Archief - Wat hebben mensen tegen VB.net

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

D-dude

Legacy Member
Ik heb gemerkt dat de meeste mensen iets hebben tegen VB.net
Ik zou eigenlijk eens willen weten waarom?
Ik heb een kleine basis en zou willen weten of ik nu eigenlijk vb of c++ leer.
Ik overweeg c++ omdat het precies duidelijker is in welke libaries ik include.
Wat is trouwens een goede manier om c++ te leren, is notepad++ + een compiler een goede manier om te beginnen??

Cycloon

Legacy Member
VB.Net heeft hier en daar wel zaken die niet logisch opgebouwd zijn. Ook wordt VB.Net ook nogal vaak gebruikt om aan te leren aan mensen die opleidingen volgen die niks met informatica te maken hebben. VB.Net wordt dikwijls ook al in het middelbaar geleerd en het heeft een lage instapdrempel. Daardoor wordt het naar mijn mening nogal bekeken als "iedereen kan het leren dus er is niks goed meer aan".

VB.Net heeft zijn eigen specifieke gebruiken (snel programmatjes in mekaar prutsen) waar andere talen niet tegenop kunnen. VB.Net in grote projecten gebruiken zou ik echter nooit doen.

Voor C++ te gebruiken kan je best Dev-C++ of Visual Studio gebruiken (VS wel nogal aan de zware kant).

Yngwie

Legacy Member
VB.net gebruikt Basic syntax en die is misschien gemakkelijk om mee te werken als je geen ervaring hebt maar ik vind het vreselijk irritant als je bv door de code van een groter project bladert en zoiets tegenkomt
Code:
IF (voorwaarde) THEN
     statements
ELSE
     IF (andere voorwaarde) THEN
          andere statements
     ELSE
          nog statements
     ENDIF
ENDIF

Dan vindt ik de C-style syntax die onder meer c, c++,java en php gebruiken veel intuitiever.

Code:
if (voorwaarde) 
{
     statement;
} 
else 
{
     if (andere voorwaarde)
     {
            andere statements;
     } 
     else 
     {
            nog statements;
     }
}

Wanneer je begint met c++ te leren zal je zeer gemakkelijk je kennis gaan toepassen op java/c#/php/ aangezien de syntax hetzelfde is. Voor c++ kan ik je DevC++ aanraden als je met windows werkt. de c++ plugins voor netbeans en eclipse zijn ook degelijke opties.

Messias.

Legacy Member
Cycloon zei:
VB.Net heeft zijn eigen specifieke gebruiken (snel programmatjes in mekaar prutsen) waar andere talen niet tegenop kunnen. VB.Net in grote projecten gebruiken zou ik echter nooit doen.

Niet waar. Hogere programmeertalen (Python, Ruby, Perl, ea.) zijn daar veel geschikter voor.

VB.NET is geen goeie programmeertaal vanwege een aantal tekortkomingen. Men heeft getracht om syntactisch en semantisch zo dicht mogelijk bij de natuurlijke taal trachten aan te leunen. Dat resulteert in zeer omslachtige, langdradige en tegelijkertijd weinig expressieve code en klungelige constructies. Bovendien vereist het nogal wat "ceremonie" en boilerplate, maar dat is een ziekte waar zowat alle "enterprise grade" programmeertalen aan lijden. VB.NET en COBOL wel voorop.

Heeft helemaal niks te maken met neerkijken op. Waarom zou je je überhaupt inlaten met een taal die over een syntax beschikt die niet meer van deze tijd is.

Cycloon

Legacy Member
Messias. zei:
Niet waar. Hogere programmeertalen (Python, Ruby, Perl, ea.) zijn daar veel geschikter voor.

Laat ik me verduidelijken: Snel een GUI programmaatje maken dat niet veel moet kunnen.

forloRn_

Legacy Member
Ik krijg al spontaan artrose in beide polsen en handen door gewoon naar die code te kijken, vandaar.

^MystiQ

Legacy Member
Is het niet beter om C# te gaan gebruiken in plaats van VB.net ? :)

Frank P

Legacy Member
Visual Basic.NET is volgens mij een prima manier om met programmeren te beginnen, ik snap helemaal niet wat sommige mensen daar zo 'onlogisch' aanvinden. Het is niet voor niets dat men VB.NET op zowat alle opleidingen geeft op Vlaamse universiteiten en hogescholen.

Wie C++ wil leren, en geen programmeerervaring heeft, kan best ook met VB.NET beginnen. Microsoft Developer Network (MSDN) heeft hiervoor enkele toffe programma's: de Express Editions.

VB.NET is volgens mij het beste te schrijven in de Express Edition zelf want daar heb je toch die visuele interface om objecten in het programma te brengen. Laag instapniveau, ja, maar zoals Cycloon al opmerkte, dat wil nog niet zeggen dat VB.NET niks waard is.

C++ schrijf ik in Notepad++, en gebruik de compiler van MSDN (alles wordt uitgevoerd in de opdrachtprompt). Kwestie van eigen voorkeur.

Het is erg gemakkelijk om meteen te verkondigen dat alles slecht en goedkoop is. Probeer het vanuit een ander perspectief te bekijken. Een pro-fotograaf zal ook meteen begintoestellen volledig afkraken, terwijl die begintoestellen voor beginners erg goed zijn. Dat is relativiteit, snap je?

J3rry

Legacy Member
c++ > all
plus dat je code in c++ veel gemakkelijker kan porten naar andere platformen, kijk maar naar
firefox, thunderbird etc...
dan kan je ook nog eens gebruik maken van libraries (open source) wat je een pak werk spaart

Yngwie

Legacy Member
J3rry zei:
c++ > all
plus dat je code in c++ veel gemakkelijker kan porten naar andere platformen, kijk maar naar
firefox, thunderbird etc...
dan kan je ook nog eens gebruik maken van libraries (open source) wat je een pak werk spaart

true, maar dan mag je wel geen platformspecifieke libraries gebruiken wat in de c++ wereld toch vrij vaak voorkomt. Dan is java imo een veel betere taal om multiplatform te ontwikkelen. maar laten we deze thread niet opnieuw uitdraaien tot een java vs c/c++ battle.

D-dude

Legacy Member
Frank P zei:
Visual Basic.NET is volgens mij een prima manier om met programmeren te beginnen, ik snap helemaal niet wat sommige mensen daar zo 'onlogisch' aanvinden. Het is niet voor niets dat men VB.NET op zowat alle opleidingen geeft op Vlaamse universiteiten en hogescholen.

Ja, daarom dat ik de logica niet kan volgen dat mensen er iets tegen hebben.
Als het zo slecht was zou het niet echt verkopen denk ik.

Krueger

Legacy Member
J3rry zei:
c++ > all
plus dat je code in c++ veel gemakkelijker kan porten naar andere platformen, kijk maar naar
firefox, thunderbird etc...
dan kan je ook nog eens gebruik maken van libraries (open source) wat je een pak werk spaart

Bullshit. c++ heeft zeker zijn voordelen, maar het heeft ook nadelen. Met c# of java zul je bepaalde applicaties veel makkelijker en sneller kunnen maken dan met c++. Het omgekeerde is ook het geval. Maar zo een ongenuanceerde uitspraak slaat op niets.

En voor c# , java, ... bestaan er geen open source libraries die je kan gebruiken?

blackrabbit

Legacy Member
Wat een discussie..
Het is eigenlijk heel simpel: elke taal werd met een specifiek doel geschreven/ontwikkeld. De taalkeuze zal dus in princiepe afhangen van wát je precies wil doen. Sterker nog: wil je iets groots doen, schrijf dan je eigen taal indien geen andere taal voldoende (expressief) aansluit bij jouw doelen.

Om nu een antwoord te geven op de threadstarter: met VB.net ga je snel weg zijn en ga je idd snel een volledig programma hebben (compleet met gui etc). Leuk aan vb.net is dat het lijkt op vba, wat gebruikt wordt in Office; érg handig als je die syntax/taal al wat kent.
Met C++ zit je dichter tegen de hardware & ga je zodoende wat meer werk hebben om hetzelfde resultaat te bekomen. C++ is best een 'moeilijke' taal als je de volledige kracht ervan wil gebruiken, maar je hoeft het natuurlijk niet zover te drijven.
Wil je een programma dat je makkelijk kan gebruiken op zowel linux als PC als Mac: gebruik dan Java. Java zit ook wat tussenin qua moeilijkheidsgraad.


Oja: vb.NET en COBOL over dezelfde lijn trekken is ook niet echt fair tegenover COBOL he.

Als het zo slecht was zou het niet echt verkopen denk ik.
Marketing ;-)


Het is niet voor niets dat men VB.NET op zowat alle opleidingen geeft op Vlaamse universiteiten en hogescholen.
Que? De niet-informatica opleidingen dan?



Wat programmeeromgeving betreft: probeer een aantal zaken uit en kies zelf waar je je het best bij voelt.. Ik gebruik voor C++ nu altijd Geany (linux) en make (compileren dus).


[Note: heb zelf geen ervaring met vb.net, wel met VB(6), ga er van uit dat die niet zo erg verschillen]

killgore

Legacy Member
Frank P zei:
Visual Basic.NET is volgens mij een prima manier om met programmeren te beginnen, ik snap helemaal niet wat sommige mensen daar zo 'onlogisch' aanvinden. Het is niet voor niets dat men VB.NET op zowat alle opleidingen geeft op Vlaamse universiteiten en hogescholen.

De hoofdtaal aan de ugent is wel degelijk java ze, voor de rest komen c#, C++, assembler en zelfs scriptingtalen aan bod. VB.NET vinde binnen de UGent enkel terug bij de TEW (zelfs de handelsingenieurs krijgen java).

Uw statement gaat dus al niet op voor de grootste univ van vlaanderen, nice research :niceone:.

En waarom is het volgens u een prima manier om met programmeren te beginnen? Er zijn heel weinig vb.net tutorials/leerboeken die onmiddellijk uitgaan van een deftig programma design (op zowel OOD als OOP vlak). Dan ben je veel beter af met java imho, waar 100'en boeken bestaan die tegelijk op zijn minst een basis van beiden aanleren.

Frank P zei:
VB.NET is volgens mij het beste te schrijven in de Express Edition zelf want daar heb je toch die visuele interface om objecten in het programma te brengen. Laag instapniveau, ja, maar zoals Cycloon al opmerkte, dat wil nog niet zeggen dat VB.NET niks waard is.

Dat is niet programmeren, dat is designen.

Frank P zei:
C++ schrijf ik in Notepad++, en gebruik de compiler van MSDN (alles wordt uitgevoerd in de opdrachtprompt). Kwestie van eigen voorkeur.
Ik durf er vrij veel geld om wedden dat iemand met een deftige editor veel sneller programmeert als gij.

Frank P zei:
Het is erg gemakkelijk om meteen te verkondigen dat alles slecht en goedkoop is. Probeer het vanuit een ander perspectief te bekijken. Een pro-fotograaf zal ook meteen begintoestellen volledig afkraken, terwijl die begintoestellen voor beginners erg goed zijn. Dat is relativiteit, snap je?

Maar VB.NET is geen begin'toestel'. VB.NET is een analoge camera met digital enhancements en een vrij onduidelijke interface :/.

VB.NET baseert zich op de vrij oude en logge BASIC structuur & bezit een vrij niet-uniforme syntax. C#.net is even krachtig, kan evenveel, maar is zo 1000x properder.

En daar bestaan ook GUI designers voor (net zoals deze voor java,python en dergelijke bestaan, de vb.net voorstanders doen hier als of vb daar een alleenrecht op heeft). Er bestaan zelfs GUI designers voor C++

imho, @threadstarter: leer c#.net of java.

Cycloon

Legacy Member
Er bestaan ook GUI designers voor Java (netbeans bv). Maar VB.Net is toch net dat tikkeltje makkelijker om bv met events om te gaan.

Moto

Legacy Member
VB.Net should roll over and die :p
Taal heeft gewoon geen bestaansrecht meer,
Wou ge vroeger een windows GUI-prog rap in elkaar steken dan was VB 6.0 wel aanvaardbaar, heb der nog een aantal deftige enterprise-apps mee gemaakt
Maar nu we C# hebben is er dus een goede vervanger, met C-like syntax,
En als ge dus (vraag mij niet waarom) toch C++ wilt leren dan is het gewoon veel beter om met C# beginnen als eerste taal ipv VB.Net

killgore

Legacy Member
Cycloon zei:
Er bestaan ook GUI designers voor Java (netbeans bv). Maar VB.Net is toch net dat tikkeltje makkelijker om bv met events om te gaan.

in welk opzicht dan :/?

Cycloon

Legacy Member
In java moet je bv een actionlisteners toevoegen, bij C# delegates, ...

Bij VB.Net gewoon de juiste acties uit het dropdown menu kiezen en alles staat klaar voor je. Voor iemand die niet gewend is om te programmeren is dit systeem veruit het makkelijkst.

Yngwie

Legacy Member
bij c# zijt ge toch ni verplicht van met delegates te werken. dubbelclick op een knop in de gui designer en er wordt automatisch een eventhandler gemaakt die ge gewoon nog qua logic moet opvullen. hetzelfde met andere niet-click events die ge kunt dubbelklikken in de property/event box rechtsonder

Krueger

Legacy Member
Yngwie zei:
bij c# zijt ge toch ni verplicht van met delegates te werken. dubbelclick op een knop in de gui designer en er wordt automatisch een eventhandler gemaakt die ge gewoon nog qua logic moet opvullen. hetzelfde met andere niet-click events die ge kunt dubbelklikken in de property/event box rechtsonder

Eigenlijk ben je dan wel met delegates bezig, maar je merkt het niet. Maar ik zie niet in waarom je dat als een minpunt zou aanhalen. Het is zeer intiutief bij C#
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan