Archief - Plagiaat meldpunt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Xiao

Legacy Member
Om te beginnen hoop ik dat ik de juiste Prefix heb gebruikt, ander: sorry :)

Daarstraks wilde ik aan een vriend een flyer laten zien die ik vorig jaar had gemaakt voor onze 100 dagen fuif, maar had geen kopie op mijn laptop staan, dus surf ff op google "100 dagen KA Malle" -> afbeeldingen
En wat vind ik:
http://img248.imageshack.us/img248/9706/flyerpk7.jpg (mijn flyer)
http://www.fuift.be/eventflyer/sized/13665.jpg (?!:confused:)

Nu, duidelijker kan niet denk ik, de maker had zelfs duidelijk moeite om al het blauw weg te krijgen.

Bestaat er een bepaald meldpunt voor plagiaat ofzo? Vond niet direct iets op google. Is er misschien iemand van jullie die al met dit soort problemen te maken heeft gehad?

fireflymr

Legacy Member
Ma manneke, voor een schoolfuif?
Ge kunt wel een boos mailtje sturen ofzo... maar meer...

DieselPower

Legacy Member
Stuurt een gewoon (geen boos) mailtje en vraag een tegemoetkoming ofzo, ik snap het principieel maar ik zou geen tijd hebben om hier aan te verspillen :)

Xiao

Legacy Member
Ik heb tijd zat :)
En het is geen schoolfuif volgens mij, maar iets van chiro of scouts denk ik.
Dus van mensen die volgens mij wel ervaring (zouden moeten) hebben met fuiven organiseren.

fireflymr

Legacy Member
llsanderll zei:
Ik heb tijd zat :)
En het is geen schoolfuif volgens mij, maar iets van chiro of scouts denk ik.
Dus van mensen die volgens mij wel ervaring (zouden moeten) hebben met fuiven organiseren.

Stuur gewoon een mail dat ge "een tegemoetkoming wilt' en dat ge anders "ernstige stappen zult ondernemen" blablabla, en met een ieniemieniebeetje geluk haalt ge er nog wa geld uit.

V!$u4L

Legacy Member
Ik begrijp je frustratie, maar dit opblazen is helemaal niet nodig. Je ontwerp is nu ook niet zo baanbrekend of schitterend om er echt kwaad van te zijn. Laat gewoon aan die mensen weten dat het ongeoorloofd is en dat er gevolgen van komen mits een klein gebaar van goede wil. Niet meer, niet minder.

Xiao

Legacy Member
V!$u4L zei:
Ik begrijp je frustratie, maar dit opblazen is helemaal niet nodig. Je ontwerp is nu ook niet zo baanbrekend of schitterend om er echt kwaad van te zijn.
Ik denk niet dat dit er toe doet.

tryfus

Legacy Member
Zoiezo ben je in je recht, die flyers zijn hoogstwss publiek verspreid en het feit dat ze van jouw ontwerp gebruik maken voor onrechtstreeks winst te maken zorgt ervoor dat je wel degelijk financiële schade lijdt waardoor je meer dan de symbolische 1 euro kan krijgen.
Het is niet alsof er een plagiaatpolitie bestaat en ik veronderstel dat je niet bent aangesloten bij sofam. Een kortgeding is niet mogelijk want de fuif is vanavond, dus een gewone procedure is wenselijk.
Als ik jou was zou ik eens Sofam raadplegen en hun mening vragen.

Conqie

Legacy Member
Bij Sofam aansluiten is ook zo slecht nog niet als je wel meerdere dingen maakt
Kost je eenmalig 1 aandeel van 140 euro, en krijg je terug als je er uit stapt.

Xavez

Legacy Member
Brick Top zei:
Zo'n stock dingen, mag je die niet gebruiken als je daar gewoon voor betaald hebt?

Uiteraard wel. Maar als je stock gebruik moet je leven met de consequences: er zal wel ergens iemand anders zijn die dezelfde stock gebruikt :). Niet wenen en topic sluiten dus :/.

Conqie

Legacy Member
Mocht ge ook wel zeggen dat ge stockafbeelding gebruikt hebt, voor die speakers enzo ook?
Maar blijft dit niet plagiaat?

Xiao

Legacy Member
Xavez zei:
Uiteraard wel. Maar als je stock gebruik moet je leven met de consequences: er zal wel ergens iemand anders zijn die dezelfde stock gebruikt :). Niet wenen en topic sluiten dus :/.

Het gaat niet om het gebruiken van dezelfde stockafbeeldingen.
Die vrouw heb ik zelfs van een brush pack op deviantart, de andere afbeeldingen komen ook van websites met gratis stockafbeeldingen. Maar ik heb wel alles zelf samen gestoken.
Wat hij heeft gedaan is mijn afbeelding gekopieerd en erin beginnen gommen en vervangen.

Blijft zoiezo plagiaat.

tryfus

Legacy Member
Je mocht het er wel bij zetten dat het van een stock was hé.
Maar toch zijn uw rechten nog geschonden hoor. Gij koopt de rechten van die afbeelding van die vrouw. Uw ontwerp bestaat uit meer dan die vrouw alleen, ook een collage is auteursrechtelijk beschermd. Het is afhankelijk van de artistieke schikking, zo is een databank ook beschermd. Het wordt een probleem als uw stockafbeeldingen verbonden zijn met bepaalde verbodsrechten: voorbeeld dat jij ze niet mag exploiteren of dat iedereen ze mag gebruiken dan wordt het behoorlijk ingewikkeld. anyway ask sofam!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan