Nog even mijn post aanvullen (met reactie op wat ik nog gelezen heb):
het bestaansrecht van VB.net zit 'm net in de eenvoud denk ik. De leercurve ligt laag en je krijgt snel resultaat met andere woorden: ideaal om scholieren te laten kennismaken met programmeren. Hell, indertijd kregen wij Turbo Pascal, dan lijkt VB me toch een beter alternatief...
Toevallig krijgt m'n broer dit semester VB2008 (wat de nieuwste versie is van vb.NET?); die zit in zijn 5e middelbaar. Hoewel hij nog niet de helft begrijpt van de code, was hij wel al in staat een simpel 'kassa systeempje' te maken (aantal volwassenen+aantal kinderen*resp prijzen = totaal).
Heb trouwens effe gekeken naar die code en die is toch wel geëvolueerd tegenover VB6

Daartegenover stond dan weer wel dat ik hem meteen kon verderhelpen (hij wou ook nog een korting-checkbox toevoegen) zonder een echte kennis van de syntax.