Archief - Aandeel linux in de markt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bogy

Legacy Member
J3rry zei:
ik heb 1 ding geleerd bij windows, hoe meer je update
hoe onveiliger je pc is en onstabieler :)
wa hebt gij voor ne pc?

't is namelijk zo dat als je géén updates installed, je pc net onveilig blijft.

hier geen enkel probleem met windows xp ... (ik speel dan ook geen gedownloade games die vol met trojans ed zitten)

da's net hetzelfde als mensen die een virusscanner installeren NADAT ze geinfecteerd zijn... da ding gaat zijn werk hoedanook niet doen... of althans niet zoals het hoort, want virii houden zulke dingen tegen.

ikzelf heb ervaringen met suse 7.x tot 9.x en ooit in een ver verleden eens ne redhad 4.x geprobeerd ...

suse beviel me nog het meest van al... maar helaas ... ik speel ook graag games, en dus is het windows die erop blijft staan

Skratz

Legacy Member
Killertux zei:
Tis nen draadloze router e, tzijn mijn ontvangers die moen gaan...
wa heeft da nu te maken met uwe provider? het enigste waar een isp ondersteuning op moet geven is het protocol dat ze gebruiken en dan nog... uw modem moet dat protocol ook ondersteunen en dus is het eigenlijk aan de fabrikant om ondersteuning te bieden.

ik vraag me trouwens af hoeveel mensen er hier zijn die naar de microsoft helpdesk gebeld hebben elke keer ze een probleem hebben met hun ms software.

LeSec

Legacy Member
kunde da ni op een linuxforum gaan vragen? :unsure:

kben sinds vandaag ook begonnen met linux (mandrake)

kga nog een tijdje zoet zijn om alles door te hebben :p

kan al niet wachten om andere distro's uit te testen :unsure:

Tyfius

Legacy Member
't is allemaal een kwestie van geduld hebben, en die stap durven zetten. Ik heb hier thuis op m'n laptop ook linux gezet, omdat ik daar meer opzat dan op de desktop, en het ook wa wou leren, en na 2 maand heeft mijn pa de opmerking gemaakt da ik een raar theme had, mijn icoontjes er zo raar uitzagen...

voorwa gebruikt mijn pa da ?
- te surfen
- openoffice
- thunderbird

zelfde programma's als ik hier onder windows ook heb staan...

Dus als de mensen nekeer 5 mins willen zien wa da is, dan zijde daar ook mee weg...

Burnout

Legacy Member
ZEKER! En als ge nekeer met Windows zou leren werken zoals ge dat met Linux zou doen, komaan, wavo ne zever is da. De windhoos architectuur en werking steekt gans anders ineen. 't Verschil is, de meeste mensen die met linux werken _weten_ waarom ze daarmee werken, degene die met windows werken niet.

Genious

Legacy Member
YellinD zei:
als ge evenveel tijd steekt in met windows leren werken als in met linux leren werken, kunt ge uw windows even stabiel maken als linux
ik heb een maandje met linux gewerkt en het was volledig stabiel (niet na een maand, maar al vroeger), maar als ik dan omkijk naar al mijn jaren met windows: nooit was dat systeem zo stabiel als linux. En indien dat toch mogelijk was: dat zou dan willen zeggen dat je in windows veel tijd verspeelt aan een systeem in orde te brengen, terwijl je toch wel betaalt in de veronderstelling kwaliteit te krijgen, de meeste linux distro's daarentegen hebben altijd gratis versies die stabiliteit inc zijn om het zo te zeggen (en die mij alles en meer geven dan win in ruil voor een beke downloadruimte op men telemeter)

verder kan windows op het gebied van stabiliteit linux niet evenaren:
ik heb me ooit eens geïnformeerd op het gebied van veiligheid (voor een spreekbeurt) en ik las op theregister in een column volgende dingen:
- windows update alleen nog maar actief xp en niet meer zijn oude versies omdat ze er simpelweg geen tijd meer voor hebben
- er zijn security problemen in windows waarvan MS zelf toegeeft dat ze ze nooit zullen kunnen oplossen
- er zijn iets van 60.000 windows virussen, 40 linux virussen (5 voor de commerciële versies) en 4 voor de mac
er stond dan nog een hele uitleg over hoe dat kwam, als ik het terugvind link ik wel eens
zo stond er ook dat het argument dat windows gewoon meer het slachtoffer is omdat het meer gebruikt wordt niet opgaat omdat 60% van de webservers draaien op een UNIX systeem en toch zijn de meeste -succesvolle- hacks tegen windows servers (de windows server gaat trouwens om de 59-69 dagen offline, terwijl er freebsd servers zijn die al meer dan 1400 dagen online zijn gebleven, wel opmerken dat linux servers automatisch na een bepaalde periode die counter terugzetten op 0, van hen kan men het niet weten)


YellinD zei:
windows ondersteunt alles zowat als ge er maar wat moeite voor doet
dat klopt niet echt imo:
het is niet windows dat alles ondersteunt, maar alles dat windows ondersteunt.
alles heeft ondersteuning voor windows, maar windows doet niet echt moeite andersom:
linux (en linux software) geeft ondersteuning voor bvb files op een netwerk te kunnen gebruiken van een winpc (samba) of geeft software om office (van ms) te kunnen lezen, maar ik heb nog nooit in mijn leven gezien dat dit ook andersom ook zo was.


maar om terug te keren op het feitelijke onderwerp:
linux (en andere unix systemen) hebben 60% van de servermarkt ingepalmd, maar voor de desktop markt naar zich toe te trekken gaan er dingen moeten veranderen:
- er moet voor de meeste dingen een alternatief komen voor de console: volgens mij is dat voor veel mensen te hoog gegrepen
- mensen moeten beseffen dat linux een realistisch alternatief is
- fabrikanten van hardware moeten stoppen met Bill zijn reet te likken: dit is ergens een steunverlening aan monopolievorming, het zou zelfs strafbaar moeten worden
- de grootste hinderpaal: de indoctrinatie door iedereen:
- je gaat naar school: 99,9% zeker dat de compitoeterklas windows pc's heeft
- je moet een practicum opstellen op pc: "die grafiek maak je met exell," zeggen ze daar
- je hebt problemen met bvb telenet en belt naar de helpdesk: "welke windows draait u" is de meest waarschijnlijke vraag die ze gaan stellen
- veel fabrikanten leveren geen ondersteuning aan linux gebruikers
- ...

dan wat mij verder ook irriteert:
ik woon tegenover het stadhuis (van Kortrijk) en de buitenkant zijn grote ramen, ik zie daar dus altijd al die ambtenaren tokkelen. Nu schat ik dat er in dat gebouw zich ongeveer 75 pc's bevinden en als ik zie wat ze draaien: XP (dus hebben die pc's ook office)
daarna bezoek je eens een of andere site van een pcwinkel (bvb tones) en je kijkt naar de prijzen:
- windows xp pro: 150 euro (home is dikken bucht en daar ist niet echt home use ;))
- office xp pro: 335 euro
- 256 mb DDR ram (goedkoopste merk): 41 euro (ik gok dat ze daar 512 mb ram hebben, terwijl dat maar een boost is van 10% ten opzichte van een windows bak met 256 mb ram
aan 1 pc besteed men dus (zonder de pc zelf, want die heb je dus wel nodig ;)): 486 euro, ik ben nu héél braaf en zeg dat er maar 50 pc's zijn: 24300 euro aan overbodige software.
wie betaalt dat? De meerderjarigen onder ons, bovendien brengt ms om de zoveel tijd een nieuwe versie uit, dus dat gebeurt meerdere malen.
Als ze nu eens allemaal windows lieten vallen en linux gingen gebruiken (de gratis versies zijn imo zeker goed genoeg), dan denkik dat er niet elk jaar gezwoegd zou worden om die begroting te dichten of om een oplossing te vinden voor de pensioenen.
en als er een paar degelijke experts de pc's onderhouden (dus installatie en beveiliging), dan moeten de ambtenaren er enkel gebruik van maken (en moeten zij dus prolly heel zelden dingen doen die moeilijker overkomen dan in windows)

Genious

Legacy Member
bogy zei:
wa hebt gij voor ne pc?

't is namelijk zo dat als je géén updates installed, je pc net onveilig blijft.

hier geen enkel probleem met windows xp ... (ik speel dan ook geen gedownloade games die vol met trojans ed zitten)

da's net hetzelfde als mensen die een virusscanner installeren NADAT ze geinfecteerd zijn... da ding gaat zijn werk hoedanook niet doen... of althans niet zoals het hoort, want virii houden zulke dingen tegen.

sorry voor dubbelpost, maar mijn oog valt hier op:
leuk dat je dat vermeldt, want het is bewezen dat een windows pc die connect op het intenet na gemiddeld 16 minuten al zijn eerste spy- en adware te slikken krijgt. pittig detail: het updaten van je windows (waarvoor je online moet gaan) duurt langer.

ik heb trouwens overlaatst es een dag of 2 teruggeswitched naar windows voor bep games te spelen op een lan met maten. nu zat daar een racer tussen (ik haat in feite racegames) die ik niet had en dus ging ik op zoek naar een keytje (ik durf wel bekennen, want ligt er al lang af -linux heeft mij de wareze afgeleerd ;)-): na 2 uur was mijn pc (zonder updates etc): volledig overgenomen door onreine dingen: nen pronscanner, mijn achtergrond was veranderd naar nen pronsite, allerlei dubieuze sites stonden plots in de lijst van vertrouwde sites, al mijn security niveaus waren naar 0 gebracht enz enz.
Ik heb nog tijdens die minilan snel weer mandrake op men bak gezet.

Bubbling Zombie

Legacy Member
in bedrijven gaan ze dikwijls gewoon linux/bsd gebruiken om de kosten te drukken hoor, weet je wel hoeveel zo'n licentie kost voor windows op alle pc's te zetten? Ikzelf gebruik beiden, maar hoofdzakelijk windows. En @ genious : al die dingen die daar gebeuren heb je maar aan één iemand te danken: jezelf. Als je zomaar in het wilde weg keys gaat zoeken met een standaardbrowser zoek je het zelf. "Normale" windowsgebruikers gaan dit niet doen denk ik :)

Tyfius

Legacy Member
"normale windowsgebruikers" zijn al blij als hunne pc werkt en gaan echt wel ni zelf op zoek gaan naar alternatieven, zoals firefox ofzo, of ne up to date virusscanner/firewall gebruiken (da ding in windows da is 200MB lucht, da werkt ni eens). Als hunne pc om zeep is bellen ze naar u met de vraag "Kweetni wa er gebeurd is ma ineens was het kapot! Kunde is ff komen helpen ?".
Vroeger lachte ik daar nog mee "ja, weer naar een vettige site gesurfd zeker", maar tegenwoordig is het al voldoende om uw pc op te zetten...

Burnout

Legacy Member
Hm, ik irriteer me ook mateloos aan MS en zijn monopolie, maar ik heb is een interessante conversatie gehad met iemand in de IT bedrijvenwereld en het probleem zit dus zo. Ontwikkelen, aanbod, kopen, meer ontwikkelen,... en zo gaat da altijd door. Ma as uw product open source is, dus gratis, dan gaat dat op geen enkele manier renderen en valt de ontwikkeling op den duur stil als iedereen dat gaat gebruiken, want dan is er ook voor nix geld.
Das allemaal economie enzo en opensource, da rendeerd ni, das foei voor die mannen. Waarom is MS zo commercieel denkte :p

Genious

Legacy Member
bubling zomb, kwist da ook wel hoor, maar kon me niet schelen omdat ik na die lan toch weer mandrake op mijn bak ging zetten, had wel nooit verwacht dat het zo erg ging zijn :crazy:

is alleen maar om verschil duidelijk te maken tussen windows en linux dak het hier es vermeld

btw, met linux had ik nooit ieten er van gemerkt :D

Bubbling Zombie

Legacy Member
Genious zei:
bubling zomb, kwist da ook wel hoor, maar kon me niet schelen omdat ik na die lan toch weer mandrake op mijn bak ging zetten, had wel nooit verwacht dat het zo erg ging zijn :crazy:

is alleen maar om verschil duidelijk te maken tussen windows en linux dak het hier es vermeld

btw, met linux had ik nooit ieten er van gemerkt :D

nja, kan goe zijn, maar als ze u kloten met linux zijde even hard genomen hoor ;)

ge moet gewoon voor uw eigen een goei beveiliging op uwen bak inbouwen. Mijne windooz pc is vrij veilig, evenals mijn slackwarepc :)

FeNiX4LiFe

Legacy Member
Genious zei:
ik heb trouwens overlaatst es een dag of 2 teruggeswitched naar windows voor bep games te spelen op een lan met maten. nu zat daar een racer tussen (ik haat in feite racegames) die ik niet had en dus ging ik op zoek naar een keytje (ik durf wel bekennen, want ligt er al lang af -linux heeft mij de wareze afgeleerd ;)-): na 2 uur was mijn pc (zonder updates etc): volledig overgenomen door onreine dingen: nen pronscanner, mijn achtergrond was veranderd naar nen pronsite, allerlei dubieuze sites stonden plots in de lijst van vertrouwde sites, al mijn security niveaus waren naar 0 gebracht enz enz.
Ik heb nog tijdens die minilan snel weer mandrake op men bak gezet.
ge zegt eigenlijk zelf da ge dom hebt gedaan en naar obscure sites hebt geste om je keytje te hebben.

goe bezig :niceone:

jeroen_hoefkens

Legacy Member
goe bezig
__________________
LINKS is ZEVER IN PAKSKES
LINKS is goe ,LINKS2 is zelfs den beste die ik ken :)

ik draai debian voor't moment , ik heb windows nog geinstalleerd staan op een oude 8GB BIGFOOT die in men pc steekt, (is wel traag maar vergelijking die gemaakt word is met men broer die windows XP pro op een 80GB Seagate Barracuda staan heeft)

mijn partitions 40GB hdd 7200RPM (256MB sys ram)
/boot 58MB
/home 13 GB
/ 7GB
/var/backups 14GB

debian linux testing(sarge kernel2.6.7)

problemen : momenteel 0 ,
total crashes : 1 (reden: fout gecompileerde kernel, gevolg :kernel panic)
systeem snelheid na 6maanden : sneller als in het begin
kde als windowmanager: veel eyecandy
uptime: 9d 13u 7m
swap in use 0MB

broer 80GB hdd 256mbram
c: 10GB(aleen windows xp home staat op deze hdd)
d: 37GB(hierop komen alle programmas/spellen)
e: 30GB(hierop word alles gedownload van spellen en updates , counterstrike films ed)
problemen: 2 vierussen die norton niet verwijderd krijgt , popups , netsends vanover heel de wereld
total crashes: onbekend meer als 30
40dagen geleden nog geformateerd
systeem snelheid , 6min eer volledig opgestart , enorm traag
bijna geen eye candy (word aleen gebruikt voor irc en counterstrike)
uptime 10min geleden reboot (systeem werd plots heee...eel traag)
virtual memory in use 857 MB total pagefile

ik wil maar zeggen ik ben ni echt pro windows maar ge kunt ni zonder(usb modem) ook als je met oowriter een documetn exporteerd naar doc , zitten vaak veel bugs in als je wat technische snufjes gebruikt , en sinds iedereen toch het .doc formaat gebruikt)

jeroen_hoefkens

Legacy Member
Zever Continued
er zijn sites die gewoon voor ie geschreven zijn en nog geeneens werken met ff
andersom moet ik zeggen dat mijn site (w3c checked) er slecht uitziet in IE blijkbaar verstaat die mijn css stylesheets helemaal niet :s

voor computer analfabeten , is het , jawel makkelijker (ik zou hier graag naar duitse studie verwijzen maar helaas kan ik niet) om mandrake 10.0 aan te leren + oo progs dan windows xp +office XP , ook deel van de test , de mdk gebruikers mochten even met windows werken , waarbij er bij enkele van de test personen de vraag kwam , is dit een verouderderde versie van het vorige ofzo langs de andere kant vonden de windows gebruikers bij windows wel alles terug , maar konden de floppy , de cdrom drive , de c: en de d: niet terug vinden en zaten met de handen in het haar
de mandrake gebruikers waren na enkele aanpassingen wel snel weg met de windows

de instalatie en configuratie van de bij de systemen was wel op voorhand geoptimaliseerd door professionals , dit bericht stond op een duitse site( in het engels) en is verwijderd , er loopt nu een klacht van Microsoft tegen de testers vanwege negative reclame voor hun os en het gebruik van trademarks in het verslag

langs de andere kant publiseert MS wel duizenden tests waarin op dubiuze manier
(ik moet u niet herineren aan de redhat test met full install en KDE3.2 running met de laatste apache2(developers versie) ed om dan te besluiten dat een pached windows2000 server sneller en veiliger is ) steeds windows wint

zonder microsoft stonden we niet waar we nu staan met de ict , maar soms gaan ze te ver en verkiezen ze liever op korte termijn geld dan op lange termijn reputatie+geld

bogy

Legacy Member
mjah, ik lees hier veel zever tussen zenne...

kga ni veel moeite doen maar toch wil ik er een paar dignen aan toevoegen;

-Ik lees dat er ene zaagt dat windows update alleen nog winxp updatet? ge zijt fout kerel. via windows update kan je ook windows 98 updaten hoor... alleen gaan er voor die OUDE windowsen nu geen patches meer worden uitgebracht. Windows 2000 blijft nog ondersteund tot 2010! nu wil ik u eens een linux cd van 4 jaar terug uit de kast zien pakken en die installeren... en eens kijken hoe de support daar voor zit ... ik ben er 200% zeker van da je er meteen weer vanaf wilt.

- ik lees hier iemand die schrijft dat ze op de bureaus van 't gemeentehuis in kortrijk teveel geld weggooien? kijk éh vriendeke ... die kopen da ni per 1 licentie aan, maar in volume packs met 50 tegelijk. Als gij naar coca cola stapt en een palet cola besteld... gade ook den helft goeiekoper zitten dan in de winkel.

- Ik lees hier dat windows itt zoals linux met samba support die dingen niet heeft? Nochtans zit er al jaar en dag support in voor NOVELL en UNIX hoor... natuurlijk wordt dat niet standaard geinstalleerd, maar je kan gewoon via uw netwerkeigenschappen die extra protocollen mee installen hoor...

- ik lees hier ene die zegt da windows installen gevaarlijk is ... mjah, kijk éh, die opmerking is gewoon té belachelijk voor woorden. Als je VANDAAG windows xp installeert, gebruik je de LAATSTE nieuwe versie om te installeren, zodat je tijdens het installeren al beschermd bent. Als je dat niet doet, en persé wilt installeren met een cd zonder service packs... jah wie is dan de ezel?


- ik lees ergens: voor windows zijn er 60000 virussen en voor linux maar 40. Er zijn dan ook slechts 3% linux-desktop gebruikers hoor ... wat voor nut heeft het om een virus te schrijven voor software die amper iemand heeft (doelgroep!)


- 80% van de gevallen met een besmette pc is louter de schuld van de GEBRUIKER... of dacht jij dat keygens, hacked software, ... zomaar écht gratis is? die crackersgroepen hebben ook inkomsten hoor (verkopen van TONNEN emailadressen bv), of uw pc ineens maar beschikbaar maken voor een ddos. En dan maar gaan zagen als ineens de antivirus niet meer wilt updaten (gemakkelijkste symptoon voor besmetting), en een paar dagen later er ook ineens documentjes verdwijnen, de pc trager wordt ... ow ja, en dan bellen ze naar mij om is af te komen... maar het ligt nooit aan hun... Tijdens het maken van de backup zie ik meestal vrij snel met wat voor een gebruiker ik te maken heb... en geloof mij ... ik zie ontzettend veel tools met namen als "freenudepix" en dingen uit die trend... mjah, wie zoekt die vindt éh


ow en wa ik er ook nog aan wilde toevoegen... Zonder windows éh, had er misschien nooit geen linux geweest, omdat computers dan nog steeds zo pokkeduur zouden zijn als 15 jaar geleden. het is ook een groot stuk dankzij microsoft dat hardware zo goedkoop is geworden als het nu is ...
Ook is windows het meest gebruiksvriendelijke besturingssysteem, en sinds de kernel van 2k in gebruik is (win2k/xp) kan je ook niet meer zeggen dat het instabiel is. en ja hoor, windows ondersteund hardware, en niet andersom. Je mag nog drivers met hopen hebben, maar als windows iets niet ondersteunt, dan is dat gewoon zo.


Ook vraag ik mij af of er ooit wel een moment zal komen van linuxoverheersing... het lijkt mij onmogelijk. Als er nu iets misgaat in bedrijven weten ze bij wie ze moeten zijn... Microsoft. Als ze daar 1600 linux desktops hebben staan en er is een probleem, dan krijgen we het spelletje met de kast (bv openoffice) en de muur (novell) waarin je alleen maar schoenzolen zult verslijten. Trouwens, als je dan toch support wilt... zal je daar ook voor moeten betalen

YellinD

Legacy Member
Genious zei:
ik heb een maandje met linux gewerkt en het was volledig stabiel (niet na een maand, maar al vroeger), maar als ik dan omkijk naar al mijn jaren met windows: nooit was dat systeem zo stabiel als linux. En indien dat toch mogelijk was: dat zou dan willen zeggen dat je in windows veel tijd verspeelt aan een systeem in orde te brengen
ikzelf mag mijn pc niet meer laten aanstaan snachts (ouders vinden dat da teveel verbruikt of zo...) maar tijdens mijn studies zaten ook zo'n paar linux-junkies in mijn klas die stoeften met hun uptime en stabiliteit. Speciaal voor mensjes zoals hun hebben een vriend en ik toen onze XP bak eens ingesteld zoals het moest, wat norton grief geinstalleerd en zo, regelmatig updates checken, defraggen snachts, stuff like that
Mijn vriend heeft een uptime gehad van een dik jaar denk ik, voordat hij een nieuwe gfx card heeft gestoken. En die pc diende voor alles: film, games, programmeren, schoolwerk, ... Als je dan op het IRC channel eens je uptime toonde, begonnen ze allemaal te roepen dat het fake was... Ons antwoord was: leer met pcs werken ;)
het is waar dat er misschien meer tijd inkruipt om windows zo in te stellen, maar ik heb op mijn stage gewerkt met linux en daar kroop evenveel tijd in om alles in te stellen zoals jij het wou om te werken hoor...

Genious zei:
verder kan windows op het gebied van stabiliteit linux niet evenaren:
ik heb me ooit eens geïnformeerd op het gebied van veiligheid (voor een spreekbeurt) en ik las op theregister in een column volgende dingen:
- windows update alleen nog maar actief xp en niet meer zijn oude versies omdat ze er simpelweg geen tijd meer voor hebben
- er zijn security problemen in windows waarvan MS zelf toegeeft dat ze ze nooit zullen kunnen oplossen
- er zijn iets van 60.000 windows virussen, 40 linux virussen (5 voor de commerciële versies) en 4 voor de mac
Tuurlijk hebben ze er geen tijd meer voor... Waarom nog iets ondersteunen waarvan iedereen u aanraadt om het NIET meer te gebruiken... Win98 zat een of andere diep-geankerde fout in dat een bepaalde routine wel dingen in een bepaalde file zette maar er nooit meer uithaalde (denk ni da het de pagefile was). Vanaf dat die file een bepaald formaat bereikte, crashte u pc (na reboot was die file weer leeg) waardoor win98 zelfs inactief maar bepaald aantal dagen kon lopen. Win2000 en WinXP zijn de eerste producten waar stabiliteit eindelijk belangrijk werd, de OSen van daarvoor dienden dan ook niet om 24/7 te draaien he... welke pc deed dat nu? (buiten servers maar als ge win98 als server gebruikt... :) )

Genious zei:
linux (en linux software) geeft ondersteuning voor bvb files op een netwerk te kunnen gebruiken van een winpc (samba) of geeft software om office (van ms) te kunnen lezen, maar ik heb nog nooit in mijn leven gezien dat dit ook andersom ook zo was.
Tja, probeer eens dingen te doen en zoek een oplossing op bvb google. Files van de mac en zo kan je ook openen op windows als je wat moeite doet om te zoeken hoe het moet.
En bogy heeft ook al gezegd dat windows naar (bijna) elk platform kan verbinden. Hell, wij gebruiken van die mainframes op het werk, alle client-pcs en windows-servers zijn daar feilloos mee verwoven hoor, en de stabiliteit van de iSeries komt niet in het gedrang daardoor of zo

Genious zei:
maar om terug te keren op het feitelijke onderwerp:
linux (en andere unix systemen) hebben 60% van de servermarkt ingepalmd,
Is het zoveel al? Dan toch buiten mainframes gerekent denk ik... unix/windows is de verhouding misschien zoveel ja

Genious zei:
maar voor de desktop markt naar zich toe te trekken gaan er dingen moeten veranderen:
- er moet voor de meeste dingen een alternatief komen voor de console: volgens mij is dat voor veel mensen te hoog gegrepen
Een desktop pc zou ge inderdaad nooit VERPLICHT moeten zijn om dingen te doen via console. Consoles is voor gevorderde gebruikers om bepaalde taken efficienter uit te voeren, voor de rest zit een console in de weg

Genious zei:
- mensen moeten beseffen dat linux een realistisch alternatief is
Start tegenwoordig een redhat of zo op en het is precies windows... Maar waarom zou ik naar linux gaan als windows simpelder is, ik eraan gewoon ben, windows alles doet wat ik wil, ik geen problemen heb met mijn pc, etc?
Linux-eigenaars horen het misschien niet graag maar w2k en winXP draaien echt wel goed hoor (buiten spyware, als ik ooit werkloos wordt ga ik mij inzetten om ook eens holes te vinden in unix-systemen. En die zijn er genoeg hoor, tijdens mijn stage moest ik zo'n dingen een beetje volgen en heb vele manieren gezien waarop je malicious code kon uitvoeren op unix-machines. Voordeel aan unix-systemen is dat iedereen kan patchen en er dus geen flow-probleem is)

Genious zei:
- fabrikanten van hardware moeten stoppen met Bill zijn reet te likken: dit is ergens een steunverlening aan monopolievorming, het zou zelfs strafbaar moeten worden
Is het momenteel de moeite waard om voor de gewone desktop toepassingen tijd en geld te steken in linux drivers etc? Ik betwijfel het feitelijk... Vooral omdat je dan voor die paar 100 gebruikers die onder linux uw onderdeel gaan gebruiken, je ook nog eens ondersteuning moet bieden en verbeteringen aanbrengen... Dat doen kost VEEL geld hoor...

Genious zei:
- de grootste hinderpaal: de indoctrinatie door iedereen:
- je gaat naar school: 99,9% zeker dat de compitoeterklas windows pc's heeft
- je moet een practicum opstellen op pc: "die grafiek maak je met exell," zeggen ze daar
- je hebt problemen met bvb telenet en belt naar de helpdesk: "welke windows draait u" is de meest waarschijnlijke vraag die ze gaan stellen
- veel fabrikanten leveren geen ondersteuning aan linux gebruikers
- ...
Daar hebt ge gelijk in, hoewel ze tijdens mijn opleiding al resoluut pro-linux waren en erover spraken om een paar pc-klassen effectief met linux te installeren. Of ze daad bij woord hebben gevoegd weet ik niet, maar ze deden hun best (open-source programma's gebruiken ipv de ms-versies ervan etc)

Genious zei:
dan wat mij verder ook irriteert:
ik woon tegenover het stadhuis (van Kortrijk) en de buitenkant zijn grote ramen, ik zie daar dus altijd al die ambtenaren tokkelen. Nu schat ik dat er in dat gebouw zich ongeveer 75 pc's bevinden en als ik zie wat ze draaien: XP (dus hebben die pc's ook office)
...
aan 1 pc besteed men dus (zonder de pc zelf, want die heb je dus wel nodig ;)): 486 euro, ik ben nu héél braaf en zeg dat er maar 50 pc's zijn: 24300 euro aan overbodige software.
wie betaalt dat?
Wij krijgen per trimester financiele gegevens van ozne IT afdeling van de IT manager en ik kan u zeggen dat ELKE software die wij gebruiken gepaard gaat met duizelingwekkende getallen voor licenties... En windows ligt echt heel laag vergeleken met professionele pakketten. Zoals bogy reeds zei: als je licenties in grote hoeveelheden koopt, is het al een PAK goedkoper... Moest het per pc zoveel kosten, zou iedereen terug naar terminals gaan denk ik :)

Genious zei:
Als ze nu eens allemaal windows lieten vallen en linux gingen gebruiken (de gratis versies zijn imo zeker goed genoeg), dan denkik dat er niet elk jaar gezwoegd zou worden om die begroting te dichten of om een oplossing te vinden voor de pensioenen.
en als er een paar degelijke experts de pc's onderhouden (dus installatie en beveiliging), dan moeten de ambtenaren er enkel gebruik van maken (en moeten zij dus prolly heel zelden dingen doen die moeilijker overkomen dan in windows)
Je moet wel extra tijd/geld/manschappen steken in het opleiden van mensen. Iedereen wordt veronderstelt van met een windows-pc te kunnen werken en de anderen leren het on the fly. Linux daarentegen... de icoontjes zijn anders en voor pc-leken (trust me, in het bedrijfsleven zijn er VEEL) is dat al voldoende om een programma niet meer te kunnen runnen (dan is het niet geinstaleerd als het icoontje weg is, stuff like that)
Ook het gebruik van het woordje experts... Wat ga je doen in grote bedrijven? Aangezien de mensen zelf nu niets meer kunnen doen aan hun pc (op windows pcs kunnen mensen met een beetje kennis van zaken al dingen zelf doen, eventueel in contact met iemand van de helpdesk van het bedrijf)
moeten die experts alles komen doen... Dat zou een SERIEUZE bottle-neck zijn en daardoor daalt productie dus heel sterk... Dit is op te lossen door veel meer 'experts' in loondienst te nemen, maar dat kost dan weer stukken van mensen...

Ik denk niet dat het allemaal zo simpel is om win->linux te gaan... Ik zie het in het bedrijf waar ik werk in ieder geval niet zo goed zitten... Al is het maar windows-servers -> linux-servers... De hele MIS LAN afdeling mag op bijscholing of zelfs vervangen worden... :s
En dan weet ik niet eens iets van alle programma's die op win-servers lopen, of die wel allemaal ondersteuning hebben voor unix-systemen :unsure:

jeroen_hoefkens

Legacy Member
- ik lees ergens: voor windows zijn er 60000 virussen en voor linux maar 40. Er zijn dan ook slechts 3% linux-desktop gebruikers hoor ... wat voor nut heeft het om een virus te schrijven voor software die amper iemand heeft (doelgroep!)

jaja ... veel gebruikt argument waar een beetje waarheid in zit maar toch :
een groote meerderheid van de servers draait apache (unix/freeunix/linux/windows)
toch is iis van windows , veel buggiër , instabieler , en ook veel vaker gehacked

je kan iis in de buurt brengen van apache door een week van intensieve fine tuning terwijl apache die veiligheid al out of the box heeft , en even veel functies


Wij krijgen per trimester financiele gegevens van ozne IT afdeling van de IT manager en ik kan u zeggen dat ELKE software die wij gebruiken gepaard gaat met duizelingwekkende getallen voor licenties... En windows ligt echt heel laag vergeleken met professionele pakketten. Zoals bogy reeds zei: als je licenties in grote hoeveelheden koopt, is het al een PAK goedkoper... Moest het per pc zoveel kosten, zou iedereen terug naar terminals gaan denk ik

is wel gelijk hoor windows is relatief goedkoop tegen over professionele pakketten
een autocad licentie kost al gou €2500 een simatic s7 progje €3000(krijg je wel een pci kaart bij om de plc aan te sluiten) robodraw is zelfs beveiligd met een "niet" copierbare hardware sleutel
deze programmas zijn dan wel enorm up to date en bijna bugfree bij releas , ze bieden gratis support en libraries voor elk mogelijke toepassing denkbaar , verder kan je gratis updaten naar een volgede versie ed ...

wat ms niet heeft

Burnout

Legacy Member
How man, sommige dingen "kloppen" niet ze.
Wij krijgen per trimester financiele gegevens van ozne IT afdeling van de IT manager en ik kan u zeggen dat ELKE software die wij gebruiken gepaard gaat met duizelingwekkende getallen voor licenties... En windows ligt echt heel laag vergeleken met professionele pakketten. Zoals bogy reeds zei: als je licenties in grote hoeveelheden koopt, is het al een PAK goedkoper... Moest het per pc zoveel kosten, zou iedereen terug naar terminals gaan denk ik
Windows is dan ook NET iets meer gedistibueerd dan die pakketten van bijvoorbeeld adobe, macromedia en autocad, dus daarop kunde uw commentaar ook al niet staven. Een OS is geen gespecialiseerd programma, een OS is een "fundament" waarop ge de rest bouwt. Een OS is voor de eindgebruiker een zo handig mogelijk... spel zeg maar, waar ze de rest mee moeten kunnen doen op een zo gemakkelijk mogelijke manier. De markt van een OS en een programma ligt ook zo uit elkaar hé. Waar gaan ze bij autocad het geld uithalen, niet uit de thuisgebruiker, daar tegenover MS, servers, home, draagbare platformen,... snapte :p

Waar het bij mij eigenlijk vooral om gaat is dat ik tegen de politiek van MS ben, hun monopolie ontkennen is belachelijk. Ik kan er niet tegen dat er zo een dwaas E icoon staat als ik mijn XP OS installeer en dat mensen in mijn omgeving zeggen: "Waarom zou ik van browser veranderen, em werkt toch goed." ... en tegelijk spyware (en andere stuff) binnenhalen terwijl ze er zelf bijzitten. Ook belachelijk is de integratie van hun messenger, waarom is da nodig? Ik koop een OS, geen chatplatform :( Nog zoiets, mediaplayer, waarom moet da erbij? Omdat anders niemand ooit mediaplayer zou gebruiken maar veel betere alternatieven ofzo. Dan zwijgen we nog over de integratie van die componenten bijvoorbeeld messenger met outlook express enzo.

Ook waar het mij om te doen is (nog is ;)), is de architectuur van *nix die gewoon veeeeeeel beter in elkaar steekt. Ok het is misschien meer voor de gevorderde gebruiker om al die zaken aan te passen maar ik #care niet echt om de end user op die moment. Die werkt evengoed tot beter met een standaard linux platform dan met een w32 hoor, da is gewoon zo.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan