Archief - Wat hebben mensen tegen VB.net

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

killgore

Legacy Member
Krueger zei:
Eigenlijk ben je dan wel met delegates bezig, maar je merkt het niet. Maar ik zie niet in waarom je dat als een minpunt zou aanhalen. Het is zeer intiutief bij C#

inderdaad, je zit met delegates bezig, net zoals je in java op een knop kan dubbelklikken en dat automatisch eventlisteners gaat toevoegen.

Het werkt even intuïtief als vb.net, daarom dat ik die opmerking niet snapte.

Cycloon

Legacy Member
Mja het is ook geen minpunt voor C#, lees de topic eens door...

Het is gewoon een klein nuance verschil tussen wat voor een beginner duidelijker zal zijn. Het verschil is niet groot, maar ik ben 100% zeker dat een beginner sneller zal weg zijn met VB.Net dan met C# of Java als het om GUI ontwerp gaat.

Uiteindelijk kunnen de meeste Java GUI designers ook zelf actionlisteners enzo implementeren.

Moto

Legacy Member
C# events kunt ge ook gewoon zo doen heh :p

MouseLeave += (s, e) => toolTip.Hide(this);

Messias.

Legacy Member
Delegates (first class functions) zijn net een grote stap voorwaarts ten opzichte van anonymous inner classes. Allez. :/ Java is zelfs zover nog niet qua features die overgenomen worden uit functionele programmeertalen.

Maar goed, als je delegates een achteruitgang vindt, dan is het duidelijk dat je niet het potentieel ervan inziet.

Messias.

Legacy Member
Moto zei:
C# events kunt ge ook gewoon zo doen heh :p

MouseLeave += (s, e) => toolTip.Hide(this);

Mmm lambda's, nog een feature van functionele programmeertalen die Java moet missen. :p

breez

Legacy Member
ik snap eerlijk gezegd ook niet wat veel mensen tegen vb.net hebben

ik kan vrij deftig vb.net, c# en java.
ik werk de laatste tijd nu vooral in c# en 'k moet toegeven dat het wat aangenamer is om in te werken, maar op zich is er met vb.net niets mis imo

Moto

Legacy Member
op zich is er met vb.net niets mis imo
Nee, idd op zich is er niks mis mee maar de bestaans-reden is vrij ver zoek
Waarom is er nog vb.net?
- Voor VB-programmeurs die geen goesting hebben om C-syntax te leren wat te pamperen, (als ze C# zouden leren zouden ze misschiens minder snel naar hun oude VB-gedrag terug gaan)
- Voor IT-Managers gerust te stellen en te doen alsof die oude VB toepassingen makkelijk naar .Net geconverteerd kunnen worden (meestal dan nog ergens in india :yey:)
En dat hun mensen minder opleiding zullen nodig hebben

Jerre Muesli

Legacy Member
Ik vind gewoon de syntax dik schijt. Vooral als je OO gaat programmeren.

ravenslayer

Legacy Member
Ik heb vroeger wat basis programming gedaan in vb6 en het was easy en ge moest er ni echt voor kunnen programmeren imo.
Nu ben ik bezig met C++ en ookal benk ni echt een programmer, ik vind het pakke handiger en overzichtelijker om in te werken. Ge hebt gewoon zoveel meer mogelijkheden.

schop aars

Legacy Member
Niks mis met vb.net zou ik zeggen.
Als je dat beter begrijpt waarom zou je het dan niet gebruiken.

Trouwens voor performantie redenen moet je het ook al niet laten want C#.net & VB.NET zijn even snel. ==> ze worden namelijk allebei naar MSIL gecompileerd.

Het hangt allemaal af van wat je het beste begrijpt, maar je programmeerskills zouden in principe niet af mogen hangen van de taal waar je in programmeert.

Ik programmeer ook liever in C#.net maar er is eigenlijk geen reden om C#.net beter te vinden dan VB.net

killgore

Legacy Member
schop aars zei:
Niks mis met vb.net zou ik zeggen.
Als je dat beter begrijpt waarom zou je het dan niet gebruiken.
Zeer egocentrische stelling :-).

Trouwens voor performantie redenen moet je het ook al niet laten want C#.net & VB.NET zijn even snel. ==> ze worden namelijk allebei naar MSIL gecompileerd.
Dat is als je er van uit gaat dat beide compilers naar SMIL even efficiënt zijn.

schop aars zei:
Het hangt allemaal af van wat je het beste begrijpt, maar je programmeerskills zouden in principe niet af mogen hangen van de taal waar je in programmeert.

Natuurlijk wel, als je in een niet-oo taal programmeert of eentje die totaal niet ontworpen is voor OO zal je geen, of erger nog, verkeerde OO-skills aanleren.

breez

Legacy Member
voor zover ik weet kun je in vb.net even goed OO programmeren als in een andere taal imo

de taal zelf wordt mss meer gebruikt voor mensen die niet goed OO programmeren, maar dat neemt niet weg dat het perfect mogelijk is om het wel te doen

Parnakra

Legacy Member
Met een fiets kan je ook van Brussel naar Parijs rijden, maar daarom doe je het nog niet.

Parnakra

Legacy Member
BrEeZiE zei:
das weer appels met peren vergelijken
Neen, dat is een metafoor gebruiken om een punt over te brengen.

Je kan het inderdaad in VB.NET doen, maar in andere talen kan je het sneller én beter doen. Dus waarom bij VB.NET blijven?

Frank P

Legacy Member
Het zal wellicht aan mijn laag IQ liggen, maar ik zie nog niet wat er slecht is aan VB.net. Iedereen die zegt dat VB slecht is, geef eens concrete voorbeelden? Hoezo, de syntax is lame? Ik gebruik C++ èn VB.net, en in mijn ervaring heb ik nog geen voorkeur ontwikkeld voor de ene of de andere.

Volgens mij is, zoals anderen al voor mij hebben opgemerkt, er geen eenduidig antwoord over welke taal het beste is, het hangt er gewoon vanaf. Deze discussie is als een discussie over welke godsdienst beter is, en welke politieke overtuiging beter is. Daar is ook geen eenduidig antwoord op en moet altijd in zijn context beschouwd worden.

blackrabbit

Legacy Member
Nog even mijn post aanvullen (met reactie op wat ik nog gelezen heb):
het bestaansrecht van VB.net zit 'm net in de eenvoud denk ik. De leercurve ligt laag en je krijgt snel resultaat met andere woorden: ideaal om scholieren te laten kennismaken met programmeren. Hell, indertijd kregen wij Turbo Pascal, dan lijkt VB me toch een beter alternatief...

Toevallig krijgt m'n broer dit semester VB2008 (wat de nieuwste versie is van vb.NET?); die zit in zijn 5e middelbaar. Hoewel hij nog niet de helft begrijpt van de code, was hij wel al in staat een simpel 'kassa systeempje' te maken (aantal volwassenen+aantal kinderen*resp prijzen = totaal).

Heb trouwens effe gekeken naar die code en die is toch wel geëvolueerd tegenover VB6 :) Daartegenover stond dan weer wel dat ik hem meteen kon verderhelpen (hij wou ook nog een korting-checkbox toevoegen) zonder een echte kennis van de syntax.

Frank P

Legacy Member
Heb trouwens effe gekeken naar die code en die is toch wel geëvolueerd tegenover VB6

Dat is volgens mij de basis van heel wat misverstanden. Ik ben ermee begonnen toen Visual Basic 2008 Express Edition al uit was... misschien was het in het verleden inderdaad slechter als nu.

killgore

Legacy Member
blackrabbit zei:
Nog even mijn post aanvullen (met reactie op wat ik nog gelezen heb):
het bestaansrecht van VB.net zit 'm net in de eenvoud denk ik. De leercurve ligt laag en je krijgt snel resultaat met andere woorden: ideaal om scholieren te laten kennismaken met programmeren. Hell, indertijd kregen wij Turbo Pascal, dan lijkt VB me toch een beter alternatief...

Toevallig krijgt m'n broer dit semester VB2008 (wat de nieuwste versie is van vb.NET?); die zit in zijn 5e middelbaar. Hoewel hij nog niet de helft begrijpt van de code, was hij wel al in staat een simpel 'kassa systeempje' te maken (aantal volwassenen+aantal kinderen*resp prijzen = totaal).

Heb trouwens effe gekeken naar die code en die is toch wel geëvolueerd tegenover VB6 :) Daartegenover stond dan weer wel dat ik hem meteen kon verderhelpen (hij wou ook nog een korting-checkbox toevoegen) zonder een echte kennis van de syntax.

Mijn broer zit ook in het 5e middelbaar en ik heb bij nog geen enkel van zijn werkjes gedacht: goh, dat is echt wel 10x zo moeilijk in netbeans ofzo!

Ik zie echt niet in waarom de vb.net syntax zo simpel zou zijn ... .

Da Turtle

Legacy Member
killgore zei:
Ik zie echt niet in waarom de vb.net syntax zo simpel zou zijn ... .
Misschien omdat het er minder afschrikwekkend uitziet voor iemand die nog maar zelden met code bezig geweest is. De meeste dingen zijn gewoon tekst "Sub, End, ..." in plaats van "oh nee, rare tekens, puntkomma's, accolades enzo!".

Ik vind eigenlijk dat Frank P gelijk heeft. Een discussie over welke programmeertaal de beste is, is echt iets zoals een discussie over godsdienst. Zelf vind ik .NET een mooie technologie, en als een programma enkel op windows moet draaien dan gebruik ik liever .NET dan Java. Zelf werk ik liever in C# vanwege de betere overzichtelijkheid en de voor mij aangenamere syntax, maar VB is in sommige gevallen toch wel een handiger alternatief (bv. om office aan te spreken).

// edit:
Frank P zei:
Iedereen die zegt dat VB slecht is, geef eens concrete voorbeelden?
Ik vind de syntax vooral lame omdat er weinig structuur in zit. Alles is tekst waardoor het enige waaraan je begin/einde kan onderscheiden whitespace is (tabs, spaties, enters,...) en waardoor je langere en vooral meer woorden moet typen. Maar het heeft nog steeds z'n voordelen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan