Archief - Formule 1 - Seizoen 2010

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Komen alle nieuwe teams aan de start in Bahrein?


  • Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten.

blizzard

Legacy Member
schumi zei:
benieuwd hoe dit gaat aflopen. er zullen weer veel belangen zijn die gaan spelen.

enerzijds zijn er veel gevallen van teamorders de voorbije jaren onbestraft gebleven, zij het niet altijd zo duidelijk als vandaag. anderzijds hebben er ook dit seizoen al teamorders plaatsgevonden. neem bijvoorbeeld McLaren en Red Bull. Beiden deden het dit seizoen al, al was het dan wel met wat gecodeerde taal.

hoe verklaar je anders dat de ene rijder sneller is dna zijn teamgenoot, één inhaalpoging doet en dan wat gebrabbel krijgt over de radio en plots tot het eind evan de race een gat laat vallen en mooi achetr zijn teamgenoot blijft.

ook dat zijn teamorders! maar daar struikelen blijkbaar minder fans over ...

Als je McLaren in Turkije bedoelde, dat was nog een iets andere situatie. De Red Bulls hadden elkaar er al uitgereden, en dan begonnen de 2 McLarens nog is even risico's te nemen. Logisch dat je dan als team (weliswaar verdoken) orders gaat geven van gewoon de race uit te rijden zonder risico, anders hadden ze een overwinning die ze cadeau kregen zelf weggesmeten :p.

Voor de rest, team orders zullen nooit volledig weggaan, maar zoals vandaag was gewoon ridicuul. Kwam bij mij zelfs neer op de FIA uitdagen, aangezien team orders duidelijk verboden zijn, dan nog is zo duidelijk over de teamradio die vrij is voor de tv en al dat even doodleuk gaan zeggen.

stageline

Legacy Member
blizzard zei:
Als je McLaren in Turkije bedoelde, dat was nog een iets andere situatie. De Red Bulls hadden elkaar er al uitgereden, en dan begonnen de 2 McLarens nog is even risico's te nemen. Logisch dat je dan als team (weliswaar verdoken) orders gaat geven van gewoon de race uit te rijden zonder risico, anders hadden ze een overwinning die ze cadeau kregen zelf weggesmeten :p.

Voor de rest, team orders zullen nooit volledig weggaan, maar zoals vandaag was gewoon ridicuul. Kwam bij mij zelfs neer op de FIA uitdagen, aangezien team orders duidelijk verboden zijn, dan nog is zo duidelijk over de teamradio die vrij is voor de tv en al dat even doodleuk gaan zeggen.

Ook correct, was dat van turkije al vergeten, dat is een doodnormale zaak zeker omdat zoals je zelf hier zegt de red bulls er al uit lagen toen.
Je kan zeker niet van teamorders gaan spreken maar dan nog waren ze bij mclaren gewoon veel slimmer dan vandaga bij ferrari, wat deze bezielde is in feite onbegrijpelijk, wilden ze het echt eens testen tot hoever ze ermee kunnen gaan?

Anderzijds vind ik het ook erg voor massa natuurlijk; eerst krijgt deze verwijten dat hij het dit seizoen niet goed doet, nu doet'em het zelfs heel goed vond ik en dan krijg je dit over je hoofd? ;p

shiftyke

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
quoted for truth.

Wat een ongelooflijk degoutant verwaande kloot is die vent eigenlijk niet? Als hij pech heeft is het van ween ween ween, als zijn teammaat dan beter start dan hij (ook al kon Alonso er niet aan doen dat Vettel weer sterk naar rechts zwenkte) dan moet hij die maar al racend inhalen in plaats van het team de race te laten winnen en dan blij zitten te doen op en naast het podium...

Ferrari... ze slagen er in om te winnen zonder dat er morgen in de pers veel positiefs over hen geschreven gaat worden.


Teamorders is inderdaad voer voor discussie. Ross Brawn is er ook duidelijk tegen, maar hij zegt dat de teams het gewoon dan maar moeten oplossen met code taal. Is al gezegd sinds Turkije en net voor dit raceweekend ook denk ik, in reactie op het feit dat de radioberichten niet meer privé zijn en volledig ter beschikking van de tv-zenders.

heeft niets met het gedrag van Alonso te maken maar met de belachelijke team "strategie" van Ferrari.

blizzard

Legacy Member
shiftyke zei:
heeft niets met het gedrag van Alonso te maken maar met de belachelijke team "strategie" van Ferrari.

Heeft weldegelijk met Alonso te maken, op de BBC hadden ze het er ook over. Overal waar Alonso komt verwacht hij dat hij de nummer 1 van het team is. Was bij Renault zo, bij McLaren verwachte hij het ook (jammer voor Alonso genoeg was Hamilton snel genoeg om hem uit te dagen), en nu bij Ferrari is het weer van dat.

stageline

Legacy Member
shiftyke zei:
heeft niets met het gedrag van Alonso te maken maar met de belachelijke team "strategie" van Ferrari.

Maar vind je dan niet iedereen de bal misslaat met toen in 2002 met schumacher?
Schumacher was degene toen zenne die de pineut was terwijl het todt was die als gek in de micro zat te roepen tegen barri om hem door te laten toen??
Ik snap dit niet zo goed; als men toen schumacher zo zat af te kraken en dit verwijt nog steeds moet aanhoren door velen, sorry, dit is voor mij identiek hetzelfde zoals ik al heb aangehaalt hier, er zit voor mij geen verschil op, beide fases zijn en komen ophetzelfde neer maar alonso word nu niet uitgefloten en word niet afgemaakt en dat hoeft voor mij ook niet omdat ik die teamorders belachelijk vind en ik ook wel vind het logisch is alonso voor mocht.
Maar dit is gewoon niet meer objectief van de mensen die het wel vinden schumacher fout was toen en hem afkraken tot op de grond maar nu vinden er no problem is??

shiftyke

Legacy Member
blizzard zei:
Heeft weldegelijk met Alonso te maken, op de BBC hadden ze het er ook over. Overal waar Alonso komt verwacht hij dat hij de nummer 1 van het team is. Was bij Renault zo, bij McLaren verwachte hij het ook (jammer voor Alonso genoeg was Hamilton snel genoeg om hem uit te dagen), en nu bij Ferrari is het weer van dat.

Dan is het nog de schuld van Ferrari, zij geven hem altijd wat hij wil.

stageline

Legacy Member
Red Bull Racing-teambaas Christian Horner is niet te spreken over Ferrari's vermeende teamorders tijdens de Grand Prix van Duitsland.

"Het ultieme voorbeeld van een teamorder," vertelde de Brit over de race waarin Red Bull Racing-rijders Sebastian Vettel en Mark Webber respectievelijk als derde en zesde eindigden.

Horner laat er geen twijfel over bestaan dat Ferrari teamorders gebruikte en vergeleek de situatie met die van Rubens Barrichello die tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in 2002 Michael Schumacher liet passeren. Dat incident zorgde ervoor dat teamorders werden verboden door het sportief reglement.

"Als je als team je al verontschuldigt aan je piloot, dan is dat wel het meest duidelijke teamorder," vertelde Horner verder. "Het zal interessant zijn om te zien wat de stewards er van maken, omdat het even duidelijk was als in 2002, de reden waarom de regel werd ingevoerd."

"De regels zijn duidelijk, teamorders zijn niet toegelaten en het zag eruit als een teamorder."


Was ik al effe vergeten dat het idd ook nog zo was men zich bij massa verontschuldigde, dat is gewoon den desert die volgde en die de teamorder compleet maakte :).

denkimi

Legacy Member
de situatie uit 2002 is absoluut niet te vergelijken met die van vandaag. toen was schumacher (zo goed als) zeker van de titel en barrichello van de 2e plaats en was er geen enkele reden om teamorders toe te passen, vandaag waren teamorders de enige manier om alonso nog enigszins in de running te houden voor de titel gezien massa niet uit zichzelf aan de kant wil gaan.

er worden bijna iedere wedstrijd wel teamorders gegeven, de ene wat meer opvallend dan de andere. dat is altijd zo geweest en zal altijd zo zijn in een teamsport.

schumi

Legacy Member
stageline zei:
Ook correct, was dat van turkije al vergeten, dat is een doodnormale zaak zeker omdat zoals je zelf hier zegt de red bulls er al uit lagen toen.
Je kan zeker niet van teamorders gaan spreken maar dan nog waren ze bij mclaren gewoon veel slimmer dan vandaga bij ferrari, wat deze bezielde is in feite onbegrijpelijk, wilden ze het echt eens testen tot hoever ze ermee kunnen gaan?

Anderzijds vind ik het ook erg voor massa natuurlijk; eerst krijgt deze verwijten dat hij het dit seizoen niet goed doet, nu doet'em het zelfs heel goed vond ik en dan krijg je dit over je hoofd? ;p

kijk, doodnormaa wat McLaren daar deed in turkijel: ja en neen. Ik begrijp de situatie waarin McLaren toen zat, zeker met hetgeen er al met Red Bull was gebeurd. maar zorgt die situatie er dan voor dat het plots niet gecatalogeerd moet worden onder teamorders ?

teamorders toen in Turkije: ja. Er was immers al dan niet een verboden instructie zodat Button achter Hamilton moest blijven en dus mee de uitslag van de race werd bepaald.

alleen, zoals hier al is gezegd. Omdat het in die situatie was, werd het door de meeste F1-fans ondertussen al vergeten. net zoals we zoveel andere teamorders al zijn vergeten.

dan spreken we hier zelf snog niet over alle teamorders die we nooit echt zien of te weten komen. en wees maar zeker, dan spreken we zelfs niet enkel en alleen over de topteams die vooraan rijden hoor!

fulcoboy

Legacy Member
Ferrari heeft een straf van 100.000 dollar gekregen en het resultaat blijft ongewijzigd...

De WMSC zal later beslissen of het alleen bij deze straf blijft :)

stageline

Legacy Member
fulcoboy zei:
Ferrari heeft een straf van 100.000 dollar gekregen en het resultaat blijft ongewijzigd...

De hele heisa over team orders zal voor de WMSC komen...

Dit is gewoon geen straf.
Ze maken zich alweer eens belachelijk mee vind ik, das iets wat ferrari ferm mee zit te lachen met zoiets.

blizzard

Legacy Member
fulcoboy zei:
Ferrari heeft een straf van 100.000 dollar gekregen en het resultaat blijft ongewijzigd...

De hele heisa over team orders zal voor de WMSC komen...

Hopen dat het WMSC een degelijke uitspraak doet, want de FIA maakt zich anders weeral ronduit belachelijk.

stageline

Legacy Member
blizzard zei:
Hopen dat het WMSC een degelijke uitspraak doet, want de FIA maakt zich anders weeral ronduit belachelijk.

Ik vind dat ze de regels eens echt moeten gaan opvolgen en als iemand dezelfde fout ofzo maakt dan ook dezelfde straf krijgt en niet zoals nu bv de ene 5sec aan z'n broek krijgt en een andere 20sec, dat slaat echt nergens meer op.
Als je regelementen aanmaakt dan moet de makers ervan deze hanteren zoals ze deze zelf hebben opgesteld.
Ik hoop wel nu ze die teamorders meteen afschaffen.

denkimi; de situatie vandaag was helaas weldegelijk net dezelfde als in 2002, dat schumacher toen al zeker was om kampioen te worden klopt niet, er was helemaal nog niks zeker toen, je kon het wel vermoeden maar toen was het nog steeds geen 100% zeker, men wilde geen risico nemen en heeft gedaan wat ze moesten doen, schumacher zo snel mogelijk kampioen laten worden zodat ze allen dan nog rustig het seizoens einde konden afwerken en wat velen ook vergeten is dat barrichello 2 races nog cadeau heeft gekregen van schumacher toen maar men onthoud liever dat ene voorval toen.


Soit; teamorders moeten toegelaten worden vind ik.
Het gaat hem om het kampioenschap en om de centen ook.


Interessant toch wel: Ferrari heeft volgens de stewards artikel 39.1 van het reglement verbroken dat teamorders verbiedt, en ook 151c van de sportieve code omdat het de sport in een slecht daglicht heeft gebracht.

De stewards verwijzen de zaak echter naar het World Motor Sport Council van de FIA.

shiftyke

Legacy Member
fulcoboy zei:
Ferrari heeft een straf van 100.000 dollar gekregen en het resultaat blijft ongewijzigd...

De WMSC zal later beslissen of het alleen bij deze straf blijft :)

:rofl:

Man man, wat is dat toch met die straffen. Voor zo'n dingen moet je toch sportieve straffen geven. FIA maar ijveren voor een goedkopere F1 en dan komen ze af met zulke boetes. Hypocrieten.

Verder teamorders gewoon toelaten.

RaZoR be

Legacy Member
ik hoop voor het kampioenschap dat ze niet later beslissen om de racestand te gaan veranderen... zou weer wat ophef veroorzaken mocht ferrari gedisq van de race worden en daardoor vettel of iemand anders met meer punten dan nu net door dat verschil moeten winnen op het einde van het seizoen

vishnusixclix

Legacy Member
Het meest logische is dat de WMC gewoon de punten van ferrari voor deze race afpakt. Simpel.
Aan de punten van de rijders vrees ik dat ze niet gaan kunnen raken aangezien het allemaal 'de schuld' is van de werkgever.

stageline

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
Aan de punten van de rijders vrees ik dat ze niet gaan kunnen raken aangezien het allemaal 'de schuld' is van de werkgever.

Schumacher in monaco; het was ook in opdracht van het team en schumacher werd zwaar bestraft daar.

Massa is in feite de enige die je niets kan verwijten, al de andere wel.

CosMiced

Legacy Member
mensen die willen dat ferarri uit klassement word gehaald : zo straf je massa ook he en heeft ie totaal niets

vishnusixclix

Legacy Member
stageline, stop nu eens met zaken uit zijn verband te halen. Die straf van schumacher was op het inhalen van iemand anders ipv het voorbij laten van zijn eigen teamgenoot.

@ cosmiced. Zo straffen we massa niet. Ferrari is zijn klassementspunten kwijt, rijdersklassement hoeft niet aan geraakt te worden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan