Archief - PHOTOFOLIO: Gromme

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Joeri

Legacy Member
LunchBox zei:
liever een gecropped beeld waarvan zowel inhoud als dan de uiteindelijke crop een mooie compositie vormen.. dan een initieel mooie compositie maar bijvoorbeeld wazige inhoud.. kortom: dergelijke regeltjes zijn goed voor "photography for dummies"-boeken. het beeld is wat telt, nabewerking is geen wereldzonde moet je weten. ik ga akkoord dat je mensen moet aansporen om compositie in acht te nemen vóor ze op de knop drukken, maar nadien nog het één en ander "optimaliseren" mag nooit een taboe worden. (het verliest z'n charme-blabla is dan eerder iets voor die kunstzinnigen die het van hun uitleg moeten hebben)

²
En hetzelfde gaat op voor alle ik-wil-alleen-op-M-stand-fotograferen-wankers.:tongue:


Gromme, wat ik je zowat als algemene tip wil geven is eigenlijk gewoon:
Probeer eens wat meer lef te vertonen in je werk. Zowel qua onderwerp, compositie als nabewerking.
Veel van je foto's komen nogal grijs over, letterlijk en figuurlijk. Van alles zowat een brave middenweg. Probeer eens wat meer naar de extremen wit en zwart te gaan.
Soms krijg ik de indruk dat je iets te hard wil proberen, en je in tien verschillende genres bezig bent die je niet echt allemaal lijken te boeien. Probeer voor jezelf eens alles op een rijtje te zetten en te bepalen welke dingen jijzelf nu écht aanspreken, daar verder in te gaan en alle overige genres (tijdelijk) van je af te gooien. En met de ervaring die je hebt in een bepaald genre verder bouwen in een ander. Mijn eerste foto's op concertjes hebben me in zekere zin geholpen met sportfotografie, terwijl dat laatste dan weer op zijn beurt een grote hulp is met modellenwerk. Vraag desnoods gewoon aan fotografen wiens werk je boeit of je eens mee op stap mag gaan om wat bij te leren.

Gromme

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
Gromme die titelkes verpesten echt de hele sfeer van de foto's. Kan zelfs geowon niks commentaar geven omdat die titels zo hard storen.

Heb ze weg gedaan.

Joeri G. zei:
²
En hetzelfde gaat op voor alle ik-wil-alleen-op-M-stand-fotograferen-wankers.:tongue:


Gromme, wat ik je zowat als algemene tip wil geven is eigenlijk gewoon:
Probeer eens wat meer lef te vertonen in je werk. Zowel qua onderwerp, compositie als nabewerking.
Veel van je foto's kome............


Met de laatste reeks ben ik iets verder gegaan in de nabewerking ook deels omdat de meeste daar in RAW zijn genomen.

Je hebt absoluut gelijk dat ik tracht verschillende soorten fotografie te doen. Op dit moment lijkt me nog altijd de modelfotografie, dat me echt aanspreekt. Maar toch zijn er nog andere ook. Ik wil dit echt kunnen maar misschien ben ik wel helemaal verkeerd bezig. En ik weet dat dat naar jullie toe slecht overkomt want jullie denken vast dat ik niet luister ofzo maar ik probeer echt rekening mee te houden. Voor de grijze foto's tracht ik nu ook met curves te werken maar ik kan daar niet te ver in gaan want dan denk ik dat sommige foto's kwaliteitsverlies gaan hebben.

Floyd

Legacy Member
LunchBox zei:
liever een gecropped beeld waarvan zowel inhoud als dan de uiteindelijke crop een mooie compositie vormen.. dan een initieel mooie compositie maar bijvoorbeeld wazige inhoud.. kortom: dergelijke regeltjes zijn goed voor "photography for dummies"-boeken. het beeld is wat telt, nabewerking is geen wereldzonde moet je weten. ik ga akkoord dat je mensen moet aansporen om compositie in acht te nemen vóor ze op de knop drukken, maar nadien nog het één en ander "optimaliseren" mag nooit een taboe worden. (het verliest z'n charme-blabla is dan eerder iets voor die kunstzinnigen die het van hun uitleg moeten hebben)
Right on motherfucker!
Waarom zou alle input van de fotograaf moeten stoppen bij dat kleine zwarte bakje? Het eindresultaat is al wat telt en dat is mijn mening.

Floyd

Legacy Member
Gromme, kwaliteitsverlies, da's totaal onbelangrijk gewoon. Je verliest een paar bytes aan beeldinformatie als je je foto bewerkt, juist. Zolang je de nabewerking binnen de perken houdt is daar to-taal niks van te merken en je houdt sowieso je originele foto's altijd bij als je ze bewerkt. Om je te proberen overtuigen van de kracht van nabewerking heb ik een beetje geprutst aan een aantal van je foto's. Ik hoop dat je dat niet erg vindt, zo ja, haal ik die pagina wel snel weer offline:
http://jellevc.googlepages.com/gromme

Gromme

Legacy Member
Niet erg hoor... we zijn er om bij te leren.

Kan je me ongeveer zeggen wat je zoal hebt gedaan voor die veranderingen te bekomen.
Zeker die bij de prikkeldraad in het gras is goed.

Als ik het verschil zie, lijkt het alsof mijn nabewerking altijd zo dof is.

Floyd

Legacy Member
Ah ja even vergeten. De enige tools die ik gebruikt heb zijn Auto contrast, Auto color, Levels, Curves, Hue/Saturation en Shadow/Highlight (voor de laatste bv).

Gromme

Legacy Member
ha want zoveel tools gebruik ik eigenlijk niet. omdat ik dan net denk dat het overbewerkt gaat worden. al geloof ik wel in bewerking.

wouter_dc

Legacy Member
Aantal tools is niet zo belangrijk, het gaan em om de mate waarin je bewerkt. Je kan extreem bewerken en subtiel bewerken.

V!$u4L

Legacy Member
Nabewerking is, tenzij je flup heet, echt belangrijk... zeker in reclame als je ziet hoe de art direction ervan je blik op de visual meedogenloos manipuleert. Hetzelfde geldt gewoon voor fotografie. Wat Floyd net voor je gedaan heeft, ziet er nu plots stukken beter uit. ^^

Eén tool kan al genoeg doen soms, curves bv.

wouter_dc

Legacy Member
Waarover zijn we dan bezig? We proberen je duidelijk te maken dat met het een -simpele- maar efficiënte bewerking je foto's er zoveel 'mooier' gaan uitzien. Zoals je zelf al aanhaalde zijn al je foto's te plat, te grauw en te dof

Floyd

Legacy Member
Ik moet wouter_dc bijtreden. Je kan nu wel vragen dat we commentaar geven op de foto's die ik bewerkt heb, maar dat zijn eigenlijk "jouw" foto's niet meer helemaal. Je kan niet verwachten van mensen dat ze zomaar door de grauwheid heen naar de "echte foto" kijken. Daar gaan we weer: ik zou zeggen, trek nog eens de wijde wereld in, maak nieuwe foto's en experimenteer nog wat meer met de nabewerking. (Of bewerk je eigen foto's nog eens opnieuw?)

Want, zoals al een paar keer is gezegd de laatste tijd: je foto's worden er zonder twijfel beter op!

Gromme

Legacy Member
Ja, dat zou ik willen doen maar moet hier vanalles voor mijn werk doen. Ppffff daar heb ik dus ook echt geen zin meer in. Ik begin een degou te krijgen van mijn werk en ben er nog eens niet zo lang bezig. Maar goed....

Mr.Pee

Legacy Member
Ik ken de leerkrachten niet maar op de academie kan je natuurlijk niet echt mis zitten. Ik zie trouwens dat er een hoop foto's op de gang van de fotografieafdeling zijn gemaakt (op die site), wie weet kom ik je dan wel eens ooit in de buurt tegen ;)

wouter_dc

Legacy Member
LunchBox zei:
liever een gecropped beeld waarvan zowel inhoud als dan de uiteindelijke crop een mooie compositie vormen.. dan een initieel mooie compositie maar bijvoorbeeld wazige inhoud.. kortom: dergelijke regeltjes zijn goed voor "photography for dummies"-boeken. het beeld is wat telt, nabewerking is geen wereldzonde moet je weten. ik ga akkoord dat je mensen moet aansporen om compositie in acht te nemen vóor ze op de knop drukken, maar nadien nog het één en ander "optimaliseren" mag nooit een taboe worden. (het verliest z'n charme-blabla is dan eerder iets voor die kunstzinnigen die het van hun uitleg moeten hebben)

Ik zeg ook niet dat croppen echt verboden is. Ook nabewerking vind ik zéker nodig bij (de meeste) (digitale) foto's.

Maar ik vind dat je persoonlijk niet mag denken, bij het maken van de foto, "oh dat kan ik nog wel croppen"... Ik vind dat je op het moment van de opname het maximum eruit moet halen. Als dat betekent dat je extra foto's moet maken, dan moet het maar. Photoshop is een hulpmiddel, geen redmiddel (Oké, soms wel als het echt nodig is, maar het zal niet altijd een mindere foto kunnen redden)

Over een compo moet imho bij de opname zelf worden nagedacht. Zeker bij onderwerpen waar Gromme nog mee werkt. Het zijn onderwerpen die ik niet direct zie weglopen. Hij heeft alle tijd om over de compo na te denken, te beoordelen op de preview en desnoods een foto opnieuw te maken (met een betere compo).
Dan vind ik niet dat je mag denken 'ik crop desnoods wel tot het een goeie compo wordt'. Je zal altijd verlies van data hebben (qua beeldgrootte) ook al is het maar weinig.

Ik ga akkoord met je eerste zin, de compo en de inhoud moeten in orde zijn, en als je dat kan bereiken met een crop, dan mag dat. Ik ga een foto niet afkeuren omdat er een beetje is aan gecropt.

Floyd

Legacy Member
wouter_dc zei:
Ik zeg ook niet dat croppen echt verboden is. Ook nabewerking vind ik zéker nodig bij (de meeste) (digitale) foto's.

Maar ik vind dat je persoonlijk niet mag denken, bij het maken van de foto, "oh dat kan ik nog wel croppen"... Ik vind dat je op het moment van de opname het maximum eruit moet halen. Als dat betekent dat je extra foto's moet maken, dan moet het maar. Photoshop is een hulpmiddel, geen redmiddel (Oké, soms wel als het echt nodig is, maar het zal niet altijd een mindere foto kunnen redden)

Over een compo moet imho bij de opname zelf worden nagedacht. Zeker bij onderwerpen waar Gromme nog mee werkt. Het zijn onderwerpen die ik niet direct zie weglopen. Hij heeft alle tijd om over de compo na te denken, te beoordelen op de preview en desnoods een foto opnieuw te maken (met een betere compo).
Dan vind ik niet dat je mag denken 'ik crop desnoods wel tot het een goeie compo wordt'. Je zal altijd verlies van data hebben (qua beeldgrootte) ook al is het maar weinig.

Ik ga akkoord met je eerste zin, de compo en de inhoud moeten in orde zijn, en als je dat kan bereiken met een crop, dan mag dat. Ik ga een foto niet afkeuren omdat er een beetje is aan gecropt.
Alright, dan zitten wij alvast op dezelfde golflengte. De redenering die ik hierboven verkondigde houdt natuurlijk ook in dat het gewoon slimmer is, efficiënter is, om zovéél mogelijk werk al met het zwarte kastje te doen. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan