Archief - beginnende dj, platenspelers vs cdj's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Rider

Legacy Member
jahweh zei:
:lol: n/o op een lokale ton ofzo is dat nog te doen


mja ik draai zelf nog met beide .. ik ben begonnen met vinyl maar nu komt er nog maar weinig goeds uit op vinyl. Daarmee da'k nu alles digitaal koop, en als er echt nog goeie maxi uitkomt koop ik hem op vinyl.

En sorry die zever over feeling en kwaliteit is zoo voorbijgestreefd. Mijn eerste platen kraken al terwijl mijn cd's nog steeds de zelfde kwaliteit hebben als in begin. De vrijheid die'k heb met cd's is ook veel groter als die met vinyls..

En zoals lexic zegt overal waar'k kom staan meestal 2 1000's en een 800.. als je platenspelers wilt hebben moet je er expliciet om vragen...

die feeling is gewoonweg een feit.
ge hebt nix van fysieke terugkoppeling op een CD speler, dus de "feeling" is garantie een voordeel van vinyl, waar ge rechtsreekse feedback voelt van uw draaiende plaat, en ge 100 % analoog kunt pitchen.

Ik wil u met de meeste geavanceerde CDJ wel eens zien scratchen. Trage, korte, gevoelige manipulaties zijn gewoon onmogelijk op een CDJ; als ge het dan doet hoort ge de dithering op uw CD's, geef mij dan maar gekraak.

Het gekraak ligt wellicht aan de leeftijd van uw naald, kwaliteit van uw installatie, of pure sleet op uw plaat.
Sleet aan uw platen kunt ge vermijden door uw TT's deftig uit te balanceren (echt ik heb in mijn DJ carriëre nog maar weinig TT's gezien die NIET veel te zwaar gebalanceerd staan) en door uw platen met zorg te behandelen.
Gekraak & shit op plaat kunt ge compenseren door een naald te gebruiken met ronde top. Zo'n naald maakt dan in feite contact met een ongebruikt oppervlak op uw versleten vinyl (standaard DJ naalden hebben zo'n vorm dat ze vooral contact maken met de bodem van de groeven, om luider te klinken en minder te skippen.)


Ik kan enkel over d&b spreken, maar daar komt toch nog steeds veel meer uit op plaat dan op CD. Ge hebt tegenwoordig wel veel platenwinkels die die vinyl releases rippen en digitaal aanbieden ook.

Last but certainly not least :electronica vinyl wordt meestal gemastered voor geluidsinstallaties & clubs.
CD's worden gemastered voor thuisgebruik. Vandaar dat bij deze laatsten vaak overgecompresseerd wordt, om toch maar het volledige frequentiebereik van CD audio te vullen.

Terwijl de meeste deftige producers de frequenties in hun nummers eigenlijk ZO equalizen dat gans het boeltje op vinyl past. (en dan bedoel ik frequentiebereik; oftewel de fysieke dikte van een kant van een stuk vinyl-> ge kunt uw putjes maar ZO diep maken; en diepte = frequentie)


Daarnaast kan ik nog een halve boek schrijven over de media zélf.

Als ge denkt dat een CD "langer meegaat" zout ge voor verrassingen kunnen komen te staan.
CD's zijn niet bedoeld om levenslang data (en zeker geen audio, waar geen foutcorrectie op zit) bij te houden.

Levensduur van een goeie CD-R? ->5 tot 15 jaar?
Gedrukte CD's zullen langer meegaan; maar geen "leven".

Vinyl daarentegen is volledig afhankelijk van gebruik. Als ik morgen mijn collectie in dozen steek & naar zolder draag, kan ik die binnen 50 jaar allemaal nog perfect beluisteren. Als ik mij zo'n bovenvermelde naald aanschaf kan ik ze zelfs beluisteren & opnemen in quasi nieuwstaat.

Enige veilig medium om op te slaan is redundant op verschillende datadragers.
DWZ op UW hardeschijf, externe HD, én bij een goeie kennis / familielid.


Zoals hier al aangehaald is is DE BELANGRIJKSTE reden om voor CD's te kiezen dat ge u een beetje kunt amuseren met uw illegale nummers ook.
Aangezien dat een ietwat deftige collectie platen een fortuin kost (en blijft kosten) is dit -zeker voor beginners- iets om goed over na te denken.

Rider

Legacy Member
aXl_ zei:
bij audio cd's wordt toch CIRC toegepast?

De hoge dichtheid van CD audio (ie data / oppervlak) zorgt er nog steeds voor dat zelfs kleine fysische beschadigingen verlies aan audio kunnen teweegbrengen. Pariteitscontrole is in feite bedoeld voor leesfouten tegen te gaan, die inherent zijn aan het lezen van een CD. een gewone, verse, gepresste CD bevat al honderden errors per sec.

In sé hebt ge een punt, mr zonder DIE foutcontrole is het concept CD gewoon onmogelijk. CD's zijn nog steeds vergankelijk. CDR's hebben sleet in feite ingebouwd vanaf het productieproces. De plastic beschermlaag aan de onderkant van uw CD leeft -> de structuur verandert over tijd.

TRFluffy

Legacy Member
Spliff, van die naalden, het is omgekeerd. De standaard naalden zijn spherisch (rond), de duurdere zijn eliptisch én duurder. Meer contact met de plaat en betere sound, maar met die naalden kun je niet scratchen, omdat ze meer contact maken moet je uw antiskating zeker instellen. En scratchen met antiscating ... tja :p .

Omdat de spherische (ronde) naalden minder contact leggen, komt er meer druk op die contact punten en meer slijtage!

Rider

Legacy Member
TRFluffy zei:
Spliff, van die naalden, het is omgekeerd. De standaard naalden zijn spherisch (rond), de duurdere zijn eliptisch én duurder. Meer contact met de plaat en betere sound, maar met die naalden kun je niet scratchen, omdat ze meer contact maken moet je uw antiskating zeker instellen. En scratchen met antiscating ... tja :p .

Omdat de spherische (ronde) naalden minder contact leggen, komt er meer druk op die contact punten en meer slijtage!

ja ge zou wel is just kunnen zijn. missen is menselijk :D

DJ BUZZE retro

Legacy Member
Platen > CD's > mp3

Ga voor platen ! (hou er rekening mee dat alles wat iedereen zegt een mening is, en dus ook het mijne ... ik beweer niet de alleswetende wijze te zijn)

Punt 1: niet dat dat voor iedereen telt, maar feit is dat vinyl u meteen een veel professioneler imago geeft. Hoeveel "halve DJ's" er zijn met CD's, om nog maar te zwijgen van mp3's.

Punt 2: platen mogen dan wel duur zijn (CD's ni ofwa?) , vele stijgen ook in waarde. Mocht je het ooit beugeraken, dan heb je veel kans dat je je geld terugverdient. (Hier en daar verkoop je eens een plaat voor het vierdubbele van de prijs die je hebt betaald nu, en af en toe ook eens voor wat minder omdat het niet echt gewenst is ... maar in totaal kan het een nuloperatie zijn) Vinylkenners hier op het forum zullen zeker bevestigen wat voor absurde bedragen voor vinyls worden uitgegeven. 60 € voor één plaat is geen uitzondering... (120 € tot 200 € bestaat ook). + je hebt iets moois en groot "in da pocket". Ik vind een plaat toch nog altijd veel meer hebben dan zo'n ... kale CD. Maar da's natuurlijk een mening.

Maar dat even om aan te tonen dat dat verwijt richting platen "veel te duur" geen zwart-witverhaal is. Oude CD's krijg je minder makkelijk nog voor veel geld kwijt, en lol ... over mp3's daar hoeven we niet over te spreken :D

Punt 3: ik vind met vinyls spelen veel leuker ook. Je hebt écht (ECHT :d) contact. Er bestaan tegenwoordig ook al platendraaiers gemaakt voor cd's maarja, geef mij toch maar het echte.

Punt 4: discussie over geluidskwaliteit: eindeloze discussie zonder duidelijkheid (ik wil die discussie hier ook niet over opstarten). Feit is dat platen verslijten. Maar als je ze deftig behandelt is die slijtage echt zeer minimaal. Een CD verslijt ook, en één kras daarop kan verschillende tracks onspeelbaar maken. Op een plaat moet de kras al serieus zijn vooraleer je iets hoort. Het medium vinyl zorgt voor vervormd en krachtiger, diep klinkender geluid, de ene vindt dat heel mooi en krachtig. De andere gaat voor digitaal.
Ik ga voor een plaat. Dat een plaat af en toe eens een kraakje laat vind ik niet zo erg. (Liever niet natuurlijk, maar ik zeg het... als je je platen goed behandelt zal dat echt beperkt blijven)

Wie hier ook allemaal zei dat platen dood zijn ... de verkoop stijgt jaar na jaar! Da's al zeker 4 of 5 jaar bezig dat de verkoop (na lange achteruitgang natuurlijk) weer flink stijgt. Platen krijgen inderdaad fel concurrentie van CD en mp3 , maar dat zo'n "ouderwets" medium nog steeds niet verdrongen is, ondanks stoere voorspellingen van in de jaren '80 al, dat het geen 10 jaar meer te gaan had zegt iets over het feit waarom mensen voor platen kiezen!

Mijn mening en tevens ook advies ... ga voor platen. Het kost geld, maar het is ook geld waard (een cd veel minder, en een mp3 al helemaal noegabollen) ... het is naar mijn mening veel leuker om mee te spelen én het oogt veel chiquer (niet dat dat zo'n rol speelt maar het is meegenomen)

aXl_

Legacy Member
DJ BUZZE retro zei:
Punt 2: platen mogen dan wel duur zijn (CD's ni ofwa?)

beetje nuanceren: van een cd als deze: V/A - Megarave 2008 Part 2 draai ik ongeveer 15 van de 30 tracks die erop staan. De cd kost me 20 euro. De vinyls zouden me, in acht genomen dat bepaalde van die tracks samen op een plaat staan, minstens 8 keer de prijs van een plaat kosten (tussen de 70 en 80 euro dus)...

TRFluffy

Legacy Member
aXl_ zei:
beetje nuanceren: van een cd als deze: V/A - Megarave 2008 Part 2 draai ik ongeveer 15 van de 30 tracks die erop staan. De cd kost me 20 euro. De vinyls zouden me, in acht genomen dat bepaalde van die tracks samen op een plaat staan, minstens 8 keer de prijs van een plaat kosten (tussen de 70 en 80 euro dus)...
Is da geen gemixte cd? Hoe raken er 16 tracks op 1 cd?

Bartel

Legacy Member
TRFluffy zei:
Is da geen gemixte cd? Hoe raken er 16 tracks op 1 cd?

70 min / 16 = 4,4min

Valt nog wel mee hé :p. Meestal speelt hier een lied maar een goei 3tal min :)

Juul Cézaar

Legacy Member
Op veel gigs geen tt's meer? Waar draaien jullie dan? Want in een iets of wat deftige zaal staan zowiezo turntables. En als het een scoutsfuif in een tent is ofzo kunde er gewoon achter vragen of uw eigen gerief meenemen.

TRFluffy

Legacy Member
In Complex zijn de TT's al een hele tijd kapot zonder gefixed te worden :p
(en kom niet af met "ik bedoelde DEFTIGE zalen" of andere onzin)

TooChé

Legacy Member
@ DJ buzz: "halve dj's" omdat ze met cd's of mp3's draaien :wtf:

ma bon da's weer een gans andere discusse...

En over de feeling enz van vinyl, how about mn Numark NS7 ? Waar op de platters een laag vinyl ligt die draait als een TT? of is het omdat het met MP3's is, dat ik toch geen echte dj ben ?

.eX3

Legacy Member
conclusie:

1) 12": is zeker niet dood, is duurder in aankoop maar heeft een hogere potentiële verkoopwaarde
2) er zijn personen die zich met alle macht aan 1 bepaald medium hechten en die geven hun eigen visie op draaien
3) met illegale muziek draaien is not done
4) er zijn voldoende 12" 'vervangende' toestellen die een gelijkaardige look&feel geven
5) eigenlijk is het een puur persoonlijke keuze

enZiiime

Legacy Member
Lightke zei:
@ DJ buzz: "halve dj's" omdat ze met cd's of mp3's draaien :wtf:

ma bon da's weer een gans andere discusse...

En over de feeling enz van vinyl, how about mn Numark NS7 ? Waar op de platters een laag vinyl ligt die draait als een TT? of is het omdat het met MP3's is, dat ik toch geen echte dj ben ?

Kan je ontkennen dat cd spelers vele gemakkelijker zijn? Met een vinyl moet je op zoveel tegelijk letten wat je met cd spelers niet moet.

Ik moet EERST deftig met vinyls kunnen draaien eer ik CD spelers in huis wil hebben, heb zelf al meerdere malen zitten spelen op CDJ1000's mk3's en dat is kinderspel. (n/o je moet nog altijd wel kunnen mixen, maar ik betwijfel of je zonder problemen van CD naar vinyl kan overstappen, andersom is vele gemakkelijker.)

aXl_

Legacy Member
Mr_Anderson zei:
maar ik betwijfel of je zonder problemen van CD naar vinyl kan overstappen, andersom is vele gemakkelijker.)

ik had eerst cd spelers en daarna TT's. Is echt geen moeilijkheid aan ^^

deathsythe

Legacy Member
TRFluffy zei:
In Complex zijn de TT's al een hele tijd kapot zonder gefixed te worden :p
(en kom niet af met "ik bedoelde DEFTIGE zalen" of andere onzin)

ja maar hoeveel deftige jump platen komen er nu nog uit? kvind het bijzonder magertjes imo.
buiten wat releases van de grote namen is er niet veel meer aan, en die staan dan meestal nog op tuning beats enz.

TooChé

Legacy Member
en omdat CD's makkelijker is ben je daarom maar een halve dj meer ? :)

(for the record, ik heb zowel met vinyl als met CD & mp3 gedraaid)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan