Archief - Starten met fotografie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stabby

Legacy Member
Waarom zou een beginner in godsnaam zijn foto's al willen printen? Gaat erom dat je eerst goeie foto's leert trekken en het vak verkent om te weten te komen of fotografie je ligt of niet.

b0rt

Legacy Member
Niets is toffer dan als beginner een prachtige foto kunnen afprinten en tonen op papier :).

Meeste instap-dSLR's kunnen trouwens foto's trekken op ongeveer A3-formaat, dus dat is niet echt een groot probleem meer.

MilM

Legacy Member
Stabby zei:
Waarom zou een beginner in godsnaam zijn foto's al willen printen? Gaat erom dat je eerst goeie foto's leert trekken en het vak verkent om te weten te komen of fotografie je ligt of niet.

Kwaliteit mag dan niet belangrijk zijn, er is meer dan alleen compositie.

Als je fotografie wil verkennen, zal je moeten de juiste balans vinden tussen diafragma, sluitertijd en ISO.
Is dat mogelijk met uw camera?

Stabby

Legacy Member
Dat is al betere argumentatie allemaal :)

Stel, ik ga naar een budget van max €300 voor een nieuw toestel, wat kunnen jullie dan aanraden?

edit: maak daar maar €350 van, maakt blijkbaar al een groot verschil. Nikon D40 ziet er erg goed uit, maar ik heb de fout gemaakt eerst naar foto's van de D60 te kijken :p

DieselPower

Legacy Member
Als ge mij negeert dan kunt ge nu al mijn kloten kussen en ga ik deze thread verzieken. :)

Matt.

Legacy Member
DieselPower zei:
Als ge mij negeert dan kunt ge nu al mijn kloten kussen en ga ik deze thread verzieken. :)

Ej, Diesel, wa scheelt er? :) Chill out!
Stabby beslist een DSLR te nemen, wat conform uw post is, en ik denk dat hij uw post ook wel in beschouwing heeft genomen, ook al geeft hij da nie in eerst instantie aan. :)

LeSec

Legacy Member
Volgens mij logeren Dieselpower's russenvriendjes weer bij hem deze maand :'(

DieselPower

Legacy Member
Niks hoor, matthi_182, ik hoop dat het hier niet uitdraait in Gromme's oude stijl om de posts van mensen die de moeite nemen om iets te posten gewoon naast zich neer te leggen. En hij komt bovendien nu af met dat is al betere argumentatie...

Als uw budget beperkt is, richt u dan tot de tweedehandsmarkt zoals brechen aanhaalt. Zeker niets om u over te schamen en op Belgium Digital bv een ruim aanbod van materiaal.
Maar ik zou sowieso niet investeren in een compactje, als ge uiteindelijk overschakelt naar een dslr dan had ge van dat geld mss liever nog een lensje gekocht gelijk die 50mm. Iemand in uw omgeving heeft wss wel een dslr die ge even kunt testen of desnoods zelfs gewoon in de winkel.
In feite moogt ge niet vergeten dat ge er nog niet zijt met enkel een body en een kitlens te kopen. Ge hebt nog geheugenkaartjes nodig, ne zak en een statief gaat ge na een tijd ook nodig vinden. En uiteraard betere en andere lenzen. Ge stapt best wel in een dure hobby.

edit: ja Yannick ja en komt liever nogis op irc. :p

MilM

Legacy Member
Stabby zei:
edit: maak daar maar €350 van, maakt blijkbaar al een groot verschil. Nikon D40 ziet er erg goed uit, maar ik heb de fout gemaakt eerst naar foto's van de D60 te kijken :p

Als het echt nieuw moet zijn en geen tweedehands, dan zie ik maar één mogelijkheid binnen dat budget en dat is de Nikon D40 Kit. (Tenzij je mss in de UK koopt)

Nikon D40 Serie | Fotokonijnenberg

Maar je kunt eventueel wel eens kijken naar de tweedehands markt.

Sowieso zou elke DSLR toch voldoende moeten zijn om te kunnen spelen met de basisbegrippen van fotografie.

Stabby

Legacy Member
DieselPower zei:
Niks hoor, matthi_182, ik hoop dat het hier niet uitdraait in Gromme's oude stijl om de posts van mensen die de moeite nemen om iets te posten gewoon naast zich neer te leggen. En hij komt bovendien nu af met dat is al betere argumentatie...

Ik bedoelde dat in vergelijking met het begin van de thread. Ik heb jouw post wel zeker in acht genomen. Ge kunt nu eenmaal niet verwachten dat ik iedereen ga citeren, daar heb ik zelf de tijd niet voor. Zoals je ziet quote ik alleen als ik tegenargumenten heb.

Als uw budget beperkt is, richt u dan tot de tweedehandsmarkt zoals brechen aanhaalt. Zeker niets om u over te schamen en op Belgium Digital bv een ruim aanbod van materiaal.
Maar ik zou sowieso niet investeren in een compactje, als ge uiteindelijk overschakelt naar een dslr dan had ge van dat geld mss liever nog een lensje gekocht gelijk die 50mm. Iemand in uw omgeving heeft wss wel een dslr die ge even kunt testen of desnoods zelfs gewoon in de winkel.
In feite moogt ge niet vergeten dat ge er nog niet zijt met enkel een body en een kitlens te kopen. Ge hebt nog geheugenkaartjes nodig, ne zak en een statief gaat ge na een tijd ook nodig vinden. En uiteraard betere en andere lenzen. Ge stapt best wel in een dure hobby.

edit: ja Yannick ja en komt liever nogis op irc. :p

Thanks. Het gaat de Nikon D40 worden denk ik. Ik heb ook al een 8GB SD-kaart die ik daarvoor kan gebruiken.

Ik heb al wat rondgekeken op 2dehands sites en er wordt gemiddeld nog €300 gevraagd voor hetzelfde wat je in de winkel voor €350 hebt. Is dat normaal of doe ik iets verkeerds?

Hoe beoefent trouwens iedereen zijn hobby? Gewoon op stap gaan met de camera? Of veel op voorhand plannen?

Blowber

Legacy Member
Stabby zei:
Thanks. Het gaat de Nikon D40 worden denk ik. Ik heb ook al een 8GB SD-kaart die ik daarvoor kan gebruiken.

Ik heb al wat rondgekeken op 2dehands sites en er wordt gemiddeld nog €300 gevraagd voor hetzelfde wat je in de winkel voor €350 hebt. Is dat normaal of doe ik iets verkeerds?

Hoe beoefent trouwens iedereen zijn hobby? Gewoon op stap gaan met de camera? Of veel op voorhand plannen?

Nikon D40 Kit DX 18-55mm - Digicamshop.be

320 euro...
2de handsprijzen liggen voor de D40 inderdaad belachelijk hoog, blijkbaar denken ze collectief er nog meer dan 250 voor te krijgen, terwijl het toestel nieuw rond de 300 kost.
Edit// Ge-edit

Stabby

Legacy Member
Maar hoe zit dat met de 2dehands prijzen dan? Voor €250 zou ik dat nog overwegen, maar er wordt telkens meer voor gevraagd.

edit: heb je je post ge-edit of ben ik gewoon zo onoplettend vandaag :D

DieselPower

Legacy Member
Waarom zo niets? [ Nikon ] D70s - Belgiumdigital forum - Digitale fotografie en als de kitlens er niet bij zit, met die dingen smijten ze in feite echt mee naar uw hoofd

[ Nikon ] nikon D50 + nikkor 28-80mm + nikkor 50mm af-d f/1.8 - Belgiumdigital forum - Digitale fotografie

Mja kijk daar eens wat rond en stel vragen als iets niet duidelijk is...

edit:
[ Nikon ] Nikon D70s + Tamron 18-200mm: mooie instapreflex - Belgiumdigital forum - Digitale fotografie

Ik zou zelf eerder naar een d70 en up kijken dan naar een d60 en down :)

Stabby

Legacy Member
Wat voor kitlens is dat bij de D70? Wil daar graag eens een paar foto's van bekijken op pixel peeper.

edit: €500 is me al wat te veel. Een D40 zou moeten voldoen, want ik sta al te kwijlen bij de foto's ervan :p

DieselPower

Legacy Member
Ik heb er geen idee van, registreer u daar om wat vragen aan de verkopers te stellen of stuur een mail? Ik reik ook alleen maar aan eh :p

Stabby

Legacy Member
Ik ben nu even naar de Nikon 55-200mm lens aan het kijken en wow! Het wordt denk ik dan toch een D40, en dan kan ik later naar deze lens upgraden.

Frado2005

Legacy Member
en voor vraagje 2 vd TS? Vraag 1 heb ik in juni al ingevuld door een 450d te kopen, maar ik heb er jammergenoeg nog veel te weinig mee gewerkt:( . Ma ik ken er ook niks van, gebruikte vrijwel altijd de automatische stand, dusja... Heb wel ne boekje over fotografie van national geographic, ma dan nog..

Xo0

Legacy Member
Als ge dan toch ne D40 (of 60) gaat kopen, hou er dan rekening mee dat als je ooit een ander lens wilt voor dat toestel dat u dat veel geld gaat kosten.. De body heeft immers geen auto focus motor in zijn body steken..
Een tweedehands Canon EOS 350 bv, ga je ook in die prijsklasse van 200/300 euro vinden. Dit toestel is _echt_ beter dan een D40, en die heeft wel zo'n AF motor.

Als je echt Nikon wilt, zou ik toch eens kijken voor een 2de hands D80..

Stabby

Legacy Member
Mja, dat vind ik op zich nog niet erg hoor. De D40 heeft ook wel als voordeel dat deze SD-kaarten gebruikt en ik heb er nu net eentje van 8GB. Het is ook niet dat ik lenzen ga blijven kopen, dat ik constant met fotografie zal bezig zijn, ik heb ook andere hobby's. De 55-200mm zal misschien mijn volgende upgrade worden en kost €159, wat best meevalt.

DieselPower

Legacy Member
Ik dacht al dat die sdkaart uw grootste motivatie is om voor de D40 te kiezen :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan