Archief - [ALG] Opleiding game designer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hourences

Legacy Member
Er staat zeker nice werk op het forum, ben in zekere zin verbaasd ervan. Blijft wel heel moeilijk zien wat nu het gemiddelde niveau is en de technische gesteldheid.
Weinigen weten op hun 17 idd wat ze later willen doen, en ik snap ook perfect dat het voor de school ook niet haalbaar is om gelijk 4 opleidingen te starten ofzo, maar langs andere kant is het ook zonde als je je tijd niet gewoon lekker aan dat wat je het leukst en het beste in bent kunt besteden. Maar die discussie is al vaak gevoerd dus soit.

Waar/wat hebben jullie (aan) samengewerkt Eraser/Joe?

killgore

Legacy Member
Joe-Fish zei:
Dat is zeker juist, maar hoeveel studenten weten op hun 17/18 jaar exact wat ze willen later. Moest er echter een richting bestaan hebben (in België), waar je alleen 3D en tekenen had, ik zou geen moment getwijfeld hebben.

Natuurlijk. Ik weet trouwens ook dat het niet direct haalbaar is om 3/4 specifieke richtingen te starten. Hell, zelfs al moest het haalbaar zijn ik zou het belachelijk vinden. Imho zou (uiteindelijk) de ideale oplossing voor een richting als dae zijn: 1/1.5jaar gemeenschappellijk en dan de rest gespecialiseerd, eventueel met overlappende vakken of course. Na 3 jaar een professionele bachelor en dan nog een jaar extra voor een masterdiploma.

Vergelijk het wat met industrieel ingenieur for that matter, ik denk dat DAE zich zeker focust op een industrie waar men gelijkaardige kwaliteit kan verwachten en dus zo een opleiding wel zeker nuttig kan zijn.

Ik blijf trouwens herhalen: ondanks alle commentaar die ik geef ben ik algemeen wel blij dat er uberhaupt een dergelijke opleiding is hoor :-).

Maar kom, ik dwaal weer af, topicstarter mag nog eens antwoorden :p.

EraSerX

Legacy Member
@joe:

Dat was de bedoeling volgens mij, maar is er helaas wegens teveel werk voor ons en de studenten niet van gekomen.

Surion_

Legacy Member
BTW, naar ik gehoord heb, zou DAE binnen enkele jaren splitsen.
namelijk in:
- Real Time 3D
- Prerendered 3D

Maar dit is nog volop in ontwikkeling. Ben wel eens benieuwd hoe dit gaat uitdraaien.

OT: Probeer alles van gamedev. eens uit. 3D, concept art, programming, level design,... En kijk wat je het leukst vind. Als je het allemaal wat interessant vind, kan je eventueel voor DAE gaan. Als je je echter wil specialiseren, in vb. Concept art; dan zal je waarschijnlijk wel het best een school zoeken in het buitenland.

Greets,

Surion

FrostByte

Legacy Member
Ik blijf erbij: als je in de games-wereld terecht wil komen moet je zeker geen DAE ofzo doen maar eerder een universitaire informatica-opleiding en naar het buitenland gaan. Maar dat is dan weer mijn bescheiden mening.

killgore

Legacy Member
FrostByte zei:
Ik blijf erbij: als je in de games-wereld terecht wil komen moet je zeker geen DAE ofzo doen maar eerder een universitaire informatica-opleiding en naar het buitenland gaan. Maar dat is dan weer mijn bescheiden mening.

Een mening die zeer overdacht is blijkbaar.

Welke universitaire opleiding focust hem op 3-D development, concept design, ...? Of denk je dat alle 3D devs bij gamedeveloppers universitaire informatici zijn, alsof die nog niet duur genoeg zijn :D?

TheJudge

Legacy Member
FrostByte zei:
Ik blijf erbij: als je in de games-wereld terecht wil komen moet je zeker geen DAE ofzo doen maar eerder een universitaire informatica-opleiding en naar het buitenland gaan. Maar dat is dan weer mijn bescheiden mening.

zeker en vast niet, er zijn een hoop mensen in dae die geen enkel probleem zullen hebben om in een studio te geraken. Ik denk aan xoliul, doyle, Mattias, enz..
En de reden is omdat die meer gedreven zijn en meer bezig zijn naast dae dan de grote massa.
Plus dae heeft wel een aantal connecties met studios in europa en dat zal alleen maar groeien. De richting zal zich wel ontwikkelen, ik denk dat het elk jaar wel beter zal worden. Voor mij persoonlijk was het inderdaad geen oplossing want voor concept artist moet je gewoon naar het buitenland, daar is in belgie spijtig genoeg echt nix voor.

ravenslayer

Legacy Member
killgore zei:
V

Want met alle respect, ik ben dat verhaaltje van 'natuurlijk moet je zelf nog studeren' kotsbeu gehoord. Een opleiding zou zo moeten gebouwd zijn dat je in die sector kan beginnen, punt gedaan. Dat ze dat desnoods doen via veel taken die u dwingen tot zelfstudie, ok, maar ze 'dwingen' u wel en zorgen dat iedereen dat niveau haalt.

Is het niet vanzelfsprekend dat als je een richting gaat doen , je ook interesse toont buiten de schooluren en probeerd er zoveel mogelijk mee bezig te zijn?

EraSerX: No offence maar, punt1: 80% van de studenten hadden nog maar een beetje ervaring met 3d studio max. punt 2: de opdracht was compleet foutief gegeven naar mijn mening. Moesten ze elke student maar 3 props hebben doen maken dan zou er heel wat beters uit de bus zijn gekomen.
Nu was het echt quantiteit boven kwaliteit.

over DAE algemeen, het is een shitload aan vakken maar opzich allemaal wel boeiend hoor. Een tijd terug zou je me dit niet hebben horen zeggen maar nu zie ik DAE voor mij persoonlijk als een soort instaprichting om daarna mezelf te gaan specialiseren in dat watk echt wil gaan doen later.

Ik ben blij datk nu vb leer programmeren want moest ik ooit in een gamestudio terecht komen dan zou ik graag weten wat het nu eigenlijk is om coder te zijn en wat zij nu exact doen ipv mss op voorhand conclusies te trekken dat jij al het werkt doet en zij maar wat hoeven te tokkelen op hun pcke en dat het allemaal vanzelf gaat door simpelweg op een knopje MAKE GAME te moeten drukken.
Omgekeerd ook voor de meer programmeer gerichte mensen dat die inzien dat een 3d model ook wel wat inzicht en tijd vereist of een concept tekening niet wat met je potlood zwaaien is.

Zolang de docenten blijven luisteren naar feedback van de studenten zal DAE zeker wel stilletjes evolueren naar een beter richting.

Btw over de kwaliteit van de prestaties geen slecht woord... Ik ben regelmatig verbaasd van wat sommige mensen nog weten afteleveren met alle andere vakken die erbij komen kijken.

@Surion_: waar haal je dat uit? :s

Surion_

Legacy Member
@Surion_: waar haal je dat uit?

Ik had een mailtje gestuurd naar Rik Leenknegt voor wat meer info. Omdat ik hier en daar al wat gehoord heb dat DAE zou splitsen. En in zijn reply heeft hij me verteld dat de richting zou splitsen in de vorm van prerendered applications en real time 3d apllications. Programmeren en 3d en tekenen e.d. blijft echter wel nog in allebei de richtingen zitten dan.

killgore

Legacy Member
ravenslayer zei:
Is het niet vanzelfsprekend dat als je een richting gaat doen , je ook interesse toont buiten de schooluren en probeerd er zoveel mogelijk mee bezig te zijn?

Dat mag jij vanzelfsprekend vinden dat je je er in interesseert. Ik kan je garanderen dat het vaak niet zo is. In mijn richting zitten er meer dan genoeg mensen die zich geen zak interesseren in meer dan 3/4 van hun opleiding. Die doen niets buiten wat hun opgelegd is. Bij sommigen verbetert dat wel in de master wegens meer specialisatie.

Nochtans zijn alle afgestudeerden van redelijke kwaliteit en staat de markt te springen om ons contracten te geven. Waarom? Omdat de opleiding nu juist dat minimum aanbiedt. Ze zorgen ervoor dat ze via practica/projecten u de juiste 'praktijkkennis' geven, dat je de voldoende theoretische basis hebt, ... .

Als een opleiding ervan uitgaat je maar een beperkte basis te geven en dat je de rest zelf doet ben je imho niet goed bezig, zeker niet in een richting die beweert technisch te zijn.

Note dat ik niet beweer dat het zo is bij DAE, dat was mijn vraag juist, omdat ik dat argument van 'maar je moet er zelf mee bezigzijn' te vaak zie opduiken om dae te verbeteren, terwijl dat gewoon uttermost bs is om de richting te verdedigen.

General Lee

Legacy Member
killgore zei:
Dat mag jij vanzelfsprekend vinden dat je je er in interesseert. Ik kan je garanderen dat het vaak niet zo is. In mijn richting zitten er meer dan genoeg mensen die zich geen zak interesseren in meer dan 3/4 van hun opleiding. Die doen niets buiten wat hun opgelegd is. Bij sommigen verbetert dat wel in de master wegens meer specialisatie.

Nochtans zijn alle afgestudeerden van redelijke kwaliteit en staat de markt te springen om ons contracten te geven. Waarom? Omdat de opleiding nu juist dat minimum aanbiedt. Ze zorgen ervoor dat ze via practica/projecten u de juiste 'praktijkkennis' geven, dat je de voldoende theoretische basis hebt, ... .

Als een opleiding ervan uitgaat je maar een beperkte basis te geven en dat je de rest zelf doet ben je imho niet goed bezig, zeker niet in een richting die beweert technisch te zijn.

Note dat ik niet beweer dat het zo is bij DAE, dat was mijn vraag juist, omdat ik dat argument van 'maar je moet er zelf mee bezigzijn' te vaak zie opduiken om dae te verbeteren, terwijl dat gewoon uttermost bs is om de richting te verdedigen.
Zo ken ik ook niemand in mijn jaar die buiten de uren er op kickt driedubbele integralen uit te rekenen :p

Cycloon

Legacy Member
driedubbel is 6?

Triple integralen of drievoudige integralen lijkt me correcter :p

Maar wiskunde is niet zoiets dat je buiten school ook kan blijven doen omdat je daar niet echt resultaat van ziet. Iemand die 3D modellen zit te maken in de les kan dat makkelijk meepakken naar huis of zelf dingen ontwerpen die niets met de les te maken hebben :)

KeaTs

Legacy Member
BURN :lol:

psp, ter educatie, gamedesign heeft niks te maken met grafisch ontwerp, gamedesigners zijn mensen die niks anders doen dan brainstormen, gameplay mechanismen ontwerpen, daar documenten van maken, en uitsluitend bezig zijn met het ontwerpen van het spel zelf. Eigenlijk kan je (eigenlijke) game developers opsplitsen in een aantal categoriëen ( dit is maar een voorbeeld, heel ruw, niet formeel, off the top of my head ):

- de grafische artists: concept artists, 3D modelers, texturers & andere 2D artists, animatoren, ... ( level designers e.d. voel u niet gepakt als ik u hier niet vermeld, ik bedoel grafische artiesten, voor mij is zelfs programmeren een art ;) )
- level designers ( mensen die bezig zijn met level design op 'hoog' niveau, layout e.d.), en die gebruik maken van de diensten van artists om hun levels te dressen. Imho een kunst op zich :)
- game designers ( zie boven )
- programmeurs ( uitsluitend technische functie, interfacen wel met alle andere disciplines maar doen de eigenlijke ontwikkeling van de engine, gameplay, etc )
- technical artists: zijn vaak een schakel tussen artists en programmeurs. Worden verondersteld aardig overweg te kunnen met vb modelling packages en photoshop e.d. en ook verstand te hebben van scripting & beetje programmeren. Deze mensen ontwikkelen vaak scripts ter ondersteuning van de pipeline, max plugins, photoshop plugins, shaders, etc.
- Dan heb je nog sound engineers, marketing people, finances, management, etc etc.

DAE bijvoorbeeld richt zich concreet op technical artists. Ik denk dat er ongetwijfeld grafische artists pur sang uit die opleiding gaan voortkomen naast technical artists. En da's best goed ook, want technical artists zijn wel gewild, maar het aantal posities voor technical artists is ook veel kleiner dan die voor de andere disciplines ( vb wij hebben 1 technical artist, tegenover 15 programmeurs en 20 artists, give or take ).

Als ik je initiele post lees denk ik toch dat programmeren zelf meer je ding is. Daar interface je óók met alle richtingen en moet je ook wat van alles kennen hoor ( ik ken als programmeur zowat alle aspecten van een game development pipeline, ik kan met max werken, met photoshop, etc; het ontbreekt mij gewoon aan ook maar enig grafisch talent ivm echte artists ;) ). In dat geval is het beste wat je kan doen een universitaire opleiding informatica of iets dergelijks te volgen ( ir. ftw :D ), en buiten je uren je gamedevelopment kennis op te bouwen. Dat hoeft helemaal geen 'taak' te zijn, dat kan heel leuk zijn. Ik heb t gedaan door wat experimentjes met kleine zelfgeschreven dingen te doen, en later een HL2 mod te ontwikkelen.

Tegenwoordig is XNA ook een héél interessante optie, je kan er een volwaardig game mee ontwikkelen, voor PC én xbox, content creation wordt heel makkelijk gemaakt en der is al heel wat code beschikbaar + een grote community die je helpt. En als je wat goed bent, kan je je game zelfs laten raten en verkopen :) [ maar ga daar nog niet van dromen ;) ]

Xoliul

Legacy Member
Surion_ zei:
Ik had een mailtje gestuurd naar Rik Leenknegt voor wat meer info. Omdat ik hier en daar al wat gehoord heb dat DAE zou splitsen. En in zijn reply heeft hij me verteld dat de richting zou splitsen in de vorm van prerendered applications en real time 3d apllications. Programmeren en 3d en tekenen e.d. blijft echter wel nog in allebei de richtingen zitten dan.

Jij bent wel de allereerste die dit vermeld hoor, de docenten heb ik dit nog geen enkele keer horen zeggen en we hebben het er toch wel vaak over met hen. Ik vermoed dat jij iets verkeerd hebt begrepen ofzo?

Surion_

Legacy Member
Na wat uitleg van Xoliul , blijkt dat ik die mail compleet verkeerd geïnterpreteerd heb :)
Mijn excuses daarvoor, en thx xoliul voor de uitleg!

FrostByte

Legacy Member
Ja, inderdaad: dat is hetgeen ik wilde zeggen. DAE spitst zich op één klein aspectje van game design toe en de concurrentie zal moordend zijn om die (zéér) beperkt aantal jobs te kunnen krijgen.

Ik vergelijk het met MCT, die studeren ook met bakken teveel af. Bij mijn vakantiejob in Media-markt waren er enkele van die verkopers die een diploma MCT hadden maar bij gebrek aan aanbod gewoon begonnen waren met als verkoper te werken. Ze zitten er nog steeds, meen ik. Ja, inderdaad: de beste van de klas raken er wel, maar deze raken er altijd wel! Als je een middelmaat bent in dit soort richtingen mag je het schudden.

QplQyer

Legacy Member
psp zei:
Hallo iedereen

Voor de moment studeer ik informatica in gent...
Ik heb geen probleem met programmeren of wiskunde of dergelijke vakken, maar het boeit me gewoon niet meer...
Ik zie mijn eigen gewoon geen pure informaticus worden...
Gewoon de manier hoe we het studeren steekt mij tegen puur wetenschappelijk enz...

Daarom is mijn vraag, want ik heb al wat zitten zoeken op het internet maar ik vind voor de moment niet echt iets of er een opleiding bestaat voor game designer?
Voor mij zou dit gewoon een droom zijn die in vervulling gaat...

Waarschijnlijk zullen jullie zeggen; game designer is tekenen en daar komt ook programmeren in voor...
Maar op eerste zicht is dat programmeren heel anders (voor mij tog) Het staat in fucties van de games!
Bv leer je algoritmen gebruiken om regendruppels realistischer te maken...
En dat is net wat het voor mij boeiend maakt!
Programmeren en tekenen in fucties van games! En niet het wetenschappelijke en al diene zever er rond

Die algoritmes om bv. regendruppels mooi zichtbaar te maken zijn allemaal gebaseerd op wiskundige modellen, hence op de wetenschappelijke "zever" rond informatica. Als je dat dus echt wilt doen, blijf je dus best zitten waar je zit.

Da Turtle

Legacy Member
FrostByte zei:
Ik vergelijk het met MCT, die studeren ook met bakken teveel af. Bij mijn vakantiejob in Media-markt waren er enkele van die verkopers die een diploma MCT hadden maar bij gebrek aan aanbod gewoon begonnen waren met als verkoper te werken.
Nog nooit gehoort, verschillende van mijn mede laatste jaar studenten hebben nu al een job, die hebben hun diploma nog niet eens. En ik heb het helemaal niet over de top studenten. Als je het hebt over MCT in het PIH dan toch. Ik spreek je niet tegen over DAE btw.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan