Archief - Bmw 420D of Mercedes Cla 220d 4matic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Salesmen

Legacy Member
Goedenavond allen,

Ik ben nieuw hier en zou graag jullie mening krijgen over onderstaande.

Ik ben zelfstandig consultant en het is tijd voor een nieuwe bedrijfswagen.
Hybride is voor mij niet interessant aangezien ik niet de gelegenheid heb om overal bij te laden en ik teveel kilometers per jaar afleg (37000)

Momenteel rijdt ik een BMW 420d waar ik zowel van de wagen zelf als van de garage enorm tevreden ben, echter twijfel ik tussen 2 modellen voor men nieuwe keuze.

BMW 420D coupé
+Co2 uitstoot (105g)
+Achterwielaandrijving
+Ik kan bij dezelfde garage blijven
+Net nieuw model
-Duurste van de 2
-Hogere verzekering t.o.v. CLA door cataloguswaarde
-Gewaagd design (moet enorm wennen aan de nieren, is wel beter met zwarte grill)

Mercedes Cla 220d 4matic
+Prijs (goedkoopste van de 2)
+Interieurafwerking (betere en mooiere materialen dan de Bmw)
-Co2 uitstoot (126g)
-Voorwielaandrijving (daarom de keuze voor 4matic)
-Hoger verbruik dan de Bmw
-Cla wordt gebouwd op het a klasse platform, waardoor de cla eigenlijk een segment lager is dan de Bmw


Wat is volgens jullie de beste keuze?
Ruimte is niet belangrijk, deuren achter geen must.

Alvast bedankt!

eniac

Legacy Member
Opties maken je niets uit of zijn gelijkaardig?

Ondanks de neus, dan toch maar de 4...

Nineshots

Legacy Member
Zeker dat je de juiste uitstoot vergelijkt? (NEDC/NEDC2.0/WLTP) 20gram verschil is echt wel gigantisch.

Salesmen

Legacy Member
eniac zei:
Opties maken je niets uit of zijn gelijkaardig?

Ondanks de neus, dan toch maar de 4...

Goh, heb van beide wagens offerte laten maken en de opties zijn gelijkaardig, de cla heeft nog iets meer dan de 4..
Is vooral lastige keuze omdat de cla wel een erg knap interieur heeft en toch de goedkoopste van de 2 is.. Maar het blijft wel een segment lager in principe dan de 4..
Testrit met de cla heb ik al gehad en was aangenaam verrast, morgen rijden met de 4 :)

Salesmen

Legacy Member
Ja, heb deze op de offerte staan en extra nagekeken.
De bmw is een mild hybride en daardoor is de co2 enorm laag voor een 190pk motor.

Gentei

Legacy Member
Als je op segment kijkt moet je de 4 coupe vergelijken met een C of E coupe vergelijken nie?
Maar als je de 4 coupe vergelijkt met een CLA, dan zou ik de 4 nemen.

Hit Hard

Legacy Member
Salesmen zei:
-Cla wordt gebouwd op het a klasse platform, waardoor de cla eigenlijk een segment lager is dan de Bmw
Dat vind ik niet echt een argument eerlijk gezegd. Wat telt zijn de eigenschappen van de auto (grootte, comfort, kracht, ...). Dat men dat in segmenten probeert te steken is leuk, maar tegelijk ook redelijk irrelevant. Usernummerkezoveel zal hier misschien tegen in gaan, maar die mag je negeren.

Hybride kan wel degelijk interessant zijn voor de fiscaliteit. En als je thuis kan opladen om tenminste 1/5 van de weg elektrisch af te leggen is het toch al iets.

Zelf zou ik tussen die 2 ook niet meteen kunnen kiezen, ik zou de TCO berekenen en die laten meewegen in mijn keuze denk ik. Al zou die vierwielaandrijving niet moeten voor mij, en zou de Mercedes misschien een stuk goedkoper kunnen uitkomen.

Nineshots

Legacy Member
Salesmen zei:
Ja, heb deze op de offerte staan en extra nagekeken.
De bmw is een mild hybride en daardoor is de co2 enorm laag voor een 190pk motor.

Net even nagekeken op de configurator. BMW gebruikt nog NEDC 2.0 en Mercedes al WLTP. En dan komen die uitstootwaarden ongeveer gelijk uit als je bij beiden naar WLTP kijkt.

MrKend54l zei:
De nieuwe generaties BMW's en zeker de 3 en de 4 zijn van dermate hoog kwalitatief niveau dat ze momenteel class leading zijn. De nieuwe C en A4 moeten echt aan de bak.

BMW doet het inderdaad niet slecht met de nieuwe 3 en 4, maar om te gaan zeggen dat ze class leading zijn en dat de nieuwe C en A4 aan de bak moeten... ook beetje serieus overdreven.

MrKend54l

Legacy Member
Salesmen zei:
+Interieurafwerking (betere en mooiere materialen dan de Bmw)

Mooier is relatief. Als jij echt gecharmeerd bent door die lang gerekte tablet dan is dat natuurlijk zo.
Maar betere materialen? Echt in geen 1000 jaar hoor. De nieuwe generaties BMW's en zeker de 3 en de 4 zijn van dermate hoog kwalitatief niveau dat ze momenteel class leading zijn. De nieuwe C en A4 moeten echt aan de bak.

Ook is het infotainment gewoon veel beter bij de 4 dan bij de CLA. Als je verder kijkt dan de vorm van het scherm dan merk je onmiddelijk wat ik bedoel. De tellers zijn qua functionaliteiten beperkter. Maar alles wat ze moeten doen, doen ze ook.

Niettegenstaande dat de CLA een topwagen is. Maar het is wel terecht dat de 4 duurder is. Je krijgt ook effectief wel meer en beter.

eniac

Legacy Member
Hit Hard zei:
Dat vind ik niet echt een argument eerlijk gezegd. Wat telt zijn de eigenschappen van de auto (grootte, comfort, kracht, ...). Dat men dat in segmenten probeert te steken is leuk, maar tegelijk ook redelijk irrelevant. Usernummerkezoveel zal hier misschien tegen in gaan, maar die mag je negeren.

Je hebt gelijk en geen gelijk. DE Mercedes-tegenhanger van de 4 is gewoon de C coupé, daar kan je nu eenmaal niet rond.
Dat iemand evengoed een CLA kan overwegen ten opzichte van een 4 kan dan ook weer best :)

Salesmen

Legacy Member
Nineshots zei:
Net even nagekeken op de configurator. BMW gebruikt nog NEDC 2.0 en Mercedes al WLTP. En dan komen die uitstootwaarden ongeveer gelijk uit als je bij beiden naar WLTP kijkt.



Heb van beide de offerte liggen, in 2020 zijn de dealers verplicht beide normen te geven.
Bij de configuratie van de 420d m sport is de NET 105g en de WTPL 128g
Bij de cla is de NET 126g en de WLTP 147g

Salesmen

Legacy Member
MrKend54l zei:
Mooier is relatief. Als jij echt gecharmeerd bent door die lang gerekte tablet dan is dat natuurlijk zo.
Maar betere materialen? Echt in geen 1000 jaar hoor. De nieuwe generaties BMW's en zeker de 3 en de 4 zijn van dermate hoog kwalitatief niveau dat ze momenteel class leading zijn. De nieuwe C en A4 moeten echt aan de bak.

Ook is het infotainment gewoon veel beter bij de 4 dan bij de CLA. Als je verder kijkt dan de vorm van het scherm dan merk je onmiddelijk wat ik bedoel. De tellers zijn qua functionaliteiten beperkter. Maar alles wat ze moeten doen, doen ze ook.

Niettegenstaande dat de CLA een topwagen is. Maar het is wel terecht dat de 4 duurder is. Je krijgt ook effectief wel meer en beter.


Dat de nieuwe 3 en 4 série van een hoger niveau zijn dan men huidige 4 serie is inderdaad zo, laatst een 3 serie m sport mee gekregen en was aangenaam verrast!
Echter is het ook zo dat bediening (Idrive) veel eenvoudiger werkt maar dat komt ook wel omdat ik dit al gewoon ben in m'n huidige bmw.
Voor de rest vindt ik de Cla niet onderdoen voor de BMW eerlijk gezegd, sportieve wagen, alle technologie aan boord, de automaat werkt ook zonder problemen,...
De bmw is duurder in aankoop, duurder in verzekering maar goedkoper in voordeel alle aard en ook zuiniger..
Ik hoop dat de testrit morgen duidelijkheid brengt..

Tumi

Legacy Member
MrKend54l zei:
Ook is het infotainment gewoon veel beter bij de 4 dan bij de CLA. Als je verder kijkt dan de vorm van het scherm dan merk je onmiddelijk wat ik bedoel. De tellers zijn qua functionaliteiten beperkter. Maar alles wat ze moeten doen, doen ze ook.

Hoe praat je iets recht :laugh:

Dus het digitaal display bij BMW heeft minder functionaliteiten, maar dat komt omdat bij andere merken die extra functionaliteiten niet werken?

user159

Legacy Member
Ik heb eens 2 dagen met een CLA gereden als vervangwagen... wa was da... extreem oncmnfortabele auto, ga maar beter voor de bmw dan zou ik zggen

Salesmen

Legacy Member
Het oude of het nieuwe model?
Mijn huidige bmw heeft m sport vering en 19 inchers dus hou wel van sportief weg gedrag.

MrKend54l

Legacy Member
Tumi zei:
Hoe praat je iets recht
emoji38.png


Dus het digitaal display bij BMW heeft minder functionaliteiten, maar dat komt omdat bij andere merken die extra functionaliteiten niet werken?

Nee, bij andere merken heb je meer mogelijkheden qua grootte van tellers en hoe de informatie kan weergegeven worden.
Dat kan bij BMW niet, daar heb je enkel de keuze welke informatie.

Dat is een nadeel, maar om hem daarvoor te laten staan.... Het is nu ook niet dat die extra functionaliteiten iets is wat je constant gebruikt.

vdb92

Legacy Member
Zelf rij ik met een CLA, echt een zalige auto om mee te rijden... maar ik zou deze toch niet opnieuw kopen. Bmw blijft mij toch altijd iets wat extra comfort uit te stralen. Ook is de CLA standaard enorm laag en bij zo goed als iedere drempel moet je goed remmen om niet met z’n neus de straat te kussen.

Succes met je keuze!

Musk

Legacy Member
Ik nam sowieso de 4. En ik vind de neus mooi, als enige ter wereld volgens mij.

Hit Hard

Legacy Member
eniac zei:
Je hebt gelijk en geen gelijk. DE Mercedes-tegenhanger van de 4 is gewoon de C coupé, daar kan je nu eenmaal niet rond.
Dat iemand evengoed een CLA kan overwegen ten opzichte van een 4 kan dan ook weer best :)
Dat de C coupé dé tegenhanger is van de 4 ga ik volledig mee akkoord. Maar mijn punt is dat de CLA dat dan óók is. Vergelijk de afmetingen van de CLA en de C coupé maar eens, dat is centimeterwerk. Het enige significante verschil is de wielbasis, omdat de CLA op de A gebaseerd is. Maar dat lijkt niet eens een impact te hebben op de interieurruimte. Het kan de A wel wendbaarder maken, en de C comfortabeler.

De CLA is maar een raar beestje vind ik. Dat is zogezegd een variant van de A klasse, maar de afmetingen van een C klasse. Hij is ook veel duurder dan een A, maar dan weer goedkoper dan een C. Je zou dan nog kunnen denken dat de C hoger gepositioneerd is, en dus een betere uitrusting krijgt, maar daar is niks van aan omdat ze MBUX op de nieuwe A klasse hebben geïntroduceerd. Kortom snap ik de mensen die nu een C coupé kopen niet goed: je lijkt gewoon minder auto te krijgen voor meer geld, tenzij ik iets over het hoofd zie. Misschien dat het tikkeltje extra comfort het waard is, hoewel ik zelf nooit die wagens geprobeerd heb (en ik maar gok dat de C iets comfortabeler is).

Ik vind dat de CLA en de C coupé gewoon in hetzelfde segment spelen. Maar dat zullen ze bij Mercedes niet willen horen.

Nineshots

Legacy Member
Hit Hard zei:
Ik vind dat de CLA en de C coupé gewoon in hetzelfde segment spelen. Maar dat zullen ze bij Mercedes niet willen horen.
CLA heeft 4 deuren en de C coupé 2. Dat is al een serieus verschil.
En ik vermoed dat je in de C ook meer binnenruimte hebt.

Maar dat gezegd zijnde, ik vind de CLA er wel enorm mooi uitzien. Ik had die auto (of de shooting brake) bijna als volgende auto gekozen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan