Poltje zei:
Je moet toch een minimum aan anatomiekennis hebben om 'deftig' te kunnen modeltekenen.
Kan helpen, maar is niet noodzakelijk.
Anatomie is interessant wanneer ge echt details (spieren enzo) gaat toevoegen, maar ge begint altijd beter met een lichaam op te bouwen met blokken (hoofd, romp, 2 per arm, handen, bekken, benen en voeten), tis de verhouding en positie van die elementen die iets correct maken en een natuurlijke houding kunnen geven. Beginnen met't begin^^
Het is vooral belangrijk om eerst de verhoudingen te kennen en hoewel er natuurlijk altijd boeken bestaan over de gulden snede enzovoort gaat een model nooit 100% aan deze "regels" beantwoorden. Zoals ik zei: kijken helpt het beste, als ge u aan een theoretisch stramien vasthoudt gaat ge meer tekenen naar wat ge weet dan wat ge ziet (wat in feite het punt van modeltekenen is).
Probeer gewoon eens met niets dan een potlood en papier bijv uw familie leden te tekenen. Maakt niet uit welke houdingen: zittend, staand of breakdansend. Een papier vol snelschetsen (want een mens staat niet altijd stil^^), daaruit zien wat er fout is en met dat in gedachte opnieuw. Offcourse geen schrik hebben dat't niet perfect is, das't nooit van de eerste keer.
Tekenen is meer 'doen' dan 'leren'.