Archief - FIA Formula One 2018 - Deel 1/2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wie wordt wereldkampioen in 2018?


  • Totaal aantal stemmers
    53
  • Opiniepeiling gesloten.

eniac

Legacy Member
MaTi zei:
En zo leer ik weer iets bij. Is Norris concurrentie voor Vandoorne volgend jaar of gaat die weggeplukt worden?
Norris is al jaren een McLaren junior, net zoals Vandoorne dat ooit was. Zit nu ook in de F2 en als die het daar nu nog goed doet (na een paar uitstekende jaren al) is die serieus concurrentie voor Vandoorne de komende paar jaar.

eniac

Legacy Member
Even nuanceren toch nog: ik zie dat Mazepin ook sneller ging dan Ocon en Perez. Gezien die jongen geen bijster talent is lijkt het me dat de baan toch wel een serieus pak beter lag :)

FlatSix

Legacy Member
Zou Alonso nog lang blijven dan? Bijna ideaal voor McLaren om volgend seizoen met Norris/Vandoorne te rijden. Alonso heeft volgens mij echt nog grote verwachtingen van dit jaar en het lijkt er echt niet alsof ze eigenlijk ook maar een stap verder zijn dan vorig jaar, het enige wat ze nu doen is hier en daar een race meer uitrijden.

makila

Legacy Member
Norris zal vroeg of laat een zitje verkrijgen bij McLaren. De kans bestaat dat ze dan Vandoorne opzij zetten. En OK Alonso is gewoon beter dan Vandoorne maar hij gaat ook geen 10 jaar meer rondrijden. Dus dan Vandoorne opzij zetten, is toekomstgericht niet erg slim.

Als men echt voor de toekomst kiest, dan zal men in de nabije toekomst in eerste instantie eerder kiezen voor Vandoorne / Norris.
(Nu of Vandoorne binnen 5 jaar nog in de F1 rijdt .. als hij geen niveautje sterker wordt gaat ie er gewoon uit. Het is een harde sport. Dus hij gaat zeker nog moeten verbeteren)

PS. Het grootste gevaar voor Vandoorne is dat Alonso gewoon ondanks zijn riant salaris veel sponsorship meebrengt, McLaren op de korte termijn gaat denken en volgend jaar Norris gewoon in de wagen van Vandoorne plaatst.

sink

Legacy Member
Hij zou zich wel eens wat mogen laten zien, ook op zo'n testsessies. Bijvoorbeeld op het einde eens een lowfuel run met zachte banden.
Nu doet ie elke keer weer opnieuw braafjes zijn simulaties/testwerk zoals McLaren het hem vraagt zonder zich echt te laten zien
marcel zei:
Paul Ricard is helemaal geen nieuw circuit, en wordt echt massaal gebruikt om te testen. Pirelli zal goed genoeg weten welke eigenschappen dat asfalt heeft.
Ja, dat weet ik. Maar er hebben nog maar bitter weinig recente F1 wagens op het circuit gereden. Buiten wat demo's of wet tyre testen dan.
Maar voor F1 is het dit jaar een 'nieuw' circuit.

eniac

Legacy Member
xTwL- zei:
het lijkt er echt niet alsof ze eigenlijk ook maar een stap verder zijn dan vorig jaar, het enige wat ze nu doen is hier en daar een race meer uitrijden.

Dat is nu ook overdreven toch :)

Een jaar geleden hadden ze nog geen puntenfinish na vijf races.
Nu na vijf races hebben ze al evenveel puntenfinishes als geheel vorig jaar en hun puntentotaal overstijgt dat van vorig jaar al vlotjes.

Het is nog niet genoeg, maar wel veel beter dan vorig jaar.

Fryto

Legacy Member
eniac zei:
Die twee seconden zeggen niets, dat toont alleen dat Vandoorne niet op tijden aan het focussen was en een testprogramma afwerkte.

Die 1:18.0 van Norris daarentegen is wel stevig. Dat wijst er min of meer op dat hij er eens voor mocht gaan. Is ook drie tienden sneller dan Vandoorne in qualifying. Nu ligt de baan waarschijnlijk ook wel beter dan zaterdag maar toch, voor een rijder die voor de eerste keer in deze wagen zit is dat zeer indrukwekkend.

Vandoorne reed wel het programma van Pirelli, terwijl ze Norris als ze wilden met een lichte wagen met hypersofts de baan konden opsturen.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat Norris een potje kan sturen. Maar de vergelijking met Stoffel zijn tijd gaat niet op.

eniac

Legacy Member
Fryto zei:
Vandoorne reed wel het programma van Pirelli, terwijl ze Norris als ze wilden met een lichte wagen met hypersofts de baan konden opsturen.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat Norris een potje kan sturen. Maar de vergelijking met Stoffel zijn tijd gaat niet op.
Zaterdag in qualifying reed Vandoorne geen programma van Pirelli he.

Je kan niet 1:1 vergelijken maar de tijd van Norris lijkt echt niet slecht.

xDama

Legacy Member
makila zei:
PS. Het grootste gevaar voor Vandoorne is dat Alonso gewoon ondanks zijn riant salaris veel sponsorship meebrengt, McLaren op de korte termijn gaat denken en volgend jaar Norris gewoon in de wagen van Vandoorne plaatst.

Welke sponsors brengt Fred mee, behalve Kimoa (wat zijn eigen kledingslijn is en die gaan geen euro leggen voor sponsoring)? Ik denk welgeteld geen enkele :) De ironie is zelfs dat wanneer Alonso in een team passeert, die wagen alleen maar leger en leger wordt.

Norris is sowieso concurrentie voor een zitje bij Mclaren, maar ik denk niet dat ze die volgend jaar al een zitje geven. Mclaren heeft nu 2 solide piloten nodig, die de wagen en motor verder kunnen finetunen en optimaliseren. Vandoorne is niet zo spectaculair tijdens de races, maar is ondertussen wel al enorm ervaren in ontwikkelen en testen en is all-round een betrouwbare piloot. Logischerwijze geven ze Norris in 2019 een zitje, wanneer Alonso vertrekt. Als je het verhaal van Mclaren van de laatste jaren een beetje hebt gevolgd, weet je ook dat Alonso alleen nog maar bij dat team zit door Zac Brown. 't is dankzij Brown dat hij Indy500 en Le Mans kan rijden, want 't zou bij geen enkel ander team zo zijn. Ik acht de kans dan ook vrij groot dat hij volgend jaar gewoon full time WEC rijdt en part-time in Indycar gaat rijden.

Ik ben er ook nog steeds rotsvast van overtuigd dat Vandoorne geen gelijke behandeling krijgt als Alonso. Ik bedoel daarmee niet dat ze Vandoorne dwarsbomen, of minderwaardig materiaal geven, maar Mclaren draait al 4 jaar om en rond Alonso en aangezien het mid-field gigantisch dicht bij elkaar zit, gaat dat verschil maken in resultaten.

marcel

Legacy Member
ik hoorde hier gisteren niemand over de test? toen was Vandoorne óók 2s sneller dan Norris. een deel van de piloten wordt gewoon ingezet om de pirelli banden van volgend jaar te testen. en die gaan dus een stuk trager zijn als dit jaar.

eniac

Legacy Member
marcel zei:
ik hoorde hier gisteren niemand over de test? toen was Vandoorne óók 2s sneller dan Norris.

Maar nog steeds gevoelig trager dan zijn eigen kwalificatietijd. Itt de tijd van Norris vandaag.

Nesjamag

Legacy Member
Fryto zei:
Maar wel op maar op softs.
Norris zijn snelste tijd was ook op softs.

DdVPJhFWsAIoEcB.jpg

FlatSix

Legacy Member
eniac zei:
Dat is nu ook overdreven toch :)

Een jaar geleden hadden ze nog geen puntenfinish na vijf races.
Nu na vijf races hebben ze al evenveel puntenfinishes als geheel vorig jaar en hun puntentotaal overstijgt dat van vorig jaar al vlotjes.

Het is nog niet genoeg, maar wel veel beter dan vorig jaar.

Ik overdreef een beetje inderdaad, maar het is toch absoluut niet alsof ze een grote stap hebben gemaakt ondanks ze naar een beduidend betere motor zijn gegaan. Het zou mij niet verbazen mocht alle performance die ze nu plots hebben uit de Renault komen en maar een schraal deel uit de McLaren zelf. Ik zie ze einde seizoen echt gewoon achter Renault finishen, en dat zal Alonso toch niet aanstaan lijkt me.

Creeping Death

Legacy Member
xDama zei:
Welke sponsors brengt Fred mee, behalve Kimoa (wat zijn eigen kledingslijn is en die gaan geen euro leggen voor sponsoring)? Ik denk welgeteld geen enkele :) De ironie is zelfs dat wanneer Alonso in een team passeert, die wagen alleen maar leger en leger wordt.

Norris is sowieso concurrentie voor een zitje bij Mclaren, maar ik denk niet dat ze die volgend jaar al een zitje geven. Mclaren heeft nu 2 solide piloten nodig, die de wagen en motor verder kunnen finetunen en optimaliseren. Vandoorne is niet zo spectaculair tijdens de races, maar is ondertussen wel al enorm ervaren in ontwikkelen en testen en is all-round een betrouwbare piloot. Logischerwijze geven ze Norris in 2019 een zitje, wanneer Alonso vertrekt. Als je het verhaal van Mclaren van de laatste jaren een beetje hebt gevolgd, weet je ook dat Alonso alleen nog maar bij dat team zit door Zac Brown. 't is dankzij Brown dat hij Indy500 en Le Mans kan rijden, want 't zou bij geen enkel ander team zo zijn. Ik acht de kans dan ook vrij groot dat hij volgend jaar gewoon full time WEC rijdt en part-time in Indycar gaat rijden.

Ik ben er ook nog steeds rotsvast van overtuigd dat Vandoorne geen gelijke behandeling krijgt als Alonso. Ik bedoel daarmee niet dat ze Vandoorne dwarsbomen, of minderwaardig materiaal geven, maar Mclaren draait al 4 jaar om en rond Alonso en aangezien het mid-field gigantisch dicht bij elkaar zit, gaat dat verschil maken in resultaten.

Van het weekend de uitspraak gehoord: het team draait te hard rond Alonso. Daar door wordt het als tweede piloot moeilijk om op te vallen naast Fernando.
Ik denk wel dat McLaren tevreden is over Stoffel: die doet perfect wat ze vragen. Al zouden een paar uitschieters (op gebied van resultaten) wel mogen.

Nesjamag

Legacy Member
Vorige week ergens was er een interview van Toto over Alonso, over hoe Alonso zeer snel is, maar zeer moeilijk is om mee samen te werken en hoe hij alle bruggen opblaast.
Ik denk dat ik Alonso nooit als coureur in mijn team zou willen.

Toen hij bij Renault zat hebben ze Trulli tijdens het seizoen moeten buiten smijten omdat die even goed presteerde als Alonso.
Bij McLaren heeft Hamilton als rookie hem verslaan en dat kon hij duidelijk ook niet opkroppen.
Hij heeft ervoor gezorgd dat Honda is mogen vertrekken bij McLaren.

Blijkbaar zijn er altijd moeilijkheden en heeft hij ook weinig contact met de rest van het team. Dat is in grote tegenstelling tot dan iemand als Vettel of Hamilton die ook veel contact hebben met de fabriek, design, ...
Van Hamilton konden we lezen dat enkele races geleden Hamilton alle chiefs van de departementen bijeen vroeg voor een emergency meeting om van ze allemaal tezamen redenen en oplossingen te bedenken voor waarom Mercedes zo een moeite heeft om hun banden in de juiste temperatuur window te krijgen.
Vettel ligt ook goed bij de Ferrari fabriek.
Van alle coureurs vond Toto dat Schumacher er op dat vlak nog boven uitstak. Die kwam met iedereen zeer goed iedereen en was uitvoerig betrokken in alles.

Zou mij niet verbazen dat een team met een zo zwakke leiding als McLaren effectief compleet wordt meegezogen in een zwart gat dat Alonso is en dat Vandoorne dan naar de achtergrond verdwijnt qua input in wagen. In essentie dat die wagen gewoon op maat van Alonso gemaakt wordt omdat McLaren niet anders kan dan hun overbetaald kind te verwennen.

Timothy555

Legacy Member
Ik ben er, zoals met alles, al lang aan gewend. Het stoort me totaal niet (meer).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan