Archief - [ALG] Opleiding game designer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Beguv

Legacy Member
Ik wil games programmeren , zoals ai , gameplay elementen, maar alleen programmeren
Weet iemand soms een school die dit aanbiedt?

zelfstudie is geen optie

Tyfius

Legacy Member
In Ierland, Zweden en de US zijn er dergelijke opleidingen. Al krijg je daar ook wel de basis van andere elementen.

killgore

Legacy Member
Beguv zei:
Ik wil games programmeren , zoals ai , gameplay elementen, maar alleen programmeren
Weet iemand soms een school die dit aanbiedt?

zelfstudie is geen optie

ga gewoon voor informaticus?

De meest essentiële zaken komen daar echt wel aan bod ze.

Cursussen AI heb je aan elke universiteit wel, gameplay elementen zijn zeer game-afhankelijk en bestaan uiteindelijk ook niet meer dan goed OO ontwerp, wat je ook in elke opleiding ziet.

Dus imho zit je echt wel goed met een opleiding informatica of ir-computerwetenschappen. Ik denk niet dat in het buitenland gaan studeren voor zo zeeeeeeer specifieke opleidingen zo een immense meerwaarde is.

edit: en ook rekening houden: er is een kans dat je gewoon nooit aan de bak geraakt als gameprogrammeur, dan sta je daar met je specifieke opleiding.

Xoliul

Legacy Member
Forgive me Killgore, maar ik dacht dat als je een goede game-programmer, je zowiezo ook een goede programmer bent ? Dus niet aan de bak geraken met zo'n specifieke opleiding lijkt me wel nogal sterk.

Edit oh en laat mij toevoegen: Ik vroeg laatst aan een studiegenoot van mij in DAE die al een diploma informatica had voor hij naar DAE kwam, of hij na zijn vorige richting als game-programmer aan de slag zou kunnen gegaan zijn. Hij was er redelijk van overtuigd dat dat zeker niet zou lukken met enkel de kennis van z'n Informatica studies voordien.

killgore

Legacy Member
Xoliul zei:
Forgive me Killgore, maar ik dacht dat als je een goede game-programmer, je zowiezo ook een goede programmer bent ? Dus niet aan de bak geraken met zo'n specifieke opleiding lijkt me wel nogal sterk.

Ik dacht dat zulke opleidingen doorgaans korter waren?

edit: als het 4/5-jarige zijn zal dat wel een gewone informatica opleiding zijn met enkele specifiekere vakken. Dnno of dat de moeite is om voor naar het buitenland te gaan. Dat was dus men punt, mssch niet duidelijk genoeg gezegd, my mistake.

Xoliul zei:
Edit oh en laat mij toevoegen: Ik vroeg laatst aan een studiegenoot van mij in DAE die al een diploma informatica had voor hij naar DAE kwam, of hij na zijn vorige richting als game-programmer aan de slag zou kunnen gegaan zijn. Hij was er redelijk van overtuigd dat dat zeker niet zou lukken met enkel de kennis van z'n Informatica studies voordien.

Lol, waar gaan ze anders proggers recruiten? Ik zie niet in wrom ik na mijn studies niet als gameprogger zou kunnen beginnen tbh.

Tyfius

Legacy Member
Inderdaad, de meeste van die echt game gerichte opleidingen zijn geen volwaardige opleidingen, maar 1 of 2 jaar specialisatie. Alleen met dat diploma ga je amper ergens aan de bak raken in de gewone bedrijfswereld. Ik veronderstel dat je zelfs al over een diploma moet beschikken alvorens je aan een dergelijke studie mag beginnen.

KeaTs

Legacy Member
killgore zei:
ga gewoon voor informaticus?

De meest essentiële zaken komen daar echt wel aan bod ze.

Cursussen AI heb je aan elke universiteit wel, gameplay elementen zijn zeer game-afhankelijk en bestaan uiteindelijk ook niet meer dan goed OO ontwerp, wat je ook in elke opleiding ziet.

Dus imho zit je echt wel goed met een opleiding informatica of ir-computerwetenschappen. Ik denk niet dat in het buitenland gaan studeren voor zo zeeeeeeer specifieke opleidingen zo een immense meerwaarde is.

edit: en ook rekening houden: er is een kans dat je gewoon nooit aan de bak geraakt als gameprogrammeur, dan sta je daar met je specifieke opleiding.

qft

Beguv

Legacy Member
Moto zei:
Weet wel dat wanneer ge programmeur zijt ge zeer veel zelfstudie moogt gaan doen om bij te blijven.

Ja dat weet ik en daar heb ik geen probleem mee , maar voor je aan die zelfstudie begint heb je al een basis , terwijl ik geen basis heb met programmeren van games en ook omdat ik nooit een basisidee heb om iets te beginnen (voor te oefenen).
Ik weet nooit wat ik met die kennis moet doen om het in te oefenen , ik weet ong altijd iets , maar ik zou echt concreete oefeninge op papier/internet willen

FrostByte

Legacy Member
Inderdaad: daarom mijn post enkele pagina's terug. Als je echt wil spellen gaan programmeren, dan doe je best een echte informatica-opleiding aan de unief of hogeschool waar je echt leert programmeren. En als je echt in spelletjes geinteresseerd bent dan kan je altijd nog zien waar je terecht komt. Ik ben altijd een beetje sceptisch ten opzichte van die specifieke richtingen, was intijde met MCT ook zo een enorme rage. Maar de markt is er zo klein voor.

Voor de developers onder ons die eens willen proberen, zoek zeker eens XNA Game studio van microsoft op. Er waren er van mijn richting die zich hiermee voor het vak "projecten" mee bezig gehouden hebben. Hoewel de vruchten uiteenlopend waren is het potentieel van dit pakket zeker niet te onderschatten. Het is een enorme krachtige tool die zeer performante software schrijft.

KizZamP-

Legacy Member
Ik vind dit een zeer interessante thread tot nu toe, weet al wat meer :).

Nu even een paar vraagjes die ik heb;

Ik programmeer in C++, ASM, en kan Reversen (structuur leggen van een .exe of .dll bestand).

Nu zou ik ook geinteresseerd zijn in game-programmeren maar ik weet niet of dit mogelijk is met mijn studies die ik nu volg. Ik volg TSO in Gent in het 5e jaar informaticabeheer (dit is een handelsschool btw). Ik heb voor software 89% en voor hardware examen 2e semester 91.5% dus mijn punten voor die 2 vakken schieten alvast niet tekort !

Nu, als ik het 6e jaar ook met succes afmaak, kan ik inderdaad naar hogeschool gaan. Maar ik zou graag universiteit doen hiervoor, is dit mogelijk met een handelsdisploma voor informaticabeheer ? Zou het nogal spijtig vinden indien niet !

Ik ben ook heel familiar met de Unreal Engine, Crytek (Crysis) Engine, en Quake Engine (q3, q4, et, cod4, etc.) omdat ik voor al die engines Multiplayer Cheats maak. Ok heet me maar "lame" ofzo maar ik gebruik ze zelf niet omdat ik liever mijn tijd besteed aan het programmeren van cheats ervoor en het reverse engineeren van games en anti-cheat programmas om me wat bij te sturen.

Enig antwoord is geaccepteerd !

TheJudge

Legacy Member
killgore zei:
ga gewoon voor informaticus?

De meest essentiële zaken komen daar echt wel aan bod ze.

Cursussen AI heb je aan elke universiteit wel, gameplay elementen zijn zeer game-afhankelijk en bestaan uiteindelijk ook niet meer dan goed OO ontwerp, wat je ook in elke opleiding ziet.

Dus imho zit je echt wel goed met een opleiding informatica of ir-computerwetenschappen. Ik denk niet dat in het buitenland gaan studeren voor zo zeeeeeeer specifieke opleidingen zo een immense meerwaarde is.

edit: en ook rekening houden: er is een kans dat je gewoon nooit aan de bak geraakt als gameprogrammeur, dan sta je daar met je specifieke opleiding.


Precies hetzelfde voor concept artists, specifieke opleidingen naar entertainment gericht zijn echt zo overbodig en missen vaak de fundamentele zaken. Hier in de US zijn die entertainment richtingen nu enorm populair maar het werk dat over het algemeen naar buiten komt is vrij zwak. De meest succesvolle studenten zijn degenen die een richting doen zoals illustratie of industrial design, totaal nix met entertainment te maken maar een enorme focus op de fundamentele dingen.

De stap naar games of films is meestal vrij eenvoudig voor die studenten.

Moest ik nu een richting moeten kiezen in belgie voor concept art zou ik voor product design gaan of illustratie. Ik had gewoon product ontwerpen moeten doen in het PIH ipv DAE :)

Lijkt me voor een programmeur net hetzelfde, overstap naar games moet vrij eenvoudig zijn want de principes van programmeren zal niet veranderen enkel de tools waarmee je moet werken.

S3cT0r

Legacy Member
KizZamP- zei:
Ik vind dit een zeer interessante thread tot nu toe, weet al wat meer :).

Nu even een paar vraagjes die ik heb;

Ik programmeer in C++, ASM, en kan Reversen (structuur leggen van een .exe of .dll bestand).

Nu zou ik ook geinteresseerd zijn in game-programmeren maar ik weet niet of dit mogelijk is met mijn studies die ik nu volg. Ik volg TSO in Gent in het 5e jaar informaticabeheer (dit is een handelsschool btw). Ik heb voor software 89% en voor hardware examen 2e semester 91.5% dus mijn punten voor die 2 vakken schieten alvast niet tekort !

Nu, als ik het 6e jaar ook met succes afmaak, kan ik inderdaad naar hogeschool gaan. Maar ik zou graag universiteit doen hiervoor, is dit mogelijk met een handelsdisploma voor informaticabeheer ? Zou het nogal spijtig vinden indien niet !

Ik ben ook heel familiar met de Unreal Engine, Crytek (Crysis) Engine, en Quake Engine (q3, q4, et, cod4, etc.) omdat ik voor al die engines Multiplayer Cheats maak. Ok heet me maar "lame" ofzo maar ik gebruik ze zelf niet omdat ik liever mijn tijd besteed aan het programmeren van cheats ervoor en het reverse engineeren van games en anti-cheat programmas om me wat bij te sturen.

Enig antwoord is geaccepteerd !

Op het vlak van skills zie ik geen reden waarom je niet voor een universiteitsrichting zou kunnen gaan. Maar op officiëel vlak zou het mss anders kunnen zijn ( http://www.kuleuven.ac.be/onderwijs/aanbod2007/info/algemeen/n/060403.htm#afd21 ). Ik bedoel maar, als je proficient bent in ASM en C++, en je kan deftige multiplayer cheats maken (ik neem aan dingen als aimbot, maphack, wallhack), dan ben ik er van overtuigd dat je ver boven het gemiddelde programmeursniveau zit, ook van de mensen die hun eerste jaar univ doorkomen. Ook moet je er wel aan denken dat er steeds een stevige portie wiskunde aan te pas gaat komen, aan de univ.

Het is echt wel zo dat deze skills nu zullen handig zijn of je nu aan de univ geraakt of niet, er bestaat geen twijfel bij mij dat mensen als jij toch ergens plezant aan de bak geraken. Je moet alleen je diploma op je CV aanvullen met tonnen werk-samples (mss zelfs je meest indrukwekkende cheats :D). Competente werkgevers die dit zien, weten best dat je jouw skills niet in de les hebt vergaard, en dat je dus in staat bent om veel op jezelf te leren (en ook gemotiveerd bent om dat te doen). Dat is een ongelooflijk pluspunt.

KizZamP-

Legacy Member
Maar hoe bedoel je dat het officieel vlak misschien niet toelaatbaar zou zijn ?

Ik zou graag een Master doen, maar ik vraag me af of, als je informatica studeert op 't unief, of je dan ook veel moet studeren van andere vakken of krijg je ENKEL informatica (<3) ? Want in vakken zoals Geschiedenis en Aardrijkskunde heb ik echt langs geen klotezin, maar als ik wil kan ik wel 80% hebben voor beide vakken als ik studeer (want ik kan dat wel), het moet me juist interessere (informatica bvb) en dan doe ik het wel !

Let me know !

KizZamP-

Legacy Member
Als ik iets niet ken of begrijp heb ik zeker de "goesting" om het te leren hoor dus motivatie is zeker het probleem niet :)

Yank

Legacy Member
KizZamP- zei:
S3cT0r hier is een voorbeeld van de enkele (um, *veel) features erin : http://www.battleapps.net/forum/showthread.php?t=53

Maar hoe bedoel je dat het officieel vlak misschien niet toelaatbaar zou zijn ?

Ik zou graag een Master doen, maar ik vraag me af of, als je informatica studeert op 't unief, of je dan ook veel moet studeren van andere vakken of krijg je ENKEL informatica (<3) ? Want in vakken zoals Geschiedenis en Aardrijkskunde heb ik echt langs geen klotezin, maar als ik wil kan ik wel 80% hebben voor beide vakken als ik studeer (want ik kan dat wel), het moet me juist interessere (informatica bvb) en dan doe ik het wel !

Let me know !
enkel informatica mag je zeker vergeten hoor. hier in gent ist eerste 2 jaar informatica: kleine helft informaticavakken, kleine helft wiskunde en dan nog paar andere vakken.
en wiskunde is heel sterk nodig hoor, 't is vooral daar dat het probleem zit bij de meeste studenten (waaronder ik), niet bij de informaticavakken. 't is daar ook dat de meesten niet veel zin in hebben.
maar hoe verder je gaat, hoe specifieker het wordt, maar je moet er wel door natuurlijk.

SharkyXTS zei:
Je ziet enkel informaticavakken, zie http://www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod/opleidingen/N/SC_50074049.htm . Let wel, 't is niet omdat je goed met C++ overweg kan of hoge punten haalt in het middelbaar dat "unief wel zal lukken".
enkel wiskunde is wel zwaar overdreven he. al 30 studiepunten pure wiskunde, en dan zie ik nog een paar vakken bij informatica die ook eerder een mengeling zijn tussen de twee.
maar kheb wel het gevoel dat gent iets meer wiskunde heeft.

maar hoge punten in het middelbaar zijn idd geen garantie, noch van TSO, noch van ASO.

informatica aan de unif is trouwens niet enkel wat oefeningetjes maken, 't is ook de gedachte achter de talen die uitgelegd wordt, 't is dus niet voldoende dat een programma werkt, de gedachte erachter moet ook goed zijn.

Karre

Legacy Member
Aangezien er hier toch een discussie op gang is over DAE. Moet je al veel voorkennis hebben voor je daar aan begint? Want ik zou later DAE willen doen maar ik wil me wel al voorbereiden op wat komen zal.

killgore

Legacy Member
KizZamP- zei:
Ik vind dit een zeer interessante thread tot nu toe, weet al wat meer :).

Nu even een paar vraagjes die ik heb;

Ik programmeer in C++, ASM, en kan Reversen (structuur leggen van een .exe of .dll bestand).

Nu zou ik ook geinteresseerd zijn in game-programmeren maar ik weet niet of dit mogelijk is met mijn studies die ik nu volg. Ik volg TSO in Gent in het 5e jaar informaticabeheer (dit is een handelsschool btw). Ik heb voor software 89% en voor hardware examen 2e semester 91.5% dus mijn punten voor die 2 vakken schieten alvast niet tekort !

Nu, als ik het 6e jaar ook met succes afmaak, kan ik inderdaad naar hogeschool gaan. Maar ik zou graag universiteit doen hiervoor, is dit mogelijk met een handelsdisploma voor informaticabeheer ? Zou het nogal spijtig vinden indien niet !

Ik ben ook heel familiar met de Unreal Engine, Crytek (Crysis) Engine, en Quake Engine (q3, q4, et, cod4, etc.) omdat ik voor al die engines Multiplayer Cheats maak. Ok heet me maar "lame" ofzo maar ik gebruik ze zelf niet omdat ik liever mijn tijd besteed aan het programmeren van cheats ervoor en het reverse engineeren van games en anti-cheat programmas om me wat bij te sturen.

Enig antwoord is geaccepteerd !

Officiëel gezien mag je het zeker gaan doen. Voor de rest: zie verder in de post.

S3cT0r zei:
Op het vlak van skills zie ik geen reden waarom je niet voor een universiteitsrichting zou kunnen gaan. Maar op officiëel vlak zou het mss anders kunnen zijn ( http://www.kuleuven.ac.be/onderwijs/aanbod2007/info/algemeen/n/060403.htm#afd21 ). Ik bedoel maar, als je proficient bent in ASM en C++, en je kan deftige multiplayer cheats maken (ik neem aan dingen als aimbot, maphack, wallhack), dan ben ik er van overtuigd dat je ver boven het gemiddelde programmeursniveau zit, ook van de mensen die hun eerste jaar univ doorkomen. Ook moet je er wel aan denken dat er steeds een stevige portie wiskunde aan te pas gaat komen, aan de univ.

Een stevige portie wiskunde, algoritmen, computerarchitectuur, informatietechnologie, ... . Allemaal zaken die niets te maken hebben met het programmeren an sich. Ik heb tot nu toe nog maar 3 effectieve programmeervakken gehad in heel men bachelor (let wel: ik doe geen informatica maar computerwetenschappen). Natuurlijk is asm bv. een onderdeel van computerarchitectuur en zal kennis hiervan meestal al een mooie kennis CA impliceren (was bij mij toch zo).

S3cT0r zei:
Het is echt wel zo dat deze skills nu zullen handig zijn of je nu aan de univ geraakt of niet, er bestaat geen twijfel bij mij dat mensen als jij toch ergens plezant aan de bak geraken. Je moet alleen je diploma op je CV aanvullen met tonnen werk-samples (mss zelfs je meest indrukwekkende cheats :D). Competente werkgevers die dit zien, weten best dat je jouw skills niet in de les hebt vergaard, en dat je dus in staat bent om veel op jezelf te leren (en ook gemotiveerd bent om dat te doen). Dat is een ongelooflijk pluspunt.

Wel het is het probleem: wat zijn zijn skills juist? Zoals hij het opsomt ziet het er vrij indrukwekkend uit. Maar anderzijds zijn er veel mensen die steengoed kunnen programmeren enzo maar dik falen aan universitaire opleiding omdat ze barslecht zijn in wiskundigere zaken (algoritmes, wiskundig model van informatie, ...). Anderzijds heb je er dat programmeren ook goed kunnen, maar anders. Tijdens het leren programmeren gaan ze ook de onderliggende zaken goed bekijken om te begrijpen hoe alles werkt en hoe ze kunnen optimaliseren/vereenvoudigen/... . Dit soort mensen heeft vaak meer kans aan univ in mijn ervaring.

Yankee zei:
enkel informatica is wel zwaar overdreven he. al 30 studiepunten pure wiskunde, en dan zie ik nog een paar vakken bij informatica die ook eerder een mengeling zijn tussen de twee.
maar kheb wel het gevoel dat gent iets meer wiskunde heeft.
Gent is enorm theoretisch, zowel voor informatica als voor ir. Maar anderzijds zie je door die immense theoretische basis sommige praktische zaken wel walgelijk vlug :-).

Yankee zei:
maar hoge punten in het middelbaar zijn idd geen garantie, noch van TSO, noch van ASO.
Inderdaad

Yankee zei:
informatica aan de unif is trouwens niet enkel wat oefeningetjes maken, 't is ook de gedachte achter de talen die uitgelegd wordt, 't is dus niet voldoende dat een programma werkt, de gedachte erachter moet ook goed zijn.

Bij informatica weet ik het niet exact, maar gezien dit overloopt in onze opleiding voor de master is wat jij zegt een understatement.
Programmeren is een klein onderdeeltje van onze opleiding. Leren programmeren is eigenlijk gewoon leren hoe complexe machines aansturen. Daarbijkomend heb je een enorme niet-programmeer gerelateerde zaken die ik al eerder vermeld heb. Informatietheorie, computerarchitectuur, algoritmen, wiskunde, .... hebben op zich niet te maken met programmeren. Een algoritme is een wiskundig concept, geen informatica concept. Programmeertalen zijn eigenlijk gewoon hulpmiddellen voor informatici om een complex systeem te realiseren. Leren programmeren op zich is niet de hoofdvaardigheid van een computerwetenschapper. Dat wordt spijtig genoeg door veel te weinig mensen ingezien waardoor veel te veel mensen denken dat dit een complete nerd richting is.

Dus, conclusie voor vraagsteller:
Ik zou niet afgaan op men punten van het middelbaar, noch op uw reeds verkregen vaardigheden. Dit laatste kan een indicator zijn, maar kijk dan eens meer naar zaken als 'hoe vlot heb ik dat geleerd?' en 'Begrijp ik complexere structuren simpel? Kan ik algoritmes leren in programmeertalen en deze efficiënt toepassen' enzovoort.
zoiets geeft je (imho) een betere kijk. Voor universitair heb je je wiskunde nog natuurlijk waar jij sowieso een kennisachterstand hebt vanuit je vooropleiding. Hoewel het dat u moeilijker zal maken is dat zeker en vast geen garantie dat het niet te doen is voor u. Dus je zal wel eerlijk genoeg moeten zijn t.o.v. jezelf om in te zien of je wel degelijk het wiskundige inzicht hebt om te beginnen aan 1 van de universitaire opleidingen informatica.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan