Archief - Enquête mp3speler

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[TFT]Poky

Legacy Member
heb ook een ipod gekocht in den tijd dat er nog geen deftig alternatief was,
tis btw een apple ipod 3G.

Dat was toen een weloverwogen keuze en ipod was toen nog niet zo bekend als nu. Ik heb geen klagen van mijn ipod kgebruik hem nu al 2 jaar elke dag minimum 1 uur en kheb er nooit iet mee voorgehad.

Service is ook uitstekend btw.
Als ge goed zorgt voor u mp3 speler gaat deze normaal niet kapot (toch in de meeste gevallen)

Enigste wat in het nadeel spreekt van een ipod is zijn "beperkte" batterij duur en eventueel gebrek aan functies.
Voor de meeste mensen is dit GEEN probleem.

TweaKeR

Legacy Member
Hartelijk dank aan iedereen die tot nu toe de enquête heeft ingevuld en opgestuurd! :)

Er mogen er nog steeds ingevuld worden hoor! :niceone:

NinjaTune

Legacy Member
kheb al meerdere mp3spelers gehad, en heb nu toch al ruime tijd m'n ipod nano. Een zeer groot voordeel eraan vind ik toch het gebruiksgemak. In 1 2 3 zit je bij je gezocht liedje etc, wat bij mijn voorgaande wel degelijk niet het geval was, en ok niet het geval is als ik de mp3spelers van maten gebruik zoals een creative.

onsmozes

Legacy Member
ik snap niet hoe je "tegen" een iPod kan zijn (of tzou er zo ene moeten zijn die kinderen opeet ofzo). is het jou ding niet, koop er dan geen. ik heb zelf geen iPod, maar m'n broer heeft een Nano en als ik eerlijk mag zijn, op het vlak van gebruiksgemak is dat echt wel het beste wat ik al in m'n handen gehad heb. Ik zie mezelf nog niet snel ene kopen, gewoon omdat er andere zaken zijn waar ik liever mn geld aanhang.

NeoGeo

Legacy Member
Addow zei:
Ik lag overtijd echt wel in een deuk op de bus: 2 meisjes (17/18j) kwamen voor mij op de bus zitten, reiken mij een snoepje aan (:P) en gaan dan allebei te grabbel in hun rugzak. Halen er allebei een iPod uit, de ene een felgroene, de andere een felroze. Proppen die oortjes in hun schelpen, en gaan allebei zo demonstratief met hun iPod in de hand steunend op hun rugzak op de schoot muziek zitten luisteren... love the sight! :evil:

En ik zat daar tegenover met twee oortjes waarvan ge alleen maar 't raden had wat eraan hing, en waar het verstopt zat :rofl:

Daar irriteer ik me dus ook aan, vooral omdat ze vaak nog de originele witte oortjes hebben (nul isolatie) en die dan ostentatief boven hun kleding dragen.

Ze vinden het ook normaal om altijd één oortje in te hebben wanneer ze met vrienden praten (boeiende gesprekken moeten dat zijn) of om hun oortje over hun oren te dragen zodat ze naast hun gehooringang bengelen. Zie je vooral wanneer ze flaneren langs de winkelstraten op woensdagnamiddag en in de weekends.

Ik moet wel zeggen dat er ook veel mensen zonder iPod dit doen, meestal hebben ze een no-name flashspeler waardoor hun hippe muziek zo mogelijk nog slechter klinkt.

Ik merk het ook vaak wanneer iemand die een MP3-speler wil kopen, enkel oogt heeft voor ofwel een Blokker-model ofwel voor een iPod. Blijkbaar bestaat er in hun wereld enkel 'goedkoop en slecht' en 'duur en goed', tjah...

Dit alles doet natuurlijk niets af aan het feit dat ik de iPod zelf best een goed apparaat vind ;)

tgc_9012

Legacy Member
NeoGeo zei:
Daar irriteer ik me dus ook aan, vooral omdat ze vaak nog de originele witte oortjes hebben (nul isolatie) en die dan ostentatief boven hun kleding dragen.
Niet iedereen (waaronder ik) heeft zin om zijn geld aan dure oortjes te geven als je gratis oortjes bij je iPod krijgt.
Ik ben tevreden met de kwaliteit van de oortjes die bij mijn iPod zaten. Ik weet dat er veel betere bestaan, maar zolang ik content ben... ;)

ComputerVISTA

Legacy Member
Ik zie de optie: "mp3 zuigt en had nooit mogen bestaan" niet staan!? :unsure:


't is brol ahja, niks anders en al die kiekens die die dingen dan nog eens loeihard zetten zullen er later wel de gevolgen van dragen als ze zo doof zijn als een plastieken-glas-onderzetterken!

Is trouwens al wetenschappelijk bewezen geweest dat een kwaliteitsvolle hoofdtelefoon misschien een nadeel heeft in je portemonee maar voor je gehoor enkel voordelen.

TRFluffy

Legacy Member
Dus ik ben met mijn grote Sennheiser HD497 op mijn oren op straat niet "dom" bezig omdat het een opvallend zicht is, maar slim omdat mijn oren minder rap kapot gaan? "wijs"

Feignasse

Legacy Member
NeoGeo zei:
Grappig, iPod is helemaal niet zo duur (als je vergelijkt met gelijkwaardige spelers van iRiver, iAudio en Creative die dan weer allemaal hun voor- en nadelen hebben).
Daarom ook dat ik zeg dat ze relatief te duur zijn. Ik ben er mij wel van bewust dat een iAudio of een iRiver meer kost dan een iPod. Maar die meerprijs is ver van overdreven als je ziet wat je er allemaal bijkrijgt tov de iPod: meer ondersteunde formaten, meestal langere afspeeltijd, fm-tuner, opnamemogelijkheden, usb-host, .... Allemaal zaken die de iPod niet aan boord heeft en waarvoor je dan meteen een of ander duur accessoire mag kopen dat bovendien het hele design verneukt. Nog zoiets: garantie. Standaard blijkbaar maar één jaar op de iPod. Wil je er twee dan mag je 59€ neertellen. Catch my drift?

Op moment van aankoop had ik trouwens ook nooit gedacht dat ik zoiets als opnamemogelijkheden ooit zou gebruiken. Ondertussen is het me wel al érg van pas gekomen.

En zoals ik al eerder zei, niet iedereen heeft behoefte aan dezelfde functionaliteiten. Ik heb mijn iPod gekocht omdat die perfect integreert met Mac OSX (iBook), klein formaat heeft (heel dun voor HDD-speler) en heerlijk te bedienen is. Dat je er video's mee kan afspelen, foto's mee kan bekijken, ... interesseert mij niet.
Kan ik nog wel inkomen, behalve het "heerlijk te bedienen"-argument. Da's imo een kwestie van gewoonte. Ik had onlangs nog een iPod in m'n handen en ik moet zeggen dat ik die draaibewegingen ed. helemaal niet evident vond. Wat uiteraard volledig te wijten is aan mijn onvertrouwdheid met het ding. Maar dat speelt ook in omgekeerde zin. Het klopt al lang niet meer dat je een techneut moet zijn om spelers van andere merken vlot te kunnen gebruiken.

Trouwens, is er een recente 30GB/60GB speler van iRiver op de markt? Die H10 met 20GB vind ik maar niets hoor, niet eens compatibel met Mac OSX, foei! De al wat oudere H300 is wel deftig maar waay too big for me. Qua flash-spelers zijn ze heerlijk maar qua HDD, bwaaa...

Niet dat ik weet, dus dat kan je inderdaad een gebrek noemen bij iRiver, net zoals het feit dat hun spelers niet compatibel zijn met Mac. Maar dan nog, bij iRiver zitten ze zeker niet stil en bovendien beschouw ik iRiver zeker niet als hét merk der merken. Wat hd-spelers betreft zou m'n voorkeur eerder uitgaan naar iAudio...

ComputerVISTA

Legacy Member
TRFluffy zei:
Dus ik ben met mijn grote Sennheiser HD497 op mijn oren op straat niet "dom" bezig omdat het een opvallend zicht is, maar slim omdat mijn oren minder rap kapot gaan? "wijs"


yep, laat ze maar wijzen naar uwe koptelefoon :p Gij zijt beter af en bezig ;)

Thorens

Legacy Member
Trouwens, was Creative niet de eerste met een mass-storage mp3-speler? De DAP-jukebox was volgens mij voor de iPod op de markt, niet?


(Ik blijf verkocht aan iRiver, mede omdat mijn IMP-150 nog stééds dienst doet en ik mijn IFP-995 enorm koester.)

NeoGeo

Legacy Member
Ulixes zei:
Niet dat ik weet, dus dat kan je inderdaad een gebrek noemen bij iRiver, net zoals het feit dat hun spelers niet compatibel zijn met Mac. Maar dan nog, bij iRiver zitten ze zeker niet stil en bovendien beschouw ik iRiver zeker niet als hét merk der merken. Wat hd-spelers betreft zou m'n voorkeur eerder uitgaan naar iAudio...

Ik heb nog gekeken naar de iAudio X5, die heeft meer features maar er zijn dan ook weer enkele nadelen aan verbonden. Zo kost de 20GB versie evenveel als de iPod 30GB, heeft hij een kleiner scherm, een imo slechtere navigatie (joystickje, daarom viel hij voor mij af), is gevoelig dikker, ... Maar de iAudio heeft dan wel betere Equalizer, je krijgt er meer kabeltjes bij, hij kan opnemen, krast minder snel, heeft een FM-tuner, fungeert als imagetank (iPod heeft accessoire nodig hiervoor), ondersteunt meerdere formaten, ...

Ik wil maar zeggen, objectief gezien is de iAudio niet op alles beter dan de iPod. Als je die extra's niet nodig hebt dan kun je evengoed een iPod kopen, hangt van persoon tot persoon af. Ik had hiervoor een Sony HD5, vond ik een prachtige speler (autonomie, geluidskwaliteit, formaat) maar die had dan weer een mindere navigatie, monochroom scherm, slechte software.

Voor mij zijn de enige nadelen aan de iPod het feit dat ze geen AC-kabel meeleveren, de mindere autonomie tov de HD5 (nog steeds voldoende, dat wel), de krasgevoelige behuizing en de equalizer. De perfecte speler bestaat nog altijd niet ;)

[TFT]Poky

Legacy Member
zeggen dat bediening een gewoonte is daar ben ik niet echt mee akkoord in het geval van de ipod. De ipod is echt kei intuïtief bedienbaar. Iedereen die ik ken die ipod voor eerst in zijn handen heeft is er direct mee weg zo simpel is het.

Ge moet 2 dingen kunnen : draaien = scrollen en klikken = enter. Intuïtiever en/of beter en simpeler bestaat imo niet.

Thorens

Legacy Member
Een joystick in combinatie van een tree-menu is moeilijk?

Links = FFW/ terugkeren in menu
Rechts = RW
Indrukken = play/enter
Omhoog= volume +/ omhoog scrollen
Omlaag= volume -/ omlaag scrollen

Ook wel redelijk lomp zijn om dat moeilijk (of ergo moeilijker dan dat irritante scrollwheel, of nog erger, die scrollbalk bij Creative) te noemen.

ComputerVISTA

Legacy Member
Thorens je kent da toch? Design boven alles, dat moest ge nu toch al wel weten he ;)

Thorens

Legacy Member
computer xp zei:
Thorens je kent da toch? Design boven alles, dat moest ge nu toch al wel weten he ;)
Mja, je gaat me toch niet zeggen dat dit lelijk is é:
http://www.mp3cd.com.ua/i/iriver_ifp-900/iriver_ifp-900_galb_17.jpg
http://www.terralab.ru/pubimages/51797.jpg

Daar kom ik elke dag met veel trots mee buiten, hoor, als design boven alles gaat.

Om nog maar te zwijgen van dit. Die (of zijn opvolger) wordt trouwens m'n volgende. Spijtig van het scrollbalkje, even irri als Creative, zeker als het ding in uw zak zit.

Xoliul

Legacy Member
Hmm, ik zeg het zelfs graag: ik ben anti-iPod.
Mijn broer is al erg genoeg als fanaat: hij werd ziedend kwaad als hij hoorde dat een vriend van mij zijn iPod voor een iAudio inruilde op mijn aanraden. De iPod van mijn vriend hield er na een kleine twee jaar op willekeurige momenten mee op, werd soms herkend door zijn pc...
Meisje dat ik ken zit al aan haar 3de iPod ofzo, altijd moeten inruilen voor een nieuwe. En ik lees hier nu nog verhalen.
Als zo'n merk de simpele levensduur van een apparaat niet kan garanderen, vind ik dat niet echt kunnen.
En dan komt daar nog eens dat hele hype/massaproduct verhaal bij. Ik heb het echt niet voor producten die iedereen moet hebben.

Achja, design boven alles.
Ik was tenminste eerlijk genoeg om geluids en bouwkwaliteit voorop te stellen; geen nood aan video/fotos/agenda/microgolfoven. Mijn iAudio M3 doet wat hij moet doen, en doet dat helemaal perfect :niceone:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan