Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stierkoe

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Een poweramp zou ik er dus bij moeten nemen. Heb je hier suggesties voor? Van rackgear ken ik echt weinig...
Dat denk ik toch, om een cabinet aan te drijven. Op de youtube filmpjes die ik bekeken heb zit er een power amp tussen. Je kan het waarschijnlijk wel rechtstreeks op een geluidsinstallatie aansluiten met amp/cab simulatie, zoiets als in guitar rig dus. Verder ken ik er even weinig van als u vrees ik... heb ook geen idee hoeveel je moet uitgeven voor een deftige power amp.

not2secure4u

Legacy Member
Carrion zei:
Ma da ding is toch perfect iets da ge in massaproductie kunt vlammen :p

Dat lijkt mij idd ook zo, er zal wel een reden zijn zeker want anders lijkt het me echt te gek om dat niet te outsourcen.

Sick`

Legacy Member
Carrion zei:
Ma da ding is toch perfect iets da ge in massaproductie kunt vlammen :p

Ze laten de stukken waarschijnlijk her-en-der maken (of die mogelijkheid ligt nog redelijk voor de hand als dat dan ook aan de nodige kwaliteit voldoet die ze er zelf van verwachten).

Onderdoen in kwaliteit ga je moeten compenseren met support, en daar moet je dan ook voldoende over beschikken en/of weer geld aan gaan liggen uitgeven.

Waarschijnlijk is de axe fx ook nog volop in ontwikkeling en wil je je productie process pas gaan optimaliseren eer je met een stabiele basis waar niets teveel meer aan veranderd of de veranderingen redelijk modulair zijn.

En de software en firmware ga je er waarschijnlijk ook liever zelf op zetten dan die naar India of China op te sturen :D

desolation

Legacy Member
Hayrus zei:
Vraagje: vanaf welke leeftijd zijn jullie eigenlijk echt 'veel' geld beginnen uitgeven aan muziek en instrumenten? Ik studeer momenteel nog (zeker nog 2 jaar te gaan) en als student heb ik echt geen groot inkomen. Bijvoorbeeld: Ik kreeg zojuist een offerte van Keymusic met MM Stingrays voor 'maar' €1400 (dat is weinig geld voor een nieuwe Stingray hier in België). Als ik voor zoiets zou gaan, dan moet ik daarvoor sowieso van mijn spaarrekening gaan plunderen en ben ik bijna een hele zomer werken kwijt (en dan ook geen geld meer om te reizen etc.).
Mijn gevoel is dubbel: enerzijds vind ik het wel wat overdreven om daar effectief spaarcenten aan kwijt te spelen en beter om te wachten op een vast inkomen. Maar langs de andere kant, als ik dan toch ooit een professionele gitaar ga kopen, kan ik het toch evengoed nu doen? Later komen daar nog belastingen en maandelijkse rekeningen etc. bij, terwijl ik nu wel alles wat ik verdien zelf kan houden en nog geen andere kosten heb.
M'n ouders zijn er resoluut tegen, maar dat houdt me nu niet echt tegen.
Hoe doen/deden jullie dat?


Ookal is 1400EUR niet super duur voor een Stingray, ik vind het wél veel geld voor een serieproductie gitaar. Er zit in het segment 700-1000EUR prachtig materiaal dat zich zeker kan meten met zo'n MM, en als ge toch dan dik boven de 1000EUR gaat uitgeven kunt ge ook makkelijk een custom shop laten bouwen met de onderdelen/kleur/sound die gij exact wilt.
Das net gelijk 2 mille aan een USA Fender geven, als er echt absoluut Fender op moet staan: go ahead. Maar anders is er voor die centen beter te koop, of gelijkwaardig voor minder.

Sick`

Legacy Member
@desolation: niet echt mee eens. Serieproduct of niet, het komt neer op wat je er zelf van verwacht (en aan wil geven + tijd in wil steken om iets beter te zoeken (want dat kost ook geld: vervoer bvb)).

Een custom shop is een gok, je denkt dat je weet wat je wil, maar realiteit is dat er maar weinig mensen zijn dat effectief weten wat ze willen. Nog minder mensen dat kunnen oordelen wat de gegeven persoon wil. En dan krijg je iets dat je niet hebt vastgehad in de hoop het beter is dan wat je in de winkel kan vinden. Moet toch een heel zure appel zijn (zeker gezien de wachttijd) om dan tot het besluit te komen dat het uiteindelijk niet is wat je jezelf in gedachten voorgesteld had.

Soit, wa ik eigenlijk wilde posten: meerdere delays ftw :D Eentje instellen op een langere delay tijd, en dan een delay erna met de helft aan delaytijd en een lagere mix :D Nu heb ik wel GAS voor een Maxon AD999 Pro :D

desolation

Legacy Member
Er zit zeker waarheid in wat ge zegt, maar dat heeft veel met de aankoopbegeleiding te maken. Ne vakman kan prima een ideale gitaar voor u maken gewoon op basis van uw muzieksmaak en voorbeelden van nummers die ge graag hoort en speelt.

Hayrus

Legacy Member
xDama zei:
Ik heb tijdens mijn studentenperiode toch makkelijk een kleine 4000 EUR aan materiaal uitgegeven. Ik heb daar o.a. ook heel wat voor van mijn spaarrekening gehaald, echter zonder medeweten van mijn ouders. Maar mijn vakantiewerk/weekendwerk stond jaarlijks voor 50% opzij voor muzikale aankopen.

Tot op de dag van vandaag nog geen seconde spijt van gehad, want ik heb een goeie 90% van al dat materiaal nog steeds. Destijds bv. een kleine 800 EUR van mijn spaarrekening gehaald om mij een LTD EC-500 te kopen. Was elke euro waard, aangezien ik 4 jaar na datum er nog altijd op speel. Ik speel nu wel al een kleine 10 jaar, dusja het was wel een weloverwogen aankoop.

Dusja, moraal van het verhaal: als je er echt mee bezig bent en gepassioneerd bent, is het het waard om er geld in te steken. Maar je moet rekening houden met je budget. Ik zou vandaag de dag nog altijd niet meer dan 800-1000 EUR aan een gitaar uitgeven. Ik probeer altijd prijs/kwaliteit te denken en minder prijs/bekendheid.

Ja, als je 50% opzij kunt houden is dat inderdaad nog een goede regeling, maar in het geval van een echt goede gitaar is het bij mij wel wat meer dan 50. Sowieso, als ik er nog een snowboardreis en een kleine reis in de grote vakantie bij doe kom ik negatief uit :p Ik heb tevens geen zekerheid voor mijn vakantiewerk, 't is al elk jaar iets anders geweest... Mijn huidige gitaar begint me echter wel beu te worden. Ik zit vast aan een crappy sound, ook stel ik mijn equalizers nog zo zorgvuldig in.

roes zei:
Ik ben ook nog student en heb intussen ook al redelijk wat geld gespendeerd aan muziekmateriaal. Ik moet er wel bij zeggen dat ik eigenlijk nooit iets duur nieuw heb gekocht, altijd tweedehands. Met ruilen kan je ook ver komen: ik had ooit een japanse fender strat goedkoop gekocht met defecte brug, zelf opgelapt, geruild voor iets beter... enzo verder.. in the end had ik een amerikaanse Fender jaguar waar ik welgeteld 500 euro had voor uitgegeven (incl alle herstelkosten).
Als je je zorgen maakt over het budget, waarom ga je dan niet voor tweedehands? Vaak goed materiaal en veel goedkoper. Goed rondkijken en geduldig afwachten is de boodschap wel.. In totaal heb ik hier voor enkele duizenden euro's tweedehands materiaal staan (gitaren, amps, synths, effecten..), werkt allemaal perfect, en nieuw had ik er waarschijnlijk meer dan het dubbele aan kwijt geweest.

2dehands doe ik voor kleine zaken: effectpedalen, stroomkabels etc. Maar zoals je zegt, 't is goed opletten als je voor zoiets groot 2dehands gaat kijken. Je weet niet wat er mee scheelt en hoe lang hij het nog zal rekken. 't Scheelt natuurlijk wel enorm wat in budget.

desolation zei:
Ookal is 1400EUR niet super duur voor een Stingray, ik vind het wél veel geld voor een serieproductie gitaar. Er zit in het segment 700-1000EUR prachtig materiaal dat zich zeker kan meten met zo'n MM, en als ge toch dan dik boven de 1000EUR gaat uitgeven kunt ge ook makkelijk een custom shop laten bouwen met de onderdelen/kleur/sound die gij exact wilt.
Das net gelijk 2 mille aan een USA Fender geven, als er echt absoluut Fender op moet staan: go ahead. Maar anders is er voor die centen beter te koop, of gelijkwaardig voor minder.

Nee er moet niet noodzakelijk MM op staan. 't Is echter wel de enige gitaar die mij de klank geeft die ik zoek. Een humbucker is sowieso een vereiste, dus valt er al heel wat weg in mijn opties. Als je een evenwaardig alternatief kent, graag. Ik weet dat ze ook van die Sterlings hebben, maar ik volg roes wel in het feit dat je beter onmiddellijk voor het 'echte' gaat. Op lange termijn zal je dat wel merken welke er blijft meegaan. Op een gitaar uit die prijsklasse speel je niet 5 of 10 jaar, maar voor het leven hé.


desolation zei:
Er zit zeker waarheid in wat ge zegt, maar dat heeft veel met de aankoopbegeleiding te maken. Ne vakman kan prima een ideale gitaar voor u maken gewoon op basis van uw muzieksmaak en voorbeelden van nummers die ge graag hoort en speelt.

Wil ik wel eens navraag voor doen. Tips in de buurt van Gent?

roes

Legacy Member
Hayrus zei:
Nee er moet niet noodzakelijk MM op staan. 't Is echter wel de enige gitaar die mij de klank geeft die ik zoek. Een humbucker is sowieso een vereiste, dus valt er al heel wat weg in mijn opties. Als je een evenwaardig alternatief kent, graag. Ik weet dat ze ook van die Sterlings hebben, maar ik volg roes wel in het feit dat je beter onmiddellijk voor het 'echte' gaat.

Ibanez ATK bassen? Ibanez.com | Basses | ATK intro tweedehands kom je soms nog de oudere Japanse versie tegen, wreed goede bassen.
of een Warwick of Rockbass Corvette?
Waarom per sé een humbucker? Een goede Precision geeft toch ook serieus wat "thump"

langun

Legacy Member
Aan een (bas)gitaar kan er toch niet zoveel mis zijn dat je met wat spelen en grondig nakijken niet kan zien?

Ook student, en ik heb het vorige week uitgerekend, moest ik alles wat ik nu heb nieuw hebben aangekocht zou ik over de €6000 zitten. Het bedrag dat ik heb uitgegeven komt in de verste verste niet in de buurt daarvan (gelukkig :D ).

Hayrus

Legacy Member
Maar heb je er spaarcenten voor moeten opofferen, of kon je alles terugverdienen met vakantiewerk? En heb je dan nog wel iets over?
Goed ja, ik ga eens naar de muziekwinkel moeten gaan. Ik vrees gewoon dat als ik mijn budget (zonder spaargeld) zeg, dat ik aan een nu degelijke gitaar ga uitkomen, maar die binnen een tiental jaar toch niet blijkt te zijn wat ik zoek (zoals die ATK's, of een Indonesische MM).

Ik heb nog nooit eerder een bas tweedehands gekocht en vrees dat ik iets over het hoofd zou zien :p Schrammen/kappen in het hout, losse frets of beschadigde frets, losse truss rod...?

Edit @roes: Humbuckers kun je evengoed als J-Bass laten klinken, maar andersom minder. Ze geven u die lekker scherpe treble, zonder daarvoor te moeten inboeten op een zware bas. En door de vingerpositie haal ik veel hogere snelheden op humbuckers (vingers vallen niet zo diep tussen de snaren).

not2secure4u

Legacy Member
Tweedehands aankopen is echt de gouden regel. Kent ge niemand die wat kent van gitaren ed ? Moest ge in de buurt van Vlaams-Brabant een gitaar kopen wil ik altijd wel nekeer met u meegaan :p.

langun

Legacy Member
Ik heb dat alles op 2 jaar gekocht, maar mijn spaarcenten zijn er niet op achteruit gegaan (ook niet vooruit, maar bon :p ). Ondertussen ga ik ook nog elk weekend weg, elk jaar op reis (dat zijn dan wel goedkope reizen, trektochten in de wildernis kosten bijna niets als je het materiaal al hebt), nog andere hobby's die geld kosten...

Maar dan moet je er wel voor werken, met in de vakantie 23 dagen te werken zal je er niet geraken. In dat opzicht is de nieuwe regeling van 50 dagen door het jaar een godsgeschenk.

Sick`

Legacy Member
Hayrus zei:
Maar heb je er spaarcenten voor moeten opofferen, of kon je alles terugverdienen met vakantiewerk? En heb je dan nog wel iets over?

Ik werk nu wel, dus misschien moet je mijn statements hieronder met een dikke korrel zout nemen.

Als je je spaarcenten hieraan opdoet ben je verkeerd bezig denk ik. Ik geef ook veel geld uit aan materiaal, maar wat op mijn spaarrekening gaat komt er nooit meer af (tenzij voor kosten aan het huis).

Als ik iets wil, dan spaar ik wel, maar dat blijft dan gewoon op mijn zichtrekening staan. Dat leg ik mezelf op zodat ik niet aan mijn spaarrekening kom, er op den duur zelf niet meer aan uit kan, en uiteindelijk meer geld uitgeef dan de bedoeling is of da gezond is.

Geregeld kijk ik na wa ik per kwartaal of half jaar nu effectief gespaard heb (op mijn spaarrekening dan), en ben ik teleurgesteld, dan bijt ik een maand of 2 op mijn tanden en zie ik dak ook naar daar telkens voldoende overschrijf.

Jaarlijks trek ik een pak terug van de belastingen, en krijg ik een 13de maand, en dat is voor mij vooral de moment om "zot" te doen en een nieuw instrument te kopen.

Zijn de belastingen aanzienlijk meer dan de 13de maand, dan gaan de belastingen op de spaarrekening en gebruik ik mijn 13de maand om iets te kopen (of als basis om iets in de komende maanden te gaan kopen). Moest ik niet hoeven bij te sparen voor wat ik wil, dan gaat de rest op de spaarrekening.

Zijn de belastingen minder of in de buurt van mijn 13de maand, dan gaat de helft van de som naar mijn spaarrekening, en gebruik ik de andere helft om iets mee te kopen. Ik koop dan ook wel slechts 1 item en de rest ga op de spaar (ik ga daar geen 10 pedalen van kopen bvb).

desolation

Legacy Member
Hayrus zei:
Nee er moet niet noodzakelijk MM op staan. 't Is echter wel de enige gitaar die mij de klank geeft die ik zoek. Een humbucker is sowieso een vereiste, dus valt er al heel wat weg in mijn opties. Als je een evenwaardig alternatief kent, graag. Ik weet dat ze ook van die Sterlings hebben, maar ik volg roes wel in het feit dat je beter onmiddellijk voor het 'echte' gaat. Op lange termijn zal je dat wel merken welke er blijft meegaan. Op een gitaar uit die prijsklasse speel je niet 5 of 10 jaar, maar voor het leven hé.




Wil ik wel eens navraag voor doen. Tips in de buurt van Gent?


Steffsen werken wij altijd mee samen, als er iemand is die éxact maakt wat ge wilt. Dan ist Steff Peire wel. En niet noodzakelijk zoals ge het zou verwachten he, ik heb daar al proof of concept pickups van gezien die een totaal andere klank uit halen dan normaal is voor dat type. Ne Music Man heeft nu ook ni zo ne absurd speciale klank, dus das zeker te doen.


Voor de rich bastards die een bas zoeken is Jens Ritter den eerste die ik noem, maar reken maar op 3500-4000EUR minimum en een LANGE wachttijd als ge zo een wilt :)

Als het niet custom moet zijn: check zeker ook eens Mayones. Ik val echt elk jaar op men gat op de Musik Messe als ik naar die hunne stand ga zien. Grootste probleem ermee is wel dat hun distributie op geen zak trekt, maar de instrumenten zijn top.

xDama

Legacy Member
Carrion zei:
En de nieuwe amp is er se

http://i43.tinypic.com/2ecotqf.png

Vandaag ook al direct show met gespeeld en ding blaast gelijk hel :p

Lookin' sweet!

Ik heb trouwens een vraagje. Ik zit al jaren met het probleem dat ik vrij frequent snaren afspeel, vroeger was dat minimum 1 snaar/maand, variërend van de E-, D- en A-snaar. Nu ik al een tijd terug in een band zit en vaak repeteer en shows speel is dat tegenwoordig om de week dat ik een snaar afspeel, telkens op mijn brug.

Ondertussen speel ik al een paar jaar op een 12-52 gauge van d'Addadario, waar mijn brug destijds een beetje voor bijgewerkt is.

Nu ben ik er stilaan vrij zeker van dat mijn brug, vooral dan mijn 'zadels', door de jaren heen serieus versleten zijn. Ik speel 90% hardcore/metal toestanden en ik heb de neiging om serieus wat kracht op mijn aanslagen te zetten. Ik zat dus te denken om mijn brug een kleine upgrade/vervanging te geven.

Nu, wat zou het beste zijn? Een setjes Graph Tech string savers steken of meteen een nieuwe Tune-o-matic brug kopen?

Graph Tech PS 8560 00 String Saver - Thomann Nederlandse Cyberstore

TonePros T3BP-C - Thomann Nederlandse Cyberstore

desolation

Legacy Member
Als ge uw brug vervangt, laat dan meteen ook uw fretwerk nakijken en vervang uw kam mee. Een goede benen kam doet enorm veel aan uw klank en is veel sleetbestendiger.

xDama

Legacy Member
Fretten zijn ondertussen ook al redelijk versleten, met name tussen de 1e en 5e fret merk je dat alles al afgevlakt is. Maar wat bedoel je met een 'goede benen kam'?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan