Archief - Aandeel linux in de markt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tyfius

Legacy Member
bogy zei:
jazeker ... en heeft linux dan ook EZ-installers voor divx? werkt dat allemaal met die player?

In gentoo emergde divx4linux en xvid, ma ik heb meer ervaring met Fedora, en daar was er 1 package en da bevatte alle recente codecs, speelde alles af met elke player da op uw systeem staat...

En twas up to date, wa ge van veel windows all in one packages ni kunt zeggen

traffixxx

Legacy Member
hier een voorbeeld

als ge een pc hebt met een pci beeldkaart namelijk zo'n cirrus logic kaart
er bestaat geen enkel mor ook geen enkel driver vanaf windows ME dus die mensen zijn al gedwongen om 1) een nieuw beeldkaart of 2) nieuw pc noem je da support voor gebruikers?
tegengestelde richting is ook wel waar maar vind momenteel geen voorbeeld van

linux doet da niet hij neemt gewoon de hw-support van kernel 2.4 mee naar 2.6

G|N|

Legacy Member
en ik vind ook dat hier een belangrijk punt uit het oog wordt verloren!

linux wordt (voor het grootste deel) gemaakt door mensen zoals jullie en ik (alleen met iets meer kennis van programmeren enzo) maar wel zonder betaling!!! (zodat de meeste nog een aparte job ook hebben en dit maar als hobby doen)
dus dat maakt vind ik ook een groot verschil uit!

zeg maar eens tegen de mensen van ms dat ze vanaf vandaag niet meer worden betaald en we zullen eens kijken wat er dan nog zal komen!

en als de linux-makers even veel geld zouden krijgen als die van ms zou er veel meer geld + tijd zijn om betere dingen te maken en te onderzoeken.
dus voor iets waar weinig mensen geld mee verdienen vind ik het resultaat dat we nu hebben al fantastisch en het wordt er alleen maar beter op!
(vergelijk bv. de kde van 2 jaar geleden eens met nu!)

en altijd maar met je vader, dat alles er hetzelfde moet uitzien: die interface van kazaalite heeft hij ooit ook moeten leren, dus waarom dan is niet dat moeite doen, en ooit gehoord van xpde? kdenk niet dat je vader het verschil zal merken.

bogy

Legacy Member
traffixxx zei:
hier een voorbeeld

als ge een pc hebt met een pci beeldkaart namelijk zo'n cirrus logic kaart
er bestaat geen enkel mor ook geen enkel driver vanaf windows ME dus die mensen zijn al gedwongen om 1) een nieuw beeldkaart of 2) nieuw pc noem je da support voor gebruikers?
tegengestelde richting is ook wel waar maar vind momenteel geen voorbeeld van

linux doet da niet hij neemt gewoon de hw-support van kernel 2.4 mee naar 2.6
die kaart heeft geen hardware accelleratie... dus die werkt perfect zoals het hoort met de standaard VGA driver van windows (VESA)

en ik vind ook dat hier een belangrijk punt uit het oog wordt verloren!

linux wordt (voor het grootste deel) gemaakt door mensen zoals jullie en ik (alleen met iets meer kennis van programmeren enzo) maar wel zonder betaling!!! (zodat de meeste nog een aparte job ook hebben en dit maar als hobby doen)
dus dat maakt vind ik ook een groot verschil uit!
leg maar eens uit aan een bedrijf dat hun software gemaakt wordt door een paar vrijwilligers die niet onder contract staan, geen verplichtingen hebben, en dus ook niet support moeten leveren als er iets misgaat...

dat is dus wa ik een paar paginas terug al eens heb gezegd..

als er iets misloopt met een onderdeel uit linux, en die kerel heeft geen pc meer (omdat 'm 't beu was), dan sta je daar, en kan je lekker je plan trekken met de sourcecode die je erbij krijgt.


tevens lees ik ook ergens 5 uur install ... ik vind da wa overdreven lang... windows xp duurt een dik half uur om te installen... Suse/Novell "over-the-net" installatie duurt 1 uur, en lokaal installen van suse duurt ook maar een dik half uurke... foei foei gentoo... het is tof dat je compiled, maar dat het zo lang moet duren vind ik wel wat ver gaan.

de dag dat linux 99.99% windows compatibility bevat, wil ik nog wel eens proberen om permanent over te schakelen... er komt nog wel een dag dat je twee os'en tegelijk kan draaien... en die dag is veelbelovend voor mij...

Bubbling Zombie

Legacy Member
bogy zei:
jazeker ... en heeft linux dan ook EZ-installers voor divx? werkt dat allemaal met die player? werkt bv de geluidskaart wel deftig (typisch linux probleem: sound werkt in sommige applicaties wel, en in andere weer niet... en dan hebde nog 3 verschillende sound interfaces ook)

zit (zoals al gezegd) allemaal in packages

aaah ja ... dus volgens u bestaat er gewoon Suse ... en is die 9.1 die erbij staat maar voor de show ...

net zoals met RedHat...

dus volgens u is de kernel ook al 10 jaar hetzelfde bij linux, en zijn versienummers inherent bij linux?

als je naar een site gaat en je ziet daar versie 2.1 staan en versie 3.1 en je hebt een iets oudere pc - welke download je dan? al was het maar om je bandwith te sparen. Je kan je slackware 7.1 perfect updaten naar CURRENT of naar 10.

maw; ge zijt met dikke spek aan't schieten kerel...

http://www.slackware.org/support/
http://www.mandrakesoft.com/support
http://www.gentoo.org/main/en/support.xml
https://www.redhat.com/apps/support/

haal eerst uw eigen hammen maar eens uit mijn oog >_<

die kaart heeft geen hardware accelleratie... dus die werkt perfect zoals het hoort met de standaard VGA driver van windows (VESA)
linux bevat een gelijkaardige driver.

tevens lees ik ook ergens 5 uur install ... ik vind da wa overdreven lang... windows xp duurt een dik half uur om te installen... Suse/Novell "over-the-net" installatie duurt 1 uur, en lokaal installen van suse duurt ook maar een dik half uurke... foei foei gentoo... het is tof dat je compiled, maar dat het zo lang moet duren vind ik wel wat ver gaan.
als ge me zegt hoe ge gentoo kunt installen (de drie manieren) zullen we de discussie nog eens voortzetten. Gentoo stage 1 compiled alles van source, iets wat in stage 3 niet nodig is. Da's uw eigen keuze.

---
edit

ik stel voor dat je oftewel eerst wat research doet, oftewel gewoon je discussie stopt. N/O, maar als je een dagje ofzo met linux hebt gewerkt weet je deze dingen allemaal al hoor.

G|N|

Legacy Member
bogy zei:
leg maar eens uit aan een bedrijf dat hun software gemaakt wordt door een paar vrijwilligers die niet onder contract staan, geen verplichtingen hebben, en dus ook niet support moeten leveren als er iets misgaat...

het gaat hier wel om duizenden mensen die samen aan een project werken en er ooit aan gedacht dat het voor een bedrijf wel handig is als ze een bestaand programma kunnen aanpassen aan hun eisen? in windows zou dan weer een heel programma opnieuw moeten geschreven worden. hier kan je gewoon bestaande code opnieuw gebruiken zodat je véél tijd bespaard!

bogy

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
als je naar een site gaat en je ziet daar versie 2.1 staan en versie 3.1 en je hebt een iets oudere pc - welke download je dan? al was het maar om je bandwith te sparen. Je kan je slackware 7.1 perfect updaten naar CURRENT of naar 10.
op de vorige pagina in dit topic is er iemand die beweert dat slackware geen versienummers kent zoals bij windows...

je kan windows me ook updaten naar windows XP hoor ...
maar wat ik wil zeggen is; aan die versie 2.1 hebben 1 jaar na de release géén updates meer voor gemaakt... dit is de laatste datum die uit de changelog komt "Mon Oct 31 00:45:03 CST 1994" ... die release is 10 jaar oud, en daar zit nog 10 jaar oude technologie in... windows NT4 is ook meer dan 10 jaar oud en heeft vorig jaar nog updates gekregen...


http://www.slackware.org/support/
linux bevat een gelijkaardige driver.
dat weet ik ...
als ge me zegt hoe ge gentoo kunt installen (de drie manieren) zullen we de discussie nog eens voortzetten. Gentoo stage 1 compiled alles van source, iets wat in stage 3 niet nodig is. Da's uw eigen keuze.

ik stel voor dat je oftewel eerst wat research doet, oftewel gewoon je discussie stopt. N/O, maar als je een dagje ofzo met linux hebt gewerkt weet je deze dingen allemaal al hoor.
ik heb met linux gewerkt, meermaals, als je heel het topic aandachtig gelezen had, had je dat geweten.

ik heb Redhat en Suse en Mandrake al eens onder de arm genomen ... en tot hiertoe vond ik suse nog de betere van de drie, mandrake de minste...

Bubbling Zombie

Legacy Member
bogy zei:
op de vorige pagina in dit topic is er iemand die beweert dat slackware geen versienummers kent zoals bij windows...

je kan windows me ook updaten naar windows XP hoor ...
maar wat ik wil zeggen is; aan die versie 2.1 hebben 1 jaar na de release géén updates meer voor gemaakt... dit is de laatste datum die uit de changelog komt "Mon Oct 31 00:45:03 CST 1994" ... die release is 10 jaar oud, en daar zit nog 10 jaar oude technologie in... windows NT4 is ook meer dan 10 jaar oud en heeft vorig jaar nog updates gekregen...

true. Maar zou jij op je oude 486/66 slackware 10.0 zomaar direct opzetten?
1. uw pc kan dat niet aan
2. helft van de kernel is overbodig in dat geval.

Zelfde geld als je je windows NT update. In principe kan je die oude programma's allemaal nog gebruiken,als je je security holes maar fixed. Je kan je ook afvragen voorwat die updates dienen. Heel je os wordt nooit geupdated. Ze krijgt hoogstens een nieuw layoutje en nieuwe functies. En daarvoor dienen de paketten van linux ;)

Vergeet ook niet dat linux bestaat uit allemaal aparte modules, wat je van windows niet kan zeggen. 't is niet omdat je GUI geupdated is dat je je direct een heel nieuw systeem moet aanmeten hé :)


ik heb met linux gewerkt, meermaals, als je heel het topic aandachtig gelezen had, had je dat geweten.

ik heb Redhat en Suse en Mandrake al eens onder de arm genomen ... en tot hiertoe vond ik suse nog de betere van de drie, mandrake de minste...

ok dan, fijn zo. En waarom is het dan vastgelopen? Omdat je hardware niet ondersteund werd? Sure, mijn geluidskaart van mijn dell werkt ook maar half (maar dat ligt dus aan DELL é, niet aan creative of aan linux, blijkt dat heel die chipset anders is -- go figure <_< ).

traffixxx

Legacy Member
tevens lees ik ook ergens 5 uur install ... ik vind da wa overdreven lang... windows xp duurt een dik half uur om te installen... Suse/Novell "over-the-net" installatie duurt 1 uur, en lokaal installen van suse duurt ook maar een dik half uurke... foei foei gentoo... het is tof dat je compiled, maar dat het zo lang moet duren vind ik wel wat ver gaan.


dat is iets da ge zelf voor kiest !! ge kunt ook vidalinux installeren mor da heb je ni zo up to date portage
suse werkt met binaries en compileert ni van source

RTFM van gentoo en ge zult een beetje anders over nadenken

stage1 is geen enkel probleem voor mij want ik config mijn eigen make.conf voordat ik een bootstrap doe

en wrom da het zo lang duurt?

http://mgc.servegame.com/~traf/system.txt

emerge system moet 68 pakketjes compileren
daarvoor moet je nog bootstrappen
dan moet je kernel emerge en compileren
jouw bootloader
progs en andere dinges zoals cron etc moeten nog geemerged worden
daarom da het zo lang duurt
bij suse install is da voorgecompileerd wrom denk je da ge rpm installeert dan gewoon source

shimbayi

Legacy Member
bogy zei:
leg maar eens uit aan een bedrijf dat hun software gemaakt wordt door een paar vrijwilligers die niet onder contract staan, geen verplichtingen hebben, en dus ook niet support moeten leveren als er iets misgaat...

dat is dus wa ik een paar paginas terug al eens heb gezegd..

Bedrijven die linux aankopen via redhat, novell, enz. krijgen even goed ondersteuning net zoals bij windows.


bogy zei:
tevens lees ik ook ergens 5 uur install ... ik vind da wa overdreven lang... windows xp duurt een dik half uur om te installen... Suse/Novell "over-the-net" installatie duurt 1 uur, en lokaal installen van suse duurt ook maar een dik half uurke...

En wat is het verschil na een installatie van windows XP en SuSE. Als al je hardware ondersteund wordt, dan zijn alle drivers en de belangrijkste software al geïnstalleerd en werkende. Na de installatie van windows XP moet je nog zelf alle drivers installeren, de windows updates installeren en al je programma installeren. Daar ben je wel een halve dag mee zoet. Die installatie van 5 uur is dus zeker niet overdreven.

jeroen_hoefkens

Legacy Member
zelfs de linux gebruikers wachten nog op het perfecte os...

persoonlijk vind ik ook niet dat linux nu al geschikt is voor dummies, WindowsXP even min , geen enkel os is geschikt voor dummies

via die test in duitsland (link is hier al ergens gepost door mij) blijkt dat bijde even moeilijk zijn...
maar voor dummies licht dit nu eenmaal anders , vanwege de markt is het makkelijker van WindowsXP te leren omdat je iedereen maar ook iedereen kan raadplegen...

bogy soms vind ik je argumeteering enorm zwak , en kom je over als een klein kind dat zijn gelijk probeert te halen...
soms zijn je argumenten goed en haal je gelijk , geef ik ook toe , linux is verre van perfect even als windows

het verschil zit hem in het ideeaal beelde van 1man+directie tegenover een wereld wijde commutitie die elkaar steunen en helpen...

linux moet een hobby zijn , iets wat je wil kunnen , en als je gentoo of LFS isntaleerd leer je enorm veel bij over de werking van de computer in het algemeen, en kan je ook dingen doorgronden , waarom dit zo gedaan word , en niet anders

mijn grootvader zij onlangs , ik zou er niet van verschieten dat strak een zelfdenkende robot , de ingeving krijgt om de mensheid te vernietigen , nu met al die computers en zo
een doorsnee windows/*nix gebruiker kan deze indruk krijgen omdat windows/*nix blijkbaar zelf alles doet en denkt

een doorgedreven iemand als wij zouden moeten beseffen dat , elk codewoord er opvoorhand moet ingepropt zijn... een komputer kan niets tenzij wij hem eers een logische stap programeren.... (moest een computer kunnen denken zouden we het woord programeren niet gebruike maar het woord aanleren)
ik volg elektronica , en we mogen nu zo wat spelen met microcontrollers , wel je zou versteld staan hoe wijnig er in een cpu zit .... (buite een hele hoop transistoren)

breez

Legacy Member
Tyfius zei:
1. Installeer Fedora, Core 3. Een wysiwyg installatie, en alles werkt direct. Voldoende hardware support, alles op mijn laptop werd direct herkend. Ik kan zelfs niet eens een andere windows installeren dan de meegeleverde versie, want er zijn geen drivers voor. Onder Fedora bolt alles perfect, zelfs beter dan onder windows.

2. Zegt de boodschap "For this Program the MS.NET Framework SDK 1.0 is required" u iets ? Krijgde de laatste tijd met .NET applicaties wel meer, maar ja, da hebde gedownload in uw windows update he, dus da telt ni mee zeker ?

Windows werkt volgens het principe "install alles en al wa ge ni nodig hebt, ja pech" terwijl linux juist omgekeerd gaat werken, en ge daardoor zoveel meer packages nodig hebt.
ehm ja en dan nog

het enige wat je extra moet bij installeren op windows is vb6 runtimes en .NET en mss nog directx enzo

terwijl ik bij linux zeker 10 packages nog moest bij installeren voor amsn

Bubbling Zombie

Legacy Member
BrEeZiE zei:
ehm ja en dan nog

het enige wat je extra moet bij installeren op windows is vb6 runtimes en .NET en mss nog directx enzo

terwijl ik bij linux zeker 10 packages nog moest bij installeren voor amsn

weet gij wat windows allemaal installeert voor jou? (of denk je dat die bestanden naar de c:\windows directory worden weggeschreven niets doen ofzo?")

bogy

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
weet gij wat windows allemaal installeert voor jou? (of denk je dat die bestanden naar de c:\windows directory worden weggeschreven niets doen ofzo?")
het gaat erom dat hij voor 1 ding wel 10 extra dingen moet installeren, omdat ze er nog niet opstaan... terwijl er voor windows eigenlijk maar 2 - 3 dingen zijn die je nodig hebt om bepaalde software te draaien..

- VB RT
- JAVA RT
- .Net RT

Bubbling Zombie

Legacy Member
bogy zei:
het gaat erom dat hij voor 1 ding wel 10 extra dingen moet installeren, omdat ze er nog niet opstaan... terwijl er voor windows eigenlijk maar 2 - 3 dingen zijn die je nodig hebt om bepaalde software te draaien..

- VB RT
- JAVA RT
- .Net RT

ofcourse - nog nie goe door hoe windows ineen zit zeker? je gaat gewoon sneller hebben dat die packages bij dat installatieprogramma zitten - en dus ook geinstalleerd worden. Linux vraagt dat, en ik ben er zeker van dat bij RH & consoorten hij dat ook wel automatisch zal kunnen doen :)

Tyfius

Legacy Member
Ja, ff schetsen
een windows installer: 18,5MB
12MB: programma
6,5MB: extra tools, wordt nieteens gevraagd of je die wel wilt installen, overschrijft soms zelfs een recentere versie

een linux installer van hetzelfde programma: 12MB
vraagt of je 6,5MB aan extra tools wilt installen, en je kan op deze manier zelf die tools apart updaten naar de laatste versie.

Er is idd de mogelijkheid om die vraag af te zetten, dan installeerd hij gewoon alles wat je nodig hebt, zonder dat jij op ja moet antwoorden. Dan werkt da toch exact hetzelfde lijk in windows ?

En kijk nekeer in uw c:/windows en die system directories enzo, vanwaar denkte da al die fils komen ? Ni alleen van uwe java install ze, da zijn dll's die speciale functies uitvoeren en die door 100den programma's worden gebruikt, en elk programma heeft die dll mee in de installer.

QplQyer

Legacy Member
BrEeZiE zei:
mijn bijdrage tot deze topic:
http://www.gatesmeetspie.info/

ik ga pas naar linux overschakelen als er deftige hardware support is, gebruiksvriendelijkheid, ...

heb al meerdere keren linux geprobeerd maar ben telkens terug naar windows overgeschakelt, reden: gebruiksvriendelijkheid

voorbeeld: ik installeer debian oké kheb er zeker 3 dagen over gedaan tegen dat X deftig werkte, dan window manager enzo geinstalled werkte goed

dan probeerde ik amsn te installeren, tijdens de install kreeg ik een hele hoop zever dat er bepaalde packages niet geinstalleerd waren

bij windows heb je tenminste geen 30 packages nodig eer je iets kunt installeren
Tsja, als je begint met debian is het normaal dat je meer werk hebt e.
Dat is hetzelfde als zagen over dat Linux From Scratch lang duurde om te installeren, overal staat er dat debian niet direct voor de beginnende linux-gebruiker is die niet veel zin heeft om in tekstbestanden te knoeien.

En bij debian zit dan nog eens apt-get die automatisch al de rest wat benodigd is ook binnenhaalt, als je van source compilet is het eveneens normaal dat je problemen krijgt.
(maar amsn voor windows vereist ook dat je die dingen apart installeert eerst onder windows voor bepaalde functies, een nadeel van cross-platform te willen zijn).

dJeez

Legacy Member
bogy zei:
als er iets misloopt met een onderdeel uit linux, en die kerel heeft geen pc meer (omdat 'm 't beu was), dan sta je daar, en kan je lekker je plan trekken met de sourcecode die je erbij krijgt.
Laten we deze situatie eens doortrekken naar proprietary software : het bedrijf gaat over de kop en daar sta je dan zonder verdere support of source code met een applicatie die maar gedeeltelijk werkt of waar je iets gewijzigd aan wil zien... Maw, byebye money, en je kan opnieuw gaan investeren in een ander pakket dat dan (hopelijk) aan alle wensen voldoet.

Als ik mag kiezen tussen proprietary soft of een degelijke Open Source oplossing kies ik zeker voor die laatste, hulp met patchen/aanpassen van Open Source kan je nl. desnoods nog inhuren ook nadat het project werd gedumpt.

Veel KMOs hebben helemaal geen enkel probleem met Open Source soft, integendeel zelfs. De roep naar Linux fileservers en vervanging van MS Exchange servers door Linux alternatieven is enorm aan 't toenemen bij de KMOs (en ja, voornamelijk omwille van de licentiekosten en onderhoud). Wij "doen" niet enkel in Linux op 't bedrijf btw (alhoewel 't wel een belangrijke pijler is - die meer en meer aan belang aan 't winnen is), onze software core is nog steeds een Windows app.

Maw Linux als serveroplossing is nog steeds in volle opgang, als desktop zal München binnenkort hopelijk als voorbeeld kunnen dienen :p.

bogy

Legacy Member
dJeez zei:
Veel KMOs hebben helemaal geen enkel probleem met Open Source soft, integendeel zelfs. De roep naar Linux fileservers en vervanging van MS Exchange servers door Linux alternatieven is enorm aan 't toenemen bij de KMOs (en ja, voornamelijk omwille van de licentiekosten en onderhoud). Wij "doen" niet enkel in Linux op 't bedrijf btw (alhoewel 't wel een belangrijke pijler is - die meer en meer aan belang aan 't winnen is), onze software core is nog steeds een Windows app..
ah ja?

dus van exchange naar een opensource pakket?

vertel mij dan eens beste vriend... welke groupware is opensource?
atm heb je alleen een paar grote namen waaronder Lotus Notes en Ms Exchange ...

een mailserver is niet hetzelfde als een exchange server, zelfs ni in de verste verten... het enige dat die alletwee gelijk hebben is dat bij de mailserver alles om mail draait en bij een exchange server mail een onderdeeltje is...

dus: noem mij dan eens de groupware op voor linux die zogezegd opgang maakt ten koste van bestaande niet oss groupware pakketten
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan