Archief - [ALG] Opleiding game designer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

pieta

Legacy Member
indd, onderschat de winskunde niet^^
ik deed programeren ook graag, maar 3 trim's achtereen wiskunde was echt teveel voor mij...
nu doe ik hogeschool, ook wiskunde ma van een veel lager niveau, maar daar hebt ge dan ook weer vakken zoals engels en communicatievaardigenheden enz.
ik heb liever dat ik nu plezier heb aan mn richtign, dan dat ik met tegenzin elk dag naar school moet... oke, zit wel een redelijk verschil in diploma, ma als ge later veel motivatie toont kutn ge het zeker zover schoppen... mja das een beetje met alles zo.

KizZamP-

Legacy Member
killgore zei:
Wel het is het probleem: wat zijn zijn skills juist? Zoals hij het opsomt ziet het er vrij indrukwekkend uit. Maar anderzijds zijn er veel mensen die steengoed kunnen programmeren enzo maar dik falen aan universitaire opleiding omdat ze barslecht zijn in wiskundigere zaken (algoritmes, wiskundig model van informatie, ...). Anderzijds heb je er dat programmeren ook goed kunnen, maar anders. Tijdens het leren programmeren gaan ze ook de onderliggende zaken goed bekijken om te begrijpen hoe alles werkt en hoe ze kunnen optimaliseren/vereenvoudigen/... . Dit soort mensen heeft vaak meer kans aan univ in mijn ervaring.

Ik ben 16 en ben er al 2 jaar mee bezig dus motivatie onbreekt er wel niet aan denk ik ? Ik ken natuurlijk niet alles van C++, bijvoorbeeld "visuele" applicaties maken onder MFC ofzo moet je me niet vragen want daar hou ik me niet bezig. Dynamic Link Libraries en exe's die het geheugen aanpassen, herleiden, er iets aan toevoegen zoals een eigen implementatie daarentegen is geen enkel probleem voor me. ASM Kan ik ook tot een zekere maat, Inline (in c++) asm kan ik zonder probleem, ASM applicaties op zichzelf maken in ASM Compilers daarentegen niet.

Echter ben ik ook goed in wiskunde omdat in het maken van cheats zoals automatische aim een zekere kennis van vector-wiskunde benodigd is voor het berekenen van de snelheid, diepte, locaties van de "mikpunten" en eventuele snelheids / frame correctie.

killgore zei:
Dus, conclusie voor vraagsteller:
Ik zou niet afgaan op men punten van het middelbaar, noch op uw reeds verkregen vaardigheden. Dit laatste kan een indicator zijn, maar kijk dan eens meer naar zaken als 'hoe vlot heb ik dat geleerd?' en 'Begrijp ik complexere structuren simpel? Kan ik algoritmes leren in programmeertalen en deze efficiënt toepassen' enzovoort.
zoiets geeft je (imho) een betere kijk. Voor universitair heb je je wiskunde nog natuurlijk waar jij sowieso een kennisachterstand hebt vanuit je vooropleiding. Hoewel het dat u moeilijker zal maken is dat zeker en vast geen garantie dat het niet te doen is voor u. Dus je zal wel eerlijk genoeg moeten zijn t.o.v. jezelf om in te zien of je wel degelijk het wiskundige inzicht hebt om te beginnen aan 1 van de universitaire opleidingen informatica.

Hoe vlot ? Gaat er direct in als het me "interesseert" (wiskunde, informatica, geen vakken zoals geschiedenis aardrijkskunde).
Begrijp ik complexere structuren simpel ? Ik weet niet hoe je dit precies bedoelt, maar als je er rekening mee houdt dat 1 van mijn cheats tot zo'n 26000 programmeercodelijnen op zichzelf zijn (door mezelf geschreven) heb ik inderdaad wat structuur.

De wiskunde, goh, ik weet niet goed waar ik me aan kan verwachten daarop begrijp je ? Als er nu eens een site zou zijn waarop je zou kunnen zien wat men krijgt in het 5e of 6e jaar ASO (eventueel wiskunderichting). Dan zou ik me daar tenminste al eens in kunnen verdiepen tijdens de grote vakantie :).

killgore

Legacy Member
KizZamP- zei:
Ik ben 16 en ben er al 2 jaar mee bezig dus motivatie onbreekt er wel niet aan denk ik ? Ik ken natuurlijk niet alles van C++, bijvoorbeeld "visuele" applicaties maken onder MFC ofzo moet je me niet vragen want daar hou ik me niet bezig. Dynamic Link Libraries en exe's die het geheugen aanpassen, herleiden, er iets aan toevoegen zoals een eigen implementatie daarentegen is geen enkel probleem voor me. ASM Kan ik ook tot een zekere maat, Inline (in c++) asm kan ik zonder probleem, ASM applicaties op zichzelf maken in ASM Compilers daarentegen niet.

Echter ben ik ook goed in wiskunde omdat in het maken van cheats zoals automatische aim een zekere kennis van vector-wiskunde benodigd is voor het berekenen van de snelheid, diepte, locaties van de "mikpunten" en eventuele snelheids / frame correctie.

welja, als je ziet dat je dergelijke dingen vlot kan leren (dus ook de wiskundige zaken). Probeer dan gerust zou ik zeggen, lukt het niet, ok ja, dan ben je een jaar kwijt, dat is erg maar niet het eind van de wereld. En als je een beetje zelfrespect hebt heb je dat na een semester al door en kan je je in het 2e semester dan alweer concentreren op een richting die je wel aankan.

En troost u, visuele zaken zal je wel mee lastiggevallen worden, maar niet teveel, ik haat die dingen ook (vind ze wel belangrijk ma vind dat geen programmeerwerk, das iets voor kunstzinniger mensen als mij :p). Assembler from scratch wordt bijna niet meer gedaan, al zeker niet in je opleiding. Je krijgt ofwel een assembler programma gegeven ofwel moet je een C/C++ omzetten naar assembly en daarop aanpassen.

KizZamP-

Legacy Member
Maar qua wiskunde, goh, Ik wil het mij wel riskeren maar ik vraag me af of ik ga meekunnen vanaf het begin. Neem nu dat ze in het ASO verschillende dingen gezien hebben, en op universiteit gaan ze daarop verder en ik ken daar nog niet eens de basis van, wat dan ?

S3cT0r

Legacy Member
KizZamP- zei:
Maar qua wiskunde, goh, Ik wil het mij wel riskeren maar ik vraag me af of ik ga meekunnen vanaf het begin. Neem nu dat ze in het ASO verschillende dingen gezien hebben, en op universiteit gaan ze daarop verder en ik ken daar nog niet eens de basis van, wat dan ?

Bij ons (kdoe ook Computerwetenschappen) werd de basis van de wiskundige dingen die je nodig hebt altijd zeer summier herzien, en het kan natuurlijk helpen als je naar het monitoraat gaat, daar leggen ze u uit wat ge wilt weten.

@Killgore: zoals hij reeds zelf aanhaalde, is het maken van dat soort cheats geen easy job, waarom ik denk dat hij wel eens serieus potentieel heeft, diploma of niet.

Yank

Legacy Member
KizZamP- zei:
Ik ben 16 en ben er al 2 jaar mee bezig dus motivatie onbreekt er wel niet aan denk ik ? Ik ken natuurlijk niet alles van C++, bijvoorbeeld "visuele" applicaties maken onder MFC ofzo moet je me niet vragen want daar hou ik me niet bezig. Dynamic Link Libraries en exe's die het geheugen aanpassen, herleiden, er iets aan toevoegen zoals een eigen implementatie daarentegen is geen enkel probleem voor me. ASM Kan ik ook tot een zekere maat, Inline (in c++) asm kan ik zonder probleem, ASM applicaties op zichzelf maken in ASM Compilers daarentegen niet.
'k den dat programmeren op zich voor jou geen probleem gaat zijn, dat gaat je wel interesseren en gaat zeker lukken.
maar bvb bij het vak gegevenstructuren en algoritmen: bij ons in gent is de implementatie (in java bij ons) daar maar een bijzaak, dat vragen ze zelf niet op het examen. maar je moet bvb wel kunnen een goed zoek/sorteer algoritme kunnen kiezen voor een bepaalde zaak. of zelf een simpel algoritme maken, dat nog vrij efficient is (dus geen 5 lussen in elkaar), of een geschikte gegevenstructuur geven voor een bepaald probleem, dat dan ook weer niet teveel geheugen inneemt, maar wel handig is om mee te werken.

KizZamP- zei:
Echter ben ik ook goed in wiskunde omdat in het maken van cheats zoals automatische aim een zekere kennis van vector-wiskunde benodigd is voor het berekenen van de snelheid, diepte, locaties van de "mikpunten" en eventuele snelheids / frame correctie.
da's ook nog altijd de 'echte' wiskunde, maar aan de universiteit (die van gent dan toch) gaat het ook verder, zaken die je je niet zomaar kunt voorstellen, maar echt theoretisch moet uitwerken.


KizZamP- zei:
De wiskunde, goh, ik weet niet goed waar ik me aan kan verwachten daarop begrijp je ? Als er nu eens een site zou zijn waarop je zou kunnen zien wat men krijgt in het 5e of 6e jaar ASO (eventueel wiskunderichting). Dan zou ik me daar tenminste al eens in kunnen verdiepen tijdens de grote vakantie :).
voor je begint aan de unif kun je een zomercursus wiskunde doen, 'k zou dat wel aanraden als je uit informaticabeheer komt. en als je merkt dat dat je ding niet is of het niet gaat, kun je ook nog voor je begint iets anders kiezen.
zoals reeds gezegd: bij hogeschool is wiskunde veel minder zwaar.

maar kort enkele zaken opsommen: grafentheorie, matrixen, reeksen/functies, verzameling en relaties, groepentheorie (ook wat ringen, lichamen en velden, maar niet zoveel), modulorekenen, lambadrekenen, propositierekenen en predikatenrekenen (laatste 3 zijn geen pure wiskunde, maar tis toch zeker geen informatica)
en natuurlijk ook nog gewone analyse (afgeleiden, limieten, continuiteit,...)
da's wat ik ongeveer dit jaar gezien heb van wiskunde ('t ene natuurlijk al uitgebreider dan het andere), 'k zal wel paar onderwerpen nog vergeten heb.

KizZamP- zei:
Maar qua wiskunde, goh, Ik wil het mij wel riskeren maar ik vraag me af of ik ga meekunnen vanaf het begin. Neem nu dat ze in het ASO verschillende dingen gezien hebben, en op universiteit gaan ze daarop verder en ik ken daar nog niet eens de basis van, wat dan ?
ze beginnen in feite van niets, maar over veel zaken die ze in 6/8u wiskunde al gezien hebben, gaan ze heel rap over. en ze bouwen daar dan op verder, dus dan zorg je best dat de basis rap onder de knie hebt.

killgore

Legacy Member
KizZamP- zei:
Maar qua wiskunde, goh, Ik wil het mij wel riskeren maar ik vraag me af of ik ga meekunnen vanaf het begin. Neem nu dat ze in het ASO verschillende dingen gezien hebben, en op universiteit gaan ze daarop verder en ik ken daar nog niet eens de basis van, wat dan ?

S3cT0r zei:
Bij ons (kdoe ook Computerwetenschappen) werd de basis van de wiskundige dingen die je nodig hebt altijd zeer summier herzien, en het kan natuurlijk helpen als je naar het monitoraat gaat, daar leggen ze u uit wat ge wilt weten.
Inderdaad, de basis (mssch inclusief begrippen die ge nog niet gezien hebt) wordt wel snel gedaan, maar je ziet wel alles 'from scratch'.

S3cT0r zei:
@Killgore: zoals hij reeds zelf aanhaalde, is het maken van dat soort cheats geen easy job, waarom ik denk dat hij wel eens serieus potentieel heeft, diploma of niet.

Dat ontken ik toch nergens? Ik hield mij vroeger ook bezig met cheats (online & trainers) en schrijven van anticheats zelfs, dat is niet easy, maar het blijft een klein aspect maar.

Surion_

Legacy Member
Aangezien er hier toch een discussie op gang is over DAE. Moet je al veel voorkennis hebben voor je daar aan begint? Want ik zou later DAE willen doen maar ik wil me wel al voorbereiden op wat komen zal.

Voorkennis is in theorie niet nodig. Maar het is best dat je je wat voorbereid. Lees dit eens: http://www.digitalartsandentertainment.be/#/nl/studenten/toekomstige_student?/

Ik wil ook DAE doen later (ik ben dit wel nog niet 100% zeker). En ik ben me ook al aan het voorbereiden. Nu ben ik vooral bezig met concept art e.d. Maar omdat concept art me eigenlijk het meest interesseert ga ik misschien meer iets die richting uitgaan ipv dae.

KeaTs

Legacy Member
KizZamP- zei:

My 2c: probeer eerst es iets constructiefs te maken en kijk of je dat bevalt. Sure, reverse engineeren, wat assemblies gaan hooken & cheats schrijven vergen wat technisch inzicht, en tonen dat je graag een technische uitdaging aangaat. Maar van daar naar game development, da's een heel ander paar mouwen. Probeer es een game te maken, en kijk of je dat ligt, want daar komt heel wat meer bij kijken. Je zal dr ook technische uitdagingen in vinden, maar je hebt er ook andere kwaliteiten nodig die iets constructiever en creatiever zijn dan wat je tot nu toe gedaan hebt.

Tot zover mijn constructieve kritiek. Verder kan ik het echt niet laten, dus here goes: dergelijke hacks maken is niet zo moeilijk én fucking lame, ze dan nog gaan verkopen is ronduit zielig. Dus get lost, probeer es iets constructiefs te doen for a change en kom binnen een paar jaar nog es terug :)

killgore

Legacy Member
KeaTs zei:
Tot zover mijn constructieve kritiek. Verder kan ik het echt niet laten, dus here goes: dergelijke hacks maken is niet zo moeilijk én fucking lame, ze dan nog gaan verkopen is ronduit zielig. Dus get lost, probeer es iets constructiefs te doen for a change en kom binnen een paar jaar nog es terug :)

ow, én illegaal ook :-) (voor het geval van assembly hacks toch).

KizZamP-

Legacy Member
Keats; Zal rekening daarmee houden :).
Killgore; Fout, enigste games waar Epic (makers van alle Unreal Engines) om geven zijn UT99 & UT2004. Indien ik die zou hosten zou ik een DMCA Violation krijgen maar nu dus zowiezo niet.

En laten we dit off-topic houden, ik heb ook mijn link verwijderd om verdere furrore te vermijden en advertentie tegen te gaan.

Hourences

Legacy Member
Als ik een games bedrijf had, en ik kreeg een solicitant die hacks schrijft en verkoopt, dan zou ik 2 keer nadenken voor ik zo iemand aanneem.

Dit is ook een kleine wereld waar iedereen elkaar kent, voor hetzelfde geld kent die persoon bij het bedrijf waar je soliceerd iemand bij het bedrijf dat spel A of B heeft gemaakt waar je een hack voor hebt geschreven. Allemaal niet echt handig.

Er zal natuurlijk altijd wel ergens bedrijf zijn dat er geen probleem mee heeft, maar echt positief voor u cv is niet...

Je kunt je natuurlijk toespitsen in anti cheat, ironisch genoeg, maar dan heb je maar weinig keuze waar je kunt gaan werken..

Oh, en ik denk niet dat Epic UT3 cheats wel apprecieerd.
Zal ik het ff vragen?:)

KizZamP-

Legacy Member
Hourences zei:
Als ik een games bedrijf had, en ik kreeg een solicitant die hacks schrijft en verkoopt, dan zou ik 2 keer nadenken voor ik zo iemand aanneem.

Dit is ook een kleine wereld waar iedereen elkaar kent, voor hetzelfde geld kent die persoon bij het bedrijf waar je soliceerd iemand bij het bedrijf dat spel A of B heeft gemaakt waar je een hack voor hebt geschreven. Allemaal niet echt handig.

Er zal natuurlijk altijd wel ergens bedrijf zijn dat er geen probleem mee heeft, maar echt positief voor u cv is niet...

Je kunt je natuurlijk toespitsen in anti cheat, ironisch genoeg, maar dan heb je maar weinig keuze waar je kunt gaan werken..

Oh, en ik denk niet dat Epic UT3 cheats wel apprecieerd.
Zal ik het ff vragen?:)

Van die cheat toestanden, ik zie niet in hoe de persoon waarbij je soliciteert zou weten dat jij cheats maakt zolang je je nickname niet gebruikt ? Nogal uit de lucht gegrepen maar is wel mogelijk :).

Oh, en ik denk niet dat Epic UT3 cheats wel apprecieerd. -> Wel vroeger als je site gehost werd in Amerika en je had je privégegevens verstrekt (ik spreek over 5 jaar geleden) en je had een UT 99 Cheat "Publiek" daar op staan (link naar .rar enzo) dan kreeg je een DMCA Violation en kwam je aardig in de problemen. Echter is dit bij mij niet het geval want de cheats worden helemaal niet gehost op mijn server, zelfs screenshots en videofilmpje niet.

BTW : Als je erover verder wilt praten doen we dit anders wel via pm als je wilt ? Dit was niet mijn thread en wil het niet verpesten voor de thread starter dus laten we onze meningen in PM's houden ?

Hourences

Legacy Member
Dus, omdat het niet op jouw naam staat is het niet illegaal en vindt Epic het perfect in orde? Vet!

Ik vat niet helemaal de logica van in een industrie te willen werken die je zelf tegenwerkt?

En je hoeft idd niet te vermelden dat je hacks schrijft, maar dan ga je wel aan constructieve projecten mogen beginnen, want anders heb je niets om te laten zien aan het bedrijf waar je soliceerd. Maak ff een mod bv...Of een klein game. Anything.

Dat zou niet zo moeilijk mogen zijn met je ervaring.

KizZamP-

Legacy Member
Om nog even snel te antwoorden op je veronderstellingen, neen ik geef geen foutieve privéinformatie aan mijn huidige webhost, en Epic vindt het inderdaad in orde om screenshots en filmpjes van cheats vrij te geven en te hosten, maar niet de mod zelf.

Ik heb al verscheidene anti-cheats gemaakt hoewel ik die nooit gepubliceerd heb. Vooral dan om mijn eigen cheats te detecteren, en andere user-mode-gebaseerde hooking methodes. Kernel mode probeer ik in de grote vakantie bij te leren en zal daar dan ook een anticheat voor proberen te maken.

Ik ken iemand, Christopher 'Trundle' Schmidt en hij maakte vroeger ook cheats en is er vorig jaar mee gestopt en is helemaal in game engines gevlogen en is nu bezig met het ontwikkelen van zijn eigen game engine en dat lukt hem aardig goed, dat is wat ik ook wil bereiken en de nodige motivatie is er :).

killgore

Legacy Member
KizZamP- zei:
Keats; Zal rekening daarmee houden :).
Killgore; Fout, enigste games waar Epic (makers van alle Unreal Engines) om geven zijn UT99 & UT2004. Indien ik die zou hosten zou ik een DMCA Violation krijgen maar nu dus zowiezo niet.

En laten we dit off-topic houden, ik heb ook mijn link verwijderd om verdere furrore te vermijden en advertentie tegen te gaan.

Niet fout, het is bij wet verboden om de code van afgeleverde producten aan te passen. dus het creëren van hacks is wettelijk gezien verboden in België (en nog een pak andere landen). Dit allemaal in verband met auteursrechten enzo ;-).

Of je dit nu vrijgeeft of niet trouwens.

Da Turtle

Legacy Member
Als je van informaticabeheer komt zijn er 2 dingen die een ferm verschil zullen zijn met het middelbaar.
1. Je moet effectief studeren :P (beetje overdreven om te zeggen dat je niet moet studeren in informaticabeheer, maar 't scheelt nie veel)
2. Je zal een achterstand hebben in wiskunde leerstof (en misschien ook fysica als je dit hebt), dus misschien kan je van voordien al beginnnen wat extra wiskunde te studeren naast je opleiding informaticabeheer. Ik denk niet dat een normaal mens mee kan als ze "vanaf nul starten" in het unief. Ik denk dat men verwacht dat je van ASO minimum 6u komt als je inginieur/informatica begint aan 't unief.

MilM

Legacy Member
@KizZamP-,

Kennis van zaken zoals C++ en Assembler zal u maar een kleine voorsprong geven in een klein aantal vakken.
Meestal zijn dit dan nog vakken met een kleiner buispercentage.

Opleidingen zijn veel algemener en de nadruk ligt toch eerder op het conceptuele.

(wel enkel ervaring met Ugent)

killgore

Legacy Member
MilM zei:
(wel enkel ervaring met Ugent)

Dat geldt voor mijn commentaar dus ook trouwens, maar van de mensen die ik ken die in leuven studeren is het niet veel anders. VUB, tja, das een categorie apart.

Fristii

Legacy Member
Ik bevestig bovenstaande voor UA, ale, zit nog maar in men eerste jaar, das een feit, maar kom veel in contact met mensen uit hogerejaars en die bevestigen het ook.

Net zoals mensen die "afgezwakt" zijn naar hogeschool. Die bevestigen ook dat het er makkelijker is, minder leren, minder conceptueel.

Iemand heirboven haalde het voorbeeld gegevensstructuren aan, wel, wij hebbe ndat dus in ons eerste jaar, tweede semester, alle dingen die je bespreekt (ale, de meeste toch) ga je op een of andere manier implementeren, das de praktische zaak. Maar als het erop aankomt in de oefeningensessies en op het examen , daar stellen ze wel vragen over de concepten, ze laten je de basis maken, zodat je het algemene idee doorhebt, maar je moet er wel zelf verder op kunnen uitbreiden.

Je zal die basis nodig hebben in latere projecten, enkel gaan ze je da niet letterlijk zeggen, ze verwachten dat je zelf die link legt en zoekt naar mooie, propere, efficiente oplossingen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan