Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Juicenator

Legacy Member
ik ben er nu ook een dikke week mee bezig, en je merkt de vooruitgang toch redelijk goed op dit moment.

Thin Liz

Legacy Member
Als ik je nog een tip mag geven: oefen sweep picking op clean, zonder distortion... met gain hoor je soms je fouten niet (toch niet als beginner). Met een mooi helder clean sound vind ik het interessanter :)

Vin

Legacy Member
FatFish zei:
Wat ik veel merk is dat mensen die naar de muziek school gaan der eigenlijk nog altijd geen klote van kennen. Ken mensen genoeg die piano hebben geleerd 7-8 jaar lang en die nog niet eens weten uit welke intervallen een Diminished of sus4 akkoord bestaat. En dat voor een pianist dan nog.
Imo kunt ge notenleer zelf leren en dan nog 10 keer zo snel als op de muziekschool.


Die van ibanez zijn ook heel goed. En de Schallers maken ook heel goede.
Wat ik met licensed bedoel is een no name brand trem. En de edge series en Schaller zijn alles behalve no name. :p

Ge kunt dat inderdaad zelf leren, maar dat vereist motivatie. 't is voor zij die de motivatie niet hebben dat muziekschool eigelijk de drijfveer vormt, vermits je verplicht wordt om het te leren.
Als ge muziekschool doet leert ge daar trouwens de nederlandse termen voor, dus 't kan ook daaraan liggen dat ze niet weten wat diminished of sus4 is.
Bijkomend feit: ge onthoudt da alleen als ge da effenaf dikwijls nodig hebt, ik kan me inbeelden dat een pianist da nodig heeft, dus daar verbaast het me wel dat die dat niet wist. Ik persoonlijk weet dat ondertussen ook niet meer, maar dat komt dan omdat ik op de muziekschool slagwerk heb gedaan, en da dus allemaal nie nodig had. Met gitaar ben ik nog maar net bezig, en als ik die informatie opnieuw wil weten hoef ik er gewoon mijn cursus eens bij te nemen.

Kort samengevat: je hebt gelijk, maar om het zelf te leren moet je gedreven zijn, voor de minder gedrevene is er de muziekschool.

Plutus

Legacy Member
Op overdrive hoor je het natuurlijk wel direct wanneer je niet goed afgedempt hebt, op clean minder :).

Thin Liz

Legacy Member
Waar... maar puur gericht op coordinatie vind ik het met clean toch een pak makkelijker.

Juicenator

Legacy Member
b0red zei:
. ... Ik persoonlijk weet dat ondertussen ook niet meer, maar dat komt dan omdat ik op de muziekschool slagwerk heb gedaan, en da dus allemaal nie nodig had.... .

Sounds quite familiar..
alleen heb ik er nu spijt van dat ik destijds die boeken allemaal uit frustratie weggegooid. Ik ging slagwerk spelen, ik had dat niet nodig.. :(

Skoran

Legacy Member
Manuvdv zei:
Ook al geprobeerd met simpele oefeningen, maar is toch iets op (zéér) lange termijn hoor :p.
Kweet niet of je het Offstage-forum kent? Daar staat het in het lang en het breed uitgelegd hoe je het beste met sweepen begint, vanaf 0..

Link? Ik vindt niet direct iets

TTC

Legacy Member
Thin Liz zei:
Als ik je nog een tip mag geven: oefen sweep picking op clean, zonder distortion... met gain hoor je soms je fouten niet (toch niet als beginner). Met een mooi helder clean sound vind ik het interessanter :)

Daar heb je gelijk, maar bij sweepen moet je erook voor zorgen dat je noten niet verderklinken , en dat hoor je dan weer vele beter met distortion.

FatFish

Legacy Member
b0red zei:
Ge kunt dat inderdaad zelf leren, maar dat vereist motivatie. 't is voor zij die de motivatie niet hebben dat muziekschool eigelijk de drijfveer vormt, vermits je verplicht wordt om het te leren.
Als ge muziekschool doet leert ge daar trouwens de nederlandse termen voor, dus 't kan ook daaraan liggen dat ze niet weten wat diminished of sus4 is.
Bijkomend feit: ge onthoudt da alleen als ge da effenaf dikwijls nodig hebt, ik kan me inbeelden dat een pianist da nodig heeft, dus daar verbaast het me wel dat die dat niet wist. Ik persoonlijk weet dat ondertussen ook niet meer, maar dat komt dan omdat ik op de muziekschool slagwerk heb gedaan, en da dus allemaal nie nodig had. Met gitaar ben ik nog maar net bezig, en als ik die informatie opnieuw wil weten hoef ik er gewoon mijn cursus eens bij te nemen.

Kort samengevat: je hebt gelijk, maar om het zelf te leren moet je gedreven zijn, voor de minder gedrevene is er de muziekschool.
Ja je leert het in het nederlands. Wat ik persoonlijk niet goed vind.:p
Iedereen gebruikt het Duits systeem.
En ja motivatie... wilt ge de volgende Cobain worden fine. Wilt ge de volgende Gambale worden, tja dan zult ge der iets voor over moeten hebben. Ver gaat ge niet geraken als ge het zelf niet wilt. Muziekschool of niet.

Btw: Sweepen zou ik zeker MET distortion leren. Zoals reeds vermeld is, het hier zuiver houden is veel moeilijker als ge het clean doet.(niet dat ik iets moet zeggen, ik suck in sweepen... legato for teh win!:p)

Plutus

Legacy Member
Zijn die noten 'verbonden' met zo boogjes eh? Ik laat meestal de noten tussen de boogjes weg en speel enkel de uiteinden, da klinkt ook maar is eigenlijk nie de bedoeling he :D

FatFish

Legacy Member
Ik weet niet wat je met boogjes bedoeld maar legato is gewoon gebonden spelen. Op gitaar is het noten spelen zonder ze aan te slaan. Dus eigenlijk doormiddel van pull offs en hammer ons te soloren en u pciking hand niet te gebruiken.

Plutus

Legacy Member
Aha, op die manier. In mn boek stond dat allemaal aangeduid met H, P en die dingen.. Vandaar de misleiding. Merci!

-----

Legacy Member
Kben nu wat bezig met barre akkoorden, niet echt zo makkelijk :p m'n ene vinger staat er nogal rood van..welja kzal het wel gewoon worden.

Kheb gistern een akoestische gaan kopen ^^ nu zoek ik natuurlijk akoestische nummers (voorstellen?)

En vloet..hoe is uw concert geweest? (playlist?^^)

Plutus

Legacy Member
Barré went snel hoor. In het begin klonken ze totaal niet bij mij, de volgende les (na 'n weekje oefenen) gingen ze al zeer goed :). Steeds hetzelfde liedje zeker? Oefenen..

Juicenator

Legacy Member
Manuvdv zei:
Aha, op die manier. In mn boek stond dat allemaal aangeduid met H, P en die dingen.. Vandaar de misleiding. Merci!

h = hammer on; p = pull off (ook wel 'flick off' genaamd zeker?)
stond trouwens ook waarschijnlijk ergens in dat zelfde boek

Defees

Legacy Member
_-Anoebis-_ zei:
Kben nu wat bezig met barre akkoorden, niet echt zo makkelijk :p m'n ene vinger staat er nogal rood van..welja kzal het wel gewoon worden.

Kheb gistern een akoestische gaan kopen ^^ nu zoek ik natuurlijk akoestische nummers (voorstellen?)

En vloet..hoe is uw concert geweest? (playlist?^^)

klop klop klop op de hemelsdeur :woohoo:

Plutus

Legacy Member
Juicenator zei:
h = hammer on; p = pull off (ook wel 'flick off' genaamd zeker?)
stond trouwens ook waarschijnlijk ergens in dat zelfde boek
Weet ik. Ik bedoel maar dat het niet op alle tabs zo stond aangeduid, dat er meestal niets stond, en dat zorgde misschien voor wat verwarring :) maar soit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan