Archief - JOB: logo

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bigbuddha

Legacy Member
Hij geeft hier een student/hobbyist/whatever de kans een centje te verdienen.
Daar kan toch evengoed iets tof uitkomen(cfr. logo mistabeen). Vindt GAGDET niet wat hij wil, zal hij wel moeten naar een prof. bureau stappen.

Maar hij zal eerst zien of hij hier niet geholpen is, niks mis mee.

Lo_fi

Legacy Member
Als een hobbyclub, vriendenclub, chiro van Wichelbeke, rockbandje van 14 jarigen dat vraagt is er niks mis mee en is 30 € leuk meegenomen.

Als iemand die een commerciële activiteit uitoefent vraagt om een gunst waarmee hij/zij in zijn zaak vele honderden euro's uitspaart..dan is het niet ok. Een huisstijl is een onderdeel van een zaak en is mede verantwoordelijk voor succes van het bedrijf. Winst dus. en dan praten we niet over 30 of 50 euro. Als je niet voelt dat dat tegelijkertijd misbruik van hobby-studiewerk en broodroof van z'n eigen collega's zelfstandigen..dan ben ik toch verbaasd.

Trouwens..draai het eens om. In plaats van naar een schildersbedrijf te gaan als zelfstandige vraag ik aan 20 studenten om elk 1 keer mijn winkel aan te pakken qua muurdecoratie. Als beloning mag 1 student de volledige winkel doen en krijgt hij 30 euro. Als ik het plots zo uitkomt laat ik die studenten werken maar hmm ik vind toch niks ok...niemand krijgt 30 euro...Beetje bizar he? (vervang schilderen door tuinaanleg, webdesign, een tuinhuis bouwen, een trui breien, ...)

Er is niks mis mee een student of hobbyist te vragen om een logo te ontwerpen of enig ander werk te doen. Daar kan idd evengoed iets leuk uitkomen. Er zijn studenten met veel meer talent dan vele pro's. Maar betaal of verloon die dan zoals het hoort en maak er geen misbruik van.

Erinyes

Legacy Member
Ik begrijp u heel goed Lo_fi, uw stelling ivm broodroof. En in feite heb je gelijk.

Toch vind ik dat je het niet kan vergelijken met het schilderen van je winkel. Ik ben graag bezig met design en tegelijkertijd verbeter ik mn vaardigheden (...) en doe ik ervaring op (en het feit dat je er voor betaald kan worden is ook mooi meegenomen voor een student).
Ik kan me nie voorstellen dat ik een huis ga schilderen, een trui breien (dingen waar ik net niet graag mee bezig ben) en er dan niet voor betaald wordt. Dat zou ik erger vinden, dan niet betaald worden voor een ontwerp dat niet gebruikt wordt.

Bigbuddha

Legacy Member
weet je, als professioneel heb ik weinig last van studenten/amateurs/prof. wannabees

Meeste beginnende ondernemers werken op die manier.
Het is dankzij het "onprofessioneel" werk dat dan voor hun geleverd wordt, dat ze telkens bij ons terecht komen. We hebben bijna 25 % van ons clienteel "te danken" aan deze zogenaamde web/grafische bureaus. Uiteindelijk gaat GADGET bij u of bij ons aan de deur kloppen omdat zijn geleverde logo niet voldoet of niet aanpasbaar is, of het bronmateriaal niet meer beschikbaar is en ze deze niet meer kunnen gebruiken.

Uiteindelijk wint iedereeen. Zowel de student die zijn 30 euro in zijn zak heeft gestoken voor een zo-zo logo, en wij(professionelen) omdat die klanten altijd bij ons terecht komen. De enigste die verliest is Gadget zelf. Die verliest 30 euro en tijd/energie ;)

Over de winkel theorie ben ik het wel met je eens hoor. Maar dat is een kwaal die je meer en meer tegenkomt. Als wij naar een klant toestappen hebben we onze portfolio om de klant te overtuigen. Deze meer realistische trend zouden we meer in het forum moeten krijgen. Maar ik merk meer en meer ook op online marktplaatsten dat mensen werk doen om dan niet geselecteerd te worden. Maar als je concurent het doet?

spijtige zaak soms.

Lo_fi

Legacy Member
Ok de vergelijking is wat scheef..Aan een vlug ontwerp ben je pakweg een paar uurtjes bezig en het is oefening. Dat neemt niet weg dat dat een dienst is aan een bedrijf waar je hoort voor beloond te worden.

Ik meen dat jij ook grafische vormgeving volgt aan de Academie he Erinyes? Net als Mistabeen enzo.. Wel binnekort krijg je zonder twijfel de vraag een aantal kerstkaarten te ontwerpen voor Buromac in Brugge. De winnaars krijgen van Buromac een prijs van pakweg 250 euro en hun kaartgen gaan in productie. Wij hebben als 3de jaars ooit de huisstijl van de stad Menen ontworpen en ook de huisstijl voor de Bijloke concertzaal. Daar is de winnende student(en) een stuk voor betaald + geld dat naar de financiering van de afstudeertentoonstelling ging. het is niet per ongeluk dat de Grafische elk jaar mag tentoonstellen in de foyer van de concertzaal.. Dat is betaald door het werk dat studenten voor de Bijloke doen.

Ik wil er op wijzen dat je, omdat je het graag doet, je niet noodzakelijk moet laten gebruiken door iemand die winst haalt uit jouw werk.

BAROBA

Legacy Member
Je hebt wel gelijk Lo_fi
Maar sommigen van ons (zoals mij) zijn nog niet goed genoeg om de stap te zetten van amateur naar pro.Ik heb al een paar dingen gedaan als freelancer, maar tis te weinig om een leven mee op te bouwen.
En de grafisch jobs zijn dun gezaaid.
Met zo opdrachtjes als deze, leer ik wat de vraag is op de markt en hoe creatief verschillende dingen op te lossen.
Maar tis natuurlijk oneerlijk tegenover mensen die hun rekeningen moeten betalen...
Der zijn hier enkele mensen die professioneel werk kunnen leveren ( voornamelijk omdat er training en veel talent achterzit) dus zij kunnen hier een portfolio opbouwen, die mss belangrijker is dan hun school waar ze op zitten.
Der is natuurlijk niks dat je tegenhoudt om zelf een ontwerp in te sturen met een offerte....

Lo_fi

Legacy Member
Ja..uiteraard is het een leerproces. Ik denk dat de meesten dat ook zo opvatten en niet malen om die 30 euro.. Vind ik absoluut kunnen. Maar dan alleen voor niet-commerciële activiteiten. Snap je waar ik de nuance leg?

Ik voel me persoonlijk niet aangevallen hoor. Ik heb voldoende werk en ik ga geen honger lijden omdat een student voor 30 euro een logo maakt. Het is alleen een trend die ik zeer jammer vind en waar ik het liefst een einde aan zou zien komen op dit forum. Ontwerprequest met kleine beloning en mini-battle, alleen voor niet commerciële activiteiten.

Bigbuddha

Legacy Member
Lo_fi zei:
Ontwerprequest met kleine beloning en mini-battle, alleen voor niet commerciële activiteiten.

Misschien wel ja. Kan het forum alleen maar ten goed komen.

Stimpy

Legacy Member
waarom zou je er een einde aan willen zien komen?

het maakt toch niets uit voor jou? en zo kan een student eens iets bijverdienen, en als de "klant" tevreden is, is het toch in orde, want zoals je zegt, jij zal er niet onder lijden, echt grote firma's gaan toch naar professionals

GADGET

Legacy Member
jawadde :eek:

Ik kom hier dus gewoon simpelweg vragen of iemand tijd heeft om eens iets te proberen om mij zo verder te HELPEN met 1 van de 1000 dingen die ik nog ga moeten regelen komende maanden.

Ik ken bv iets van moto's. Als iemand van het forum nu pakweg nieuwe cilinder moet hebben en die woont een straat van mij. En die vraagt het hie rop het forum of iemand hem kan komen helpen steken omdat hij nogal in de miserie zit enzo. Dan ga ik da gerust gaan doen. Ik moet er zelf GEEN beloning voor hebben.

Das gewoon net hetzelfde, alleen is het nu voor een zaak ja, en die gaan idd winst maken (laat het ons toch hopen) maar da heeft imo weinig met dat logo zelf te maken. Da gij ni gratis voor mij wilt komen werken ne volledigen dag zodat ik op het einde er geld aan verdient heb kan ik wel snappen. Maar gewoon iemand verder helpen met iets :s Moest ik een prof logo en volledige stijl wensen zou ik echt wel naar een bureau stappen omdat te vragen. Ik zoek gewoon een 'opgefriste naam' niet meer dan dat. Website etc zal ik zelf wel doen, maar zocht gewoon de naam met een of ander afbeeldingske erbij.
Dat 'logo' in kwestie op de camionet zetten, op de facturen zetten, offertes,.. zal ik allemaal zelf wel doen.

Dus ik vroeg gewoon HULP van iemand die zin had om eens iets te proberen, en je krijgt er een -kleine- vergoeding voor. Moest dit een forum geweest zijn waar werkende logo-designers zitten zou ik het ook niet vragen voor dat bedrag.

Ik snap het -precies grote- probleem eigenlijk niet. Een jaar of 2 geleden bestond die job prefix zelf niet (hell, er bestond zelf geen 1 prefix) en toen hielp iedereen elkaar toch ook ?

Erinyes

Legacy Member
Het probleem GADGET, is dat hier in tussentijd veel (en héél veel) mensen requests kwamen vragen: voor logo's, affiches en dergelijke opdrachten. Maar voor niets gaat de zon op. Niemand werkt zonder 1 of andere vergoeding.

En een opdracht voor een goede kennis is nog heel iets anders dan een opdracht voor een compleet onbekende. Onlangs heb ik logo, visitekaartjes, prijsoffertes ontworpen voor mn broer die zelfstandig begon. Ik heb hem ook niks aangerekend, net omdat hij mijn broer is. Het is nie alsof iedereen hier op het geld gebrand zit. :)

GADGET zit er hoogst waarschijnlijk niet op te wachten, maar niets houdt Lo_fi tegen om hem een prijsofferte te sturen toch? Hoewel ik uw stelling begrijp, Lo_fi, maar waar trek je de grens tussen commercieel en niet-commercieel? Een rockgroepje wil uiteindelijk ook zijn brood verdienen met muziek, alhoewel het moeilijker is voor een rockgroep om te leven van hun muziek, dan een tuiniersbedrijf met aanleg van groen...

Ik zie er eerlijk gezegd weinig problemen in, dat mensen hier komen vragen voor een logo mits (kleine) vergoeding, maar uiteindelijk is gebleken denk ik, dat ze zelf weten dat het niveau natuurlijk niet dat zal zijn als van een professioneel bureau.

Lo_fi

Legacy Member
Stimpy zei:
waarom zou je er een einde aan willen zien komen?

het maakt toch niets uit voor jou? en zo kan een student eens iets bijverdienen, en als de "klant" tevreden is, is het toch in orde, want zoals je zegt, jij zal er niet onder lijden, echt grote firma's gaan toch naar professionals

Stimpy..zucht *ik ga zelfs de moeite niet doen ok? Ik veronderstel dat die oogklepjes je enorm sexy maken bij het andere geslacht ofzo..


@ Gadget

It's a whole different ballgame zelfstandig zijn en een bedrijf hebben. Ik help ook mijn vrienden bij verhuizen en schilderen en eens iets ontwerpen voor hun dartsclub.. Dat is allemaal normaal en daar hoef je niks voor te vragen. Ik help jou dus jij helpt mij een andere keer terug.. Ik vind dat een prima houding die je kan gebruiken voor het forum..behalve als het om een zaak gaat. Dat hoort hier, vind ik dan, niet thuis. Bij jou is het misschien onschuldig maar bij velen is het simpelweg profiteren. Beter daar een duidelijke lijn in trekken om problemen te voorkomen.

GADGET

Legacy Member
Het is dus echt wel ni de bedoeling van te profiteren :/

Ben hier gwn al een jaar of 4 actief op het forum, en d8 zal daar eens vragen of er iemand wat kan helpen...

niet met de gedachte: oh we zullen daar ies cheap een logooke gaan vragen dan zijn we er ook goedkoop vanaf.

echt ni dus e. Ik kan zelf ook wel een logo ontwerpen, maar kan gewoonweg niet met illustrator werken dus heeft het weinig zin dat ik mij daar mee ga bezighouden. Moest ik het voor de goedkoop doen zou ik ook naar mijn tante kunnen gaan, die doet grafische dingen en decors etc. Maar ik weet dat er hier ook zijn die het kunnen dermee dat ik het hier eens vroeg..

Lo_fi

Legacy Member
Gadget..neem dat aub. niet persoonlijk op. Het gaat niet om jij die zou profiteren. Ik geloof echt wel dat je dat niet doet. Het gaat om het principe en het bestaande gevaar dat er veel 'echte profiteurs' bestaan die wel misbruik maken. Ik denk gewoon dat het gezond is daar dan een duidelijke lijn in te trekken op crew-niveau om zo'n zaken te vermijden.

Stimpy

Legacy Member
Lo_fi zei:
Stimpy..zucht *ik ga zelfs de moeite niet doen ok? Ik veronderstel dat die oogklepjes je enorm sexy maken bij het andere geslacht ofzo..
ach man zit toch ni te wenen omdat hier iemand een requestje vraagt voor een simpel logo'tje met een evensimpel prijskaartje
als ge daar ni tegekunt is da jammer voor u he, kijk er dan niet naar

ik snap echt niet waar gij een probleem in ziet ze

zoals gadget zelf zegt, als hij iets uitgebreider zoekt zou hij ook naar een professioneel buro stappen, maar hij zoekt iets bescheiden, en misschien kwam er hier een goed idee uit de bus en is hij bereid om daar 30 euro (of iets anders) aan te geven

nuja ik verwacht geen deftige reply van u want ge hebt waarschijnlijk als drukke professionele designer vast wel betere dingen te doen *ahem*

Lo_fi

Legacy Member
Stimpy, ik heb geen zin in discussie met u. Tijd van de flamewars is helaas voorbij. Als je het probleem niet ziet of snapt en er liever een rondje schelden van maakt..voeg me toe op msn en leef u lekker uit, ik zal af en toe zelfs eens "uhu" of "moh" zeggen. Verder heb ik geen zin om aan jou tijd te verspillen.

Stimpy

Legacy Member
Stimpy zei:
nuja ik verwacht geen deftige reply van u want ge hebt waarschijnlijk als drukke professionele designer vast wel betere dingen te doen *ahem*

allé gij :)

M1tch

Legacy Member
al begrijp ik Lo_fi wel, ik moet stimp hierin volgen, al die heisa omdat iemand even een simpel logo wil ... van een mug een olifant maken, kunnen ze hier op dit forum goed, dat heb ik al gemerkt

blaZe

Legacy Member
straf: ik moe hier weer meegaan met Lo_fi grotendeels.

toen ik de reply zag met zijn lijst van investeringen had ik ook weer een reply klaar maar zoals vaker tegenwoordig klik ik toch niet op die submit, dunno why.

het ironische of tegenstrijdige is.
Maar als je een raming maakt..
camionet van 25.000€
loods van paar miljoen,
kraantje
remork,
nog 2000 andere dingen.

heb ik niet direct zin om 250€ voor een logo te geven.
Zonder logo zou ook gaan.

en even later komt er dit uit...

.. en d8 zal daar eens vragen of er iemand wat kan helpen...

niet met de gedachte: oh we zullen daar ies cheap een logooke gaan vragen dan zijn we er ook goedkoop vanaf.

waarom dan niet gewoon naar een professionele ontwerper gaan, jij vraagt - hij levert - geen gezeik + ge kunt "eisen" stellen als klant is koning.

je kan het zelf ontwerpen? doe het dan, doe het en toen ons wat je wou en vraag dan enkel om het om te zetten in illustrator.

je tante kan het goedkoop(er)? ga het haar dan vragen.
(ik vrees enkel dat je hier komt vragen omdat er idd jong talent zit dat tegen een lage som bereid is je een vrij kwalitatief logo te bezorgen.)

Ik gun het die "jeugd" ten harte, het is toch verre van mijn sector show maar het is bijna hier komen aanrijden met je ferarri en vragen achter een garagist die voor een appel en ei je wagen wilt oplappen, onderhoud doen en een nieuw kleurtje spuiten onder het mom van "mekander helpen".

je MOET die som niet omhoogtrekken, vroeger was ik hiermee ook even tevreden.
maar daar komt Lo-fi zijn verhaaltje, als het dan iemand is die blijkbaar een hele investering doet maar dan enkel bereid is om een (in verhouding!) peuleschil te geven voor iets wat WEL belangrijk is... tja.

een logo stelt je bedrijf voor, komt op je vrachtwagens, briefpapier, facturen te staan.
dus eens je iets beslist en het neemt ga je dit niet elk jaar veranderen.

een GOED logo is een serieuse zaak met toch enig belang.
een GOED logo kan imho ook evengoed hier vinden of bij een professional.

maar begrijp dan zeker het onbegrip als je "miljoenen" in je zaak investeert maar dan hier komt om een logo voor slechts 30 euro bij wijze van spreke als "mekander helpen".

ik heb pas nog iemand geholpen met een logo in ruil voor een etentje (schoolwerk)
kwam ie vertellen dat ie een eigen zaak ging starten maar niet meer als 30,- wou uitgeven zei ik neen. (tenzij het een goede vriend was)

anyway, je hebt al gewonnen want er zijn imho vele mooie inzendingen.

Freaky 7

Legacy Member
dat lunchbox hier maar eens snel komt opruimen, die zever hier allemaal...
n/o
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan