Archief - De elektrische mobiliteits-thread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sandervdw

Legacy Member
Omdat we eigenlijk steeds de Tesla-thread misbruiken voor alle EV's, toch maar eens een nieuwe gemaakt.

De bedoeling is dus om hier alle discussies rond EV's te voeren. Ik heb er in elk geval al 2 om mee te starten:
1) Hoe werkt het systeem met laadpalen en doorfactureren net (voor zelfstandigen)? Ik heb begrepen dat je een tarief kan doorgeven en dat ze dit dan factureren? Want dit lijkt me toch fraude te zijn? Want werknemers zouden dit dan ook moeten kunnen (en dus meer terugkrijgen dan ze betalen)?

2) https://www.theverge.com/2020/11/11/21558833/bmw-ix-inext-electric-suv-range-price-specs
Ik vraag me toch af waar de designers bij BMW mee bezig zijn. Er is zo goed als niks dat ik mooi vind aan die wagen.

Herman De Croo

Legacy Member
Ik dacht er gisteren ook aan voor een aparte thread te maken ;-)

ugar

Legacy Member
sandervdw zei:
Omdat we eigenlijk steeds de Tesla-thread misbruiken voor alle EV's, toch maar eens een nieuwe gemaakt.

De bedoeling is dus om hier alle discussies rond EV's te voeren. Ik heb er in elk geval al 2 om mee te starten:
1) Hoe werkt het systeem met laadpalen en doorfactureren net (voor zelfstandigen)? Ik heb begrepen dat je een tarief kan doorgeven en dat ze dit dan factureren? Want dit lijkt me toch fraude te zijn? Want werknemers zouden dit dan ook moeten kunnen (en dus meer terugkrijgen dan ze betalen)?
Je mag als particulier in theorie niets verkopen met winst... De vraag is natuurlijk, wat is winst?

2) https://www.theverge.com/2020/11/11/21558833/bmw-ix-inext-electric-suv-range-price-specs
Ik vraag me toch af waar de designers bij BMW mee bezig zijn. Er is zo goed als niks dat ik mooi vind aan die wagen.

In het reclamefilmpje zelf staat hij in het rood en dan valt hij wel wat beter meer. Maar echt mooi vind ik hem niet

ugar

Legacy Member
Ik ga deze hier ook droppen. Canadees onderzoek naar de gemiddelde accu-degradatie per merk en per jaar, met meer dan 8000 wagens.

https://storage.googleapis.com/geotab-sandbox/ev-battery-degradation/index.html

Resulaat : gemiddeld 2.3% capaciteitsverlies per jaar, sterke verschillen per merk (onder meer Nissan zeer slecht)
Modernere wagens en accu's beperken het verlies tot 1% per jaar.
Je ziet duidelijk hoe bij de i3 het modeljaar 2017 een ramp was maar daarna echt wel flink verbeterde

Xcessive-

Legacy Member
sandervdw zei:
1) Hoe werkt het systeem met laadpalen en doorfactureren net (voor zelfstandigen)? Ik heb begrepen dat je een tarief kan doorgeven en dat ze dit dan factureren? Want dit lijkt me toch fraude te zijn? Want werknemers zouden dit dan ook moeten kunnen (en dus meer terugkrijgen dan ze betalen)?

Bedoel je dan een laadpaal met facturatie systeem? Ik heb gewoon een kwh meter in de kast hangen en bereken dan op basis van mijn eindafrekening hoeveel het gekost heeft. Dus jaarlijks een factuur en niet per maand oid.

sandervdw

Legacy Member
ugar zei:
Ik ga deze hier ook droppen. Canadees onderzoek naar de gemiddelde accu-degradatie per merk en per jaar, met meer dan 8000 wagens.

https://storage.googleapis.com/geotab-sandbox/ev-battery-degradation/index.html

Resulaat : gemiddeld 2.3% capaciteitsverlies per jaar, sterke verschillen per merk (onder meer Nissan zeer slecht)
Modernere wagens en accu's beperken het verlies tot 1% per jaar.
Je ziet duidelijk hoe bij de i3 het modeljaar 2017 een ramp was maar daarna echt wel flink verbeterde

De "huidige" variant van i3 is qua range ook al een heel pak beter dan de originele.
1% per jaar zou wel zeer goed zijn als dat effectief zo blijft. Dan is dat eigenlijk totaal geen argument mee, want de verbruikstijging/vermogensdaling van ICE zal ook wel zoiets zijn.

sandervdw

Legacy Member
Xcessive- zei:
Bedoel je dan een laadpaal met facturatie systeem? Ik heb gewoon een kwh meter in de kast hangen en bereken dan op basis van mijn eindafrekening hoeveel het gekost heeft. Dus jaarlijks een factuur en niet per maand oid.

Ja, er zijn dus 2 mogelijkheden:
1) Wat jij doet, maar dat is dus op je effectieve kostprijs. (buiten het stuk dat je via zonnepanelen opwekt dus geen "winst")
2) facturatiesysteem: hier zit een kostprijs aan vast, maar afhankelijk van welk kwh-tarief ze doorrekenen zou je hier winst aan kunnen maken.

Maar dat 2e lijkt me eerder louche... geen idee of het nu echt zo werkt.

sandervdw

Legacy Member
[video=youtube;6db7CSkEV5A]https://www.youtube.com/watch?v=6db7CSkEV5A&ab_channel=AutoWeek[/video]

Ook hier weer de nadruk dat die 400km wel echt haalbaar is met normaal rijgedrag.
Op 08:28 gaat het even over het geluid en komt daar een vrachtwagen voorbij. Als die microfoon geen ruisonderdrukking heeft, lijkt me dat wel extreem goed geïsoleerd te zijn.

Initieel heb ik de mijne besteld als "gebruikswagen" omdat het gewoon een handig model is en qua prijs redelijk aantrekkelijk zit. Maar hoe meer reviews ik lees, hoe meer ik er toch naar uit kijk. Al ga ik het echt sportieve wel missen...

Hit Hard

Legacy Member
Xcessive- zei:
Bedoel je dan een laadpaal met facturatie systeem? Ik heb gewoon een kwh meter in de kast hangen en bereken dan op basis van mijn eindafrekening hoeveel het gekost heeft. Dus jaarlijks een factuur en niet per maand oid.
Ik doe hetzelfde: in de kast hangt een kWh meter, en aan de hand daarvan maak ik jaarlijks een factuur aan kostprijs. Een laadpaal heb ik niet, die meter hangt gewoon voor het 3 fasig stopcontact in de garage. Aan kostprijs om geen gezever te krijgen, dat wil ik niet als er straks privé zonnepanelen liggen.

Aangezien het 3 fasig stopcontact er al was, was het een veel goedkopere en simpelere oplossing dan een laadpaal (als het er nog niet was trouwens ook). Misschien dat een laadpaal er nog ooit komt als die dingen meer volwassen lijken, als dat voordeliger gaat zijn ivm het capaciteitstarief, of als er ooit een 2e oplaadbaar voertuig komt.

Xcessive-

Legacy Member
Hit Hard zei:
Ik doe hetzelfde: in de kast hangt een kWh meter, en aan de hand daarvan maak ik jaarlijks een factuur aan kostprijs. Een laadpaal heb ik niet, die meter hangt gewoon voor het 3 fasig stopcontact in de garage. Aan kostprijs om geen gezever te krijgen, dat wil ik niet als er straks privé zonnepanelen liggen.

Aangezien het 3 fasig stopcontact er al was, was het een veel goedkopere en simpelere oplossing dan een laadpaal (als het er nog niet was trouwens ook). Misschien dat een laadpaal er nog ooit komt als die dingen meer volwassen lijken, als dat voordeliger gaat zijn ivm het capaciteitstarief, of als er ooit een 2e oplaadbaar voertuig komt.
Wat is er dan niet volwassen aan de huidige laadpalen?

Een laadpaal heeft ook meer functionaliteit wat handig kan zijn voor bepaalde situaties. Kwh opvolgen per gebruiker, sneller laden, load balancing, slim werken icm zonnepanelen...

Je kan ook zelf aan de slag gaan met iets als smartevse.

Mathias55

Legacy Member
Mss stel ik mijn vraag dan best in deze topic. Welke hybride SUV zouden jullie kopen met een budget rond 60k?

sandervdw

Legacy Member
Hit Hard zei:
Ik doe hetzelfde: in de kast hangt een kWh meter, en aan de hand daarvan maak ik jaarlijks een factuur aan kostprijs. Een laadpaal heb ik niet, die meter hangt gewoon voor het 3 fasig stopcontact in de garage. Aan kostprijs om geen gezever te krijgen, dat wil ik niet als er straks privé zonnepanelen liggen.

Aangezien het 3 fasig stopcontact er al was, was het een veel goedkopere en simpelere oplossing dan een laadpaal (als het er nog niet was trouwens ook). Misschien dat een laadpaal er nog ooit komt als die dingen meer volwassen lijken, als dat voordeliger gaat zijn ivm het capaciteitstarief, of als er ooit een 2e oplaadbaar voertuig komt.

Dat goedkoper is wel nog te bezien.
In onze situatie (domotica, dus je wil een uitleesbare kwh-meter), dan spreek je over 272.34€ excl BTW per meter. Je wil er ideaal ook zo eentje bij je zonnepanelen (capaciteitstarief...), dus dat kost u 544.68€ en je moet nog een interface bouwen om het wat slim te maken.
Een laadpaal die al die logica al bevat (incl sensoren voor zonnepanelen etc) incl vaste kabel kost 670€ excl BTW. Oké, het is nog een verschil, maar eigenlijk is dat een relatief klein verschil.

Natuurlijk wel enkel van toepassing als je een relatief slimme oplossing wil.

sandervdw

Legacy Member
Mathias55 zei:
Mss stel ik mijn vraag dan best in deze topic. Welke hybride SUV zouden jullie kopen met een budget rond 60k?

Ik denk niet dat je er heel veel goede gaat vinden in die budgetklasse...

Xcessive-

Legacy Member
sandervdw zei:
Dat goedkoper is wel nog te bezien.
In onze situatie (domotica, dus je wil een uitleesbare kwh-meter), dan spreek je over 272.34€ excl BTW per meter. Je wil er ideaal ook zo eentje bij je zonnepanelen (capaciteitstarief...), dus dat kost u 544.68€ en je moet nog een interface bouwen om het wat slim te maken.
Een laadpaal die al die logica al bevat (incl sensoren voor zonnepanelen etc) incl vaste kabel kost 670€ excl BTW. Oké, het is nog een verschil, maar eigenlijk is dat een relatief klein verschil.

Natuurlijk wel enkel van toepassing als je een relatief slimme oplossing wil.
Welke laadpaal heb je op het oog?

sandervdw

Legacy Member
Mathias55 zei:
Ok, smijt er 10 a 20k erbovenop.

Dan zit ge bij de GLC en X3 etc, die zijn goed, maar wel duur... Naar hybrides waar je echt iets aan hebt (aan het feit dat het hybrides zijn) wil je eigenlijk naar de X5 omdat die een véél ruimer elektrisch bereik hebben. Die kan je echt gebruiken als EV voor dagelijkse ritten, en benzine voor lange ritten, waardoor uw effectief verbruik laag zal blijven. X3 etc blijf je rond die 50km zitten wat voor mij maar een "enkele" rit elektrisch is (dus terugrit op benzine).

Maar, qua comfort/uitrusting/... zit je bij die klasse al wel echt goed.

eniac

Legacy Member
Mathias55 zei:
Mss stel ik mijn vraag dan best in deze topic. Welke hybride SUV zouden jullie kopen met een budget rond 60k?

sandervdw zei:
Ik denk niet dat je er heel veel goede gaat vinden in die budgetklasse...

Er zijn er toch wel een aantal? XC40, Kia Niro, Open Grandland krijgt ook nog wel goede reviews... Misschien zelfs een XC60 met wat korting.

Mathias55

Legacy Member
eniac zei:
Er zijn er toch wel een aantal? XC40, Kia Niro, Open Grandland krijgt ook nog wel goede reviews... Misschien zelfs een XC60 met wat korting.

Een audi Q5e stockwagen heb je ook al voor 55 500 euro

sandervdw

Legacy Member
eniac zei:
Er zijn er toch wel een aantal? XC40, Kia Niro, Open Grandland krijgt ook nog wel goede reviews... Misschien zelfs een XC60 met wat korting.

De volvo's was ik inderdaad vergeten, die kunnen wel in dat budget passen. (zeker de xc40, en de xc60 als die in T6-variant beschikbaar is).
De KIA en Opel zijn niet persé slecht, maar ik vermoed dat iemand met 60k budget daar niet echt naar kijkt. Mogelijks is de X1 25e ook wel interessant (was ik ook vergeten dat die bestond).
Of de GLA 250e (geen idee of die bestaat).

Kort samengevat: in het "kleinere" SUV-segment is er eigenlijk wel wat keuze :p Mijn fout :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan