Archief - Enquête mp3speler

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Feignasse

Legacy Member
NeoGeo zei:
Zo kost de 20GB versie evenveel als de iPod 30GB
Maar heeft hij zoals je zelf zegt meer features :p
heeft hij een kleiner scherm
true
een imo slechtere navigatie (joystickje, daarom viel hij voor mij af)
Heb je er ooit al langdurig mee gewerkt (ook gericht aan Poky)? Like I said: dat draaien op een ipod bezorgt me als onervaren gebruiker ook de kriebels: ofwel zit je te ver, ofwel niet ver genoeg. En om het echt cru te stellen: links, rechts, boven, onder op een joystick vind ik persoonlijk een pak intuïtiever dan ronddraaien om te scrollen :wtf: Ook weet ik niet hoe het juist zit bij de iPod, maar met zo'n joystick betekent één korte beweging sowieso één en slechts één move: maw als je je menu's en mapstructuur wat kent, bestuur je dat ding feilloos zonder het nog maar uit je broekzak te hoeven halen. Hoe dan ook: gewoonte doet het 'm volgens mij, op voorwaarde dat je een beetje degelijke speler hebt
is gevoelig dikker
3mm :p

NeoGeo

Legacy Member
Ulixes zei:
Maar heeft hij zoals je zelf zegt meer features :p

Liever 10GB meer dan die features :)

Laten we dan zeggen dat die joystick een kwestie van gewoonte is, al blijf ik het maar raar vinden. De joystick van mijn K700i werkt vaak tegen, het testmodel in de Media Markt had al wat problemen met de joystick, om in lange lijsten te scrollen blijft een clickwheel/trackpad imo handiger.

Wat me vooral tegensteekt aan die iAudio X5 is dat die niet eens id3 tags ondersteunt, voor een flashspeler is dat miss niet zo erg maar als je er 20Gb aan muziek opzet... Je gaat me niet wijsmaken dat een mappenstructuur beter is als werken met id3 tags he, dat hadden ze zéker moeten ondersteunen. Je kunt er natuurlijk altijd Rockbox opzetten maar dat zie ik een 'leek' nog niet doen :)

Nuja, als je liever met een mappenstructuur werkt ben je beter af met de X5, ik zou het echter wel in overweging nemen wanneer je iemand die speler aanraadt.

Hoe meer ik over andere spelers opzoek, hoe blijer ik ben met mijn iPod :)

BTW: Ik vind iPod-haters net zo idioot als iPod-fanboys, beide zijn ze niet objectief, wat ik wél probeer te zijn, ook al ben ik heel blij met mijn iPod. Ik vind het trouwens vrij idioot om een product te 'haten'...

En ik herhaal het nog eens: ik vind noch de X5, noch de iPod, noch de iRiver H10 superieur. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Ook al heeft de X5 enkele features die de iPod niet heeft, bepaalde mensen hebben die niet nodig (zoals ik) en hechten wat meer belang aan gebruiksgemak (subjectief maar id3 tags en clickwheel :niceone: ) en design (subjectief, I know). Laten we zeggen dat de aankoop van een DAP vaak op heel subjectieve grond gebeurt. Smaken verschillen, accept it!

ComputerVISTA

Legacy Member
Ze haten niet echt een ipod ze haten alle soorten rages waaronder ik ook. Opgeklopt en opdringerig is het en daar hou ik niet van. Of ze haten de ipodfanboy's en das niet direkt de ipod haten he ;)

Feignasse

Legacy Member
NeoGeo zei:
Smaken verschillen, accept it!

Oh maar ik accepteer dat. Ik moet trouwens eerlijk toegeven dat ik niet op de hoogte ben van dergelijke details ivm de X5. Maar ik blijf het bizar vinden dat er bvb nog steeds geen fm-tuner op de iPod zit. En zo zijn er nog een aantal kleine dingen die de speler imo veel aantrekkelijker zouden kunnen maken, bij een nog breder publiek. Hun marktaandeel is ook groot genoeg om die aanpassingen quasi kosteloos te kunnen realiseren. Dus waar wachten ze op?

TRFluffy

Legacy Member
mijn vriendin heeft de Creative Zen Vison:M en ik vind die bediening toch gemakkelijk ze. Heb 'r wel direct een Sennheiser koptelefoontje bijgekocht, omdat ik mijn lief graag zie, en haar oortjes wou beschermen =)... Nie't zo'n opzichtig ding als de mijnen, ma toch, geen brol die constant in uw oor schellen boel zit uit te brullen.
Heb met de bijgeleverde oortjes zaterdag ff mee naar muziek geluisterd via m'n laptop in de auto. Ik had zonder EQ aanpassing last om te weten welk liedje speelde, dat was gewoon een schel gejengel. Ik moest in Winamp de preset "full bass" nemen, om enigzins iets te horen van wat het liedje nu was.

Met die sennheiser koptelefoon klinkt die creative trouwens wel goed ;)

Ze wou absoluut een dingetje met filmmogelijkheden in (waarom weet ik ook niet, ma bon) en kleurescherm en whatever... maar wou geen iPod omdat iedereen dat heeft. Dat schermpje van dat bakje is ook cristalhelder en zo.

Ik moest 'm voor haar gaan kopen. Mja ik ben eerlijk als ik zeg dat ik jaloers was toen ik 'm in m'n poten had. Nuja ik heb daar't geld niet voor (om dat zonder kleerscheuren te kopen)...

Ik ben persoonlijk nog altijd content van mijn Belgacom 128mb mp3 speler da mijn nonkel aan m'n zus gegeven had die'm aan mij gaf omdat ze geen mp3's heeft. Maar toen ik die Creative in m'n pollen had, had ik toch een lichte vorm van jaloezie over mij.
Juist maar om te zeggen dat ik dat bakje toch wel een goei ding vind. Mag ook wel, voor 350euro...
vind'k persoonlijk wel strontveel voor een muziekspeler die ge dagelijks op zak neemt. als ge da kwijt raakt zijde ineens veel meer geld kwijt dan ik bv met m'n gratis dingske...

Als ik de muziek die er op staat beu ben, steek ik daar nieuwe muziek op in Verkenner en voila. Meestal staan daar 2 sets op van een cd lang. weliswaar geen 192kbit mp3's, maar met de Lame encoder kun je uw mp3 's toch redelijk klein krijgen tegen goeie kwaliteit.

I mean, als ge naar school gaat heb je toch nie gans uwe catalogus nodig van mp3's? Ik ben 2 uur onder weg, dus anderhalve cd. Mijn speler onthoud gewoon waar ik zat, dus als ik die afzet luister ik de terugreis gewoon verder.

's wel handig als ik aar iets wil meesturen naar huis, ff inpluggen en laten fungeren als externe harde schijf en ge zijt vertrokken... Dat is wel handig ja. ma toch...

Maar ik geef toe, wederom, ik was jaloers toen ik hare Creative in m'n pollen had... dat wel...

Feignasse

Legacy Member
computer xp zei:
Ze haten niet echt een ipod ze haten alle soorten rages waaronder ik ook. Opgeklopt en opdringerig is het en daar hou ik niet van. Of ze haten de ipodfanboy's en das niet direkt de ipod haten he ;)

Idd. Kleine anekdote: pakweg een jaar geleden stond ik eens te praten met wat kennissen, oa over mp3spelers. Op aanvraag toon ik ook m'n speler is (iFP 799). Kerel met witte doos in z'n pollen geeft me daar een blik van "wat voor inferieure brol durft gij hier bovenhalen". Mja, zegt genoeg over bepaalde iPodbezitters.
Maar alle respect voor mensen die met kennis van zaken spreken, zoals hier 3 à 4 posts terug :p

TRFluffy

Legacy Member
mja een lerares van m'n vriendin zag hare creative en vroeg "is dat nu zo een iPod?" "nee mevrouw, dat is een Creative" "ah, dus iPod is dus een merknaam"
Veel mensen weten wel dat je het hebt over een "bak waar ge muziek mee kunt spelen" maar niet dat dat een specifieke speler is.
Zover reikt het... Zelfde als "podcasts"... en dergelijke... die iPod staat precies voor elke mp3 speler dat er is.
nuja, "Walkman" was oorspronkelijk ook een merknaam van Sony voor hun spelerkes vroeger he...

maar het snobisme van "enkel iPod is goed" is absurd. geslaagde marketing van Apple, dat wel.

NinjaTune

Legacy Member
TRFluffy zei:
maar het snobisme van "enkel iPod is goed" is absurd. geslaagde marketing van Apple, dat wel.

ik zie enkel tienermeisjes ermee pronken. Maar dat is nu eenmaal met alles en nog wat in die tiener-periode. Ikzelf ga niet lopen pronken met mijn nano, en de anderen die ik ken doen dat ook verrevan. Ik vind het gewoon de gebruiksvriendelijkste mp3speler van al. Kheb ook nog zo'n klein mp3spelertje gehad, batterijen waren continu plat, bleef haperen etc. Daarna heb ik mij een harddisk mp3speler gekocht van 20gig vo 300euro, vanaf da ik er 15gig muziek opstaan had liep da ding dagelijks vast, reden te meer om het es goe tegen de grond te smijten. Kheb het overigens 2x moeten teruggeven wegens problemen dat het de hardisk niet meer herkende.
Met mijn ipod daarentegen heb ik nog nix van problemen gehad, en binnen de seconde zit ik bij het liedje dat ik moet hebben. Ik heb ook al met creative's gewerkt en ik vind het nu eenmaal veel minder gebruiksvriendelijk. Het is wel een feit dat die creative's qua geluid stukken beter zijn omdat je daar aangepaste EQ etc kan doen, wat bij mij ipod niet het geval is.
Ik ben zeker niet pro-ipod, anti-ipod, maar ik vind het gewoon het gebruiksvriendelijkst van al. En qua prijs zijn die creatives al ongeveer evenduur geworden gelijk ne ipod eb ik toch gemerkt hoor. Het hangt gewoon van je eigen af wat je wil, iet wat meer features bij een andere speler of toch een ipod, die nu eenmaal wel kwaliteit is als je het mij vraagt, wat niet wil zeggen dat de anderen het niet zijn.

Xoliul

Legacy Member
TRFluffy zei:
mja een lerares van m'n vriendin zag hare creative en vroeg "is dat nu zo een iPod?" "nee mevrouw, dat is een Creative" "ah, dus iPod is dus een merknaam"
Veel mensen weten wel dat je het hebt over een "bak waar ge muziek mee kunt spelen" maar niet dat dat een specifieke speler is.
Zover reikt het... Zelfde als "podcasts"... en dergelijke... die iPod staat precies voor elke mp3 speler dat er is.
nuja, "Walkman" was oorspronkelijk ook een merknaam van Sony voor hun spelerkes vroeger he...

maar het snobisme van "enkel iPod is goed" is absurd. geslaagde marketing van Apple, dat wel.

Juist, heel dat snobistische, opgeklopte gedoe! "podcast" :ironic: alsjeblieft zeg, tzijn niet meer dan (zelgemaakte) mp3tjes met een radiouitzending op.
Ik erger mij ook aan de media: de Focus Knack zet uiteraard in hun uitgave over 'de toekomst van muziek' de iPod vooraan op de cover. Binnenin het standaard geleuter over podcasts enzo.
De Standaard heeft zelfs een heel artikel uitgegeven, getiteld 'Hoe revolutionair is de iPod ?' Het sloeg echt op niet veel: er is weinig aan de iPod dat revolutionair is; Apple was niet de eerste DAP, hun naam met het i'tje is pas na iRiver & iAudio verzonnen, en verder bezitten ze veel minder functies dan concurrenten. Maar ja, die schrijver in de Standaard bezat er zeker één, dus die bleef maar zagen over hoe fantastisch de iPod HiFi wel is (zo'n speakerdock waarvan er al massas op de markt zijn, maar dit keer officieel Apple).
Ach ja, deze kerel slaat werkelijk alles :applause:

[TFT]Poky

Legacy Member
Imo hebben jullie gewoon een probleem met de populariteit van het ding, het is misschien niet het allerbeste ding op de markt maar dankzij de uitgekiende marketing campagne van apple lijkt het wel zo.

En idd ik haat ook die mensen die zitte showen met hun ipod, mijne zit altijd in zijn beschermzakje en ik heb die standaard brol oortjes ook vervangen (door fontopia sony ex 71 oortjes witte versie :D). Wat mij ook opvalt is dat veel mensen een non ipod mp3 speler habben MAAR dan de oortjes van een ipod kopen om te doen alsof ze een ipod hebben dit vind ik nog grappiger.

Volgende mp3 speler dat ik koop zal misschien ook een ipod zijn dat weet ik nog niet, ik ga is zien wat er allemaal op de markt is. Maar aangezien ik zeer content ben van mijn huidige ipod zou ik niet echt goed weten waarom te veranderen.

Enja ik heb al een iriver bezit !

Thorens

Legacy Member
[TFT]Poky zei:
Imo hebben jullie gewoon een probleem met de populariteit van het ding, het is misschien niet het allerbeste ding op de markt maar dankzij de uitgekiende marketing campagne van apple lijkt het wel zo.
Zeg je nu zelf niet dat je een slaaf bent van de massa en een iPod koopt omdat Apple's marketing goed op je inspeelt? Aangezien het toch niet het allerbeste ding op de markt is maar je het toch koopt.

Daar knelt vooral het schoentje. Zo een stelling is een lichte vorm van snobisme, weet je. Mercedes wagens zijn enorm onbetrouwbaar, zeker niet de 'beste' of 'snelste' op de markt en absoluut niet de goedkoopste maar ze worden toch gekocht door zoveel mensen omdat het nog steeds een status met zich meebrengt: "Ik kàn mij een Mercedes veroorloven". Maar zelfs dat is bij een iPod een beetje krom. De iPod heeft die status meegekregen maar is zélf niet het duurste (of het beste, of het betrouwbaarste, ...) op de markt. Apple heeft gewoon de beste marketing en het grootste budget om hun product aan de man te brengen. Als iRiver ook een U2-versie had, reclame in prime-time en wereldwijd news-coverage, wedden dat iedereen dan rondliep met een iRiver i.p.v. een iPod?

[TFT]Poky

Legacy Member
thorens ik heb mijn ipod al 2 jaar het is een 3e generatie ipod, toen ik die de eerste dag meenam naar school had 90% van alle mensen nog nooit een ipod gezien...

Toen had liep de "massa" nog niet rond met ipods. Dus ik denk niet da ik toen een slaaf was van apple's marketing. toen bestond er ook nog niet echt een goed alternatief voor de ipod. Ok der waren die kei lompe creative dingen maar ipod was enige draagbare, compacte en goede player van dat moment.
Was ook altijd 1e in de meeste tests dat ik toen gelezen had.

onsmozes

Legacy Member
je weet zelf ook wel dat iRiver daar geen budget voor heeft. die reclamecampagnes zijn ook maar 1 gegeven hé, als het een slecht product was, zou het nog niet verkopen.

NinjaTune

Legacy Member
wel grappig dat jullie een iPod als statussymbool en snobistisch zien. Daar heb ik nu nog nooit bij stilgestaan en moest het per se zo zijn ging ik geen ipod kopen. Ik en vrienden hebben gewoon een ipod omdat et een goed en gebruiksvriendelijk product is. easy as that. Toen in de tijd was het algemeen geweten dat een ipod een goed product is, alle lovende objectieve recencies, vele tevreden klanten etc.
Als mensen geld er voor over hebben voor een iPod te kopen wat in jullie ogen stom is aangezien je meer features bij een ander merk krijgt, so what?
Maar als je het idd koopt als statuussymbool dan ben je wel fout bezig. De personen die dat doen zijn dan van die tienertjes die zoals reeds gezegd is, hun ipod op de bus of eender waar mooi in het zicht leggen. Ik ken weinig tot geen personen die dat doen.

FeNiX4LiFe

Legacy Member
waar was den tijd waar ik ownage was met mijn casio MP3horloge.

Das nu al bijna 6 jaar geleden.
Hm werkt nog altijd :p

kben de mp3speler fase allang beu.
De mensen begonnen die spelers te kope en ik was die al kotsbeu

Addow

Legacy Member
[TFT]Poky zei:
Wat mij ook opvalt is dat veel mensen een non ipod mp3 speler habben MAAR dan de oortjes van een ipod kopen om te doen alsof ze een ipod hebben dit vind ik nog grappiger.
... of ze hebben hun iPod ingeruild voor een ogg-ondersteunende zuinigere mp3speler, mits behoud van de iPod-oortjes :D


LexiC zei:
Maar als je het idd koopt als statuussymbool dan ben je wel fout bezig. De personen die dat doen zijn dan van die tienertjes die zoals reeds gezegd is, hun ipod op de bus of eender waar mooi in het zicht leggen. Ik ken weinig tot geen personen die dat doen.
Soms kunnen de personen er zélf niet aan doen, weetje ;)

Proof: http://www.t-spirit.be/v3/?page=news&id=51

Thorens

Legacy Member
onsmozes zei:
je weet zelf ook wel dat iRiver daar geen budget voor heeft. die reclamecampagnes zijn ook maar 1 gegeven hé, als het een slecht product was, zou het nog niet verkopen.
Toch wel, hoor. Het maakt niet uit wat je verkoopt, met de beste marketing kan je het slechtste product nog aan de man brengen.

@Poky: 2 jaar geleden waren er hopen alternatieven voor iPod. Ook iRiver had toen al HD-spelers, hoor.

@Lexic: Contradictio in terminis, m'n jongen. Enfin:
"Ik en vrienden hebben gewoon een ipod omdat et een goed en gebruiksvriendelijk product is. easy as that."
<>
"Toen in de tijd was het algemeen geweten dat een ipod een goed product is, alle lovende objectieve recencies, vele tevreden klanten etc."

Algemeen geweten, recensies, vele tevreden klanten ... Zijn dat geen stokpaardjes van meeloperij?

"Als mensen geld er voor over hebben voor een iPod te kopen wat in jullie ogen stom is aangezien je meer features bij een ander merk krijgt, so what?"
Kijk, ik snap het niét é, je bewijst toch mijn punt met deze zin? Andere merken zijn beter maar ik heb hét geld voor een iPod te kopen dus doe ik dat maar? Ook met uw andere quote, "goed en gebruiksvriendelijk product", dat zijn de andere spelers ook hoor. Am I right or am I right?

onsmozes

Legacy Member
Thorens zei:
Toch wel, hoor. Het maakt niet uit wat je verkoopt, met de beste marketing kan je het slechtste product nog aan de man brengen.

echt niet waar...
er zal wel ergens een uitzondering zijn, maar meestal als het verkoopt, is het met reden ook.

het omgekeerde gebeurt veel vaker me dunkt

Thorens

Legacy Member
onsmozes zei:
echt niet waar...
er zal wel ergens een uitzondering zijn, maar meestal als het verkoopt, is het met reden ook.

het omgekeerde gebeurt veel vaker me dunkt
Ik weet waar ik over praat, geloof me. Ik volg Marketing, als er iets is wat wij moeten doen, is het een product of een concept aan de man brengen, dus :)

Het bekendste voorbeeld van mijn stelling is Bose. Bose-luidsprekers (Acoustimass) zijn pure rommel. De drivers zijn papieren conussen van €13/stuk. Doch worden Acoustimass overal de hemel in geprezen en kostten ze al snel €1000 (of meer) voor een set. Waarom? Voor de naam Bose. Heeft ab-so-luut niets met de kwaliteit te maken want die is onbestaand.

Shellshock

Legacy Member
Pffff, bij Ipod betaalt ge meer voor de naam als wat anders. Bijvoorbeeld.

Ipod Nano van 2 Gig kost in de Fnac 210€. Géén radiofunctie, maar 2 Gig capaciteit, minder lange batterij en de batterij kan niet worden vervangen. Wil je radio op je Ipod mag je nóg eens 50€ afdokken.

Creative Zen Microphoto van 8 Gig kost in de Fnac 230€. Radiofunctie, 6 Gig meer capaciteit dan de Nano, 3 uur langere batterijcapaciteit dan Nano en vervangbare batterij.

Keuze is rap gemaakt dan. Zen Micro Photo FTW. :applause: :bow: :music:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan