Archief - De Rode Duivels - Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cuth

Legacy Member
DeStandaard zei:
De incidenten die de sfeer bij de Rode Duivels beetje bij beetje verziekten — Slechte mentaliteit, spanningen en wrijvingen en een volstrekt gebrek aan groepsgevoel. Nu het dieptepunt bereikt is, komen ook vanuit de spelersgroep zelf meer en meer kreten over de wankele discipline en het eigengereide optreden van hun collega-spelers. Poging tot reconstructie van de incidenten die de sfeer de laatste maanden beetje bij beetje verziekt hebben.

1. Wedstrijd verloren? Feestje bouwen!

De Rode Duivels verloren in maart de uitwedstrijd in Bosnië met 2-0 en waren toen al zo goed als uitgeschakeld voor het WK. Voor sommige Duivels vormde dat geen beletsel om die woensdagnacht nog het nachtleven in Sarajevo in te duiken. Meerdere basisspelers werden gespot en door meegereisde supporters werden foto's genomen. Ook na de 5-0 in La Coruña werden verschillende spelers opgemerkt in het Spaanse nachtleven. Een poging om deze traditie voort te zetten na de nederlaag in Armenië werd door de voetbalbond verhinderd.

De Rode Duivels kunnen overigens moeilijk incognito blijven als ze na een wedstrijd uitgaan, want ze dragen het officiële trainingspak van de voetbalbond. Op zich is er niks tegen dat spelers gaan stappen. Dat gebeurde in de tijd van Jan Ceulemans en Eric Gerets ook. Maar die stonden er de volgende dag op training én presteerden goed in de wedstrijden.

2. De oefenmatch van Pocognoli

Sebastien Pocognoli keerde vorige week woensdag even naar Alkmaar terug. Dat kwam zo: op de gesloten training speelden twee ploegen van tien tegen elkaar. Pocognoli viel als enige af. Voor de 22-jarige verdediger het sein om zonder toestemming de kleedkamer op te zoeken. Vertonghen raakte tijdens dat trainingspartijtje licht geblesseerd. Keeperstrainer Francky Vandendriessche wilde Pocognoli uit de kleedkamer halen, maar die zei dat hij geen zin meer had, dat hij geblesseerd was. Vercauteren wilde het blauwblauw laten om geen polemieken te starten, maar daar waren enkele internationals het niet mee eens.

Daarop volgde een gesprek tussen Vercauteren en Pocognoli. De verdediger liet de bondscoach weten dat hij liever een oefenwedstrijd speelde met AZ dan dat hij zaterdag in Spanje in de tribune zou gaan zitten. Pocognoli keerde terug uit blessure en wilde matchritme opdoen voor de Champions League-match van AZ volgende week tegen Olympiakos Piraeus. De bondscoach gaf toestemming.

3. De vroege vogelin AnthonyVanden Borre

Maandag tijdens de training in Wolvertem floot Frank Vercauteren en prompt stormde Anthony Vanden Borre naar de kleedkamer. De training was echter nog niet gedaan en daar moest de (ex-)bondscoach hem luidkeels op wijzen. Toen het uitlopen en de stretching gedaan waren, stormde Vanden Borre andermaal zo snel mogelijk naar binnen. Tot ergernis van de spelers die wel hun tijd namen voor de cooling down.

4. De schoenenvan Emile Mpenza

Begin deze week kreeg Emile Mpenza problemen met zijn voetbalschoenen. In één van de twee schoenen was een gat. Omdat hij slechts één paar schoenen had meegenomen, moest de ploegafgevaardigde in allerijl op zoek naar een nieuw paar. Dat lukte net op tijd voor de training. Nogal wat mensen stellen zich vragen bij het professionalisme van een voetballer die voor een buitenlandse verplaatsing slechts één paar schoenen meeneemt.

5. De bedgeheimen van Vanden Borreen Mpenza

Na de trip naar Spanje kwam de melding dat de kamergenootjes Anthony Vanden Borre en Emile Mpenza niet meer samen mochten slapen. Dat werd hen verboden door de technische staf. VDB en Mpenza zijn geen spelers die uitblinken in discipline. Mpenza voelde zich voor schut gezet en vreesde dat ‘het respect bij de jongere spelers voor hem nu zou dalen'. Hij liet zijn ongenoegen al mokkend blijken.

6. De tafelmanieren van de Duivels

Tijdens de trips naar Spanje en Armenië was het eerder regel dan uitzondering dat spelers te laat aan de tafel verschenen. Ondanks herhaalde opmerkingen daaromtrent was er geen verbetering te merken. Trainers met gezag en zin voor discipline hameren op het belang van een gezamenlijk tafelmoment, maar bij de Duivels was/is er geen lievemoederen aan. Na het eten verliet iedereen naar eigen goeddunken de tafel, of de anderen nu al klaar waren of niet. Van groepsgevoel was er geen sprake.

7. De opwarming van Eden Hazard

Eden Hazard is één van onze grootste talenten maar ook hij lijkt even de weg kwijt. Vreemd om te zien hoe een 18-jarige het blijkbaar niet als een eer maar eerder als een karwei beschouwt om zich klaar te maken voor een invalbeurt. Woensdag bleef Hazard tijdens zijn opwarming minutenlang stilstaan om naar de wedstrijd te kijken in plaats van zijn spieren op te warmen of te stretchen. Bij oudere spelers klinkt ook de kritiek dat Hazard niet of nauwelijks naar hen luistert.

8. De praatsessie zonder resultaat

De laatste training voor de wedstrijd op Armeense bodem was erbarmelijk en een voorsmaakje van wat er tijdens de match te gebeuren stond. De Rode Duivels hadden nochtans net daarvoor allemaal samen gezeten voor een goed gesprek dat bedoeld was om uit de impasse te raken. Maar een simpel oefeningetje met een offensieve variant moest even later worden stilgelegd omdat te veel spelers er ongeïnteresseerd bij liepen.

9. De das van Mirallas en Fellaini

In oktober 2004 bestond er bij de meer ervaren Rode Duivels enorme onvrede over het nonchalante gedrag van Vincent Kompany die voor de trip naar Spanje, waar de Duivels met 2-0 verloren, zonder das op het appel verscheen. Bovendien liep hij ostentatief met een sporttas van Adidas te pronken terwijl de kledingsponsor Nike was.

Op de reis naar Spanje liepen Kevin Mirallas en Marouane Fellaini er doorlopend zonder das bij. Fellaini was in Armenië geschorst en Mirallas volhardde ook daar, op één keer na, als enige in de boosheid. De verplichte tas van Nike werd ook al niet gebruikt. Mirallas gaf de voorkeur aan een tas van Gucci. Ook dat werkt sommige spelers op de zenuwen. Dat liet Stijn Stijnen al eens weten.

SIO

Legacy Member
Gavin zei:
videozone

Het is nog een schappelijke mens en zijn uitleg klopt zelfs. Ik had eerder een een oude fanboy verwacht met vlagjes en verf op het gezicht.
ksnap het al waarom hij nog hoop heeft voor de Rode Duivels, hij gaat ook naar Brugge kijken :p

Archaos

Legacy Member

Poco, VDB, Mpenza, Hazard, Mirallas, Fellaini, ...

tss, het zijn de Franstaligen weer :p

Gavin

Legacy Member
Kinderlijk gedrag en een trainer zonder gezag.

Wie waren de namen bij nummertje 1? Ik kan er wel een paar verzinnen maar ik heb al genoeg vooroordelen. :unsure:

Archaos

Legacy Member
Gavin zei:
Kinderlijk gedrag en een trainer zonder gezag.

Wie waren de namen bij nummertje 1? Ik kan er wel een paar verzinnen maar ik heb al genoeg vooroordelen. :unsure:

Wss, gewoon al de namen die in de volgende puntjes aan bod komen :unsure:

Bart Religion

Legacy Member
pina zei:
echt lachwekkend, maar niet onlogisch. Als advocaat al bodscoach zou zijn voor de match tegen turkije, zou er toch veel meer volk moeten komen opdagen. De Bond zou beter tickets weggeven aan dumpingprijzen, dan zou ik ook wel nog komen kijken.

400 kaarten? Allemaal verkocht aan Belgen van Turkse afkomst allicht ^^

Benjamin

Legacy Member
blehhhhh zei:
En wij hebben Jacques Rogge !
Rogge heeft vandaag weer een goede beurt gemaakt.
Hij sprak zich uit tegen het publiceren van de gegevens over die athlete die hermafrodiet is en hierdoor veel meer testosteron en spierweefsel heeft (zij heeft hier natuurlijk wel altijd nog hard voor moeten trainen).
Strekking van wat hij zei: "Het publiceren van zulke persoonlijke gegevens kan ernstige psychologische gevolgen hebben.".
Het komt overigens meer voor dan dat de meeste mensen denken dat iemand niet eenduidig man of vrouw is. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat iemand een extra chromosoompje heeft (XXY) of omdat bepaalde receptoren voor geslachtshormonen niet werken.

Benjamin

Legacy Member
Punten 1 en 6 zeggen alles.
Wanneer de trainer nog niet eens de spelers zo ver krijgt om aan tafel te blijven totdat iedereen klaar is (fundamenteel fatsoen) dan is de trainer totaal ongeschikt om een training te leiden.
Wanneer spelers van een ploeg na een belangrijke en vermijdbare nederlaag graag uitgaan dan deugt de mentaliteit niet.
Punten 2 en 7 gaan m.i. nergens over. Ik geef pocognoli groot gelijk (België was al uitgeschakeld en die CL-wedstrijd is veel belangrijker, ook voor zijn ontwikkeling als voetballer waar de ploeg uiteindelijk baat bij heeft) en dat een jongen van 18 jaar die opwarming niet goed doet is nu ook niet echt schokkend nieuws. Veel gasten van die leeftijd zijn nog wat minder professioneel en een jongen van 18 jaar heeft normaal gesproken ook nog niet zoveel nood aan een warming up als een wat ouder iemand.

Pol86

Legacy Member
Vind eerlijk gezegd dat punt 7 en 9 juist de belangrijkste. Toont enkel en alleen aan dat men zich te goed voelt om voor de RD te spelen.
Triestig. Moesten Spaanse spelers ofzo zich nog gedragen, dan zou ik dat meer kunnen begrijpen (alhoewel ik het niet goedkeur) dan die Belgische mongolen hier.
Verdomme ze hebben nog niets bereikt maar ze peizen al dat ze de wereld veroverd hebben. Misschien moet men die omhooggevallen vedetjes bij wijze van training maar eens een week of twee laten werken in een fabriek. 10.000.000 Belgen moeten zich iedere dag inzetten om deftig hun boterham te verdienen, maar die 11 vedetjes die maandelijks duizenden euro's gestort krijgen vinden het blijkbaar teveel om zich 90 minuten in te zetten.
De rode duivels, hoe talentrijk ze mogen zijn, verdienen gewoon niets van respect meer! Zowel als speler niet, en als mens zeker niet!

Didierke10

Legacy Member
Wilmots: "De voetbalbond is het probleem"

Ex-Rode Duivel Marc Wilmots spreekt in Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad over de malaise in het Belgische voetbal. Hij acht de voetbalbond verantwoordelijk voor de slechte gang van zaken en neemt het op voor de Belgische trainers. "De keuze voor Advocaat is denigrerend."

"Er wordt gezegd dat de internationals niet meer trots zijn om het shirt van de Rode Duivels te dragen. Als je ziet hoe ze afgemaakt worden door hun eigen bondsleiders, dan begrijp ik dat ze de boel laten schieten", vertelt Wilmots.

"Michel D'Hooghe was een grote bondsvoorzitter: hij stond altijd achter de ploeg. Jan Peeters was al minder, maar had het uiteindelijk begrepen. Met De Keersmaecker valt niet eens te praten."

"Het is onvoorstelbaar wat François De Keersmaecker allemaal uitkraamt", gaat Marc Wilmots door. "En jammer genoeg is hij niet de enige binnen de bondstop."

"Hoe zou je willen dat de Rode Duivels eendracht uitstralen als ze horen, zien en voelen dat er geen eensgezindheid is aan de top? Vermaelen en Fellaini komen niet voor het geld, want ze verdienen al genoeg bij hun club. Waarvoor komen ze dan wel? Voor de sfeer en de eer."

"Wat blijft er over als de sfeer slecht is en er geen eer te rapen valt? Niets. De aantrekkingskracht is verdwenen en dat is niet de schuld van de spelers."

"De bond respecteert zijn trainers niet"

Marc Wilmots vindt dat de bond moet leren zijn eigen trainers te respecteren. "Zoals Vercauteren behandeld werd, dat was niet netjes", zegt hij.

"Vercauteren werd aangesteld als interim-bondscoach, maar dat was niet de eerste keuze van de bond. Vercauteren had dat niet mogen aanvaarden."

"En met de aanstelling van Advocaat heb ik het moeilijk. Ik vind het denigrerend ten opzichte van de Belgische trainers."

"Volgens De Keersmaecker is enkel Eric Gerets als Belg bekwaam. Zo'n uitspraak vind ik monstrueus ten opzichte van coaches zoals Preud'homme of Broos."

"Emile is niet professioneel bezig"

Marc Wilmots heeft het ook nog over Emile Mpenza, die tegen Armenië in de tribune zat. "Als je met één paar voetbalschoenen een Europese verplaatsing maakt, dan ben je niet professioneel bezig. Emile zei na zijn terugkeer twee jaar geleden dat hij een voorbeeld voor de jeugd wilde zijn. Op deze manier is hij dat niet. Ook niet als je de foto's met zijn vriendin in P-Magazine ziet."

Bij den bond kennen ze gewoon gene zak van voetbal. De Keersmaecker die lacht altijd, en hij komt totaal niet serieus over. Phillips kent er ook al gene bal van.

Ph Sp

Legacy Member
DieterVG zei:
"En met de aanstelling van Advocaat heb ik het moeilijk. Ik vind het denigrerend ten opzichte van de Belgische trainers."

"Volgens De Keersmaecker is enkel Eric Gerets als Belg bekwaam. Zo'n uitspraak vind ik monstrueus ten opzichte van coaches zoals Preud'homme of Broos."

Van de Belgische coaches zíjn er ook maar twee coaches bekwaam en dat zijn Gerets en Preud'homme. En Preud'homme was bezet dusja. Met Gerets zult ge zo'n grapkes met rebelse jongeren niet lang meemaken. Leekens is ook ne goeie maar die denkt alleen maar aan een muur bouwen rond de zestien en dan met met 1 - 0 winnen. De rest komt te kort of moet nog ervaring op hogere niveaus opdoen (bvb. Dury).

Bart Religion

Legacy Member
Ph Sp zei:
Van de Belgische coaches zíjn er ook maar twee coaches bekwaam en dat zijn Gerets en Preud'homme. En Preud'homme was bezet dusja. Met Gerets zult ge zo'n grapkes met rebelse jongeren niet lang meemaken. Leekens is ook ne goeie maar die denkt alleen maar aan een muur bouwen rond de zestien en dan met met 1 - 0 winnen. De rest komt te kort of moet nog ervaring op hogere niveaus opdoen (bvb. Dury).

Preud'homme heeft ook nog niet te veel ervaring als coach

Exorikos

Legacy Member
Als Advocaat nu niet komt, dan blijkt dat toch van weinig motivatie, in mijn ogen.

Newboy

Legacy Member
bartreligion zei:
Preud'homme heeft ook nog niet te veel ervaring als coach

Maar hij heeft wel al resultaten gehaald. En als je de interviews van mensen in zijn professionele omgeving hoort zie je direkt dat dit een trainer is die hamert op discipline en zich zelfs bezighoud met het cafetaria van de ploeg. De details ontglippen hem niet.

Precies wat de Rode Duivels nodig hebben.

Benjamin

Legacy Member
Newboy zei:
Maar hij heeft wel al resultaten gehaald. En als je de interviews van mensen in zijn professionele omgeving hoort zie je direkt dat dit een trainer is die hamert op discipline en zich zelfs bezighoud met het cafetaria van de ploeg. De details ontglippen hem niet.

Precies wat de Rode Duivels nodig hebben.
In het algemeen stel je beter niet een jonge, relatief onervaren coach aan als bondscoach. Het is ook niet omdat iemand een briljante clubcoach is (niet dat ik wil suggereren dat Preud'homme dat is, ik kan dat niet beoordelen) dat hij daarom ook een goede bondscoach is. Louis van Gaal had in 2000 al veel succes behaald met Ajax en Barcelona maar onder zijn leiding werd het Nederlands elftal slechts tweede in de poule achter angstgegner Portugal (10 minuten voor tijd stonden ze nog met 2-0 voor maar ze lieten Portugal toch nog 2 keer scoren) en in de barrage-wedstrijden verloor Oranje van het nietige Ierland waar voetbal slechts de 3de grootste sport is.

Ik snap dat die Wilmots het spijtig vindt dat er geen Belgische trainer beschikbaar is die heeft bewezen veel kwaliteit te hebben maar hij moet zich eens de vraag stellen wat hij liever wil: een slechte Belgische trainer of een redelijk goede buitenlandse trainer. Natuurlijk moet er dan wel iets gedaan worden aan de kwaliteit van de eigen trainers.

DGEN

Legacy Member
Ik kijk hier net naar dat filmpje van sporza over de keersmaecker..
Ik begin medelijden te krijgen met hem man ;p

Die vrouw die daar zat had trouwens de ballen verstand van voetbal zeg...tering man :p

Adrei

Legacy Member
Advocaat onder twee voorwaarden nu al bondscoach

2009-09-14 - Toegevoegd door ExtraVoetbal
Dick Advocaat heeft toegehapt aan het voorstel om vervroegd in dienst te treden als coach van de Rode Duivels. De Nederlander heeft wel twee voorwaarden gesteld aan de Belgische voetbalbond.

Normaal gezien zit Advocaat in de twee overbodige WK-kwalificatiewedstrijden tegen Turkije en Estland op de bank. Advocaat stelt twee voorwaarden om het roer volgende maand over te nemen van de opgestapte Franky Vercauteren, schrijft Het Nieuwsblad.

Eén: Advocaat vraagt een tweede (Franssprekende) assisent. Bert van Lingen, zijn eerste assistent, en Advocaat zijn het Frans niet machtig. De bond stelde Jean-François De Sart voor, maar Advocaat weigerde omdat De Sart zelf de ambitie had om hoofdcoach te worden.

Twee: Advocaat moet nog een geschil met Zenit Sint-Petersburg regelen, de club die hem in augustus wandelen stuurde.

Wie moet de tweede assistent van Advocaat worden? Er circuleren nog geen namen, wij geven u een lijstje: Marc Wilmots, karakterkop en tweetalig. Francky Dury: nu al even interim-assistent onder Vercauteren, een man met een duidelijke visie. Aimé Antheunis, kampioen met Genk en Anderlecht en ex-bondscoach van de Rode Duivels.

Advocaat onder twee voorwaarden nu al bondscoach - ExtraVoetbal :applause:

exo

Legacy Member
bartreligion zei:
Preud'homme heeft ook nog niet te veel ervaring als coach

Preud'Homme heeft wel de kennis om discipline op te leggen en laat nu net dat hetgeen zijn wat ze daar nodig hebben.
De man is gepassioneerd door voetbal en deinst er ook niet voor terug om zijn beste speler, indien nodig, op de bank te plaatsen omdat diens gedrag niet overeenstemt mijn zijn visie. Ik denk dat Preud'Homme een zeer goede bondscoach ooit gaat worden, hopelijk.
En zoals reeds aangehaald is hij ontzettend professioneel bezig, zeker één van de meest professionele coaches van België en ontglipt hem geen enkel detail.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan