Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

langun

Legacy Member
gillesgoalll zei:
ik zit met een vraagje.
welke is kwalitatief het beste?
een gibson les paul studio(€700)/epiphone 50th anniversary 1960 les paul (€710) ?

Beter, moeilijk te zeggen.
Waardevaster: Gibson.

Kapoen

Legacy Member
gillesgoalll zei:
ik zit met een vraagje.
welke is kwalitatief het beste?
een gibson les paul studio(€700)/epiphone 50th anniversary 1960 les paul (€710) ?
Met die goedkope Gibson LP Studio's heb ik altijd het gevoel dat het gewoon een Epiphone is met een Gibson headstock. Maar om eerlijk te zijn: ik ken er niet veel van, dus als iemand er meer van weet... :)

In die prijsklasse hebt ge geloof ik ook de nieuwe Godin Core serie: link
Geen Gibson headstock uiteraard, maar kwalitatief dik in orde (misschien beter dan de Gibson en Epiphone).

gillesgoalll

Legacy Member
Kapoen zei:
Met die goedkope Gibson LP Studio's heb ik altijd het gevoel dat het gewoon een Epiphone is met een Gibson headstock. Maar om eerlijk te zijn: ik ken er niet veel van, dus als iemand er meer van weet... :)

In die prijsklasse hebt ge geloof ik ook de nieuwe Godin Core serie: link
Geen Gibson headstock uiteraard, maar kwalitatief dik in orde (misschien beter dan de Gibson en Epiphone).

waar vind je die gobin core ?

Kapoen

Legacy Member
Gewoon ne keer navragen bij een aantal gitaarwinkels? Ik weet dat Keymusic een aantal Godin modellen verkoopt...

langun

Legacy Member
Noem mij oppervlakkig, maar zoiets zou ik nooit kunnen kopen, zo'n misbaksels :p of de foto's van Godin doen ze echt geen eer aan.

Kapoen

Legacy Member
Ja dat klopt wel, Godin moet absoluut zijn fotograaf ontslaan. Op verkoperswebsites en youtube filmkes zien die instrumenten er een pak beter uit. Zelfs bij de 5th avenue gitaren tonen ze nog niet eens de binding, nochtans wel een belangrijk detail denk ik zo.

Maar kwalitatief zijn hun instrumenten echt wel goed. Om nog eens terug te komen op die goedkope Gibson studio's (de tribute serie): zijn dat nu epiphone's met een andere headstock of heeft Gibson toch eindelijk een manier gevonden om de prijzen te drukken?

langun

Legacy Member
Je hebt het al eens gevraagd, en het antwoord is nog steeds hetzelfde :p Dat zijn Gibsons, en geen Epiphones.

Een Gibson Les Paul studio kost nu ongeveer 950 euro, om de prijs te doen zakken naar 700 voor de tributes geven ze een gigbag ipv een koffer, dunnere/andere lak (die kost zeker niet onderschatten), misschien nog wat goedkoper hout, en dan kom je aan dat verschil.

Kapoen

Legacy Member
Nu dat ge het zegt, ik heb dat al eens gevraagd idd... ik moet meer koffie drinken na mijn nachtshiften! :D

Anyhoo, daarnet mijn akoestische gitaar binnen gedaan voor onderhoud. De laatste tijd had ik last van fretbuzz op de (l)a snaar. Nu ga ik een weekske moeten tokkelen op een goedkopere gitaar, allesinds goed om nog wat meer eelt te kweken :D

Skream!

Legacy Member
Ben van plan om te beginnen met gitaar. Aangezien ik vooral pop-en rockliedjes wil gaan leren, ga ik waarschijnlijk een westerngitaar kopen. Ik had gedacht aan deze Takamine EG440SC

Wat een aantal mensen mij al hebben gezegd is, is dat je misschien beter eerst met een klassieke gitaar begint omdat de metalen snaren van een western nogal pijn doen aan je vingers. Valt die pijn mee en zou ik direct met een western kunnen beginnen?

Kapoen

Legacy Member
Skream! zei:
Valt die pijn mee en zou ik direct met een western kunnen beginnen?
Ja en ja :) Die Takamine gitaar is een goede keuze, zeker als pop/rock uw ambitie is. Ik ben indertijd ook direct begonnen op zo'n type gitaar, nooit behoefte gehad aan zachtere snaren.

langun

Legacy Member
Beginnen met een klassieke gitaar enkel om de pijn tegen te gaan vind ik maar een flauwe reden :D

Afhankelijk van hoeveel je speelt zal je na een goeie 2 weken geen last meer hebben, er moet zich gewoon een eeltlaagje vormen op je vingertoppen. Als je vooral pop en rock wilt spelen zou ik zeker en vast een western verkiezen boven een klassieke gitaar.

Stierkoe

Legacy Member
Je moet toch redelijk wat kracht in je vingers hebben imho. Dat krijg je misschien wel door er veel op te spelen. Ik heb een tijdje een western-gitaar gehad en die vond ik toch vrij moeilijk te bespelen, bvb barré akkoorden proper spelen was bizar moeilijk. Op een klassieke gitaar is dat véél gemakkelijk, maar daar klinken die akkoorden ironisch genoeg niet goed op. Enfin, daar zijn ze toch niet echt voor gemaakt. Voor pop/rock heb je beter een western-gitaar.
Als het niet goed lukt kun je nog dunnere snaren proberen of een lagere tuning gebruiken.

Skream!

Legacy Member
Oké, merci voor jullie hulp!
Dan ga ik maar eens naar de Music Store om een western te gaan kopen :) Heb er al zin in!

Edit: Kracht in de vingers zal normaal gezien geen probleem vormen, zit aan mijn 6de jaar piano en daar hebt ge toch ook wa kracht in u vingers nodig. De enige problemen zullen waarschijnlijk zijn dat ik eerst wat eelt moet kweken en dat ik niet gewend ben om mijn vingers zo dicht tegen elkaar te plaatsen :p

Stierkoe

Legacy Member
Oke, voor de pijn moet je het niet laten. Dat zal toch maar de eerste paar dagen, hoogstens een paar weken duren. Veel plezier met de gitaar :D

Kapoen

Legacy Member
In denk dat er in de regio Kortenberg/Leuven genoeg winkels zijn waar ge ook een fatsoenlijke gitaar voor dat budget kunt kopen zenne :)

Ik ben zelf geen voorstander van het kopen op afstand voor de simpele reden dat een gitaar meestal een afstelling/onderhoud nodig heeft, en het is gemakkelijker dat te verkrijgen bij een lokale winkel.

Skream!

Legacy Member
Is wel te begrijpen maar het ding is dat de musicstore enorme keuzemogelijkheden biedt qua instrumenten en qua prijs ook zeer aantrekkelijk is. We rijden daar toch regelmatig naar voor piano/keyboards. Ik begrijp je punt wel hoor, maar met de enige degelijke muziekwinkel in Leuven heb ik een slechte ervaring mee dus die vermijd ik liever :p

Ik ben ook (piano)leerkracht van een muziekschool en mijn collega gitaarleerkrachten hebben mij al gezegd dat ik voor onderhoud bij hun welkom ben :) Als het echt nodig, zal ik wel eens naar Duitsland rijden. Amuseer mij altijd rot als ik in die winkel ben. Juist een klein kind in een speelgoedwinkel x) Dus dat heb ik er wel voor over.

Redhunter

Legacy Member
Stierkoe zei:
Op een klassieke gitaar is dat véél gemakkelijk, maar daar klinken die akkoorden ironisch genoeg niet goed op. Enfin, daar zijn ze toch niet echt voor gemaakt.

Toch eventjes opmerken dat dat waarschijnlijk aan uw gitaren lag.
Een gitaar waar barrés niet op klinken en al de rest wel bestaat niet.

Momenteel heb ik bijvoorbeeld een Takamine waar alles gelijk boter neemt, terwijl mijn nylon gitaar wat stroefer neemt door de hoge actie.

Stierkoe

Legacy Member
Redhunter zei:
Een gitaar waar barrés niet op klinken en al de rest wel bestaat niet.
Ja, in feite vind ik alle akkoorden met 5-6 snaren maar zwakjes klinken door de nylon snaren. Traag gespeeld vind ik het wel mooi, waarbij je elke noot apart hoort, maar dan niet in pop/rock.
Momenteel heb ik bijvoorbeeld een Takamine waar alles gelijk boter neemt, terwijl mijn nylon gitaar wat stroefer neemt door de hoge actie.
Hmm, ik weet niet. In de winkel toen 4 akoestische gitaren getest en met alle 4 had ik moeite om een F in eerste positie proper te spelen :$. Je gaat toch niet ontkennen dat je bij een steel-string over het algemeen een pak meer kracht moet zetten met je vingers tov bij een klassieke of elektrische? :p

Redhunter

Legacy Member
Stierkoe zei:
Ja, in feite vind ik alle akkoorden met 5-6 snaren maar zwakjes klinken door de nylon snaren. Traag gespeeld vind ik het wel mooi, waarbij je elke noot apart hoort, maar dan niet in pop/rock.

Ja, Wonderwall gaat er niet super op klinken als je vollenbak ramt, dan ben ik akkoord :p
Dat ligt niet echt aan de akkoorden maar eerder aan je rechterhand die te wild speelt voor een klassieke.

Stierkoe zei:
Hmm, ik weet niet. In de winkel toen 4 akoestische gitaren getest en met alle 4 had ik moeite om een F in eerste positie proper te spelen :$. Je gaat toch niet ontkennen dat je bij een steel-string over het algemeen een pak meer kracht moet zetten met je vingers tov bij een klassieke of elektrische? :p

Ga ik zeker niet ontkennen. Met dat laatste over mijn gitaren wou ik juist aantonen dat sommige dingen aan de gitaren liggen en je die niet mag veralgemenen. ;)
(Achteraf gezien was het inderdaad niet zo duidelijk wat ik bedoelde)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan