Archief - Starten met fotografie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mr. Humphries

Legacy Member
Geïnteresseerd in een 55-200? Ik heb er hier nog een liggen en miss doe ik hem binnenkort wel weg! Die kitlens bij de D70 was een 18-70 dacht ik.

Stabby

Legacy Member
Bedankt voor het aanbod, maar ik kan het nog niet betalen. Eind maart is mijn verjaardag en pas dan heb ik genoeg geld.

Mr. Humphries

Legacy Member
Stabby zei:
Bedankt voor het aanbod, maar ik kan het nog niet betalen. Eind maart is mijn verjaardag en pas dan heb ik genoeg geld.

voor mij is dat çava zenne. Ik wil hem ook niet direct verkopen, aangezien ik er nog vervanging voor aan het zoeken ben en ik ben er nog niet uit :).

Ik ben zelf aan het zoeken voor eventueel een 70-300 macro of doorsparen voor een 70-200 2.8 welke meer dan het driedubbele kost.

D'Sek-

Legacy Member
Unlimited4s zei:
Meeste instap-dSLR's kunnen trouwens foto's trekken op ongeveer A3-formaat, dus dat is niet echt een groot probleem meer.

Grootste misverstand in fotografie ooit. Je kan met een 12 MPixel dSLR ook foto's nemen die een resolutie hebben van minder dan 3 megapixel, als je "verkeerd" fotografeert. Maar op een zestal megapixel heb je al een acceptabele foto op A3 hoor.

De grootste reden waarom je best een spiegelreflex koopt is omdat je op een compact doorgaans nog minder kans hebt op een foto van goede resolutie, zelf al heb je een 14 MPixel compact. Doorgaans kan een Canon G10 in de praktijk NOOIT zijn beloofde resolutie van 14 MPixels halen.

Mr. Humphries

Legacy Member
D'Sek- zei:
Grootste misverstand in fotografie ooit. Je kan met een 12 MPixel dSLR ook foto's nemen die een resolutie hebben van minder dan 3 megapixel, als je "verkeerd" fotografeert. Maar op een zestal megapixel heb je al een acceptabele foto op A3 hoor.

De grootste reden waarom je best een spiegelreflex koopt is omdat je op een compact doorgaans nog minder kans hebt op een foto van goede resolutie, zelf al heb je een 14 MPixel compact. Doorgaans kan een Canon G10 in de praktijk NOOIT zijn beloofde resolutie van 14 MPixels halen.

dat moet je mij eens uitleggen hoor!
Ik begrijp wel dat de kwaliteit van een compact tegenover een dSLR niet kan tippen, maar volgens mij graak je wel aan de resolutie hoor, dit zijn 'maar' pixels.

D'Sek-

Legacy Member
Joeri G. zei:
Volgens mij gaat het over lensresolutie t.o.v. sensorresolutie

Inderdaad... effecten van diffractie. Vooral het feit dat je tegenwoordig steeds op grotere diafragmas moet fotograferen om een optimale resolutie te krijgen.

el shorty

Legacy Member
Xo0 zei:
Als ge dan toch ne D40 (of 60) gaat kopen, hou er dan rekening mee dat als je ooit een ander lens wilt voor dat toestel dat u dat veel geld gaat kosten.. De body heeft immers geen auto focus motor in zijn body steken..
Een tweedehands Canon EOS 350 bv, ga je ook in die prijsklasse van 200/300 euro vinden. Dit toestel is _echt_ beter dan een D40, en die heeft wel zo'n AF motor.

Als je echt Nikon wilt, zou ik toch eens kijken voor een 2de hands D80..

exactemento, en laat ons eerlijk zijn: een sd card of zelfs compact flash kaart zal altijd minder kosten dan een nieuwe body/lens als je er toch mee zou verder gaan in die hobby...

Stabby

Legacy Member
Binnen een 2-tal maanden is het zover, dan koop ik mijn eerste camera. Ondertussen ga ik al wat oefenen met de Canon Powershot van mijn pa. Weet iemand een goed, eenvoudig boek om de basis te leren? Ik zou namelijk graag al iets verder kunnen gaan dan de gewone toeristische snapshots.

Ik heb ook al eens rondgekeken voor een 2dehands EOS 350D, maar daar wordt telkens 400-500 voor gevraagd. Is die 200/300 dan de prijs voor alleen de body?

Mr.Pee

Legacy Member
Ik heb gisteren een 5D gekocht dus het zit erin da ik mijne 350D verkoop... Ik weet niks van de prijzen af dus dat moet ik nog eens bekijken...

b0rt

Legacy Member
D'Sek- zei:
Grootste misverstand in fotografie ooit. Je kan met een 12 MPixel dSLR ook foto's nemen die een resolutie hebben van minder dan 3 megapixel, als je "verkeerd" fotografeert. Maar op een zestal megapixel heb je al een acceptabele foto op A3 hoor.

De grootste reden waarom je best een spiegelreflex koopt is omdat je op een compact doorgaans nog minder kans hebt op een foto van goede resolutie, zelf al heb je een 14 MPixel compact. Doorgaans kan een Canon G10 in de praktijk NOOIT zijn beloofde resolutie van 14 MPixels halen.
Tja, als ge op minder dan 300dpi foto's print kunt ge idd met 6mp op A3 printen. Is wel duidelijk merkbaar in de kwaliteit. (kwaliteit van de sensor/lens buiten beschouwing gelaten)

dresse

Legacy Member
Stabby zei:
Binnen een 2-tal maanden is het zover, dan koop ik mijn eerste camera. Ondertussen ga ik al wat oefenen met de Canon Powershot van mijn pa. Weet iemand een goed, eenvoudig boek om de basis te leren? Ik zou namelijk graag al iets verder kunnen gaan dan de gewone toeristische snapshots.

Ik heb ook al eens rondgekeken voor een 2dehands EOS 350D, maar daar wordt telkens 400-500 voor gevraagd. Is die 200/300 dan de prijs voor alleen de body?

gij met uw boeken :)

Stabby

Legacy Member
dresse zei:
gij met uw boeken :)

:lol: Ik weet het, maar het helpt me wel vooruit. Ik zoek gewoon iets voor de absolute basis. Bv de indeling van een landschap in 9 vierkanten, en de bovenste 6 zijn de lucht, dat principe heeft me al wat vooruitgeholpen en daar probeer ik telkens op de letten. Dat is zoiets dat je als beginner helemaal verkeerd zou doen. Zulke tips kan ik goed gebruiken :)

dresse

Legacy Member
ik ben niet zo'n fan van die voorgekouwde compositie regeltjes. Maar zoals met alle regels moet ge ze wel eerst kennen voor ge ze kunt breken...

En de technische kennis van fotografie vind ge op internet wel.

Boeken over belichting daarentegen vind ik machtig interessant. Belichting is alles!

FreakyLeash

Legacy Member
De makkelijkste oplossing is : start er gewoon niet mee,
Daarmee bedoel ik, als je wilt beginnen met fotografie moet je er bewust van zijn dat je echt wel veel gaat moeten oefenen, en lezen lezen lezen !

dresse

Legacy Member
er zijn er wel meerdere en iedereen heeft er zo zijn eigen naam voor precies :)
De derdenregel, de perspectieflijn regel, de 'zet uw onderwerp niet centraal' regel, de horizonregels, de gulden snede,

mja, kan mss allemaal op hetzelfde slaan... nog ni echt mee bezig gehouden. Ik probeer gewoon zelf te zien dat mijn beeld in evenwicht is en dat er misschien een interessant lijnenspel is van diagonalen of van lijnen die naar het onderwerp wijzen...

Stabby

Legacy Member
Hoe zit het eigenlijk met de prijzen van camera's, om de hoeveel maanden daalt de prijs gemiddeld?

Ik kijk trouwens net op de site van digicamshop en de prijs is verhoogd naar €339. En er staat "actie" bij geschreven :s

el shorty

Legacy Member
klopt: de Japanese producenten verhogen atm hun prijzen, omdat hun winstmarges worden aangetast door de yen. Bvb: de 17-55 EF lens van canon is in 1 maand 120 euro duurder geworden.
Wie nu koopt, is iets te laat maw. Zowel canon, nikon als sony verhogen, zullen of hebben, hun prijzen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan