Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

de jerre

Legacy Member
ja, drums laten afspelen, en dan uw mix opnemen (wa er door uw boxen komt dus :))

Kvothe

Legacy Member
Heeft er iemand soms een site met een deftige uitleg over hoe ik mijn snaren moet vervangen met een floyd rose? Liefst in het Nederlands aub

HighWire

Legacy Member
Zal ik maar ff zoeken dan zeker? Is wel een engelse video maar heel duidelijk, enkel niet vergeten van je floyd te blokkeren als je snaren vervangt...

Link: http://forum.offstage.be/archive/index.php/t-958.html

Tekst:

hierzie aan al die mensen die er schrik van hebben om dat ze niet zo goed weten hoe dat in elkaar zit, de perfecte video om u dat aan te leren dat ge geen schrik moet hebben van dat metalen ding aan je gitaar

http://www.youtube.com/watch?v=_Mf6wwjo4WA

beter uitgelegt bestaat niet
Hij vergeet alleen te zeggen dat ge bij het "verwijderen van de snaren" best een houten blok onder je floyd rose zet of iets hard dat het kan blokeren.

3de hit op google na zoeken op: snaren vervangen met een floyd rose brug :unsure:

Ronny

Legacy Member
M'n band is er jammer genoeg mee gestopt wegens wa meningsverschillen tussen den bassist en den drummer (ge weet wel hoe da gaat...).
We hebben onze studio opnames (vijf stuks) online gezwierd op 4playmusic.be zodat iedereen ze vrij kan downloaden. Ga gerust uw gang eens te checken...Het nummer 'Now vs New' is ongeveer het genre waar we naartoe aan het streven waren.

xDama

Legacy Member
Ik had even een vraagje.

Ik heb momenteel een Peavey Valveking head staan. De sound is vrij goed, maar voor mijn genre (Hardcore/metalcore) is de distortion toch nét iets te zwak vind ik.

Vnl. het 'scherpe' ontbreekt. Het is een ongeloofelijk rauw geluid, maar er ontbreekt precies een hoop scherpte. Zeker in vgl. met mijn Peavey Bandit combo.

Nu vroeg ik me af wat ik het beste kan doen voor toch een iets harder en strakker geluid te hebben?

Ik dacht van er mss nog een MT2 op aan te sluiten, maar imo lijkt mij dat verspilling van de buizensound.

Andere tips? Evt. een manier waarmee ik een betere verdeling van mijn EQ kan verkrijgen, want ik heb de indruk dat mijn treble niet zo effectief is in vgl. met mijn bass.

Defees

Legacy Member
treble en mid open draaien en bass iets lager? een v-vorm op je EQ, maar dan zo voor als je iets goed rekent op een test ofzo, zodat het linker gedeelte langer is


niemand geïntresseerd in de bass stack?

xDama

Legacy Member
Momenteel staat treble op 9, middle op 4 en bass op 3. Vanaf bass hoger gaat dan 5 is het véél te laag qua klank dusja...

BadCompany

Legacy Member
Ik speel nu wel echt nooit hardcore of metalcore, maar veel mids moet je er volgens mij (zeker bij metalcore) toch niet indraaien.

xDama

Legacy Member
BadCompany zei:
Ik speel nu wel echt nooit hardcore of metalcore, maar veel mids moet je er volgens mij (zeker bij metalcore) toch niet indraaien.

Idd, hoe hoger ik met de middle ga, des te platter de sound is. T'is net alsof mijn treble t.o.v. mijn middle en bass bijlange niet hetzelfde effect heeft.

Toxic!

Legacy Member
Heeft er iemand mss zin om wat samen te spelen in de vakantie? De laatste tijd als ik gitaar speel, vind ik het vaak nogal kaal, omdat er maar 1 instrument is (ik zing principieel niet :) ) En samen spelen vind ik gewoon ook leuker, als het goed gaat... Vandaar dus.

Ik woon in Ranst en speel vooral blues muziek en ook rock à là Guns 'n roses, beetje AC/DC, RHCP, Nirvana, Led Zeppelin, ... Mijn smaak is redelijk breed, maar wat er echt buiten valt is zware metal en zijn duizenden ondercategorieën. Ook shredding kan men niet boeien.
Ben vnl. geïnteresseerd in ritmegitaar, riffs vind ik leuker om te spelen dan solo's.

Van niveau ben ik 'gevorderd', speel al iets meer dan 3 jaar vrij veel, volg muziekschool, maar 'k ben zeker geen natuurtalent :)

Ik zoek dus iemand van min of meer hetzelfde niveau, met ongeveer dezelfde smaak van muziek en die gewoon is om op metronoom te spelen...

PM's zijn welkom :) (pfff, dit lijkt wel blind date:unsure: )

FullMontySmurf

Legacy Member
666-Damarus-666 zei:
Idd, hoe hoger ik met de middle ga, des te platter de sound is. T'is net alsof mijn treble t.o.v. mijn middle en bass bijlange niet hetzelfde effect heeft.
Zeker je mid niet te laag draaien! Klinkt leuk thuis, maar in een badsituatie zakt je geluid in elkaar als een kaartenhuis.
Wat veel mensen doen om meer edge in hun gitaargeluid te krijgen voor strakke metal palm-mutes, is hun geluid boosten met een boost pedaal. Dit is niet hetzelfde als een distortion pedaal zoals een MT-2, want die veranderen je geluid te hard. Een boost pedaal verhoogt het ingangsignaal iets zodat je voorversterker het wat harder te verduren krijgt. Hierdoor gaat hij oversturen, maar op een andere manier dan je je gain gewoon zou opendraaien. Misschien dat dit een poging waard is? Ik deed dit met een Boss SD-1 voor solo's op mijn Marshall DSL100, maar voor ritme vond ik dit pedaal niet zo geschikt omdat het te veel laag wegsnoepte.

Nu speel ik op een Dual Rectifier, en ik weet dat icm met deze versterker TubeScreamer-achtigen erg goed werken. Dingen zoals een Ibanez TS-9, TS-808 (iets beter, veel duurder), Maxon OD-808 enz...

BadCompany

Legacy Member
666-Damarus-666 zei:
Idd, hoe hoger ik met de middle ga, des te platter de sound is. T'is net alsof mijn treble t.o.v. mijn middle en bass bijlange niet hetzelfde effect heeft.

Hoe meer middle je gebruikt, hoe ronder je klank gaat zijn. Vooral veel treble ingooien en redelijk veel bass, maar ook niet overdrijven in de settings.
Je moet dus eigenlijk nooit een knop van de equaliser volledig opendraaien. Bij mijn Mesa doe ik dat allesinds toch nooit, maar bij sommige versterkers helpt draaien aan de knopjes niet zoveel. Ik bedoel daarmee dat je met sommige versterkers de sound niet drastisch kunt veranderen, wat je bij Mesa's in het algemeen wel kan.

xDama

Legacy Member
FullMontySmurf zei:
Zeker je mid niet te laag draaien! Klinkt leuk thuis, maar in een badsituatie zakt je geluid in elkaar als een kaartenhuis.
Wat veel mensen doen om meer edge in hun gitaargeluid te krijgen voor strakke metal palm-mutes, is hun geluid boosten met een boost pedaal. Dit is niet hetzelfde als een distortion pedaal zoals een MT-2, want die veranderen je geluid te hard. Een boost pedaal verhoogt het ingangsignaal iets zodat je voorversterker het wat harder te verduren krijgt. Hierdoor gaat hij oversturen, maar op een andere manier dan je je gain gewoon zou opendraaien. Misschien dat dit een poging waard is? Ik deed dit met een Boss SD-1 voor solo's op mijn Marshall DSL100, maar voor ritme vond ik dit pedaal niet zo geschikt omdat het te veel laag wegsnoepte.

Nu speel ik op een Dual Rectifier, en ik weet dat icm met deze versterker TubeScreamer-achtigen erg goed werken. Dingen zoals een Ibanez TS-9, TS-808 (iets beter, veel duurder), Maxon OD-808 enz...

Dat lijkt me nog een goed idee! Ik ga eens zo'n pedaaltjes zoeken!

BadCompany

Legacy Member
FullMontySmurf zei:
Zeker je mid niet te laag draaien! Klinkt leuk thuis, maar in een badsituatie zakt je geluid in elkaar als een kaartenhuis.
Wat veel mensen doen om meer edge in hun gitaargeluid te krijgen voor strakke metal palm-mutes, is hun geluid boosten met een boost pedaal. Dit is niet hetzelfde als een distortion pedaal zoals een MT-2, want die veranderen je geluid te hard. Een boost pedaal verhoogt het ingangsignaal iets zodat je voorversterker het wat harder te verduren krijgt. Hierdoor gaat hij oversturen, maar op een andere manier dan je je gain gewoon zou opendraaien. Misschien dat dit een poging waard is?

Daar heb je een punt, met niet te weinig middle in een band. Thuis spelen en in een band vraagt toch wel wat een andere ampinstelling. Maar voor een metalcore sound zou ik er toch nog altijd niet erg veel middens is draaien. Op half 10 ofzo.

Ik heb een Fulltone Fat Boost, ook heel tevreden van, maar dat boost natuurlijk wel niet zo hard als een tubescreamer.

xDama

Legacy Member
Hoe zit het met de Ibanez TS7 in vergelijking met de TS9? Prutsen of nog degelijk?

Plutus

Legacy Member
Heeft er iemand ervaring met die Dean-gitaren van de Dimebag Darrell-reeks? Zijn die hun geld waard, veel gitaar voor weinig geld? Of eerder veel geld voor weinig gitaar? En de goedkopere stukken, die van 500 en minder?

En dan de goedkopere gitaren van de ESP Alexi Laiho signature serie, zijn die wat waard? Op het eerste zicht leek me dat wel wat, maar 1 enkele humbucker schrok me wat af. Terecht? Ben ik misschien beter met eentje van de standaard V-series?

vloet

Legacy Member
Ik heb een vraagje.
Ik zou graag mijn gitaar beter proberen af te stellen door aanpassingen aan de brug te doen en de pick-ups wat hoger of lager te zetten. Op wat moet ik dan eigenlijk allemaal letten? en wnr weet je dat het echt goed zit?

DagothUhr

Legacy Member
ik ga waarschijnlijk mijn gitaar verkopen wegens geen vooruitgang,

enig idee wat ik nog zou krijgen voor een
Jackson warrior js30 black
Roland minicube amp
gitaarzak

aangekocht aan een schamele 450 euro ofzo (totaal)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan