Frank P zei:
Visual Basic.NET is volgens mij een prima manier om met programmeren te beginnen, ik snap helemaal niet wat sommige mensen daar zo 'onlogisch' aanvinden. Het is niet voor niets dat men VB.NET op zowat alle opleidingen geeft op Vlaamse universiteiten en hogescholen.
De hoofdtaal aan de ugent is wel degelijk java ze, voor de rest komen c#, C++, assembler en zelfs scriptingtalen aan bod. VB.NET vinde binnen de UGent enkel terug bij de TEW (zelfs de handelsingenieurs krijgen java).
Uw statement gaat dus al niet op voor de grootste univ van vlaanderen, nice research

.
En waarom is het volgens u een prima manier om met programmeren te beginnen? Er zijn heel weinig vb.net tutorials/leerboeken die onmiddellijk uitgaan van een deftig programma design (op zowel OOD als OOP vlak). Dan ben je veel beter af met java imho, waar 100'en boeken bestaan die tegelijk op zijn minst een basis van beiden aanleren.
Frank P zei:
VB.NET is volgens mij het beste te schrijven in de Express Edition zelf want daar heb je toch die visuele interface om objecten in het programma te brengen. Laag instapniveau, ja, maar zoals Cycloon al opmerkte, dat wil nog niet zeggen dat VB.NET niks waard is.
Dat is niet programmeren, dat is designen.
Frank P zei:
C++ schrijf ik in Notepad++, en gebruik de compiler van MSDN (alles wordt uitgevoerd in de opdrachtprompt). Kwestie van eigen voorkeur.
Ik durf er vrij veel geld om wedden dat iemand met een deftige editor veel sneller programmeert als gij.
Frank P zei:
Het is erg gemakkelijk om meteen te verkondigen dat alles slecht en goedkoop is. Probeer het vanuit een ander perspectief te bekijken. Een pro-fotograaf zal ook meteen begintoestellen volledig afkraken, terwijl die begintoestellen voor beginners erg goed zijn. Dat is relativiteit, snap je?
Maar VB.NET is geen begin'toestel'. VB.NET is een analoge camera met digital enhancements en een vrij onduidelijke interface :/.
VB.NET baseert zich op de vrij oude en logge BASIC structuur & bezit een vrij niet-uniforme syntax. C#.net is even krachtig, kan evenveel, maar is zo 1000x properder.
En daar bestaan ook GUI designers voor (net zoals deze voor java,python en dergelijke bestaan, de vb.net voorstanders doen hier als of vb daar een alleenrecht op heeft). Er bestaan zelfs GUI designers voor C++
imho, @threadstarter: leer c#.net of java.