Archief - Wat hebben mensen tegen VB.net

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

killgore

Legacy Member
Da Turtle zei:
Misschien omdat het er minder afschrikwekkend uitziet voor iemand die nog maar zelden met code bezig geweest is. De meeste dingen zijn gewoon tekst "Sub, End, ..." in plaats van "oh nee, rare tekens, puntkomma's, accolades enzo!".

Ja want sub en dim enzo zijn natuurlijk alleszeggende woorden :-).

Da Turtle

Legacy Member
blackrabbit zei:
Daar zit je toch fout.

Lees hier waarom
Ik zie niet in hoe dit iets weerlegt dat ik geschreven heb, ik ga eigenlijk akkoord met het meeste wat er staat. De taalkeuze hangt af van wat je wil doen, dus een discussie over een algemene beste programmeertaal heeft geen zin.

-=BYE=-RiptoR

Legacy Member
Heb niet meteen alles gelezen in deze thread, maar ik heb het gevoel dat veel mensen vergeten dat VB.Net en C# in kwestie hetzelfde zijn, enkel de syntax ziet er anders uit. Bij het compileren worden beide talen zowieso naar MSIL code omgezet.

Beide talen kunnen evenveel, en het is vrij makkelijk om een brok C# code snel om te zetten naar een brok VB.Net code. Er bestaan hier zelfs programmaatjes en sites voor (bv. Convert C# to VB.NET - A free code conversion tool - developer Fusion - Visual Basic, C# Programming, ASP.NET, .NET Framework and Java Tutorials).

Ikzelf programmeerde voor ik bij mijn huidige werkgever belandt ben altijd in C# (nog vroeger C++). Aangezien mijn huidige werkgever vooral VB.Net gebruikt, moest ik dus overstappen. Een weekje wennen aan de syntax en ik was weer full speed aan het programmeren.


PS: Opensource .NET Ide => SharpDevelop @ic#code

D-dude

Legacy Member
killgore zei:
Ja want sub en dim enzo zijn natuurlijk alleszeggende woorden :-).
Mijn leraar heeft die woorden toch in 10 seconden uitgelegd tegen ons ze,
we verstonden er nog nie alles van maar toch de ruwe bedoeling.

killgore

Legacy Member
D-dude zei:
Mijn leraar heeft die woorden toch in 10 seconden uitgelegd tegen ons ze,
we verstonden er nog nie alles van maar toch de ruwe bedoeling.

en je bent 100% zeker dat hij je niet in een andere programmeertaal even snel de ruwe bedoeling van functies kon uitleggen?

Bubbling Zombie

Legacy Member
vb.net is goe voor in't school, maar den eerste die ik vb.net "foefkes" zien gebruiken of een referentie zie liggen naar microsoft.visualbasic of whatever krijgt meppen.

blackrabbit

Legacy Member
Da Turtle zei:
Ik zie niet in hoe dit iets weerlegt dat ik geschreven heb, ik ga eigenlijk akkoord met het meeste wat er staat. De taalkeuze hangt af van wat je wil doen, dus een discussie over een algemene beste programmeertaal heeft geen zin.
Je vergelijkt het met keuze van godsdienst, wat het verre van is. Vandaar ook dat ik die ene zin van u quote (en niet de rest)

Blood_Raven

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
of een referentie zie liggen naar microsoft.visualbasic of whatever
Kan de gemiddelde VB.NET gebruiker dat? :p

Ik dnek da het gewoon het hele concept van VB.NET is en het type gebruiker dat er meestal op af komt. Meestal krijg je zowat mensen met niet veel programmeer achtergrond die VB.NET als eerste en enigste taal leren. Jah dat manifesteert zich dan in de applicaties die eruit komen. Sommige VB.NET programma's zijn helemaal niet iets om fier over te zijn en gewoon maar ineengeklad.

Over de technische kant: -=BYE=-RiptoR heeft gelijk dacht ik. (Alhoewel ik ooit eens ergens eens heb horen vallen dat er een performantie verschil was, had iets te maken dacht ik dat sommige dingens toch ietsje anders vertaald werden in die references van visualbasic).

Enjah die taal zelf staat ietsje krom, maar kom ik ken ergere gedrochten. (Als ge om de vijf botten ligt te switchen tussen programmeertalen is dat denk ik op zich niet zo'n heel groot probleem)

Oldskooler

Legacy Member
Omdat het een sobere taal is, waar veel voorgekauwd is, ideaal om bv snel administratieve toepassingen te maken, en raad eens welke toepassingen men het meest maakt...op juist ja, windows...maximaal ondersteund door MS.

VB vraagt ook geen onderhoud, terwijl java bv dit wel vereist. Eens dat het draait zal het nog lang draaien. Hel vb6.0 krijgde nog altijd draaiende zonder al te veel moeten prutsen.
Een buildje van een java-toepassing gaat geen ettelijke jaartjes mee. Java kan soms ook zwaar de mist ingaan, als je een massa pc's moet onderhouden waar java wordt op gebruikt, wees maar zeker, constant loopt er wel iets mis, en dan kan het lang zoeken en prutsen zijn.

De nieuwe jre's 1.6 10 en 11 geven trouwens nu constant problemen in oude applets.

VB is gewoon onpopulair omdat het voorgekauwde ms-software is, en dat is nu eenmaal taboe. Toch wordt het vaak gebruikt, heb ik de indruk, c en zijn afgeleiden ben ik nog niet tegengekomen.

Ik will nog meer typen maar vanachter een ps3... :s

killgore

Legacy Member
@Bloodraven: serieus, dat 'het wordt ook gecompileerd naar SMIL' houdt niet zoveel steek als iedereen denkt ze. Uiteindelijk wordt ook elke taal op een bepaald stadium geconverteerd naar assembler he, in dat opzicht zouden dus alle talen even efficiënt moeten zijn, wat dus niet zo is.

Heel veel hangt af van uw SMIL-compiler, en dat hangt dan weer sterk af van uw taal en specifieke implementatie. Ik vermoed wel dat het doorsnee verschil tussen gelijkaardige applicaties C# en VB.NET miniem zal zijn, maar in een gigantisch project zal dit zeker verschillen geven.

Oldskooler zei:
Omdat het een sobere taal is, waar veel voorgekauwd is, ideaal om bv snel administratieve toepassingen te maken, en raad eens welke toepassingen men het meest maakt...op juist ja, windows...maximaal ondersteund door MS.
snel =/= optimaal

Oldskooler zei:
VB vraagt ook geen onderhoud, terwijl java bv dit wel vereist. Eens dat het draait zal het nog lang draaien. Hel vb6.0 krijgde nog altijd draaiende zonder al te veel moeten prutsen.
Een buildje van een java-toepassing gaat geen ettelijke jaartjes mee. Java kan soms ook zwaar de mist ingaan, als je een massa pc's moet onderhouden waar java wordt op gebruikt, wees maar zeker, constant loopt er wel iets mis, en dan kan het lang zoeken en prutsen zijn.

Uw maintenance heeft geen zak te maken met uw taal, dat is noch een voordeel noch een nadeel van java of vb.net of c# of whatever. Uw maintenance heeft des te meer te maken met uw architecturaal & design werk.

En ik heb toch nog nooit last gehad met het onderhouden van veel java applicaties. Als dat in bedrijfstoepassingen is rol je toch een standaard uit die voor elke pc gelijk is?

Denken dat je in .NET nooit backwards compability bugs zal tegenkomen (zoals diegene die jij voor applets beschrijft) is vrij naïef.

Oldskooler zei:
VB is gewoon onpopulair omdat het voorgekauwde ms-software is, en dat is nu eenmaal taboe. Toch wordt het vaak gebruikt, heb ik de indruk, c en zijn afgeleiden ben ik nog niet tegengekomen.

Ik will nog meer typen maar vanachter een ps3... :s

goh, c#.net is ook voorgekauwde ms he. Dat is de C++ uitbreiding voor hun .NET framework, volledig intern ontwikkeld, belangerijkste initiële programmas enzo allemaal van ms, pas na een tijd zijn mono en varianten gekomen.
Toch vind ik c# stukken beter als vb.net (en zelfs java).

Als MS een goed product ontwikkeld ga ik dat grif toegeven, ook al ben ik inderdaad geen fan van het voorgekauwde & propriëtaire.

Da_Doctor.

Legacy Member
ik ben zo een van die mensen die al in het 5de middelbaar vb.net kreeg.

Persoonlijk vind ik het goed, het heeft een goede UI wat voor de beginnende programmeur zeer interessant is. In vb hebben wij enkel geleerd om kleine projectjes te maken en om de structuren te begrijpen, lussen, arrays, procedures, ...

In het 6de ging het dan verder met ADO.net database bewerkingen enzo.

Toen ging ik naar de hogeschool (khk in geel-Toegepaste informatica). Daar hebben ze wat ik in het 5 heb geleerd herhaald op 1 semester. De volgende semester gaat het voort in Java.

Het fijt dat de beginners die nooit in het secundair hebben leren programmeren in vb.net is wel handig. Maar de gevorderde mensen van de klas ergeren hun er ook aan omdat iedereen kan programmeren in VB.net en er dus niet veel diepgang zit in de richting. (tot zover mijn eerste jaar :p)

Volgens mij worden talen als C meer gegeven in meer wiskundige richtingen waar dan wordt verondersteld dat er geen 'domme' mensen in de klas zitten.

Dus, iedereen die zo hard heeft moeten leren om het te begrijpen in een academische bachlor lacht dus met die 'losers' die in het begin VB.net kregen.
volgens mij dus.

Oldskooler

Legacy Member
killgore zei:
snel =/= optimaal
Of snel en optimaal genoeg. Vb voldoet met gemak aan de noden van een gemiddelde applicatie.

killgore zei:
Uw maintenance heeft geen zak te maken met uw taal, dat is noch een voordeel noch een nadeel van java of vb.net of c# of whatever. Uw maintenance heeft des te meer te maken met uw architecturaal & design werk.

En ik heb toch nog nooit last gehad met het onderhouden van veel java applicaties. Als dat in bedrijfstoepassingen is rol je toch een standaard uit die voor elke pc gelijk is?
Een build van een java-applicatie van 5 jaar geleden geeft gegarandeerd problemen. Die jre evolueert constant. Je baseert u op frameworks, die niet blijven bestaan of drastisch kunnen wijzigen.
Java geeft sowieso constant probleemjes, ook al doe je alles correct. Wij worden vaak geconfronteerd met gebruikers waarbij hun java fouten geeft, ook al heb je louter een jre geïnstalleerd. Java kan goed misgaan, dat niemand nog weet hoe het op te lossen en dan begint het, uninstall de laatst geïnstalleerde jre, hmm, helpt niet...

Van de oude applicaties die ik op xp gebruikte, heb ik de laatste nieuwe versies moeten downloaden, want geen één werkte nog op vista. Zelfs mijne oude JBuilder wilde niet meer draaien.

killgore zei:
Denken dat je in .NET nooit backwards compability bugs zal tegenkomen (zoals diegene die jij voor applets beschrijft) is vrij naïef.
Weinig, als jij 6 jaar geleden iets gemaakt hebt in vb, dan is het makkelijk dat ergens te placeren waar windows draait zonder al te veel problemen.

Maffia15

Legacy Member
Ik ben volop Java en C aan het leren. Dat is later toch beter om mee uit te pakken dan met vb.net. vb.net lijkt me ook heel gemakkelijk.

Frank P

Legacy Member
vb.net lijkt me ook heel gemakkelijk.

VB is gemakkelijk en het biedt een snelle oplossing voor eenvoudigere problemen. Bij grote projecten zoals softwarepaketten of besturingssystemen, is het dan weer beter om C++ te kiezen. Dus nogmaals: het hangt er vanaf wat je wil doen en hoe veel tijd je erin wil investeren.

Dat is later toch beter om mee uit te pakken dan met vb.net
Het is ook beter om uit te pakken met een diploma burgerlijk ingenieur dan met een diploma industrieel ingenieur. Is daarom de opleiding industrieel ingenieur slecht of goedkoop? Je kan mss die uitspraak wat argumenteren?

Obliv`

Legacy Member
Frank P zei:
VB is gemakkelijk en het biedt een snelle oplossing voor eenvoudigere problemen. Bij grote projecten zoals softwarepaketten of ...

Wat bedoel je dan juist met softwarepaketten? In mijn ogen lenen VB.NET, C#, Java of het is al gelijk zich daar allemaal even goed voor hoor.

Frank P

Legacy Member
Wat bedoel je dan juist met softwarepaketten? In mijn ogen lenen VB.NET, C#, Java of het is al gelijk zich daar allemaal even goed voor hoor.

Goede vraag, excuses voor mijn onduidelijkheid. Met softwarepaketten bedoel ik Office-suites, antivirussoftware, videobewerking, audioplayers,...

Bubbling Zombie

Legacy Member
Frank P zei:
Goede vraag, excuses voor mijn onduidelijkheid. Met softwarepaketten bedoel ik Office-suites, antivirussoftware, videobewerking, audioplayers,...

Je weet wel, van die dingen die iedereen schrijft in zijn job als softwareprogrammeur


:wtf:

Obliv`

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
Je weet wel, van die dingen die iedereen schrijft in zijn job als softwareprogrammeur
:wtf:

Inderdaad ...

In mijn ogen kan je stellen dat ongeveer 90% van de commentaar op VB.NET ongegrond is en dikwijls gegeven wordt door fanboys van andere talen of door mensen die gewoon niet beter weten. Er zijn natuurlijk lelijke en onlogische dingen in VB.NET die in veel andere talen beter zijn opgelost. En het is ook waar dat de ene taal zich beter leent voor een bepaalde opdracht dan een andere.

Maar los van dat alles is VB.NET een volwaardige taal waar je zeker en vast grote projecten mee kan maken. Ik heb het dan vooral of standaard data entry applicaties.

Als ik zelf een keuze moet maken tussen VB.NET en C# ga ik voor C# omdat de syntax me gewoon beter ligt, wat natuurlijk een persoonlijke mening is.

Frank P

Legacy Member
En het is ook waar dat de ene taal zich beter leent voor een bepaalde opdracht dan een andere.

Amen to that. Er is geen eenduidig antwoord op de vraag "welke taal beter is". Elke taal heeft zijn sterke en zwakke kanten. Discussie ongeveer afgelopen vermoed ik?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan