Archief - Wat hebben mensen tegen VB.net

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gonzo

Legacy Member
BrEeZiE zei:
voor zover ik weet kun je in vb.net even goed OO programmeren als in een andere taal imo

de taal zelf wordt mss meer gebruikt voor mensen die niet goed OO programmeren, maar dat neemt niet weg dat het perfect mogelijk is om het wel te doen
Samen met Obliv de verstandigste reply in gans deze thread! Wat een onzin ik hier toch allemaal lees zeg... Den helft weet met 0,0 ervaring totaal niet waarover ze 't hebben en roept maar gezellig mee met wat ze ooit eens op 't internet gelezen hebben.

Dat VB.NET optionele parameters ondersteunt, een veel betere IDE integratie heeft, snelle background compilation, enkele namespaces die u het leven veel aangenamer maken (bvb. My), enzovoort, lijken allemaal niet te tellen.

Zelfs al werk in zelf liever in C#, zou ik nog durven stellen: met Option Explicit en Strict aan, en de doodstraf bij gebruik van de Microsoft.VisualBasic namespace, heeft VB.NET meer voor- dan nadelen tov C#.

[EDIT]Ik durf trouwens wedden dat +90% hier op een azerty bordje code zit in te kloppen, waarbij ge uw handen in allerlei onmogelijke bochten moet wringen om nog maar een curly brace te typen. En dan komen waarschijnlijk net die mensen lopen zeveren dat VB.NET evil is omdat ge 'meer moet typen'? Ja hoor :)[/EDIT]

Bubbling Zombie

Legacy Member
Gonzo zei:
[EDIT]Ik durf trouwens wedden dat +90% hier op een azerty bordje code zit in te kloppen, waarbij ge uw handen in allerlei onmogelijke bochten moet wringen om nog maar een curly brace te typen. En dan komen waarschijnlijk net die mensen lopen zeveren dat VB.NET evil is omdat ge 'meer moet typen'? Ja hoor :)[/EDIT]

Ik was in uw argumenten mee tot ge met dat afkwam.

WTF kerel? oO

killgore

Legacy Member
Gonzo zei:
Samen met Obliv de verstandigste reply in gans deze thread! Wat een onzin ik hier toch allemaal lees zeg... Den helft weet met 0,0 ervaring totaal niet waarover ze 't hebben en roept maar gezellig mee met wat ze ooit eens op 't internet gelezen hebben.

right, ik ben tegen vb.net dus ik heb geen ervaring, logica ftw!

Gonzo zei:
Dat VB.NET optionele parameters ondersteunt, een veel betere IDE integratie heeft, snelle background compilation, enkele namespaces die u het leven veel aangenamer maken (bvb. My), enzovoort, lijken allemaal niet te tellen.
Goh, dat C# en java evenwaardige IDE's heeft, een hele hoop librearies die net zo nuttig zijn, ... lijkt ook allemaal niet te tellen.

En ik weet niet exact wat de bg compiler is moet ik toegeven, maar als dat gewoon compilen is terwijl jij typt -> eclipse heeft dat ook.

Again niets speciaals en meer API/IDE mogelijkheden dan echt de taal zelf.

Gonzo zei:
Zelfs al werk in zelf liever in C#, zou ik nog durven stellen: met Option Explicit en Strict aan, en de doodstraf bij gebruik van de Microsoft.VisualBasic namespace, heeft VB.NET meer voor- dan nadelen tov C#.
Ik moet nog altijd het immense voordeel horen eigenlijk.

Gonzo zei:
[EDIT]Ik durf trouwens wedden dat +90% hier op een azerty bordje code zit in te kloppen, waarbij ge uw handen in allerlei onmogelijke bochten moet wringen om nog maar een curly brace te typen. En dan komen waarschijnlijk net die mensen lopen zeveren dat VB.NET evil is omdat ge 'meer moet typen'? Ja hoor :)[/EDIT]

:rofl:

Ge moet er eens over denken in de stand-up comedy te gaan ipv informatica wereld :applause:

Gonzo

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
Ik was in uw argumenten mee tot ge met dat afkwam.
WTF kerel? oO
Nie echt serieus op te vatten, 'meer typen' is een belachelijke reden, 'k wou met een even belachelijke reden counteren. Maar diegenen die wel qwerty typen weten waarover ik het heb :)

killgore zei:
right, ik ben tegen vb.net dus ik heb geen ervaring, logica ftw!
Ik denk idd dat uw logica fucked up is, want ik heb niemand direct aangesproken, en da is in de verste verte nog nie wa ik gezegd heb. Hoeveel van de mensen die hier gereplied hebben, hebben effectief professionele ervaring? En dan bedoel ik nie een dom project voor school maken :sop:
Da ge er nie graag mee werkt, tot daar aan toe, ma nie komen zeveren da (VB).NET totaal nie geschikt is voor grotere projecten, en da soort dingen :ironic:

killgore zei:
Goh, dat C# en java evenwaardige IDE's heeft, een hele hoop librearies die net zo nuttig zijn, ... lijkt ook allemaal niet te tellen. En ik weet niet exact wat de bg compiler is moet ik toegeven, maar als dat gewoon compilen is terwijl jij typt -> eclipse heeft dat ook. Again niets speciaals en meer API/IDE mogelijkheden dan echt de taal zelf.
Wa komen java en eclipse daar nu bij doen? 't Gaat over VB vs C#. Dus volgens u hebben VB.NET en C# bvb. gelijkwaardige intellisense in Visual Studio? En is het tijdens ontwikkeling geen voordeel van een betere IDE integratie te hebben? Komaan he zeg...
'k Zou trouwens die namespaces graag horen die C# heeft die meer/beter zijn dan voor VB.NET, want dan ga 'k ze ook gebruiken. Van het framework he, 3rd party libraries kunt ge evengoe in VB.NET gebruiken als in C#.

killgore zei:
Ik moet nog altijd het immense voordeel horen eigenlijk.
Er is geen immens voordeel. Moest er een immens voordeel zijn, zou iedereen C# bashen. Ik heb al een paar dingen opgenoemd, doe er nog eens case insensitivity bij ook. Het heeft enkele gebreken tov C#, net zoals het omgekeerde ook geldt. Maar feit is dat ik nog altijd het immense nadeel van VB.NET moet horen, buiten 'lelijke' syntax :)

killgore zei:
:rofl: Ge moet er eens over denken in de stand-up comedy te gaan ipv informatica wereld :applause:
Dank u, zie boven ^^ Maar ik denk dat ik nog even in de ontwikkeling blijf, ik doe mijn werk graag :p

Bubbling Zombie

Legacy Member
Gonzo zei:
Ik denk idd dat uw logica fucked up is, want ik heb niemand direct aangesproken, en da is in de verste verte nog nie wa ik gezegd heb. Hoeveel van de mensen die hier gereplied hebben, hebben effectief professionele ervaring? En dan bedoel ik nie een dom project voor school maken :sop:
Da ge er nie graag mee werkt, tot daar aan toe, ma nie komen zeveren da (VB).NET totaal nie geschikt is voor grotere projecten, en da soort dingen :ironic:

Ik heb zowel c# als vb.net projecten moeten onderhouden, van verschillende grootte, niet voor school (dus professioneel) en give me c# anytime.

Obliv`

Legacy Member
Gonzo zei:
Er is geen immens voordeel. Moest er een immens voordeel zijn, zou iedereen C# bashen. Ik heb al een paar dingen opgenoemd, doe er nog eens case insensitivity bij ook. Het heeft enkele gebreken tov C#, net zoals het omgekeerde ook geldt. Maar feit is dat ik nog altijd het immense nadeel van VB.NET moet horen, buiten 'lelijke' syntax :)

Inderdaad!

Gonzo zei:
Hoeveel van de mensen die hier gereplied hebben, hebben effectief professionele ervaring? En dan bedoel ik nie een dom project voor school maken
Da ge er nie graag mee werkt, tot daar aan toe, ma nie komen zeveren da (VB).NET totaal nie geschikt is voor grotere projecten, en da soort dingen

Mijn twee laatste projecten waren allebij redelijk groot. Het eerste in C# het tweede in VB.NET.

Om een beetje een inzicht te geven van de grootte: bij het eerste project waren er een twintigtal developers. De toepassing heeft ongeveer 1000 concurrent users. Het tweede project is voor een grote multinational en wordt gebruikt in zijn vestigingen over heel Europa. Er zitten ongeveer 10 developers op.

Ik heb bij de ontwikkeling van deze projecten niet direct een verschil gemerkt tussen C# en VB. Dus zeggen dat VB.NET niet geschikt is voor grotere projecten is ook wat mij betreft ronduit zever.

Moto

Legacy Member
Maar feit is dat ik nog altijd het immense nadeel van VB.NET moet horen, buiten 'lelijke' syntax

Is dat niet nadeel genoeg, al de VB.Net verdedigers hier doen ook liever C#
En als consultant ben ik ook nog nooit een consultant tegengekomen die liever VB.Net doet dan C#
Tis altijd "Bah, volgend project in VB.net :("

En dat heeft zijn redenen, VB.net zie ik veel terugkomen bij inhouse-development teams
De senior-programmeurs die al jaren VB gedaan hebben willen dan hun status als VB-Guru niet kwijt spelen, en willen gewoon verderdoen zoals ze al de hele tijd bezig zijn.

Met de komst van VB.net proberen ze dan gewoon de manier van werken in VB te kopieren in VB.net om dan weer een aantal jaren comfortabel te kunnen doorprutsen.
Nieuwe ontwikkelingen in het .net framework ed intresseren hun niet (tech-ed presentaties zijn dan ook meestal in C#)

Zelfde slaat ook op de meerderheid van leraars, die dan onder het mom van VB leert makkelijker (lees "ik moet minder moeite doen") hun leerstof makkelijk kunnen converteren

Het nadeel van VB.net is naast de lelijke syntax de perceptie dat ge in een vastgeroeste/amateuristische omgeving terecht komt, niet altijd waar natuurlijk maar de kans is VEEEL groter dan bij C#

Piecemaker

Legacy Member
ik maak mijn eindwerk momenteel in VB.NET (alleen vb en java geleerd op school), en altijd als ik iets moet opzoeken kom ik soms C# code tegen, perfect leesbaar en onmiddellijk te vertalen naar vb voor mij dan(en ik heb nooit iets van C# gezien). Na langer zoekwerk kwamen de beste oplossingen altijd uit c# artikels. Nu zoek ik zelfs al specifiek op c# termen om rapper een oplossing te vinden.
Als C# leek kan ik dit zeggen: alles wat ge kunt in VB kunt ge in C#, en tot op grote hoogte ook omgekeerd (denk ik, correct me if i'm wrong)
maar vooral: C# code is voor mij veel leesbaarder dan VB code, en is zeker veel logischer en gestructureerder.

Als mn eindwerk af is ga ik het eens ne keer in C# maken, en als da meevalt: nooit meer omzien naar VB!!!

PS: ik zie hier geregeld dat vb zo makkelijk wordt genoemd omdat het herkenbare 'taal' is, heb ik op school wel gemerkt: in de allereerste les van het eerste jaar waren er een paar mannen die nog maar amper ne pc konden opzetten, en die slaagden er niet in om in java een paar variabelen te declareren, paar bewerkingskes doen, waardes in textbokskes te zetten, knopkes toevoegen,...
de week erna moest hetzelfde gebeuren in VB, en jawel, na 2 uur proberen begon het te lukken! De volgende les ging over while, for, en al die loops, dat lukte hen dan in geen een van de twee, en daarna heb ik da volk nooit meer gezien :)
VB is dus wel heel goed in een eerste onderscheid te maken: kunde VB niet: doe een ander richting, ver weg van IT
kunde VB met wa problemen: blijf bij VB totdat ge het onder de knie hebt
is VB al van de eerste les om mee te lachen zo simpel: probeer direct een overstap te zetten naar C# of JAVA of ....

Karre

Legacy Member
Yngwie zei:
VB.net gebruikt Basic syntax en die is misschien gemakkelijk om mee te werken als je geen ervaring hebt maar ik vind het vreselijk irritant als je bv door de code van een groter project bladert en zoiets tegenkomt
Code:
IF (voorwaarde) THEN
     statements
ELSE
     IF (andere voorwaarde) THEN
          andere statements
     ELSE
          nog statements
     ENDIF
ENDIF

Dan vindt ik de C-style syntax die onder meer c, c++,java en php gebruiken veel intuitiever.

Code:
if (voorwaarde) 
{
     statement;
} 
else 
{
     if (andere voorwaarde)
     {
            andere statements;
     } 
     else 
     {
            nog statements;
     }
}

Wanneer je begint met c++ te leren zal je zeer gemakkelijk je kennis gaan toepassen op java/c#/php/ aangezien de syntax hetzelfde is. Voor c++ kan ik je DevC++ aanraden als je met windows werkt. de c++ plugins voor netbeans en eclipse zijn ook degelijke opties.

Waarom een tweevoudige selectie in een andere tweevoudige selectie beginnen te plaatsen wanneer je de mogelijkheid hebt tot een meervoudige selectie? :p

Frank P

Legacy Member
Over de voorbeeldcode van Yngwie dat ook geciteerd wordt in bovenstaande post:

Zowel de VB.NET als C++ code is toch even begrijpbaar? In wat voor situaties heeft C++ dan een duidelijkere syntax?

Yngwie

Legacy Member
oke mijn voorbeeldcode zit niet echt super ineen, nu zie ik ook dat ik evengoed else if kon gebruiken maar het ging erom om de leesbaarheid van enkele geneste blocks aan te tonen. Het hadden evengoed twee geneste loops kunnen zijn met een if/else block in het midden.

Ik vind het imo makkelijker voor het oog om de verschillende blocks van elkaar te onderscheiden wanneer ze duidelijk afgelijnd zijn door accolades ipv beginnend en eindigend met keywords die nog verschillend in lengte kunnen zijn ook.

Het blijft natuurlijk mijn persoonlijke mening/voorkeur.

Obliv`

Legacy Member
Nocturn zei:
Vb code

If Value[index] Is Not Null AndAlso Value[index] = "1" Or Check Then ...

of

If Value[index] Is Not Null And Value[index] = "1" Or Check Then ...

of

If Value[index] Is Not Null And Value[index] = "1" OrElse Check Then ...

of

If Value[index] Is Not Null AndAlso Value[index] = "1" OrElse Check Then ...

Dat is gewoon 1 voorbeeld en als je het verschil kent kun je evengoed c++ nemen.

Wat wil je hier nu eigelijk mee duidelijk maken, met al die verschillende conditions?

Cycloon

Legacy Member
Het verschil is er omdat beiden iets anders doen. Ze doen wel ongeveer hetzelfde maar de korte versies doen niet aan lazy evaluation. Het kan zijn nut hebben (alhoewel als je de korte versie echt nodig hebt je je code beter anders kan opdelen) dus ik zie geen reden om dat er echt uit te halen. Anders kan je natuurlijk over alles gaan zagen, alle tekens die vergelijkingen uitdrukken kan je ook altijd op andere manieren schrijven, zo is > ook gelijk aan ! <=. Wil dat zeggen dat we in alle talen het kleiner dan teken moeten verwijderen? Niet echt. Maakt dit voorval VB.Net slecht? Niet echt. Het geeft de programmeur wel de kans om minder duidelijke code te schrijven voor mensen die het verschil niet kennen, maar dat ligt dan aan het tekort aan kennis en niet aan de taal.

Obliv`

Legacy Member
Nocturn zei:
Ken je het verschil tussen And en AndAlso?
En als je het verschil kent, weet je waarom er in de eerste plaats dat verschil is gekomen.

(Gelukkig dat VB code onderhouden slechts 1% van mijn werk is)

Ja natuurlijk dat ik het verschil ken. Daarom dat ik ook vroeg wat hij ermee wil aantonen aangezien elke if een 'andere' conditie controleert.

Ice

Legacy Member
Ik moet toch altijd een klein beetje lachen als er weer eens een VB.NET <-> C# discussie is en 'mooie syntax' als argument wordt aangehaald.

Pas sinds versie 3 heeft C# eindelijk wat echte programmeer features die overigens al 10+ jaar in andere talen zitten ... jah... wauw ... moet je trots op zijn.

Bubbling Zombie

Legacy Member
Ice zei:
Ik moet toch altijd een klein beetje lachen als er weer eens een VB.NET <-> C# discussie is en 'mooie syntax' als argument wordt aangehaald.

Pas sinds versie 3 heeft C# eindelijk wat echte programmeer features die overigens al 10+ jaar in andere talen zitten ... jah... wauw ... moet je trots op zijn.

en toch vind ik u nog nen toffe nah :tongue:

NrgY

Legacy Member
Ice zei:
Pas sinds versie 3 heeft C# eindelijk wat echte programmeer features die overigens al 10+ jaar in andere talen zitten ... jah... wauw ... moet je trots op zijn.

Over welke features heb je het dan zoal?
Lamdas? Linq? Anonymous types? Extension methods?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan