Archief - Gitaarthread n°6: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FatFish

Legacy Member
Ok nie voor niks, ma zo een vox AD heeft nog niet eens lampen in de eindtrap steken? Wat is het nut dan van een wattage regelaar? Tis niet alsof je lampen hebt die je tot overdrive kan pushen dan... I'm confused.

Wat je NOOIT mag doen(bij een lampen versterker toch niet) is je versterker aanzetten zonder dat je er speakers op aan hebt gesloten, dan kunnen de lampen hun energie niet kwijt en dan... gewoon niet laten gebeuren. :p
Maar tis een combo amp dus daar zulde wel geen probleem bij hebben. Voor de rest, draai maar aan de knoppen kan geen kwaad.

Vin

Legacy Member
Men claimt bij vox dat die wattage regelaar dient om ook op lage volumes de "warme buizenklank" van de lamp in de preamp te behouden als ik me niet vergis.
Vandaar dus.

FatFish

Legacy Member
Preamp lampen worden overstuurd door u pregain en preamp volume niet door u master. En tis net u master volume die zich op de poweramp bevindt en dus verlaagd wordt wanneer ge u wattage verandert want tis net de poweramp die voor de werkelijke 'versterking' zorgt. Mja zolang het maar klinkt eh. :p

Toxic!

Legacy Member
Welke meerwaarde biedt die wattageregelaar bovenop de master volume? Want via de master volume kan je toch ook de gain/ gewoon volume volledig opendraaien zonder dat je iedereen stoort?

Misschien is dit ongeveer hetzelfde als FF zegt, ben nietr zeker.

Pomme

Legacy Member
ik quote van ne random site:

"The AD30VT lets you adjust the output wattage from 1~30W, and the AD50VT lets you adjust the output wattage from 1~50W,so you can lower the volume without losing the sense of drive that's unique to tube amps. You can get the great distinctive tube sound at a volume that's appropriate for any location."

Wat maakt gelle experts uit die uitleg ? bullshit, marketing, of houdt het ergens steek, en heeft het nut ?

Toxic!

Legacy Member
Ik denk zelf marketing en nodeloos ingewikkeld, omdat hetzelfde volgens mij ook via de mastervolume gaat. Maar 'k heb het nog niet uitgebreid getest.

Neemt niet weg dat het een zalige amp is :)

onsmozes

Legacy Member
Volgens mij maakt het wel iets uit, al zal het verschil niet zo hard te merken zijn als gelijkaardige oplossingen voor lampenversterkers (powerbreaks of wattageschakelaar). Als je amp op 3/4 openstaat dan klinkt hij nu eenmaal beter als hij op 1/4 staat. Je wijzigt met die knop dan niet aan het mastervolume, maar stelt direct het vermogen van de amp in.

FatFish

Legacy Member
Zoals toxic zegt, imo is het niks anders dan een volume knop. Buizen versterkers kun je ook in wattage halveren als je de 2 binnenste of 2 buitenste lampen eruit haalt, hierdoor wordt het makkelijker om de 2 overige lampen te oversturen. Maar transistoren zijn transistoren, halveer je die, dan heb je gewoon de helft minder kracht en transistoren die oversturen is iets dat je zeker niet wilt. Dat de knop om de wattage te regelen ook een gewone draaiknop is lijkt me ook maar raar. Er zijn veel amps die hun wattage kunnen verandere door een schakelaar(lijk de markIV) maar dat is een schakelaar die dan aan of uit gaat dus geen analoge knop. Wat mij dus nog meer doet vermoeden dat het gewoon een soort volume knop is.
mja zoals toxic zegt, alst maar klinkt.

de jerre

Legacy Member
Ochja, ge kunt altij is proberen he, verschil testen tussen wattage open en master volume laag, en master open en wattage laag.

Persoonlijk benk wel geinteresseerd :p

onsmozes

Legacy Member
uhu, ik snap het denken van Vox wel. Een 15 watt transistor die je goed opendraait klinkt meer door in laag en hoog dan een 75 watt die je opendraait op hetzelfde volume. Niet dat ik die functie op die AD's heb uitgetest hoor, maar 'k zie er wel iets in :).

Toxic!

Legacy Member
de jerre zei:
Ochja, ge kunt altij is proberen he, verschil testen tussen wattage open en master volume laag, en master open en wattage laag.

Persoonlijk benk wel geinteresseerd :p

'k heb het getest:

als ge het aantal decibels laag houdt via de mastervolume en wattage dus open laat, klinkt het inderdaad minder overstuurd.

als ge het aantal decibels laag houdt via de wattage regelaar en de master volume opengooit, klinkt het zéér overstuurt :D

Vox rocks :)

Brolpaq

Legacy Member
:offtopic:
Vandaag bezig geweest aan een nieuwe voorplaat te maken voor mijn fender strat. Moeten nog een paar grotere gaten geboort worden, pickup selector dingske nog uitzagen, en de afwerking (pickup gaten nog wa bijschuren/veilen).
Wordt uiteraard nog geverft, maar dat is voor later.
Ni de moeite voor nieuw topic, dus hier mr gezet. ^^

Tot nu toe:
http://img403.imageshack.us/img403/8759/picture1846pv7.jpg


edit//

voila klaar:
http://aycu02.webshots.com/image/25601/2004109330454918261_rs.jpg

maak morge wel duidelijke foto's indien nodig grtz

iooo

Obi-Jan

Legacy Member
is het mogelijk om drumtracks (van gp ofzo) toe te voegen bij audacity? ik dacht daar ooit ergends iets van gelezen te hebben ^^
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan