Archief - beginnende dj, platenspelers vs cdj's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

0nline

Legacy Member
de titel zegt al vrij veel !

ik "draai" zelf ongeveer een 7 maand nu, met een controller, nl de numark idj2...
ik ben er vrij content van, in december was het kiezen tussen de numark idj2 of de vestax vci 300, ik ging voor de numark idj2, omdat ge die kon uitbreiden met 2 cdspeler of platenspelers.

nu een paar maand later heb ik terug wat geld, (ale is op komst, met vakantiejob e.d.) & nu zou ik mij op het einde van de maand graag platenspelers of cdspelers kopen.
maar ik raak er maar niet uit wat het zal worden.
platen oogt natuurlijk veel "vetter" uit natuurlijk, maar het is natuurlijk ook een pak duurder, ale de platen zelf toch...
en als student, tja...

als ik platenspelers zou kopen zou ik er een 300-450 euro het stuk aan willen geven, bij cd-spelers ook zo iets, eventueel iets duurder aangezien cd's wel wat goedkoper zijn als platen.
weet iemand aanraders voor die prijs?
kwa platenspelers had ik ingedachten, 2 Synq XTRM 1, heeft iemand deze of weet iemand deze of dit wat goed/degelijk gerief is? of heeft iemand een betere optie voor die prijs, ze kosten iets van een 350 t'stuk zag ik op de key-music site...

en nog een vraagje, waar kunt ge eigelijk allemaal platen kopen, weet iemand nog andere goede shops in de buurt van gent, antwerpen, sint niklaas (ik woon in sint niklaas dus zo lang het in ovl, of antwerpen blijft is het cava...) online gaat ook natuurlijk... het zou vooral voor drum'n'bass zijn...

(sommige zullen dit mssn een loze topic vinden, maar het is toch een dure investering en dan zijt ge er toch graag 100% zeker van, wat ge juist wilt!)

thnx al!

ChrisRiley

Legacy Member
Vinyl is aan het uitsterven, zelfs CD-spelers zijn al wat 'retro' aan het worden. Maar in de dnb-scene is vinyl nog redelijk populair geloof ik, maar ik weet niet hoelang dat nog zal duren. :)

NinjaTune

Legacy Member
Juist. De tijd van vinyl is inderdaad echt wel aan het heengaan. In dnb is het idd populair, maar ook daar denk ik dat er toch minder en minder gereleased wordt (alhoewel ik dit dus niet zeker ben). Ik denk dat het beste je op dit moment kan doen, is ofwel cd-spelers aanschaffen, ofwel gaan voor de vinyl-feel, maar dan direct met een timecode-systeem (traktor duo heb je aan een knappe prijs, mixvibes heeft het nieuwe betaalbare cross pakket, en serato is ook nog altijd de moeite maar prijzig), want vroeg of laat ga je daar wss toch naar overschakelen als je vinyl speelt.

Bobson

Legacy Member
er zijn er hier opt forum die cheap super-oems verkopen (450euro). Mail 'Nijntje'

Psyt3k

Legacy Member
dé vraag die ge u moet stellen: welk medium is het meest interessant voor het genre dat ik wil draaien? Als uw genre vooral op platen wordt of werd uitgebracht, ga dan voor platen. Bij dnb en dubstep is dat bvb zo. Als er vooral cd's bestaan in uw genre, ga dan voor cd-spelers.

0nline zei:
platen oogt natuurlijk veel "vetter" uit natuurlijk, maar het is natuurlijk ook een pak duurder, ale de platen zelf toch...
Met platen draaien heeft wel een andere feel, ge hebt meer contact met uw muziek. Maar 't kan evengoe zijn dat ge liever met cd's draait.

deathsythe

Legacy Member
ik heb als beginner hetzelfde meegemaakt (ben nog altijd beginner :p )
maar ik had dus ook eerst een gewone dubbele cd speler, en paar maand nadien heb ik mij maar 2 goedkope tt's gekocht, ben er zeer tevreden van, met vinyl's draaien is gewoon veel leuker, maar ook veel lastiger.
Nu heb ik onlangs mijn dubbele cd speler weggedaan en table tops gekocht, en ik moet zeggen, het is de investering waard. De draaitafels staan hier enkel nog voor af en toe eens te gebruiken.

Fraa

Legacy Member
Ik heb jaren met vinyl gedraaid & sinds een dik jaar draai ik met Traktor Scratch Pro.
Tijdcode + wat midi controllers dus.

Zelf zou ik de stap naar vinyl niet meer zetten, het is gewoon iets wat niet meer rendeert.
Vinyl was voor een hele lange periode HET medium voor mij, omdat veel releases in't genre dat ik speelde (upfront techno) simpelweg niet te vinden waren via een andere weg. Ik zat soms met promo's van 100-200€ voor een nummer van 7-8 minuten... Er waren er maar bv 50 van gemaakt & voor de rest was dat nummer niet te vinden. De laatste jaren is dat enorm veranderd natuurlijk & daarom dat ik ook van vinyl ben afgestapt. Ergens wel jammer, het had zoiets authentieks... Maar langs de andere kant een serieuze verbetering aangezien je massa's geld uitspaart & je je niveau als DJ serieus kan omhoogkrikken omdat je niet meer zo gelimiteerd bent qua mogelijkheden.

Enkele belangrijke redenen om't NIET te doen voor mijn part:

- Releases zijn tegenwoordig sneller te vinden via de bekende digitale wegen.
- Vinyl kopen is vrij kostelijk (ik gaf er vroeger zelf de helft van mijn maandloon aan uit ongeveer).
- Kwalitatief bekeken is digitaal draaien van betere kwaliteit omdat je met geen kwaliteitsverlies zit (indien je natuurlijk lossless media gebruikt).
- Via vinyl ben je toch altijd wat meer gelimiteerd qua mogelijkheden in mijn ogen.

Als ik u was zou'k eerder blijven verder draaien zoals nu (indien uw Numark speelgoed natuurlijk goed bolt & qua functionaliteit niet te wensen over laat). Ik weet in ieder geval dat de volgende stap qua setup volledig midi gaat worden. 2 midi decks + aparte midi mixer, al is dat zeker nog niet voor de nabije toekomst aangezien een volledige MIDI-mixer die perfect aan mijn eisen voldoet nog altijd geen realiteit is. Er zijn in mijn ogen alleen maar voordelen aan, dus nu teruggrijpen naar vinyl zou een beetje dom zijn. Ook al is het "cool" of "stoer" om via vinyl te draaien, voor die korte periode van faam die je als DJ meestal krijgt is't de moeite niet om jezelf financieel te pijnigen via vinyls te kopen, etc... En de mensen die wel genoeg succes hebben (lees: genoeg vriendjes hebben), die zijn meestal slim genoeg om niet meer via vinyl te draaien.

D-Lite

Legacy Member
Kzou nu ni zeggen dat vinyl dood is kbedoel tis ni dat er niks meer uitkomt op platen é deze redenering vin ek wel wa over :naughty:

Plus het feit dat je met een vinyl plaat zeker bent van goeie geluidskwaliteit.

Ik draai enkel met vinyl en zal dat ook altijd blijven doen gewoon omdat ik het zo gewoon ben.

Hoe hier over vinyl wordt gesproken is toch wel bizar.
Ik zeg altijd als ik op een feestje ben en zie ze draaien met platen, een echte dj draait toch nog altijd met platen en zo is het ook ...
(Wil hier geen discussie beginnen enkel men mening verkondigen)

De dag van vandaag kost een plaat ongeveer 7,50 EUR kan ook meer zijn in sommige gevallen maar staat ze je niet aan kan je die dan ook meestal aan die prijs verkopen of ze verkocht geraakt is natuurlijk iets anders.

Plus doordat ik met platen draai koop ik ook minder brol, tis luisteren en luisteren en nog is luisteren en elimineren wat echt waard is tot aankoop.

Je hebt ondertussen manieren genoeg om naar tracks te luisteren alvorens ze echt aan te schaffen.
De tracks die ik dan echt wil koop ik op plaat.

Natuurlijk is er altijd plaats voor een impuls aankoop

Maar vinyl is zeker niet dood :tongue:

JackM

Legacy Member
Koop u platenspelers en timecoded platen + software. Dan koopte platen als ge goesting hebt en gewoon mp3 als ge daar zin in hebt.
Persoonlijk kan ek toch nie zonder zo af en toe nog es da echt vinylgevoel te hebben ze :p

Cd's vind ek maar voor ********* en trancenichten (eig tzelfde ma kom).

profound

Legacy Member
Muh, ksnap ni da er neer gekeken wordt op de verschillende media....
Ik draai zelf met vinyl, dat is, imo, veel zaliger draaien dan met cd's. Maar om nu zo neer te kijken of cd's zelfs voor "********* en trancenichten" vinden. Ik durf te wedden dat de grote dj's waar jullie zo naar opkijken zelf met cd's draaien...
Het is en blijft nog altijd iets subjectiefs natuurlijk.

On another note: vinyl is helemaal niet dood!! Verre van, er wordt echt onderschat hoeveel er nog met die oude zwarte schijven gedraaid wordt! Ik hoor het wel vaker, maar in iedere club, dancing, fuif of whatever, ga je gegarandeerd wel technics (of iets dergelijks) tegenkomen! Juist omdat het gevoel van draaien met vinyl zo lekker is, en niet te vergelijken valt met cd's.

.eX3

Legacy Member
Jack Malibu zei:
Cd's vind ek maar voor ********* en trancenichten (eig tzelfde ma kom).

STERF SLET !!! :angry::angry::angry::angry::angry:

maar soit,

1) het feit dat je met vinyl altijd goede kwaliteit in huis hebt en met mp3 niet is BS imho, als ge legaal koopt weet je meestal op voorhand wat de kwaliteit zal cfr: 128, 192, 320, ...
2) echte DJ's draaien met 12" ???? Ik dacht het niet, je ziet regelmatig al feestjes waar ze geen 12" meer draaien cfr op sommige stages van Tomorrowland.
3) Via Timecode hebde inderdaad nog het gevoel van draaien met vinyl maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.
4) platen in Antwerpen kosten gemakkelijk 10 euro/stuk en je kan nog terecht in WGW (wally's groove world) en soms ook de Saturn. Het voordeel aan WGW is dat ze vrij veel dubstep aanbieden...
5) Synq's zijn zeer degelijke platenspelers, ik heb ze zelf al vanaf het prille begin maar ondertussen is het contact tussen mijn naalden en toonarmen niet echt goed meer. (al kan het ook aan mijn concordes liggen)

dendaak

Legacy Member
Koopt u 2 CDJ-400's :) of 800's al ge er geld genoeg voor hebt. Platen zijn voor mij persoonlijk te duur als student.

TRFluffy

Legacy Member
lol "met vinyl ben je zeker van een goeie geluidskwaliteit"... LOL??? Als er 1 ding is waar ik me aan stoor is het dat wel, dat vinyl slijt en slechter klinkt dan CD's.
Onze muziek wordt toch (bijna altijd) digitaal gemaakt. Geen nood om dat te gaan overzetten op analoge media.

in een downloadshop ben je ook zeker van goeie geluidskwaliteit. En de meeste mensen horen het verschil tussen een CD en een 192kbps MP3 ook niet. Dus als je 320kbps MP3's koopt zit je wel safe dacht ik zo. En als je bulkt van de harde schijf ruimte kun je nog altijd WAVE kopen.

Vinyl is zo iets van vroeger. Er zijn genoeg plaatsen waar de platendraaiers gebruikt worden als een chicque stand om de CD mappen op te leggen! :p En soms doen ze al de moeite niet meer om TT's te plaatsen.

Ik denk dat CD's the way to go is. Voor thuis is zo'n timecode systeem enorm handig, maar ik vraag me af hoe makkelijk dat is om op locatie mee te nemen... Kabels switchen zonder geluid stil te laten vallen en dergelijke. Imo teveel gedoe.

CDke's in een map en gaan. Enige nadeel is telkens die CD's moeten branden en weten wat er op staat!

NinjaTune

Legacy Member
Ook wel even melden dat ik op meer en meer gigs énkel nog cdj's tegen kom. Daar sta je dan mooi met je vinyl. Ik ben zelf pro vinyl, maar cd heeft écht wel voordelen. Mijn vinyls kraken trouwens.. dus geluidskwaliteit??? ;p Ik ben er echt van overtuigd als je vandaag de dag begint, dat indien je vinyl-feel wilt, je best timecode-gedreven gaat. En anders cd. In de toekomst gaat het wss allemaal zelfs evolueren naar midicontontrollers.

aXl_

Legacy Member
Als ze vinyl dood willen verklaren zouden ze wel eens wat meer op cd ipv vinyl mogen releasen. Zou mij een pak goedkoper uitkomen ^^.
Het meeste verschijnt (ook in mijn genres) mss ook wel digitaal op mp3 maar ik heb nogal een raar gevoel met het kopen van een mp3. Als ik geld neertel wil ik er minstens een cd'tje voor in de plaats.

D-Lite

Legacy Member
Vinyl kills MP3!!!

Met platen heb je altijd meer die drive vind ik.

Ik weet dat het hier blijkbaar vol me cd mannetjes zit en ieder zijn keuze.

En dat van vinyl slijt, mijn platen van vorige jaren spelen nog altijd eve goed als bij aanvang plus het feit time goes on !!!
Elk jaar komt er pakken muziek uit en mijn platenbak van vorig jaar speel ek nu miss nog 5-10 platen uit en mijn klassiekers hou ik in eer.

Hangt er nu wel af van wat je draait als je nu nog muziek zoals you got to show me love of andere danscafé crap oplegt daar zou ik men geld voor vinyl ook niet aangeven en ben je misschien wel beter dat je dit soort muziek op cd's en mp3 koopt zodanig dat je het over 2 jaar nog kan opleggen :D

.eX3

Legacy Member
D-Lite zei:
Ik weet dat het hier blijkbaar vol me cd mannetjes zit en ieder zijn keuze.

Ik denk dat dit vooral uit noodzaak is, ik heb zelf een 450 tal vinyls maar ben toch blij dat ik ben overgeschakeld naar CD's, de meeste releases vind je al zeer snel digitaal cfr: Beatport, dancetunes, Juno ....

Zelfs de mannen van USA import hebben het voor bekeken gehouden en zijn puur digitaal gegaan .......

NinjaTune

Legacy Member
D-Lite zei:
Ik weet dat het hier blijkbaar vol me cd mannetjes zit en ieder zijn keuze.

Like .eX3 said, het zal eerder door noodzaak zijn ;) Ik heb ook een voorliefde voor vinyl en speel het nog altijd het liefst. Maar de kostprijs van digitale releases alsook de compactheid van cd/timecode kills vinyl. En als er op gigs enkel cdj's staan, tja.. dan moet je es beginnen denken en meegaan met de tijd.

breez

Legacy Member
LexiC zei:
Ook wel even melden dat ik op meer en meer gigs énkel nog cdj's tegen kom. Daar sta je dan mooi met je vinyl. Ik ben zelf pro vinyl, maar cd heeft écht wel voordelen. Mijn vinyls kraken trouwens.. dus geluidskwaliteit??? ;p Ik ben er echt van overtuigd als je vandaag de dag begint, dat indien je vinyl-feel wilt, je best timecode-gedreven gaat. En anders cd. In de toekomst gaat het wss allemaal zelfs evolueren naar midicontontrollers.
idd...

heb er ook al op gelet dat op meer en meer feestjes gewoonweg geen platenspelers meer gezet worden.
en als ze er dan al staan worden ze meestal gebruikt om koptelefoon en cd mappen op te leggen, lol...

moest ik van u zijn zou 'k starten met cd-spelers en op termijn misschien nog een platenspeler (of 2) bijkopen :)

heb ier zelf 2 cdj-400's en 2 synq's staan, en kmoe zeggen, ik draai op beide even graag, maar platen zijn gewoonweg té kostelijk voor een student en bijgevolg koop ik maar heeel af en toe nog es platen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan