Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FatFish

Legacy Member
underduck zei:
Mijn gitaar kennis is zeer bepekt. Maar meestal begrijp ik toch de akkoordenopbouw ect in liedjes toch kan ik aan deze opbouw niet aan uit. Is er een scale met G-Ab-A achter elkaar?

Ik zeg het, ik ken er eigenlijk niets van maar het zou tof zijn als iemand zou kunnen zeggen of dit klopt of niet en waarom.
Of wat klopt? U vraag is nogal onduidelijk. En gooi die tab weg, die is shit.
G-Ab-A zijn noten, geen akkoorden. Wat hij daar op die tab heeft staan zijn gewone powerchords. En die schrijf je als G5-Ab5-A5. Ook vraag ik me af wat die kerel heeft zitten roken, hoe komt die der bij om dan opeenkeer het Emajor te noemen? :wtf:

Ja er is een scale met die noten achter elkaar, de chromatische. deze bevat alle 12 noten. Ik snap je vraag ook niet? Maakt het uit of er een scale voor bestaat? Het is niet alsof je muziek zich aan die regels moet houden. En aangezien het toch enkel uit powerchords bestaat kun je nog niet eens tegoei praten over toonladders bij dit liedje.

Defees

Legacy Member
trouwens, da was geen burn gewoon een simpele opmerking en observering


btw, Fatfish ? waart gij da met dien Harley Benton gepaintbrushed als die Fender hotrod?

Defees

Legacy Member
in ieder geval, hoe lang riekt die gitaar "nieuw" (dus naar vernis/verf)

Vintage Hifi

Legacy Member
Die rook/stonk niet toen ik ze kreeg van bij de Airbrusher.

Defees

Legacy Member
mmm k, :P want mijne nonkel zei da't gemakkelijk een maand kan blijven rieken

en hoe lang was die gitaar weg ongeveer?

krawler

Legacy Member
Geez,
die Me 50 heeft soms zo rare volume veranderingen ( zo op eens veel stiller en dan weer niet)..
aan wat kan dat liggen?

de jerre

Legacy Member
Heeft er iemand toevallig de chord tab van Will Tura/Udo - Ik mis je zo ?
Ik vind het zo'n mooi nummer, en wil het evt. doen op een free podium :)

Hondengans

Legacy Member
Of als ge een slechte kabel hebt, of slecht contact met uw kabel
kunt ge ook volumeschommelingen hebben, heb ik al eens meegemaakt..
Check ook of uw levelknop bij distortion neutraal staat :).

krawler

Legacy Member
merci voor alle feedback(dubbelzinnig op een gitaarthread :lol: ) (sorry voor stomme humor)
De kabels zijn inderdaad al wat gebruikt..
heeft ene idee wat goede kabels zijn? dan ga ik ze is vervangen he

BadCompany

Legacy Member
b0red zei:
over het head-cab - combo gedoe: die 5150 bestaat ook in comboversie, en vindt ge 2dehands voor 600-800 euro.
De lead gitarist van men band speelt daarop en geloof het of niet, die versterker scheurt een pak. Clean is em daarentegen haarfijn.

De clean van een 5150 wordt meestal erg slecht gevonden, de scheur is wel goed.

Vin

Legacy Member
BadCompany zei:
De clean van een 5150 wordt meestal erg slecht gevonden, de scheur is wel goed.

Dat verbaast me, ik vind die zeer warm klinken.
Hoe dan ook, de persoon in kwestie zou'm moeten testen voor approval, zowiezo!

Btw, als je luistert op de space van men band, de gitarist die RECHTS zit (in het stereobeeld) speelt op een 5150 combo, als het een guideline mag zijn voor hoe ie kan klinken.
'k denk echter dat er in die nummers géén clean zit, dus zelf testen blijft hoe dan ook aangeraden.

+Elessar+

Legacy Member
Of wat klopt? U vraag is nogal onduidelijk. En gooi die tab weg, die is shit.
G-Ab-A zijn noten, geen akkoorden. Wat hij daar op die tab heeft staan zijn gewone powerchords. En die schrijf je als G5-Ab5-A5. Ook vraag ik me af wat die kerel heeft zitten roken, hoe komt die der bij om dan opeenkeer het Emajor te noemen?

Eigenlijk niet.
Caps zijn chords, lower caps zijn noten (dus moesten het noten zijn zou er staan g, ab, a). Verder ga ik niet in wat er daar moet staan, gewoon effe duidelijk maken dat G, Ab, A wel degelijk chords zijn (3 keer major).


ow en op de vraag in welke scale die kunnen voorkomen, dat zijn er hopen. Maar de meest courante waar die noten inzitten is prolly D blues (D minor pentatonic met een verlaagde kwint).

Juicenator

Legacy Member
Oléé

Gisteren met men tante voor men verjaardag naar Maaseik geweest (llMusiccenter), en buitengewandeld met een nieuw gitaar :woohoo: .
Men oude gitaar ingeruild, was zo een gitaar die nog maar half aaneen ging, kreeg ik maar €10 minder :woohoo: voor terug als hoeveel dat ik er destijds voor betaald heb, en dan maar meteen wat gaan testen. En het is een Cort KX1F geworden...:applause:

grtz

FatFish

Legacy Member
+Elessar+ zei:
Eigenlijk niet.
Caps zijn chords, lower caps zijn noten (dus moesten het noten zijn zou er staan g, ab, a). Verder ga ik niet in wat er daar moet staan, gewoon effe duidelijk maken dat G, Ab, A wel degelijk chords zijn (3 keer major).


ow en op de vraag in welke scale die kunnen voorkomen, dat zijn er hopen. Maar de meest courante waar die noten inzitten is prolly D blues (D minor pentatonic met een verlaagde kwint).
Lijkt me toch maar raar. verwart mij enorm als iemand gewoon noten schrijft zonder er bij te zeggen wat voor klank die moet hebben. Maar bon, ik ken eigenlijk fuck all over de formele manier van zaken. :p

Idd ik was aan het zoeken in de standaard kerktoonladders, de blues scale heeft idd een chromatische opvolging van die noten. En ook die crazy shit lijk Byzantijns en oost europese toonladders enal. Maar voor zo ver ik weet is er wel geen 'officiele' akkoorden progressie die zoiets bevat. Maar gij weet daar veel meer van als ik.

t519416

Legacy Member
So, aangezien iemand mij ooit gezegd heeft dat de amp 80% van je geluid uitmaakt..Dacht ik van, ik koop een goedkopere gitaar (prijsklasse 500 euro (mss een epiphone explorer)) en hou ik het andere geld voor een nieuwe versterker (kheb momenteel een Line 6 Spider III 30W) mss een Vox ofzo..Doe ik daar goed aan ofniet? ^^

FatFish

Legacy Member
In procenten uitdrukken van wat u geluid opgemaakt is... :p
Bwa, ik denk dat vochtigheid toch ook wel een grote rol speelt, lijk 10% ofzo. 's nachts klinkt u amp ook veel donkerder, dus de tijd van de dag das toch ook al minstens 15%. Ook of ge onder invloed zijt speelt een grote rol, zeker 50% beter voor u en evenveel slechter voor bijstaanders... :p

80% uit u amp? zal wel! verander u amp es van plaats in u kamer es kijken hoeveel u geluid dan verandert. Maar feit is, zijt ge beter af met een goede amp dan een gitaar? ja.
Hoewel op een kut gitaar spelen helemaal niet lekker voelt.
En tone zit ook in u vingers, ge moogt de meest volle smoothe lead sound hebben op aarde. Ma als u vibrato lijk Santana is dan hou ik het nog geen minuut vol. :p

VirToX

Legacy Member
BadCompany zei:
De clean van een 5150 wordt meestal erg slecht gevonden, de scheur is wel goed.

Ik bezit de 6505 (de opvolger van de 5150) en kmoet zeggen, het clean kanaal is niet om over te stoeffen.
Het doet zijn werk, maar een eq + effecten zijn ZEKER welkom. De distortion daarintegen is een bom... echt om op te kwijlen. En juist daarom koop je hem, dat crappy clean channel neem ik er graag bij ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan