BURN
psp, ter educatie, gamedesign heeft niks te maken met grafisch ontwerp, gamedesigners zijn mensen die niks anders doen dan brainstormen, gameplay mechanismen ontwerpen, daar documenten van maken, en uitsluitend bezig zijn met het ontwerpen van het spel zelf. Eigenlijk kan je (eigenlijke) game developers opsplitsen in een aantal categoriëen ( dit is maar een voorbeeld, heel ruw, niet formeel, off the top of my head ):
- de grafische artists: concept artists, 3D modelers, texturers & andere 2D artists, animatoren, ... ( level designers e.d. voel u niet gepakt als ik u hier niet vermeld, ik bedoel grafische artiesten, voor mij is zelfs programmeren een art

)
- level designers ( mensen die bezig zijn met level design op 'hoog' niveau, layout e.d.), en die gebruik maken van de diensten van artists om hun levels te dressen. Imho een kunst op zich

- game designers ( zie boven )
- programmeurs ( uitsluitend technische functie, interfacen wel met alle andere disciplines maar doen de eigenlijke ontwikkeling van de engine, gameplay, etc )
- technical artists: zijn vaak een schakel tussen artists en programmeurs. Worden verondersteld aardig overweg te kunnen met vb modelling packages en photoshop e.d. en ook verstand te hebben van scripting & beetje programmeren. Deze mensen ontwikkelen vaak scripts ter ondersteuning van de pipeline, max plugins, photoshop plugins, shaders, etc.
- Dan heb je nog sound engineers, marketing people, finances, management, etc etc.
DAE bijvoorbeeld richt zich concreet op technical artists. Ik denk dat er ongetwijfeld grafische artists pur sang uit die opleiding gaan voortkomen naast technical artists. En da's best goed ook, want technical artists zijn wel gewild, maar het aantal posities voor technical artists is ook veel kleiner dan die voor de andere disciplines ( vb wij hebben 1 technical artist, tegenover 15 programmeurs en 20 artists, give or take ).
Als ik je initiele post lees denk ik toch dat programmeren zelf meer je ding is. Daar interface je óók met alle richtingen en moet je ook wat van alles kennen hoor ( ik ken als programmeur zowat alle aspecten van een game development pipeline, ik kan met max werken, met photoshop, etc; het ontbreekt mij gewoon aan ook maar enig grafisch talent ivm echte artists

). In dat geval is het beste wat je kan doen een universitaire opleiding informatica of iets dergelijks te volgen ( ir. ftw

), en buiten je uren je gamedevelopment kennis op te bouwen. Dat hoeft helemaal geen 'taak' te zijn, dat kan heel leuk zijn. Ik heb t gedaan door wat experimentjes met kleine zelfgeschreven dingen te doen, en later een HL2 mod te ontwikkelen.
Tegenwoordig is XNA ook een héél interessante optie, je kan er een volwaardig game mee ontwikkelen, voor PC én xbox, content creation wordt heel makkelijk gemaakt en der is al heel wat code beschikbaar + een grote community die je helpt. En als je wat goed bent, kan je je game zelfs laten raten en verkopen

[ maar ga daar nog niet van dromen

]