Archief - Formule 1 - Seizoen 2010

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Komen alle nieuwe teams aan de start in Bahrein?


  • Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten.

gilbereke

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
je mag je locatie: aarde veranderen naar Mars :D

ik volg het F1 nogal passief en ik wist dat er enige deining was rond die teamoders, maar dat het volledig verboden was, wist ik niet.

Trouwens: het is verboden en nu hebben ze het gedaan en krijgt ze een boete...

Wat is daar het nut van? Die boete lost niks op.
Als ze echt consequent moeten zijn: punten afpakken of omdraaien..
Zo'n boete is een lachtertje als het gaat om de mogelijkheid tot het winnen van de titel ofzo.

Trouwens: teamoders zijn verboden, maar communicatie mag wel... ik geloof nooit dat er geen teamorders meer gegeven worden die wij niet zien..
Dit is nogal opvallend, maar ... onopvallende zaken..?

Of mogen enkel teamorders die gegeven worden zo vlak voor de finish niet meer en de rest wel?

EN anderzijds: ze stellen ook een ploegenklassement op dus ik zie niet in hoe dit dan rijmt met het verbod op teamorders... De FIA erkent dat het een teamsport is met teamstrategie, maar teamorders mogen niet?
(al is dat ook al deels afgezwakt met het tanken te verbieden, maar toch)

Howlingwolfe

Legacy Member
gilbereke zei:
Trouwens: teamoders zijn verboden, maar communicatie mag wel... ik geloof nooit dat er geen teamorders meer gegeven worden die wij niet zien..
Dit is nogal opvallend, maar ... onopvallende zaken..?

De communicatie dient er voor om de rijders info te geven over hun ronde tijden, voorsprong, hun brandstof verbruik en dergelijke.

shiftyke

Legacy Member
Voor zij die niet naar Top Gear kijken, er was een mooi stukje over Senna!

hatetn

Legacy Member
lol iedereen gebruikt team orders en nu moet ferrari weer op de brandstapel omdat ze het iets te duidelijk doen.

de een het goede materiaal geven zijn ook teamorders. kreeg red bull een straf omdat ze een voorvleugel van webber afnamen? die van vettel gaat kapot en webber moet de zijne maar afstaan. wat is het de volgende race? webber die zijn wagen moet afgeven omdat vettel in de muur gaat.

mclaren geeft geen team orders zeker. als ze beiden vooraan zitten is hun naft altijd op en moeten ze het zo kalm mogelijk naar de finish brengen.

de enige fout die vandaag is gebeurt is dat massa op zijn rem is gaan staan zodat iedereen het kon zien. de gesprekken die daarna volgenden zeiden nog meer. hadden ze het subtiel gedaan er was hier niemand die er iets ging van zeggen.

het enige wat ze moeten doen is die team orders terug toelaten. waarom heb je 2 wagens in een team als ze in principe zouden moeten rijden als concurrenten?

blizzard

Legacy Member
hatetn zei:
lol iedereen gebruikt team orders en nu moet ferrari weer op de brandstapel omdat ze het iets te duidelijk doen.

de een het goede materiaal geven zijn ook teamorders. kreeg red bull een straf omdat ze een voorvleugel van webber afnamen? die van vettel gaat kapot en webber moet de zijne maar afstaan. wat is het de volgende race? webber die zijn wagen moet afgeven omdat vettel in de muur gaat.

mclaren geeft geen team orders zeker. als ze beiden vooraan zitten is hun naft altijd op en moeten ze het zo kalm mogelijk naar de finish brengen.

de enige fout die vandaag is gebeurt is dat massa op zijn rem is gaan staan zodat iedereen het kon zien. de gesprekken die daarna volgenden zeiden nog meer. hadden ze het subtiel gedaan er was hier niemand die er iets ging van zeggen.

het enige wat ze moeten doen is die team orders terug toelaten. waarom heb je 2 wagens in een team als ze in principe zouden moeten rijden als concurrenten?

Iedereen weet dat er team orders zijn, maar in die mate en op die manier meegedeeld, Ferrari doet alsof het verbod op team orders niet bestaat.

Die voorvleugel van Red Bull is geen team order. Desondanks het feit dat het smerig is van Red Bull, is en blijft het hun goed recht te kiezen welk materiaal er op welke auto gaat.

En dat van die naft, op de BBC zeggen ze dat het weldegelijk klopt omdat geen enkele auto vol genoeg getankt is om een volledige race te pushen.

falc.be

Legacy Member
blizzard zei:
En dat van die naft, op de BBC zeggen ze dat het weldegelijk klopt omdat geen enkele auto vol genoeg getankt is om een volledige race te pushen.


lijkt me ook logisch, anders is de auto te zwaar om uberhaupt te kunnen pushen

ivm team orders

ze waren in feite al verboden sinds australie 1998, tenzij het wk op het spel stond. dat laatste is vooral na misbruik van ferrari (oostenrijk 2001, 2002) geschrapt. het eerste weet precies zo goed als niemand

dit is de huidige fia president
http://www.youtube.com/watch?v=GlPrj9a88ME&feature=related

Moridin

Legacy Member
hatetn zei:
lol iedereen gebruikt team orders en nu moet ferrari weer op de brandstapel omdat ze het iets te duidelijk doen.

de een het goede materiaal geven zijn ook teamorders. kreeg red bull een straf omdat ze een voorvleugel van webber afnamen? die van vettel gaat kapot en webber moet de zijne maar afstaan. wat is het de volgende race? webber die zijn wagen moet afgeven omdat vettel in de muur gaat.

mclaren geeft geen team orders zeker. als ze beiden vooraan zitten is hun naft altijd op en moeten ze het zo kalm mogelijk naar de finish brengen.

de enige fout die vandaag is gebeurt is dat massa op zijn rem is gaan staan zodat iedereen het kon zien. de gesprekken die daarna volgenden zeiden nog meer. hadden ze het subtiel gedaan er was hier niemand die er iets ging van zeggen.

het enige wat ze moeten doen is die team orders terug toelaten. waarom heb je 2 wagens in een team als ze in principe zouden moeten rijden als concurrenten?
Ergens heb je wel gelijk, in China twee jaar terug heeft Räikkönen ook eens plaats moeten maken voor Massa maar dat was toen voor de tweede en niet de eerste plaats. Räikkönen maakte er toen ook een sport van om telkens te versnellen als Massa in de buurt kwam, Massa er dan langs te laten, en dan als Massa er eenmaal langs was nog een paar snelste rondes neer te zetten om het erin te wrijven. En dan Alonso nog met zijn 'this is ridiculous'-bullsh*t. Ik hoopte dat Ferrari het goed zou doen om het kampioenschap nog interessanter te maken dan het al is maar zeker niet op deze manier.

In een situatie dat het mathematisch onmogelijk is om nog kampioen te worden kan ik perfect snappen dat ze vragen om opzij te gaan voor diegene die nog wel een kans maakt, maar daar is het seizoen nog niet ver genoeg voor gevorderd. Met nog 7 of 8 races te gaan is dat belachelijk. En plus, Massa heeft eindelijk zijn vorm terug gevonden en is competitief en dan vragen ze hem om aan de kant te gaan? Niet echt ideaal qua timing, op z'n minst.

Dat gezegd zijnde, ik ben het niet eens met uw Red Bull analogie. Ze hebben Webber niet gevraagd om een plaats af te staan tijdens de race of zich opzettelijk in te houden tijdens de kwalificaties zodat hij niet tweedes zou zijn of iets dergelijks. Ook vind ik het niet te vergelijken met de McLaren situatie in Turkije. Daar kregen ze een 1-2 cadeau van Vettel. Dan kan ik begrijpen dat Whitmarsh zegt dat het goed wel goed is geweest en dat ze de wagens heelhuids binnen brengen. Trouwens, vlak na de 'spaar benzine' boodschap probeerde Button Hamilton nog voorbij te gaan.

FrostByte

Legacy Member
Sorrie: deze situatie is niet vergelijkbaar met de scrap van Hamilton en Button. Dat waren gewoon 2 evenwaardige piloten in de ogen van het team die even onderling een robbertje aan het racen waren. Het team heeft toen pas na 1 of 2 bochten tussen gekomen omdat ze niet hetzelfde als red bull wilden tegenkomen in dezelfde race. Wat ik zeker begrijp.

Vandaag zat ik letterlijk met schuddend hoofd naar de TV te kijken, en ik ben zelfs een stille ferarri fan. Massa ging winnen. Ik was echt blij voor hem dat hij sinds zijn crash weer een goede race aan het rijden was. Hij reed zéér vergelijkbare tijden met Alonso en deze raakte niet voorbij. Dat Alonso iets sneller was is misschien waar maar hij ging niet voorbij geraakt zijn. Maar dit zullen we nooit weten.

Kijk: moest dit het einde van het seizoen geweest zijn dat de kansen echt in Alonso's voordeel lagen ging ik nog gezegd hebben: tja, te begrijpen, ze willen hun kansen op 1 rijder zetten. China 2008 bijvoorbeeld vond ik terecht omdat ze nog maar 1 rijder hadden die wiskundig gezien kans maakte om Hamilton nog uit te dagen. Maar dit illustreert echt wel dat ze bij Ferarri 1 rijder koste wat het kost voortrekken.

Kort samengevat: wat vandaag gebeurde was schandalig(ik zou dit zeggen moest eender welk team dit gedaan hebben). En naar mijn mening zouden de beide Ferarri's 2 plaatsen achteruit moeten gaan. Spijtig voor Massa, maar dit kan gewoon niet. Iemand moet ze eens laten merken dat dit gewoon niet door de beugel kan.

hatetn

Legacy Member
blizzard zei:
En dat van die naft, op de BBC zeggen ze dat het weldegelijk klopt omdat geen enkele auto vol genoeg getankt is om een volledige race te pushen.



dat weet ik ook. maar te weinig =/ 20 ronden want dat was het in turkije.

FrostByte zei:
Kort samengevat: wat vandaag gebeurde was schandalig(ik zou dit zeggen moest eender welk team dit gedaan hebben). En naar mijn mening zouden de beide Ferarri's 2 plaatsen achteruit moeten gaan. Spijtig voor Massa, maar dit kan gewoon niet. Iemand moet ze eens laten merken dat dit gewoon niet door de beugel kan.


weet je wat er hier grappig aan is? 2 racen geleden negeert de helft de regels van de SC en bijna niemand doet zijn beklag of krijgt een straf. een team order en er is een moord gebeurt

s.scheldeman

Legacy Member
Heerlijk, Massa's gezicht xD. Ik ad em nie voorgelaten hoor xD. Heerlijk die persconferentie erna xD. "He just passed me" LOL.

Moridin

Legacy Member
hatetn zei:
weet je wat er hier grappig aan is? 2 racen geleden negeert de helft de regels van de SC en bijna niemand doet zijn beklag of krijgt een straf. een team order en er is een moord gebeurt
Opnieuw, moeilijk/niet te vergelijken. Als de safetycar buitenkomt terwijl iedereen een snelle tijd probeert neer te zetten en dan in de laatste sector de opdracht krijgt om een tragere rondetijd neer te zetten zonder zo traag te rijden dat het gevaarlijk wordt voor andere rijders, en dan de delta-tijd overschrijden, vind ik niet dat ze een zware straf verdienen. Het is hier toen al gezegd geweest maar coureurs krijgen een rondetijd opgelegd tijdens de safetycar zonder een absolute snelheidslimiet van bijvoorbeeld 100 km/u. Als je dan in de laatste sector ineens merkt dat je, ik zeg maar iets, 10 seconden te snel bent, moet je zwaar van de gas gaan. Zou jij dat zomaar doen als er anderen die misschien die boodschap nog niet hebben gekregen of gezien vlak achter je zitten?

Ik zie de link met flagrante teamorders niet, waarschijnlijk omdat die er niet is ...

s.scheldeman

Legacy Member
Wa is er nu eigenlijk verkeerd met team orders ? Voor mij mag het xD. Alhoewel de benadeelde rijder in kwestie het wss wel niet zo leuk vindt xD. Als het team er zo voordeel mee doet, waarom niet ? Een team mag toch zelf de keuze maken wat de rijders moeten doen ? Op uw werk bepaalt de werkgever ook wat de werknemer moet doen xD.

s.scheldeman

Legacy Member
Oja, kvind het heerlijk dat die dikke nek Webber eens met de voetjes op de grond is gezet :-). Hij is echt niet zo goed als men zegt.

Raanº³

Legacy Member
Red Bull en Ferrari werden deze race ook nog verdacht van met te flexibele voorvleugels rond te rijden. Ze kwamen welliswaar heelhuids door de scrutineering achteraf (mogelijk door een loophole -- enkel de eindplaten van de vleugels worden getest en niet het centrale gedeelte) waardoor andere teams er weer geld tegenaan kunnen smijten om iets gelijkaardigs te ontwerpen. En dan van kostenbesparing gesproken... :)

Kunnen ze niet gewoon beter een jaarlijk maximum budget opleggen per team voor alle gemaakte kosten (incl. personeelskosten, testing, marketing en andere bazaar), outsourcing verbieden en een overvloed aan limitaties weer opengooien?

En hetzelfde voor motoren en andere fabrikanten (met een minimum en maximum vraagprijs)?

De race was gewoon... [Wall of Text met een mogelijk deftigere excuus]

Maar kom toch alsjeblieft niet af met de hypocrisie wat er nu wel was.... Nu schieten ze enkel in hun eigen voet en maakt (bijna) verweer kwasi nog onmogelijk... Ferrari blundert (opnieuw... Hoeveel blunders hebben ze al niet gemaakt de laatste jaren met Stefano aan het hoofd?) en hopelijk zullen ze nu ook een zware straf boven het hoofd hangen. Regels zijn geschreven teskten en moeten in de geest van formule 1 benaderd worden. Met wat we na de race zagen, hoeft er echt niet veel meer bewezen worden dat het duidelijk tegen de geest van Formule 1 is. Indien er een deftigere excuus werd gegeven, zou ik het geloofwaardiger achten en ze een mildere straf gegeven hebben. Nu verdienen ze gewoon een DSQ. Trouwens, massa is even schuldig aan het voorval: hij kon nog altijd nalaten om de order uit te voeren, wetende dat die order illegaal is.

Proim

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
Het meest logische is dat de WMC gewoon de punten van ferrari voor deze race afpakt. Simpel.
Aan de punten van de rijders vrees ik dat ze niet gaan kunnen raken aangezien het allemaal 'de schuld' is van de werkgever.
Punten van de rijders hoeven ze ook niet aan te raken, die volgen gewoon de orders op en kunnen niet echt anders. Teampunten afnemen lijkt mij ook wel correct.

Scifo

Legacy Member
Het constructeurskampioenschap is nog altijd het belangrijkste voor een team dus deze race hun punten afnemen lijkt me het logische.

gilbereke

Legacy Member
Howlingwolfe zei:
De communicatie dient er voor om de rijders info te geven over hun ronde tijden, voorsprong, hun brandstof verbruik en dergelijke.

Ok ja dat snap ik wel, maar anderzijds zou het denk ik interessanter worden mocht zoiets ook niet meer.

(alléé, zo denk ik er over, als passieve volger van de sport.. misschien dat de "experten" hier er anders over denken?)

maar zoals anderen hier al aangeven: teamorders zijn toch nog altijd? Ik blijf het een beetje een raar idee vinden dat teamorders verboden zijn, maar anderzijds nogal raar bestraft worden of gewoon niet bestraft worden.

Anoniem04

Legacy Member
Geen radio communicatie zou in veel gevallen gewoon gevaarlijk zijn imo.

T'is geen wielrennen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan