Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
DeStandaard zei:De incidenten die de sfeer bij de Rode Duivels beetje bij beetje verziekten — Slechte mentaliteit, spanningen en wrijvingen en een volstrekt gebrek aan groepsgevoel. Nu het dieptepunt bereikt is, komen ook vanuit de spelersgroep zelf meer en meer kreten over de wankele discipline en het eigengereide optreden van hun collega-spelers. Poging tot reconstructie van de incidenten die de sfeer de laatste maanden beetje bij beetje verziekt hebben.
1. Wedstrijd verloren? Feestje bouwen!
De Rode Duivels verloren in maart de uitwedstrijd in Bosnië met 2-0 en waren toen al zo goed als uitgeschakeld voor het WK. Voor sommige Duivels vormde dat geen beletsel om die woensdagnacht nog het nachtleven in Sarajevo in te duiken. Meerdere basisspelers werden gespot en door meegereisde supporters werden foto's genomen. Ook na de 5-0 in La Coruña werden verschillende spelers opgemerkt in het Spaanse nachtleven. Een poging om deze traditie voort te zetten na de nederlaag in Armenië werd door de voetbalbond verhinderd.
De Rode Duivels kunnen overigens moeilijk incognito blijven als ze na een wedstrijd uitgaan, want ze dragen het officiële trainingspak van de voetbalbond. Op zich is er niks tegen dat spelers gaan stappen. Dat gebeurde in de tijd van Jan Ceulemans en Eric Gerets ook. Maar die stonden er de volgende dag op training én presteerden goed in de wedstrijden.
2. De oefenmatch van Pocognoli
Sebastien Pocognoli keerde vorige week woensdag even naar Alkmaar terug. Dat kwam zo: op de gesloten training speelden twee ploegen van tien tegen elkaar. Pocognoli viel als enige af. Voor de 22-jarige verdediger het sein om zonder toestemming de kleedkamer op te zoeken. Vertonghen raakte tijdens dat trainingspartijtje licht geblesseerd. Keeperstrainer Francky Vandendriessche wilde Pocognoli uit de kleedkamer halen, maar die zei dat hij geen zin meer had, dat hij geblesseerd was. Vercauteren wilde het blauwblauw laten om geen polemieken te starten, maar daar waren enkele internationals het niet mee eens.
Daarop volgde een gesprek tussen Vercauteren en Pocognoli. De verdediger liet de bondscoach weten dat hij liever een oefenwedstrijd speelde met AZ dan dat hij zaterdag in Spanje in de tribune zou gaan zitten. Pocognoli keerde terug uit blessure en wilde matchritme opdoen voor de Champions League-match van AZ volgende week tegen Olympiakos Piraeus. De bondscoach gaf toestemming.
3. De vroege vogelin AnthonyVanden Borre
Maandag tijdens de training in Wolvertem floot Frank Vercauteren en prompt stormde Anthony Vanden Borre naar de kleedkamer. De training was echter nog niet gedaan en daar moest de (ex-)bondscoach hem luidkeels op wijzen. Toen het uitlopen en de stretching gedaan waren, stormde Vanden Borre andermaal zo snel mogelijk naar binnen. Tot ergernis van de spelers die wel hun tijd namen voor de cooling down.
4. De schoenenvan Emile Mpenza
Begin deze week kreeg Emile Mpenza problemen met zijn voetbalschoenen. In één van de twee schoenen was een gat. Omdat hij slechts één paar schoenen had meegenomen, moest de ploegafgevaardigde in allerijl op zoek naar een nieuw paar. Dat lukte net op tijd voor de training. Nogal wat mensen stellen zich vragen bij het professionalisme van een voetballer die voor een buitenlandse verplaatsing slechts één paar schoenen meeneemt.
5. De bedgeheimen van Vanden Borreen Mpenza
Na de trip naar Spanje kwam de melding dat de kamergenootjes Anthony Vanden Borre en Emile Mpenza niet meer samen mochten slapen. Dat werd hen verboden door de technische staf. VDB en Mpenza zijn geen spelers die uitblinken in discipline. Mpenza voelde zich voor schut gezet en vreesde dat ‘het respect bij de jongere spelers voor hem nu zou dalen'. Hij liet zijn ongenoegen al mokkend blijken.
6. De tafelmanieren van de Duivels
Tijdens de trips naar Spanje en Armenië was het eerder regel dan uitzondering dat spelers te laat aan de tafel verschenen. Ondanks herhaalde opmerkingen daaromtrent was er geen verbetering te merken. Trainers met gezag en zin voor discipline hameren op het belang van een gezamenlijk tafelmoment, maar bij de Duivels was/is er geen lievemoederen aan. Na het eten verliet iedereen naar eigen goeddunken de tafel, of de anderen nu al klaar waren of niet. Van groepsgevoel was er geen sprake.
7. De opwarming van Eden Hazard
Eden Hazard is één van onze grootste talenten maar ook hij lijkt even de weg kwijt. Vreemd om te zien hoe een 18-jarige het blijkbaar niet als een eer maar eerder als een karwei beschouwt om zich klaar te maken voor een invalbeurt. Woensdag bleef Hazard tijdens zijn opwarming minutenlang stilstaan om naar de wedstrijd te kijken in plaats van zijn spieren op te warmen of te stretchen. Bij oudere spelers klinkt ook de kritiek dat Hazard niet of nauwelijks naar hen luistert.
8. De praatsessie zonder resultaat
De laatste training voor de wedstrijd op Armeense bodem was erbarmelijk en een voorsmaakje van wat er tijdens de match te gebeuren stond. De Rode Duivels hadden nochtans net daarvoor allemaal samen gezeten voor een goed gesprek dat bedoeld was om uit de impasse te raken. Maar een simpel oefeningetje met een offensieve variant moest even later worden stilgelegd omdat te veel spelers er ongeïnteresseerd bij liepen.
9. De das van Mirallas en Fellaini
In oktober 2004 bestond er bij de meer ervaren Rode Duivels enorme onvrede over het nonchalante gedrag van Vincent Kompany die voor de trip naar Spanje, waar de Duivels met 2-0 verloren, zonder das op het appel verscheen. Bovendien liep hij ostentatief met een sporttas van Adidas te pronken terwijl de kledingsponsor Nike was.
Op de reis naar Spanje liepen Kevin Mirallas en Marouane Fellaini er doorlopend zonder das bij. Fellaini was in Armenië geschorst en Mirallas volhardde ook daar, op één keer na, als enige in de boosheid. De verplichte tas van Nike werd ook al niet gebruikt. Mirallas gaf de voorkeur aan een tas van Gucci. Ook dat werkt sommige spelers op de zenuwen. Dat liet Stijn Stijnen al eens weten.
ksnap het al waarom hij nog hoop heeft voor de Rode Duivels, hij gaat ook naar Brugge kijkenGavin zei:videozone
Het is nog een schappelijke mens en zijn uitleg klopt zelfs. Ik had eerder een een oude fanboy verwacht met vlagjes en verf op het gezicht.

Gavin zei:Kinderlijk gedrag en een trainer zonder gezag.
Wie waren de namen bij nummertje 1? Ik kan er wel een paar verzinnen maar ik heb al genoeg vooroordelen.![]()

pina zei:echt lachwekkend, maar niet onlogisch. Als advocaat al bodscoach zou zijn voor de match tegen turkije, zou er toch veel meer volk moeten komen opdagen. De Bond zou beter tickets weggeven aan dumpingprijzen, dan zou ik ook wel nog komen kijken.
Rogge heeft vandaag weer een goede beurt gemaakt.blehhhhh zei:En wij hebben Jacques Rogge !
DieterVG zei:"En met de aanstelling van Advocaat heb ik het moeilijk. Ik vind het denigrerend ten opzichte van de Belgische trainers."
"Volgens De Keersmaecker is enkel Eric Gerets als Belg bekwaam. Zo'n uitspraak vind ik monstrueus ten opzichte van coaches zoals Preud'homme of Broos."
Ph Sp zei:Van de Belgische coaches zíjn er ook maar twee coaches bekwaam en dat zijn Gerets en Preud'homme. En Preud'homme was bezet dusja. Met Gerets zult ge zo'n grapkes met rebelse jongeren niet lang meemaken. Leekens is ook ne goeie maar die denkt alleen maar aan een muur bouwen rond de zestien en dan met met 1 - 0 winnen. De rest komt te kort of moet nog ervaring op hogere niveaus opdoen (bvb. Dury).
bartreligion zei:Preud'homme heeft ook nog niet te veel ervaring als coach
Exorikos zei:Als Advocaat nu niet komt, dan blijkt dat toch van weinig motivatie, in mijn ogen.
In het algemeen stel je beter niet een jonge, relatief onervaren coach aan als bondscoach. Het is ook niet omdat iemand een briljante clubcoach is (niet dat ik wil suggereren dat Preud'homme dat is, ik kan dat niet beoordelen) dat hij daarom ook een goede bondscoach is. Louis van Gaal had in 2000 al veel succes behaald met Ajax en Barcelona maar onder zijn leiding werd het Nederlands elftal slechts tweede in de poule achter angstgegner Portugal (10 minuten voor tijd stonden ze nog met 2-0 voor maar ze lieten Portugal toch nog 2 keer scoren) en in de barrage-wedstrijden verloor Oranje van het nietige Ierland waar voetbal slechts de 3de grootste sport is.Newboy zei:Maar hij heeft wel al resultaten gehaald. En als je de interviews van mensen in zijn professionele omgeving hoort zie je direkt dat dit een trainer is die hamert op discipline en zich zelfs bezighoud met het cafetaria van de ploeg. De details ontglippen hem niet.
Precies wat de Rode Duivels nodig hebben.
bartreligion zei:Preud'homme heeft ook nog niet te veel ervaring als coach