Joeri
Legacy Member
LunchBox zei:liever een gecropped beeld waarvan zowel inhoud als dan de uiteindelijke crop een mooie compositie vormen.. dan een initieel mooie compositie maar bijvoorbeeld wazige inhoud.. kortom: dergelijke regeltjes zijn goed voor "photography for dummies"-boeken. het beeld is wat telt, nabewerking is geen wereldzonde moet je weten. ik ga akkoord dat je mensen moet aansporen om compositie in acht te nemen vóor ze op de knop drukken, maar nadien nog het één en ander "optimaliseren" mag nooit een taboe worden. (het verliest z'n charme-blabla is dan eerder iets voor die kunstzinnigen die het van hun uitleg moeten hebben)
²
En hetzelfde gaat op voor alle ik-wil-alleen-op-M-stand-fotograferen-wankers.

Gromme, wat ik je zowat als algemene tip wil geven is eigenlijk gewoon:
Probeer eens wat meer lef te vertonen in je werk. Zowel qua onderwerp, compositie als nabewerking.
Veel van je foto's komen nogal grijs over, letterlijk en figuurlijk. Van alles zowat een brave middenweg. Probeer eens wat meer naar de extremen wit en zwart te gaan.
Soms krijg ik de indruk dat je iets te hard wil proberen, en je in tien verschillende genres bezig bent die je niet echt allemaal lijken te boeien. Probeer voor jezelf eens alles op een rijtje te zetten en te bepalen welke dingen jijzelf nu écht aanspreken, daar verder in te gaan en alle overige genres (tijdelijk) van je af te gooien. En met de ervaring die je hebt in een bepaald genre verder bouwen in een ander. Mijn eerste foto's op concertjes hebben me in zekere zin geholpen met sportfotografie, terwijl dat laatste dan weer op zijn beurt een grote hulp is met modellenwerk. Vraag desnoods gewoon aan fotografen wiens werk je boeit of je eens mee op stap mag gaan om wat bij te leren.

