon om eens binnen te kijken.
De voorkant van de cabine. Hier zie je dus de straalmotor om te remmen, tevens de koplampen.
Een van de achterste straalmotoren. De aanvoer van de brandstof is beweegbaar, waardoor de motor dus 90° naar boven en naar onder gedraait kan worden.
En tot slot nog een close-up van de achterkant.

Slot
Ik vond het een leuke opdracht om te doen. Ik heb veel bijgeleerd over 3D modelling en ben zeker van plan om deel te nemen aan toekomstige 3D wedstrijden. Door de wedstrijd ben ik helemaal weg van het concept om met Clay Renders te werken en zal ze in de toekomst ook regelmatig gebruiken. Ik haat nu eenmaal texturen :p. Dat de beste mogen winnen en dat de wedstrijd eerlijk verloopt. Ook aan de andere deelnemers, veel succes!

dresse

Legacy Member
vergeet ook niet een paar renders in de overzicht thread te plaatsen zonder al die uitleg, met een link naar hier.
het is uiteindelijk toch nog wel een knap model geworden.
gl !

DJ_Trash

Legacy Member
de bevestiging van de straamotoren is een beetje losjes denkik, maar qua concept het meest originele dat ik hier al gezien heb. De uitwerking is ook wel mooi gedaan. Ik kan het zien en zien werken alst moet
(al blijvek bij de "ronddraaiende cabine theorie in sommige gevallen" :) )

Ironpole

Legacy Member
DJ_Trash zei:
de bevestiging van de straamotoren is een beetje losjes denkik, maar qua concept het meest originele dat ik hier al gezien heb. De uitwerking is ook wel mooi gedaan. Ik kan het zien en zien werken alst moet
(al blijvek bij de "ronddraaiende cabine theorie in sommige gevallen" :) )


De straalmotoren zitten vastgehecht aan de hoek van de cabine, de kabel die daaruit vertrekt is enkel voor de brandstof en dient niet voor vasthechting ofzo, die is trouwens beweegbaar (daarom zo da rondraaiend spiraaltje der nog rond) om die motor dus 90° te kunnen draaien. Normaal is die voldoende stevig om er niet af te vallen én op te kunnen tegen de stuwkracht van de motor zelf.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan