Archief - beginnende dj, platenspelers vs cdj's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bobson

Legacy Member
Ik vind met plaatjes toch veel gemakkelijker, ik ben echt een kluns met cd spelers...

Buzze geef mij maar een goed draaiende dj met cd's dan een prutser met platen. Want je moet natuurlijk nog wel de vinyl feeling bezitten hé. Wat ik soms dj's zie doen met hun platenspelers. Geef hen dan maar liever een cd speler of een ipod.

Xavez

Legacy Member
DJ BUZZE retro zei:
Punt 1: niet dat dat voor iedereen telt, maar feit is dat vinyl u meteen een veel professioneler imago geeft. Hoeveel "halve DJ's" er zijn met CD's, om nog maar te zwijgen van mp3's.
Tiens, ik meende nochtans overlaatst Ismael Rivas met Traktor te zien spelen. Richie Hawtin is zowat de voortrekker van digitaal dj'en. En, welja, over het algemeen switcht heel de professionele wereld naar timecode. Er is niets mis met mp3's, deze redenering gaat niet op :).

Punt 2: platen mogen dan wel duur zijn (CD's ni ofwa?) , vele stijgen ook in waarde.

Punt 3: ik vind met vinyls spelen veel leuker ook. Je hebt écht (ECHT :d) contact. Er bestaan tegenwoordig ook al platendraaiers gemaakt voor cd's maarja, geef mij toch maar het echte.
Absoluut! De feeling en waarde van vinyl is en blijft voor mij pure liefde, maar dat neemt niet weg dat je uit praktische overwegingen perfect met cd's of mp3's kan draaien. Ik zie niet in waarom die dingen niet naast elkaar kunnen bestaan.

Wie hier ook allemaal zei dat platen dood zijn ... de verkoop stijgt jaar na jaar! Da's al zeker 4 of 5 jaar bezig dat de verkoop (na lange achteruitgang natuurlijk) weer flink stijgt. Platen krijgen inderdaad fel concurrentie van CD en mp3 , maar dat zo'n "ouderwets" medium nog steeds niet verdrongen is, ondanks stoere voorspellingen van in de jaren '80 al, dat het geen 10 jaar meer te gaan had zegt iets over het feit waarom mensen voor platen kiezen!
Waar haal jij die cijfers? De platenwinkels die alleen nog vinyl verkopen vallen met bosjes, of worden gedwongen om naast vinyl nog een hele hoop andere dingen te verkopen. Labels internationaal klagen over het feit dat het nagenoeg onmogelijk is geworden om op vinyl nog break-even te draaien, laat staan winst te maken voor de artiest: het dient in de meeste gevallen louter nog als promotool. De verkoop van Traktor en Serato daarentegen zit gigantisch in de lift--al is dat niet echt een eerlijke vergelijking natuurlijk, gezien de leeftijd van vinyl ten opzichte van die van timecode systemen.

Mijn mening en tevens ook advies ... ga voor platen. Het kost geld, maar het is ook geld waard (een cd veel minder, en een mp3 al helemaal noegabollen) ... het is naar mijn mening veel leuker om mee te spelen én het oogt veel chiquer (niet dat dat zo'n rol speelt maar het is meegenomen)
Waarom zou je überhaupt een keuze moeten maken? Je kan beginnen met plaatjes, daarna op timecode overschakelen om wille van praktische redenen. In praktijk kom je nog weinig een stel goed onderhouden TT's tegen, cd-spelers daarentegen staan tegenwoordig overal, vooral die van de tabletop soort. Als je dan toch slechte cd-spelers tegenkomt en goede TT's, dan kan je nog altijd switchen. Het is gewoon een kwestie om van alle markten thuis te zijn als DJ. Dat is dan ook mijn advies: keep your options open!

Juul Cézaar zei:
Op veel gigs geen tt's meer? Waar draaien jullie dan? Want in een iets of wat deftige zaal staan zowiezo turntables. En als het een scoutsfuif in een tent is ofzo kunde er gewoon achter vragen of uw eigen gerief meenemen.
Versuz en Noxx hebben geen TT's meer staan. Ik weet niet wat jij een deftige zaal noemt, maar dat lijkt me toch een lichtjes overdreven statement die een beetje uit de lucht gegrepen is.

En voor iedereen die hier beweert dat cd-spelers gemakkelijker te controleren zijn dan TT's (en MP3's dan weer gemakkelijker dan CD's) heb ik de volgende boodschap: elk medium heeft andere mogelijkheden. Als je die niet ten volle benut zal het ene medium uiteraard altijd "gemakkelijker" zijn dan het andere. Zoiets heet technologische vooruitgang. In de eerste plaats is die bedreigend omdat het de gevestigde manier van werken misschien verandert, maar in de tweede plaats is het dan aan de dj, de gebruiker van de tools, om de mogelijkheden van het materiaal ten volle te benutten. Waarom zou je niet al je MP3's mooi in sync zetten? Als je dat toelaat om originele dingen met je set te doen en als je dat toelaat om met andere dingen bezig te zijn dan beatmatchen, dan is zo'n vooruitgang toch gewoon helemaal geweldig? Technologie is er om ons het leven gemakkelijker te maken, het is aan degene die de tools bedient om de grenzen van de technologie op te zoeken.

djvoszz

Legacy Member
0nline zei:
de titel zegt al vrij veel !

ik "draai" zelf ongeveer een 7 maand nu, met een controller, nl de numark idj2...
ik ben er vrij content van, in december was het kiezen tussen de numark idj2 of de vestax vci 300, ik ging voor de numark idj2, omdat ge die kon uitbreiden met 2 cdspeler of platenspelers.

nu een paar maand later heb ik terug wat geld, (ale is op komst, met vakantiejob e.d.) & nu zou ik mij op het einde van de maand graag platenspelers of cdspelers kopen.
maar ik raak er maar niet uit wat het zal worden.
platen oogt natuurlijk veel "vetter" uit natuurlijk, maar het is natuurlijk ook een pak duurder, ale de platen zelf toch...
en als student, tja...

als ik platenspelers zou kopen zou ik er een 300-450 euro het stuk aan willen geven, bij cd-spelers ook zo iets, eventueel iets duurder aangezien cd's wel wat goedkoper zijn als platen.
weet iemand aanraders voor die prijs?
kwa platenspelers had ik ingedachten, 2 Synq XTRM 1, heeft iemand deze of weet iemand deze of dit wat goed/degelijk gerief is? of heeft iemand een betere optie voor die prijs, ze kosten iets van een 350 t'stuk zag ik op de key-music site...

en nog een vraagje, waar kunt ge eigelijk allemaal platen kopen, weet iemand nog andere goede shops in de buurt van gent, antwerpen, sint niklaas (ik woon in sint niklaas dus zo lang het in ovl, of antwerpen blijft is het cava...) online gaat ook natuurlijk... het zou vooral voor drum'n'bass zijn...

(sommige zullen dit mssn een loze topic vinden, maar het is toch een dure investering en dan zijt ge er toch graag 100% zeker van, wat ge juist wilt!)

thnx al!

ik heb ze gewoon allebei gekocht ma gaa nu toch overschakelen op enkel cd's
platen kun je bv kopen op toffmusic.com
ik heb hier nog een platenspeler (5maanden oud) en cdspeler van denon (jaartje oud) te koop staan intresse?
mail me maar [email protected]
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan