Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kapoen

Legacy Member
Carrion zei:
Het afstellen van een beginners gitaar heeft imo geen nut, ge komt bekan al even duur uit als da ge uw gitaar betaald hebt. En die dingen zijn nu eenmaal gemaakt om te leren gitaar spelen, niet om fantastisch goed te klinken of te spelen.

Een fatsoenlijke winkel doet die afstelling gratis, zeker relatief eenvoudige zaken zoals het afstellen van de aktie. Dit is toch mijn ervaring bij twee verschillende winkels/aankopen geweest. Een instrument met een fatsoenlijke aktie is toch gewenst, ik weet nog dat mijn allereerste gitaar een scheef geval was en dat heeft me bijna ontmoedigd.

@MatthiasMet2t's: moet dat persé een elektrische gitaar zijn? 't is waar dat 300 euro een beetje aan de krappe kant is voor een volledig pakket, maar een akoestische gitaar met stalen snaren en accessoires zijn zeker wel mogelijk voor dat budget. Dit soort gitaren is ook heel geschikt om pop/rock/... muziek op te leren spelen. Als ge dan echt de smaak te pakken krijgt kunt ge nog altijd overstappen naar elektrische gitaar.

Dit is maar een idee he, als gij echt graag met elektrische gitaar wilt beginnen moet ge dat zeker doen. Bij het leren van muziek zijn er geen vastgelegde paden, maar ik denk dat ge van een goede akoestische staalsnaar ook plezier zult hebben.

*edit* trouwens met akoestische staalsnaar bedoel ik een gitaar zoals deze: link
Dit type gitaar staat ook bekend onder deze namen: western gitaar, folk gitaar, steelstring.

Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als een klassieke (akoestische) gitaar, maar deze raad ik dus niet aan. Dit is een voorbeeld: link. Het voornaamste verschil tussen beide types zijn de snaren die er op liggen, een klassieke gitaar heeft meestal nylon snaren.

Redhunter

Legacy Member
Knopfler heeft ook op een kromme gitaar leren spelen hoor, en de actie van mijn beginnersgitaarjte (zo'n nylon ding) lag tamelijk hoog (een medestudentje van toen kon op de mijne zelfs geen barré pakken en op de zijne wel :D). Als je gitaar wil spelen zet je je daar gewoon over.

Ja, achteraf bekeken kan het wat storend zijn geweest. Maar op de moment zelf wist ik nog niet eens dat er zoiets bestond als actie en speelde ik gewoon. Daar ging het mij over.
Nu nog. Mijn 'hardware'-kennis is zeer ondermaats ten opzichte van mijn 'software'-kennis. (Ik wist ni hoe ik het anders moest uitdrukken :p)

Recipe4hate

Legacy Member
Redhunter zei:
Nu nog. Mijn 'hardware'-kennis is zeer ondermaats ten opzichte van mijn 'software'-kennis. (Ik wist ni hoe ik het anders moest uitdrukken :p)

Zolang ge uwe jankhengel maar weet hangen, is't goed :p

Stierkoe

Legacy Member
Ik ben ook begonnen met die Aldi set van €100 :p. Da's niet zo lang geleden zelfs.. ook goed mee geamuseerd.
Eén - Volt - Aldi rocks | Eén :D

MatthiasMet2t's zei:
Dacht eerst aan deze gitaarpak maar heb al een paar slechte dingen gehoord over gitaar starter pakketten.

Hudson Super ST Guitar Pack Black Left bij KeyMusic.com

Mischien voor deze duurdere gitaar gaan van 290 euro en er dan een versterker van 100 euro bijkopen?

Squier Standard Stratocaster Left Handed Black Metallic bij KeyMusic.com

Line 6 Spider IV 15 bij KeyMusic.com

De keuzes die je noemt zijn waarschijnlijk niet slecht (voor z'n geld hé!). Over het algemeen is duurder beter. Let wel dat je bij de tweede optie nog wat spullen moet bijkopen:
- tuner: zo'n €5 voor een clip-on tuner
- plectrums: minder dan €5 voor een setje
- instrument kabel: je hebt er al goeie van €10, maar met minder kan ook
- strap: niet strikt noodzakelijk als je alleen zittend speelt

Recipe4hate

Legacy Member
Stierkoe zei:
Ik ben ook begonnen met die Aldi set van €100 :p. Da's niet zo lang geleden zelfs.. ook goed mee geamuseerd.
Eén - Volt - Aldi rocks | Eén :D
Die versterker heb ik weggedaan, evenals kabels en dergelijke. De gitaar zelf heb ik nog en gebruik ik best veel om snel op te klommelen. Heeft een toffe singlecoil sound ook. :)

Sick`

Legacy Member
Redhunter zei:
In het begin toch. :unsure:

Nietwaar Sick´? :D

:D

Raar maar waar, sinds het plectrum doosje een meter verder staat, gebruik ik tot hiertoe altijd dezelfde :unsure: Maar ik durf niet op de respectievelijke websites te gaan kijken :p Ik probeer te sparen! Voor hoe lang dat dan ook mag duren :D

Kapoen

Legacy Member
Sick` zei:
:D

Raar maar waar, sinds het plectrum doosje een meter verder staat, gebruik ik tot hiertoe altijd dezelfde :unsure: Maar ik durf niet op de respectievelijke websites te gaan kijken :p Ik probeer te sparen! Voor hoe lang dat dan ook mag duren :D

Afgelopen week heb ik mij ne keer een Dunlop Jazz III (rode versie) plectrum gehaald (aangezien ik toch in de winkel was om veel te dure snaren te kopen :doh:). Ik had er al veel goeie dingen over gelezen, dus ik dacht ok ik probeer er eens eentje.

't is een tof plectrum, heel goed om solo's/improv/lead/... te spelen. Strummen gaat misschien minder goed vanwege de kleinere grootte van dit ding (maar het kan evengoed aan mijn crappy techniek liggen). Het geluid vind ik goed gebalanceerd en de grip is ook dik ok. Telkens als ik dit plectrum gebruik moet ik daarna wel 'afkicken', mijn standaard oranje tortex en stubby plectrums voelen dan 'groot' aan.

Anyhoo: ik ben op zoek naar een loop pedaal/unit/... om niet altijd achter mijne pc te moeten kruipen om eenvoudige zaken op te nemen of over backing tracks te spelen. Iemand suggesties? Zowel de Boss RC-3(0) en Digitech JamMan (Solo) zijn blijkbaar populaire keuzes, maar misschien zijn er nog andere goede zaken te verkrijgen?

Hayrus

Legacy Member
Kapoen zei:
Afgelopen week heb ik mij ne keer een Dunlop Jazz III (rode versie) plectrum gehaald (aangezien ik toch in de winkel was om veel te dure snaren te kopen :doh:). Ik had er al veel goeie dingen over gelezen, dus ik dacht ok ik probeer er eens eentje.

't is een tof plectrum, heel goed om solo's/improv/lead/... te spelen. Strummen gaat misschien minder goed vanwege de kleinere grootte van dit ding (maar het kan evengoed aan mijn crappy techniek liggen). Het geluid vind ik goed gebalanceerd en de grip is ook dik ok. Telkens als ik dit plectrum gebruik moet ik daarna wel 'afkicken', mijn standaard oranje tortex en stubby plectrums voelen dan 'groot' aan.

Anyhoo: ik ben op zoek naar een loop pedaal/unit/... om niet altijd achter mijne pc te moeten kruipen om eenvoudige zaken op te nemen of over backing tracks te spelen. Iemand suggesties? Zowel de Boss RC-3(0) en Digitech JamMan (Solo) zijn blijkbaar populaire keuzes, maar misschien zijn er nog andere goede zaken te verkrijgen?

Ik heb er ook een tijdje voor uitgekeken en Boss RC leek me het beste, al weet ik niet of die permanente geheugenslots heeft...
Als het echter gewoon voor iets kort is: Boss DD-7! Fantastische delay-pedaal en heeft een 40 seconden looper. Dan heb je natuurlijk wel geen drumbeats etc. eronder.

Kapoen

Legacy Member
Lijkt mij een tof ding idd, maar ik zoek gewoon een unit waarmee ik bv. wat akkoorden kan strummen en dan er over improviseren. Eventueel met metronoom/click/drum/... dus dan is een loop pedal wel de beste oplossing denk ik.

Sick`

Legacy Member
Kapoen zei:
Hmm die JM4 had ik nog niet overwogen, 't ziet er wel interessant uit. Merci voor de tip.

Toch effe voor de zekerheid verduidelijken: enkel als je met koptelefoon gaat spelen he :D Ik had er geen goed resultaat mee voor de versterker of in de loop. Vooral als je die modelling bypasses verlies je een pak volume en tone.

Ik moet wel zeggen, het is de enige looper waarmee ik deftig loops kon maken: je stelt de beat in, zet een count-in van 1 bar aan, begint te spelen, begint automatisch te records (dus geen gezeik met dat je voet, aanslag, gehoor niet in sync zijn), je speelt, en vlak na een beat druk je op stop, en dat stuk dat na de beat komt knipt ie er gelijk af zodat alles mooi aansluit.

Bij andere moet je altijd goed mikken dat je op tijd trapt, en dat lukt mij dan maar zelfden tot nooit om een mooi loopje te maken. Moest je een USB interface hebben en wat met een looping willen prutsen is RiffWorks T4 (gratis) een aanrader.

Kapoen

Legacy Member
Sick` zei:
Ik moet wel zeggen, het is de enige looper waarmee ik deftig loops kon maken: je stelt de beat in, zet een count-in van 1 bar aan, begint te spelen, begint automatisch te records (dus geen gezeik met dat je voet, aanslag, gehoor niet in sync zijn), je speelt, en vlak na een beat druk je op stop, en dat stuk dat na de beat komt knipt ie er gelijk af zodat alles mooi aansluit.

Bij andere moet je altijd goed mikken dat je op tijd trapt, en dat lukt mij dan maar zelfden tot nooit om een mooi loopje te maken. Moest je een USB interface hebben en wat met een looping willen prutsen is RiffWorks T4 (gratis) een aanrader.
Ik dacht gelezen te hebben dat de Boss RC-3 ook die opties biedt. Die heeft(?) een optie die bv. pas begint te recorden van zodra ge begint te spelen.

Redhunter

Legacy Member
Sick` zei:
Bij andere moet je altijd goed mikken dat je op tijd trapt, en dat lukt mij dan maar zelfden tot nooit om een mooi loopje te maken. Moest je een USB interface hebben en wat met een looping willen prutsen is RiffWorks T4 (gratis) een aanrader.

Zit er misschien bij jou enige vertraging op als je trapt? Dus je drukt en pas 0.3sec later gaat die af bijvoorbeeld?

Sick`

Legacy Member
@Kapoen: zo geweldig werkt dat niet, je kan die ook op beats laten uitkomen, maar dan heb je ook een stuk 'niks' als je te vroeg trapt, en een stuk dubbel als je te laat trapt.

@Redhunter: ik slaag er meestal gewoon niet in om op tijd te trappen (altijd iets te vroeg of te laat). En als ik trap heb ik dan ook soms het fenomeen dak op die moment durf te versnellen.

Het stomme is da ik dan weer wel geen probleem heb om gewoon met mijn voet op de grond te tappen terwijl ik speel. Ik denk dat het grootste probleem is het effectief moeten indrukken van die switch dat mijn motoriek overhoop stuurt.

gillesgoalll

Legacy Member
ik zit met een vraagje.
welke is kwalitatief het beste?
een gibson les paul studio(€700)/epiphone 50th anniversary 1960 les paul (€710) ?

Redhunter

Legacy Member
Sick` zei:
@Redhunter: ik slaag er meestal gewoon niet in om op tijd te trappen (altijd iets te vroeg of te laat). En als ik trap heb ik dan ook soms het fenomeen dak op die moment durf te versnellen.

Het stomme is da ik dan weer wel geen probleem heb om gewoon met mijn voet op de grond te tappen terwijl ik speel. Ik denk dat het grootste probleem is het effectief moeten indrukken van die switch dat mijn motoriek overhoop stuurt.

Raar. Ik acht jouw timing beter als de mijne en mij lukt het wel, dus bij jou moet dat zeker lukken. :p

Tja, oefenen zeker?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan