Archief - POST: Schetsen en tekeningen V2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

The_DeSigneR

Legacy Member
Cheshire Cat zei:
Ik weet dat het linker oog wat hoekiger is, en dat de rechter borst wat kleiner is tov de andere. En de benen zien ook maar .. raar uit?

Je hebt het zelf al een groot deel opgenoemd wat je er aan kan verbeteren. Als je die dingen verbetert zal het er al veel beter uitzien :niceone:

Pol

Legacy Member
Cheshire Cat zei:
Hey,

Vraagske! Kan iemand mij misschien wat tips geven om dit soort tekeningen er beter uit te laten zien? Eventuele commentaar op de bouw van het lichaam is ook gewenst!

Tekening: Click me!

De achtergrond is niets speciaals, iemand die photoshop gebruikt zal snel zien dat het gewoon met de hulp van een brush gedaan is.


Greets, Kris!

PS: Ik weet dat het linker oog wat hoekiger is, en dat de rechter borst wat kleiner is tov de andere. En de benen zien ook maar .. raar uit?

anatomie bestuderen, anatomie bestuderen en nog es anatomie bestuderen :)

Erinyes

Legacy Member
Poltje: Anatomie is idd zeer belangrijk om een geloofwaardige figuur op je blad te kunnen zetten. Ik zie zeker evolutie in je werk, bijvoorbeeld deze vrouw rechtsboven. Deze studie is dan alweer minder, omdat je het totaalbeeld uit het oog bent verloren. De verhoudingen kloppen niet: het buikgedeelte is te smal, de benen te kort en te smal t.o.v. de romp. Het getuigt nog van onvoldoende inzicht in de anatomie.

Dit soort van tekeningen vind ik persoonlijk een beetje nutteloos. Oké, je leert waar de spieren zich bevinden, maar toch denk ik niet dat dit bijdraagt tot je anatomiekennis. Belangrijker is te weten hoe bv een spier zich t.o.v. een andere verhoudt tijdens een welbepaalde beweging van een mens, bv strekken, opheffen, los laten hangen,...

Dit vind ik dan weer wel zinvol, aangezien je kijkt waar de vlaktes en dieptes zitten. Het draagt zeer zeker bij tot je inzicht het volume van het menselijk lichaam.

Ondanks dit alles ben je heel goed bezig. Er is zeker evolutie in je werk en je laatste werk staat er nog niet bij. Ik ben zeer benieuwd, zeg maar. :)

TheJudge

Legacy Member
De ligging weten van benen en spieren is zeker wel belangrijk. Als je de meeste spieren en beenderen weet liggen kan je daarmee een lichaam opbouwen waarna je dan het lichaam effectief vorm kan geven, dus je hebt altijd een basis dan waar je kan van vertrekken.
Je kan dan een verschillende lichamen tekenen op diezelfde beenderen structuur. Je verhoudingen gaan dan in ieder geval al kloppen.

Het is ook goed dat je dan precies weet waar je de schaduwen op je lichaam moet plaatsen.
Zeker blijven proberen met jouw anatomie studies, uiteindelijk zal je er de vruchten van dragen en dat zie je enorm terug in je uiteindelijke tekeningen later.

Pol

Legacy Member
Bedankt Erinyes & TheJudge voor jullie opbouwende kritiek en tips. Voor mij is dit een grote motivatie om verder te doen.
Anatomie bestuderen kan soms redelijk (heel erg) saai zijn. Maar ik besef ook dat het noodzakelijk is als ik later iets 'deftigs' wil kunnen produceren.

thx

Erinyes

Legacy Member
Wat ik mij nu afvraag: heb je dit naar een model getekend of heb je ze nagetekend uit een boek? Want dan kan ik verstaan dat je dit saai vindt.
Anatomie is allesbehalve saai. Elke houding vertoont verdraaiingen, verkortingen, rare bultjes en vreemde vormen. Dat is net waarom anatomie interessant is om te bestuderen. Het is uiterst zinloos om over te tekenen uit een boek. Dat is saaiheid troef.

dresse

Legacy Member
zullen we anders met het telenet forum modeltekenen organiseren.
elk meisje van het forum staat om de beurt model... denk wel dat het succes gaat hebben... :unsure:

Erinyes

Legacy Member
Mannen zijn nochtans veel interessanter qua anatomie, de spieren zijn doorgaans een stuk duidelijker dan bij vrouwen... Laten we de mannen dan maar voorgaan.

Pol

Legacy Member
Ik heb getekend uit boeken, Hogarth en Loomis zijn m'n meest gebruikte.

Lo_fi

Legacy Member
Poltje zei:
Ik heb getekend uit boeken, Hogarth en Loomis zijn m'n meest gebruikte.

Gebruik boeken als referentie bij het tekenen naar model maar ga toch niet zitten overtekenen.. Je tekent zo'n schets over met alle botten en pezen.., verhoudingen van mensen.. Dat is geen studie van anatomie en vrij pointless.

Als je ziet hoe Loomis een hoofd opbouwt dan is de logische stap dat je dat zelf eens probeert met een model in de buurt (vriend, moeder, vriendin) en ziet hoe dat in de praktijk werkt. De pagina met schema's overnemen ...jah..beats me.



Dresse zei:
zullen we anders met het telenet forum modeltekenen organiseren.
elk meisje van het forum staat om de beurt model... denk wel dat het succes gaat hebben...

Beetje hopeloos op zoek naar vrouwelijk naakt Dresse? :)
is de tweede keer dat ik je dat hoor voorstellen...en basicly vraag ik me af of je ondertussen zelf niet doorhebt dat tekenen naar levend model helemaal niet erotisch of opwindend is. (je krijgt toch tekenen naar model op school?).
Als je wil zeggen dat de gemiddelde bevolking pubermaagdjes hier dat een fantastisch initiatief zouden vinden....dat kan ik me voorstellen :)

Pol

Legacy Member
Lo_fi zei:
Gebruik boeken als referentie bij het tekenen naar model maar ga toch niet zitten overtekenen.. Je tekent zo'n schets over met alle botten en pezen.., verhoudingen van mensen.. Dat is geen studie van anatomie en vrij pointless.

Als je ziet hoe Loomis een hoofd opbouwt dan is de logische stap dat je dat zelf eens probeert met een model in de buurt (vriend, moeder, vriendin) en ziet hoe dat in de praktijk werkt. De pagina met schema's overnemen ...jah..beats me.

true, ik kan wel in u punt komen mor ik teken niet enkel uit boeken, ik probeer zo vaak mogelijk levende objecten/mensen te tekenen.
Mss vind je dat ik verkeerd bezig ben, maar ik kan je zeggen dat ik al enorm veel heb bijgeleerd ik weet nu uit welke spierstructuren een dijbeen bestaat en hoe dat er bijgevolg uitziet.
Ik denk niet dat ik m'n tijd heb 'verspild' door schetsen uit boeken te bestuderen en te analyseren.

Hoe kun je nu de proporties van een ideale man/vrouw weten als je ze nog nooit getekend hebt?

GMotha

Legacy Member
Poltje zei:
Hoe kun je nu de proporties van een ideale man/vrouw weten als je ze nog nooit getekend hebt?
Door te kijken, wat nu eenmaal het belangrijkste in modeltekenen (en alle andere vormen van waarnemingstekenen) is. En uit oefening leert ge dingen uit u eigen hoofd te tekenen. Een lichaam is 3D, geen plat voorwerp. Een tekening overtekenen geeft u geen inzicht, maybe wel nuttig als referentie die ge kunt toepassen op het echte modeltekenen. Copiëren is niet leren. Als ge overtekent weet ge wat het is, maar niet "waarom".

Ge moet niet tekenen op wat ge 'weet', anders zou perspectief per definitie ook niet bestaan.

Pol

Legacy Member
Je moet toch een minimum aan anatomiekennis hebben om 'deftig' te kunnen modeltekenen.
En ik teken dat nie minuscuul over eh... ik bekijk da globaal, lees den theorie derbij en probeer het na te tekenen met mijn interpretatie ervan...

GMotha

Legacy Member
Poltje zei:
Je moet toch een minimum aan anatomiekennis hebben om 'deftig' te kunnen modeltekenen.
Kan helpen, maar is niet noodzakelijk.
Anatomie is interessant wanneer ge echt details (spieren enzo) gaat toevoegen, maar ge begint altijd beter met een lichaam op te bouwen met blokken (hoofd, romp, 2 per arm, handen, bekken, benen en voeten), tis de verhouding en positie van die elementen die iets correct maken en een natuurlijke houding kunnen geven. Beginnen met't begin^^

Het is vooral belangrijk om eerst de verhoudingen te kennen en hoewel er natuurlijk altijd boeken bestaan over de gulden snede enzovoort gaat een model nooit 100% aan deze "regels" beantwoorden. Zoals ik zei: kijken helpt het beste, als ge u aan een theoretisch stramien vasthoudt gaat ge meer tekenen naar wat ge weet dan wat ge ziet (wat in feite het punt van modeltekenen is).

Probeer gewoon eens met niets dan een potlood en papier bijv uw familie leden te tekenen. Maakt niet uit welke houdingen: zittend, staand of breakdansend. Een papier vol snelschetsen (want een mens staat niet altijd stil^^), daaruit zien wat er fout is en met dat in gedachte opnieuw. Offcourse geen schrik hebben dat't niet perfect is, das't nooit van de eerste keer.

Tekenen is meer 'doen' dan 'leren'.

Pol

Legacy Member
Ok, bedankt :)
Ik zal er zeker rekening mee houden en mij er es mee bezighouden.

Anoniem0

Legacy Member
DCP_1237.JPG

DCP_1240.JPG

DCP_1241.JPG

painting.jpg


ok zitten schilderijtjes bij ma die zen ook wa getekend he
groenten
allah

Kais3r

Legacy Member
Scannen.jpg


ook nog is iet getekend tijdens de lesse..
ik hem da manneke is erges gezien (of tog soort gelijk) en da kwam ineens terug in menne kop..
kzen ok nie den beste tekenaar maar ik doe men best om er iet ferm van te make..

Indieanus

Legacy Member
@allahmcbeal:

schetsen zijn goed! totaal andere stijl van schaduw leggen dan ik gebruik. standbeeld heel realistisch imho.

En laatste schilderij :love:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan