Hayrus zei:
Maar heb je er spaarcenten voor moeten opofferen, of kon je alles terugverdienen met vakantiewerk? En heb je dan nog wel iets over?
Ik werk nu wel, dus misschien moet je mijn statements hieronder met een dikke korrel zout nemen.
Als je je spaarcenten hieraan opdoet ben je verkeerd bezig denk ik. Ik geef ook veel geld uit aan materiaal, maar wat op mijn spaarrekening gaat komt er nooit meer af (tenzij voor kosten aan het huis).
Als ik iets wil, dan spaar ik wel, maar dat blijft dan gewoon op mijn zichtrekening staan. Dat leg ik mezelf op zodat ik niet aan mijn spaarrekening kom, er op den duur zelf niet meer aan uit kan, en uiteindelijk meer geld uitgeef dan de bedoeling is of da gezond is.
Geregeld kijk ik na wa ik per kwartaal of half jaar nu effectief gespaard heb (op mijn spaarrekening dan), en ben ik teleurgesteld, dan bijt ik een maand of 2 op mijn tanden en zie ik dak ook naar daar telkens voldoende overschrijf.
Jaarlijks trek ik een pak terug van de belastingen, en krijg ik een 13de maand, en dat is voor mij vooral de moment om "zot" te doen en een nieuw instrument te kopen.
Zijn de belastingen aanzienlijk meer dan de 13de maand, dan gaan de belastingen op de spaarrekening en gebruik ik mijn 13de maand om iets te kopen (of als basis om iets in de komende maanden te gaan kopen). Moest ik niet hoeven bij te sparen voor wat ik wil, dan gaat de rest op de spaarrekening.
Zijn de belastingen minder of in de buurt van mijn 13de maand, dan gaat de helft van de som naar mijn spaarrekening, en gebruik ik de andere helft om iets mee te kopen. Ik koop dan ook wel slechts 1 item en de rest ga op de spaar (ik ga daar geen 10 pedalen van kopen bvb).