Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

desolation

Legacy Member
Carrion zei:
Dju, waar ga ik die nog vinden tegen woensdag :eek:

En inderdaad, heb 'm al goed getest en de instellingen al klaar :p wordt aangesloten aan een Engelse Orange ppc412 met V30's in.


p.s. Hoe komt het dat het 7 maand duurt voor die Axe FX aan te komen, gaat me nu toch niet wijsmaken dat het 7 maand duurt om zo 1 te maken.

Wij verkochten ze altijd met de footswitch bij, simpelweg omdat de klant dan zeker was dat het werkte.


Wat ideaal is voor onder zo een Mr Hector is het Laboga Mr Hector cab (duh), ik heb het zelf gehoord op de musik messe en het verschil is er wel effectief. De Laboga 312 is in se 2x Vintage 30 handpicked en daarnast een EV Black Label.
Is uw Orange cab overigens open back of closed back?

shagrath

Legacy Member
Carrion zei:
Vraagske, ik ga normaal overmorgen m'n nieuwe amp halen, ne Laboga Mr. Hector, maar nu heb ik een vraagske ivm een footswitch. Er is 1 ingang voor de footswitch (logisch) maar die dient zowel voor het switchen tussen clean & overdrive als het switchen tussen ritme & lead kanaal.

Nu is m'n vraag, kan ik daar ook een standaard footswitch tussen steken? Of moet ik er echt eentje hebben van Laboga of een ander merk dat zowel tussen die verschillende kanalen kan switchen?

Zal een footswitch zijn bedoeld om te gebruiken met een stereokabel. Erop letten dus dat je de juiste kabel gebruikt.
Mono zal ook wel lukken maar dan zal je enkel tussen de channels kunnen switchen en dus niet tussen de masters.
Een speciale van Laboga zal hoogstwaarschijnlijk niet nodig zijn, zolang het principe van de 2 footswitches hetzelfde is.

(Ik heb geen ervaring met die amp, enkel ervaring met het ontwerp van redelijk wat tube amps. Hoogstwaarschijnlijk zal het zo zijn, maar ik ben niet honderd procent zeker)

desolation

Legacy Member
Tis op basis van ne Marshall JCM in feite, nu als ik die pedaal van laboga naast een "universele" van bespeco legde kon ge wel zien dat de contactringen van de laboga niet 100% hetzelfde zijn qua afstand.

shagrath

Legacy Member
Wat bedoel je met contactringen? De stukjes isolatie op de jack? Zou normaal een standaard stereo jack moeten zijn. Geen idee waarom ze iets anders zouden nemen.
Tenzij ze werken met midi, maar is niet nodig voor maar 2 channels te switchen.

Tenzij je met contactringen iets volledig anders bedoelt.

Carrion

Legacy Member
Tussen de masters moet ik niet kunnen switchen, ik moet puur tussen de 2 kanalen kunnen switchen.

@desolation, 't is een closed back die ik heb.

desolation

Legacy Member
idd, de afstand tussen die isolatieringen. als ge geluk hebt gade prima kunnen switchen tussen die 2 kanalen, hoewel die 2 masters ook wreed handig is ze.

Carrion

Legacy Member
desolation zei:
idd, de afstand tussen die isolatieringen. als ge geluk hebt gade prima kunnen switchen tussen die 2 kanalen, hoewel die 2 masters ook wreed handig is ze.

Goh ja, ma 't zou al handig zijn voor woensdag omdat ik met ne show zit dat ik gewoon nog een switchke dat ik ergens kan lenen kan gebruiken voor al tussen de kanalen.

desolation

Legacy Member
Waar gaat ge dien eigenlijk kopen? Want ik denk er nu aan, als dat ne late-delivery MK1 of nen MK2 is dan hoort de footswitch inbegrepen te zijn bij de head!

desolation

Legacy Member
In se zou er eentje bij moeten zitten, tenzij hij uit het buitenland komt. Bij de vorige importeur ervan zat die footswitch er standaard bij.

Recipe4hate

Legacy Member
Ik ben zwaar aan het twijfelen om een Eleven Rack in huis te halen.
Voorstanders / Tegenstanders, aub?

not2secure4u

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Haha, die mercikes! Ik kan de laatste regels van die tekst wel niet meer lezen (kind regards?).

Kan je me (evt. PM) vertellen wat het totale kostenplaatje is geweest? Dus incl verzending, invoerrechten en andere tarieven.

Thanks!

Ja idd stond kind regards. De prijs van dat product is makkelijk te vinden hoor. De prijs valt natuurlijk in het niets als ge weet dat er een doos mercikes bij zit! ;)

Ik zou de Eleven Rack niet kopen zonder te testen tbh. Ik heb er goeie dingen van gehoord dat hij beter is als de gemiddelde line6 enzo maar ik moet zeggen da ik niet teveel mensen ken die da product (nog) gebruiken. Ik heb gehoord dat ie voor cleane sounds goed is maar dat hij voor distortie wat minder is. (ik heb deze nog nooit zelf gehoord)

Stierkoe

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Ik ben zwaar aan het twijfelen om een Eleven Rack in huis te halen.
Voorstanders / Tegenstanders, aub?
Lijkt me wel vet voor live-gebruik icm een foot-controller, een power amp en een goeie cab. Met een druk op de knop tover je ineens een volledig andere sound tevoorschijn. Ook heel gemakkelijk voor opnames. Je kan het droog signaal opnemen en dan opnieuw afspelen met verschillende effecten/amp er achter.

Maar ik zie ook een paar nadelen: zelfde als met guitar rig etc.: Je hebt 200 knopjes om aan te passen bij wijze van spreken om uw sound te vinden. Dat kan op zich al frustrerend zijn.
Ook een paar "speciale" effecten die ontbreken precies (bvb geen octaver), maar 't is maar net wat je nodig hebt zeker. Je kan ze er nog altijd tussen hangen desnoods.

Hayrus

Legacy Member
Vraagje: vanaf welke leeftijd zijn jullie eigenlijk echt 'veel' geld beginnen uitgeven aan muziek en instrumenten? Ik studeer momenteel nog (zeker nog 2 jaar te gaan) en als student heb ik echt geen groot inkomen. Bijvoorbeeld: Ik kreeg zojuist een offerte van Keymusic met MM Stingrays voor 'maar' €1400 (dat is weinig geld voor een nieuwe Stingray hier in België). Als ik voor zoiets zou gaan, dan moet ik daarvoor sowieso van mijn spaarrekening gaan plunderen en ben ik bijna een hele zomer werken kwijt (en dan ook geen geld meer om te reizen etc.).
Mijn gevoel is dubbel: enerzijds vind ik het wel wat overdreven om daar effectief spaarcenten aan kwijt te spelen en beter om te wachten op een vast inkomen. Maar langs de andere kant, als ik dan toch ooit een professionele gitaar ga kopen, kan ik het toch evengoed nu doen? Later komen daar nog belastingen en maandelijkse rekeningen etc. bij, terwijl ik nu wel alles wat ik verdien zelf kan houden en nog geen andere kosten heb.
M'n ouders zijn er resoluut tegen, maar dat houdt me nu niet echt tegen.
Hoe doen/deden jullie dat?

xDama

Legacy Member
Ik heb tijdens mijn studentenperiode toch makkelijk een kleine 4000 EUR aan materiaal uitgegeven. Ik heb daar o.a. ook heel wat voor van mijn spaarrekening gehaald, echter zonder medeweten van mijn ouders. Maar mijn vakantiewerk/weekendwerk stond jaarlijks voor 50% opzij voor muzikale aankopen.

Tot op de dag van vandaag nog geen seconde spijt van gehad, want ik heb een goeie 90% van al dat materiaal nog steeds. Destijds bv. een kleine 800 EUR van mijn spaarrekening gehaald om mij een LTD EC-500 te kopen. Was elke euro waard, aangezien ik 4 jaar na datum er nog altijd op speel. Ik speel nu wel al een kleine 10 jaar, dusja het was wel een weloverwogen aankoop.

Dusja, moraal van het verhaal: als je er echt mee bezig bent en gepassioneerd bent, is het het waard om er geld in te steken. Maar je moet rekening houden met je budget. Ik zou vandaag de dag nog altijd niet meer dan 800-1000 EUR aan een gitaar uitgeven. Ik probeer altijd prijs/kwaliteit te denken en minder prijs/bekendheid.

sir oinksalot

Legacy Member
het enige waar ik spijt van heb is dat ik heel wat geld in semi goed materiaal gestoken heb ipv ineens voor top materiaal te gaan
zo heb ik bv 3 mexicaanse fenders gehad waar ik uiteindelijk beter 1 usa voor gekocht had
met amps het zelfde, ik heb nu wel een jcm800, maar daarvoor heb ik nog 3 mindere tops gehad die ik beter niet gekocht had

roes

Legacy Member
Ik ben ook nog student en heb intussen ook al redelijk wat geld gespendeerd aan muziekmateriaal. Ik moet er wel bij zeggen dat ik eigenlijk nooit iets duur nieuw heb gekocht, altijd tweedehands. Met ruilen kan je ook ver komen: ik had ooit een japanse fender strat goedkoop gekocht met defecte brug, zelf opgelapt, geruild voor iets beter... enzo verder.. in the end had ik een amerikaanse Fender jaguar waar ik welgeteld 500 euro had voor uitgegeven (incl alle herstelkosten).
Als je je zorgen maakt over het budget, waarom ga je dan niet voor tweedehands? Vaak goed materiaal en veel goedkoper. Goed rondkijken en geduldig afwachten is de boodschap wel.. In totaal heb ik hier voor enkele duizenden euro's tweedehands materiaal staan (gitaren, amps, synths, effecten..), werkt allemaal perfect, en nieuw had ik er waarschijnlijk meer dan het dubbele aan kwijt geweest.

not2secure4u

Legacy Member
Carrion zei:
p.s. Hoe komt het dat het 7 maand duurt voor die Axe FX aan te komen, gaat me nu toch niet wijsmaken dat het 7 maand duurt om zo 1 te maken.

Veel te veel vraag voor veel te weinig aanbod. Dat zijn basicly een handvol mensen dat die dingen maken. Er was recent ook een tekort aan onderdelen door die overstromingen.

Carrion

Legacy Member
not2secure4u zei:
Veel te veel vraag voor veel te weinig aanbod. Dat zijn basicly een handvol mensen dat die dingen maken. Er was recent ook een tekort aan onderdelen door die overstromingen.

Ma da ding is toch perfect iets da ge in massaproductie kunt vlammen :p

Recipe4hate

Legacy Member
Stierkoe zei:
Lijkt me wel vet voor live-gebruik icm een foot-controller, een power amp en een goeie cab. Met een druk op de knop tover je ineens een volledig andere sound tevoorschijn. Ook heel gemakkelijk voor opnames. Je kan het droog signaal opnemen en dan opnieuw afspelen met verschillende effecten/amp er achter.

Maar ik zie ook een paar nadelen: zelfde als met guitar rig etc.: Je hebt 200 knopjes om aan te passen bij wijze van spreken om uw sound te vinden. Dat kan op zich al frustrerend zijn.
Ook een paar "speciale" effecten die ontbreken precies (bvb geen octaver), maar 't is maar net wat je nodig hebt zeker. Je kan ze er nog altijd tussen hangen desnoods.

Een poweramp zou ik er dus bij moeten nemen. Heb je hier suggesties voor? Van rackgear ken ik echt weinig...

Ik heb op dit moment Guitar Rig 4, en ik vind het aanpassen van settings wel meevallen. Helaas is dit volledig softwarematig (latency + pc verbruik) en ik zou eigenlijk naar een hardware modeler willen overstappen.
Ik heb wel Line6 interfaces gehad, alsook een Zoom, maar ik denk dat het toch maar 'prul' is, vergeleken met grote spelers.

Ik heb ook gelezen dat deze qua gemak veel gebruiksvriendelijker is dan een Axe-FX, dus daar zit ik ook wel snor.

Ik lees over het algemeen positieve reacties (ok, axe is beter maar ook veel duurder), met hier en daar een enkeling die de sound niet goed vindt.

Wat de effecten betreft: live zou dit zeer beperkt zijn. Tuner, overdrive, distortion, reverb.
Voor opnames gebruik ik hier en daar eens een gek effectje, maar deze kan ik nog uit een ander speeltje halen, als ik het echt wil gebruiken.

Ander vraagje: zit de expansion in de kostprijs inbegrepen, deze tijd?

Many thanks!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan