Archief - Trucks 80 km/u

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ec8or

Legacy Member
ze zijn weer goed bezig daar in de regering... prangende zaken zoals de snelheid van trucks naar beneneden halen zijn weer topprioriteiten.

ik vraag me toch af wat het grote probleem is met vrachtwagens die 90 rijden. dat zou veel gevaarlijker zijn dan wanneer ze maar 80 rijden... wtf, het overgrote deel van de ongevallen met trucks is wanneer deze achteraan in een file knalt - en dan maakt het volgens mij toch niet echt veel uit of je nu aan 80 of aan 90 reed.

maja, onze ministers zitten wss weer met hun vingers te draaien en dan komen deze dwaze uitlating weer naar boven.

wat vinden jullie hiervan?

XoN`-

Legacy Member
terecht :) Trucks joh, kzien die soms nogal peren op autostrade & dan beginne die psies zo uit te wijken ...
Kvind zelfs dat er een rijverbod moet komen voor camions, voor wa probleemsituaties die soms zorgen in een stadskern !!!
Laat ze overdag mr rijden, mr ni rond spitsuren

FeNiX4LiFe

Legacy Member
XoN`- zei:
Laat ze overdag mr rijden, mr ni rond spitsuren
de bedrijven willen ook hun pakjes wanneer hun bedrijf juist opent en nie om om het even wel tsjoepuur.

snelheid naar 80 zal wel iets doen. in het buitenland, duitsland enzo wordt dit al lang toegepast.
maar ze zouden dit moeten combineren met de grootste boosdoener -> cruise control.

een verbod op cruise control zou de wegen veiliger maken.

happiepuppy

Legacy Member
Tis weer dikke zever. Ze willen de economie en de concurrentiekracht verbeteren. Dit gaat volgens mij zeker niet lukken door camions nog trager te laten rijden.
Als bedrijven moeten tussen een land wara ze 120 of zo mogen rijden of belgië waar ze maar 80 mogen rijden, keuze zal snel gemaakt zijn.

En da van het milieu, ook dikke zever. Dan moetten er meer camions ingezet worden om hetzelfde in dezelfde tijd te vervoeren.

drostof

Legacy Member
Ik ben het ook eens met deze regel. Meestal liggen die truckers daar half te slapen achter hun stuur. En dan verschieten ze der van dat die achter op een file knallen.

MAAR, ik denk dat veel bedrijven hun chauffeurs dan nog meer laten rijden om toch op tijd te zijn. Dus kortere wachttijden, langere dagen.... dan liggen die helemaal te slapen achter hun stuur. Dus in deze misschien toch niet de beste oplossing. Ook die cruise control die veel chauffeurs gebruiken maakt hen veel minder allert.

Misschien toch wat meer controle en strenger optreden en de bedrijven stimuleren om meer vervoer via alternatieve wegen te doen. (alhoewel den NMBS ook niet op veel trekt). Want veel bedrijven en winkels willen gene stock meer en daarom moet alles zo snel geleverd worden, vaak rijden vrachtwagens uit met maar een klein pakje in hun wagen.


@ Threadstarter
Inderdaad ik ben het er mee eens dat de regering maar wat onnuttige zaken eerst laat komen. Soms heb ik de indruk dat zij gewoon tot aan de verkiezingen maar wat aan zullen modderen, omdat ze denken toch al verloren te zijn van het Vlaams Belang.
Als ze nu wat minder schrik zouden hebben van 't VB en gewoon deden wat ze moesten doen, werd het VB ook niet zo machtig. Elke keer als er iemand een straffe en juiste uitspraak doet wordt die teruggefloten uit schrik voor een reactie (cfr. De Gucht in Afrika). De pathetische houding van niets doen zal er juist voor zorgen dat het Vlaams Belang in 2006 groter wordt dat het ooit geweest is.

Pemphigus

Legacy Member
Ik vind het voorstel nog niet zo slecht.
Maar ik zou idd eerst liever hardere controles zien, zoals maximum toegelaten gewicht, hoe lang ze aan het rijden zijn etc...
Ook zou ik liever alternatieve transporten zoals waterwegen en trein (waar mogelijk, ik snap best dat dit niet overal kan) meer zou worden toegepast.
Een inhaalverbod zou ook al veel helpen, maar ja, wat als daar een zwaar beladen camion tegen 70 ligt te tjoeken? ik snap dan wel dat ze die willen inhalen.
Er is geen enkele andere tak waar time = money zo hard telt.

$anka

Legacy Member
Pemphigus zei:
Een inhaalverbod zou ook al veel helpen, maar ja, wat als daar een zwaar beladen camion tegen 70 ligt te tjoeken? ik snap dan wel dat ze die willen inhalen.

inhaalverbod is zever. als ge met uwe camion pakt 92 rijd, en voor u rijd er ene 89. dan wilde die echt wel voorbij. als automobilist maakt dat allemaal niet zo uit dat ge is ff een paar per uur trager moet rijden. ma als die manne zo een 100 km tegen een paar per uur trager moeten rijden scheelt dat echt wel in tijd.
plus als die manne voor iet moeten remmen en dan terug optrekken, da doen die ook ni zomaar hoor. das een serieuse massa dat terug op gang moete komen

ivm da uitwijken, tja hij is dan ook een pak langer als uw autoke he. daar valt dat niet op dat ge slingerd, maar je doet het wel hoor.

en als automobilist kan je wel heel gemakkelijk zeggen dat een camion zot is. je kan u de situatie wel inbeelden wss.
op de autostrade, even maar 2 rijbanen. rijden 2 camions, de ene wilt de andere voorbij. er naderen nog een paar auto's die denken: owla, nog rap ff die camion voorbij, anders hang ik daar een tijdje achter en moet ik trager rijden. na 5 minuten pinken blijven er maar auto's die camion voorbij rijden.
dan slaagt die camion ineens af naar het andere rijvak. de auto die dan net de camion wil voorbij steken word razend. maar wie is er dan eigenlijk zot? imo niet de camion, want die was al 5 minuten aant pinken. automobolisten moeten is iet verdraagzamer worden

pina

Legacy Member
als het achteraan knallen het enige is dat je kan aanhalen als tegenargument, is het toch maar heel zwakjes hoor. Het is misschien niet slecht om alle feiten over deze zaak te bekijken. Over prioriteiten gesproken, het is toch wel heel hypcoriet om nu te zagen over hun prioriteiten (dat in deze zaak tenslotte over verkeerdveiligheid en milieu gaat) terwijl jij hier zat te zagen over bhv dat in de verste verte een prioriteit was. Aangezien je zelf niet het probleem ziet van 10km/u sneller of trager zie ik niet in waarom je er dan tegen bent en waarom je er dan (weer) over regeringswerk klaagt (lees: voorstellen, debatteren rond deze kwestie).

het zou dus ook een milieukwestie zijn. Dat buiten beschouwing gelaten zie ik ook veel (en zelfs meer) heil in die gratis massages aan de wegrestaurants.

dus, alleen die snelheid verlagen is te nadelig voor die chauffeurs, dus zij moeten ook een tegencompensatie krijgen door o.a. die massages. Enkel die snelheid omlaag houden is alleszins onvoldoende.

XoN`-

Legacy Member
hehe och zot? ;p dan passeerk daar ok wel elken dag, kant gebruiken

LSDsmurf

Legacy Member
XoN`- zei:
Kvind zelfs dat er een rijverbod moet komen voor camions, voor wa probleemsituaties die soms zorgen in een stadskern !!!
Laat ze overdag mr rijden, mr ni rond spitsuren

:doh: Ja, dat moeten we uiteraard doen. Alle trucks verbieden, maar dan achteraf niet komen zagen dat je niets meer in de winkels kan vinden.

De regering is weer goed bezig om de economie kapot te maken. En dan verschieten ze dat de begroting niet in orde geraakt :ironic:

Morpheus

Legacy Member
Geen tot weinig last van camions, het zijn de auto's die meestel zot rijden en geen rekening houden met elkaar. (Laat staan hoffelijk zijn).

Ontopic: Ik zie het nut ook niet in van zo'n maatregel. Het enige wat ik persoonlijk graag zou zien is dat de "lichte" vrachwagens ook beperkt worden tot 90km/u. En als het van mij afhing zelf die ubergrote sprinters die u aan 140 voorbijvlammen.
Maar aan de 90km/u komen, ik zie het nut niet in. Nu ja, het is populair hé om overal alles overstrak te gaan beperken.
Maar dit hoeft imo echt niet.

Dat ze eens iets doen aan die grote sprinters die aan volle vitesse over de autostrade vliegen.

mvg

Wover

Legacy Member
of alternatieven zoals boten of treinen meer promoten, zodat er enkel vrachtwagens van koerierbedrijven op de autostrade moeten rijden...

En dan natuurlijk het vignet invoeren, zodat de vrachtwagen een duurdere optie is tegenover een alternatief.

Over dit voorstel: allemaal zever; ecologisch goe? haha, grapjassen, ze moeten dan juist meer vrachtwagens gebruiken; per vrachtwagen daalt de vervuiling misschien wel, maar ge hebt er meer per opdracht nodig dusja...

Genious

Legacy Member
drostof zei:
Elke keer als er iemand een straffe en juiste uitspraak doet wordt die teruggefloten uit schrik voor een reactie (cfr. De Gucht in Afrika).

Degucht is buitenlandse zaken, daar is het niet altijd het belangrijkst om juiste dingen te zeggen, maar om diplomatisch te zijn, maar goed, ieder zijn mening daarover.

on topic:
ik denk niet dat het veel uit gaat halen, de verschillen tussen 80 en 90 km/u zijn te klein en als je ze nog trager laat rijden, dan creër je nog meer files.

|XcW|

Legacy Member
Wat is dat nu weer voor zever? Er zullen dan nog meer "sjoemelaars" komen. Voor een vrachtwagen steekt het soms toch wel op een 10km/uur. Maarja, als dat er gaat komen moeten weer alle vrachtwagens naar de garage voor aftestellen. En dat haald juist niets uit. Ze zouden beter eens wat meer controleren op overgewicht en de rijtijden van de vrachtwagens. Want als ik met mij pa mee rijd ( rijd ook met de vrachtwagen ) zie je soms vrachtwagens om het half uur stil staan in Duitsland voor controle op snelheid en de rijtijden. Maarja, dat is gewoon allemaal dikke BS. Dat ze dan de auto's ook maar eens gaan begrenzen op 120km/uur. Wie heeft hier ook weer het voordeel in als ze de vrachwagens trager gaan laten rijden? Idd, de auto's. Nog meer voorbijsteken, laat invoegen, en dergelijke. En dan maar altijd de schuld op de vrachtwagens steken? Ik dacht het niet hoor. Je moet maar eens zien op het Klaverblad in Lummen. Daar moet je soms een tijdje aanschuiven. Zijn echt ik weet niet hoeveel vracht-/wagens dat er soms staan, en dan kan je vaker nog langer blijven staan. Omdat er 1 of andere idioot het nodig vind om gans de wachtende rij voorbij te steken en dan zich nog ergens tussen wringen.

Als ze de vrachtwagens gaan terug zetten naar 80km/uur. Dan moeten ze meer gaan rijden, dus langere rijtijden. Dus nog meer ongevallen?

Drostof zei:
Ik ben het ook eens met deze regel. Meestal liggen die truckers daar half te slapen achter hun stuur. En dan verschieten ze der van dat die achter op een file knallen.

Wat is dat voor zever? Die mensen zijn "eenzaam", maar waar haal jij ervan dat ze half slapen? Het ergste dat ik al gezien heb is dat ze met hun voeten op hun dashboard zitten. En dat is ook wel niet echt zo verantwoordelijk. Maar meestal staat toch wel de radio op en horen ze waar file's zijn en dergelijke. Dus dit argument vind ik ook maar niets

Dat inhaal verbod van ik ook weer niet zo super. Als je een vrachtwagen die pakweg 85km/uur rijd, en zelf rij je 90km/uur dan wil je daar toch aan voorbij? Ja, in de spitsuren is dat wel wat anders. Maar toch wil je eraan voorbij. En voor die automobilisten steekt het toch ook niet op 2 minuutjes vroeger of later thuis te zijn? Maar bij regenweer is het ook verboden voor vrachtwagens intehalen. Maar daar heb ik er nog weinige hun zien aan houden. Maarja, vaak zie je dan ook nog van die autmobilisten langs je door "geknald" komen tegen zo een 120-140km/uur. En ook in regenweer. dat vind ik ook wel niet echt verandwoordelijk hoor.

Maarja, dat ze het maar zo laten. Vrachtwagens tegen 90km/uur is niet te snel en niet te traag. Als je ziet da sommige brommer'tjes al 80 gaan :S.

Talos__

Legacy Member
Verplicht die mannen op de autostrade om op de rechtse rijstrook te blijven en ik ben content. Voor de rest heb ik daar eigenlijk geen last van. En 80 is tergend traag, dat wil je niemand aandoen.

GADGET

Legacy Member
debiele regel. 70 is de minimum snelheid op autostrade ennu gaan ze de trucks max 80 laten rijden. Minder uitlaatgassen :ironic: laat ze dan ineens 50 rijden, hebde er nog minder. Moeste nu zeggen dat 90 topspeed is en dat ze dan alles moeten opengeven, maar da is ni het geval dus zie ik het nut er ni in om 10 per uur te zakken.

die afstelling voor camions is echt een miserie. Als ge aant rijden zijt, ge steekt ene voorbij en u afstelling begint wa raar te doen en ge geraakt er ni voorbij maar zakt alt meer naar achter. Das om zot te worden als camionchauffeur. Idem als ge nen berg oprijdt enzo. Echt gevaarlijk.

Enige waar ze strenger moeten op zijn is het aaantal uur da ze rijden. Ik heb al toestellekes gezien, onder het stuur een knopke en als ge daar op duwt wordt u kaart volledig herschreven.. en zo rijden er meerdere rond ;)

(ik ben niet pro camions btw, mijn nonkel is verongelukt door camion :Sad: lichten op de expressweg, en die camion rijdt er gewoon op in..)

TheOrdreMan

Legacy Member
Man, die regel is er voor 1 reden gekomen. Dan kunnen ze zware boetes uitschrijven aan de transportbedrijven. Nu is dat gewoon niet op de autostrade. De vrachtwagens kunnen immers niet hoger dan 90 km/h rijden door hun begrenzing. Maximum 94-95 misschien, maar dan vallen ze toch nog onder de maximumsnelheid na aftrekking van het ijkverschil.

80 km/h, laat me niet lachen. De Belgische transportbedrijven hebben het al moeilijk genoeg. Dan is er nog sprake van het enkel in Vlaanderen toe te passen. Haha, deze vertraging, de hoge dieselprijzen, en nog meer papierwerk. Ze drijven die bedrijven in een hoekje.

Respecteer vrachtwagens, en ze zullen u respecteren.

hendrik1

Legacy Member
Ik heb enkele jaren op en af gereden naar Antwerpen in mijn studententijd.
Er was een groot stuk autostrade bij ook en k moet zeggen dat ik eig weinig last van die camions heb ondervonden. Het enige irritante was ws dat dikwijls de éne de andere tegen 2 per uur sneller voorbijstak en zo een een kleine fille maakte, maar ja, daar kun je weinig tegen doen, die mannen rijden nog altijd met enkele tonnen.
Als je die dag juist examen hebt dan kun je wel al eens vloeken idd ;)

ff off topic:
Om eerlijk te zijn, ik had veel meer last van die irritante tractors die tegen 30 per uur een fille van enkele kilometers maakten. Ipv effe opzij dan te gaan grrrrrr :p Daar kon ik echt niet tegen, sommige dachten echt dat de baan van hun was....
greetz

$anka

Legacy Member
Talos__ zei:
Verplicht die mannen op de autostrade om op de rechtse rijstrook te blijven en ik ben content.

wat een egocentrische houding, meneer denkt dat de autostrade van hem is zeker? stel u voor zeg, 1 minuutje later thuis omdat er een camion een andere aant voorbij steken was ...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan