Archief - Autonieuws - Deel II

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ThekillingGoku

Legacy Member
Tyfius zei:

Ik zijn echt content dat ze niet den toer van de 7 op gegaan zijn. Die gigantische grill is toch echt ni interessant (en toch nog beter dan dat mislukt geval van den i4) en dat plastieke L-profiel dat ze in de flank gestoken hebben is ook mijn goesting niet. Je moet dat stuk echt al weg steken door het in koetswerk kleur te laten leveren (zodat het minder opvalt).

Nu eens curieus of ze iets stom gaan uitsteken met de binnenkant. Ik ben echt wel meer fan van het interieur van de 5 dan dat van de huidigen 3.

MrKend54l

Legacy Member
ThekillingGoku zei:
Ik zijn echt content dat ze niet den toer van de 7 op gegaan zijn. Die gigantische grill is toch echt ni interessant (en toch nog beter dan dat mislukt geval van den i4) en dat plastieke L-profiel dat ze in de flank gestoken hebben is ook mijn goesting niet. Je moet dat stuk echt al weg steken door het in koetswerk kleur te laten leveren (zodat het minder opvalt).

Nu eens curieus of ze iets stom gaan uitsteken met de binnenkant. Ik ben echt wel meer fan van het interieur van de 5 dan dat van de huidigen 3.

ThekillingGoku zei:
Ik zijn echt content dat ze niet den toer van de 7 op gegaan zijn. Die gigantische grill is toch echt ni interessant (en toch nog beter dan dat mislukt geval van den i4) en dat plastieke L-profiel dat ze in de flank gestoken hebben is ook mijn goesting niet. Je moet dat stuk echt al weg steken door het in koetswerk kleur te laten leveren (zodat het minder opvalt).

Nu eens curieus of ze iets stom gaan uitsteken met de binnenkant. Ik ben echt wel meer fan van het interieur van de 5 dan dat van de huidigen 3.

Het interieur zal een upgrade krijgen. Maar in grote lijnen zal het nog altijd een G30 blijven.

Het interieur van de 3 is in mijn optiek net het geniaalste wat ze de laatste jaren al geproduceerd hebben. Echt porno pur sang.

sandervdw

Legacy Member
Kameraad stuurde net een link naar een replica E-type die in Nederland te koop staat voor net geen 30k€. Staat op facebook dus kan hem hier niet posten, maar het gaat over een Challenger e-type:
[video=youtube;NmhR1XZAiJY]https://www.youtube.com/watch?v=NmhR1XZAiJY[/video]

Er zit een motor in van een XJ6 (in essentie dezelfde motor als in de originele E-type) maar heeft een polyester body waardoor roest dus geen probleem is. Jaguar heeft deze replica's blijkbaar ook gewoon toegestaan.

Je moet het niet kopen als investering, maar puur om rond te toeren lijkt me dat eigenlijk nog wel leuk. Ik zie in elk geval het verschil niet met de originele en je kan er ook al eens wat "leuker" mee rijden zonder schrik te hebben...

Je hebt ook zo'n replica's van de Cobra etc, maar die hebben wel heel vaak een compleet andere motor. Lijkt me ook wel leuk, maar heeft eigenlijk weinig te maken met het origineel.

Wat is jullie mening eigenlijk over dit soort "deftige" replica's? Dus niet de celica's die naar een ferrari worden omgebouwd, maar wagens die eigenlijk gebouwd worden om zo origineel mogelijk te lijken.

stungunner

Legacy Member
Ik vind dat lastig. Zal ongetwijfeld wel leuk rijden en is uiteraard knap, maar idd, de Cobra bv is een auto waar heel veel replica's in de jaren 80 van zijn gemaakt. De kans is groot dat, wanneer je er ergens eentje ziet, het een replica is. En dat doet toch echt afbreuk aan de originele. Als je daarmee ergens rondbolt gaan er velen denken "ja het zal wel een replica zijn". Normaal zou het mij niet kunnen schelen, maar als je daar aan het bollen bent met een classic car van een paar miljoen en de mensen denken dat het een replica is van 50k, ja, dat doet toch wel wat afbreuk dan :p

sandervdw

Legacy Member
stungunner zei:
Ik vind dat lastig. Zal ongetwijfeld wel leuk rijden en is uiteraard knap, maar idd, de Cobra bv is een auto waar heel veel replica's in de jaren 80 van zijn gemaakt. De kans is groot dat, wanneer je er ergens eentje ziet, het een replica is. En dat doet toch echt afbreuk aan de originele. Als je daarmee ergens rondbolt gaan er velen denken "ja het zal wel een replica zijn". Normaal zou het mij niet kunnen schelen, maar als je daar aan het bollen bent met een classic car van een paar miljoen en de mensen denken dat het een replica is van 50k, ja, dat doet toch wel wat afbreuk dan :p

Klopt, al is dat wel relatief . In België rijdt er zo bvb een Ferrari 250 TR replica rond. Oké, hij zal geen 40 miljoen (of wat kost een originele?) waard zijn, maar de donorwagen is een Ferrari 250 GTE die toch ook een stevig prijskaartje heeft ondertussen.

Maar inderdaad, bij de Shelby Cobra (of de GT40, nog zo eentje die vaak is nagebouwd) heb je automatisch de reactie "dat zal wel ne replica zijn". En dat is jammer moest je eigenaar zijn van de originele.

FlatSix

Legacy Member
Er is toch een Brits bedrijf die terug e-types maakt, niet? Heb dat eens gezien op Top Gear dacht ik?

sandervdw

Legacy Member
FlatSix zei:
Er is toch een Brits bedrijf die terug e-types maakt, niet? Heb dat eens gezien op Top Gear dacht ik?

Er zijn er een paar. Eagle is er eentje van, maar voor de geupgrade versie (modernere ophanging, remmen, ...) beginnen die aan +-300k£...
Die versie die ze op Top Gear getest hebben (nuja, de nieuwere versie ervan) zit op 700k£ excl taxes.

Jaguar zelf heeft ook een aantal nieuwe E-types gebouwd, maar die zitten op een 1M£ en de originele light-weight versie zit rond 7M$. Dus allemaal nogal héél ver boven budget :D

Een originele coupé met V12 en een basis restauratie zit rond 60k€ momenteel, ook zeker niet extreem duur imo, maar het blijft een enorm risico qua onderhoudskost.

Hit Hard

Legacy Member
sandervdw zei:
Er zijn er een paar. Eagle is er eentje van, maar voor de geupgrade versie (modernere ophanging, remmen, ...) beginnen die aan +-300k£...
Die versie die ze op Top Gear getest hebben (nuja, de nieuwere versie ervan) zit op 700k£ excl taxes.

Jaguar zelf heeft ook een aantal nieuwe E-types gebouwd, maar die zitten op een 1M£ en de originele light-weight versie zit rond 7M$. Dus allemaal nogal héél ver boven budget :D

Een originele coupé met V12 en een basis restauratie zit rond 60k€ momenteel, ook zeker niet extreem duur imo, maar het blijft een enorm risico qua onderhoudskost.
Die V12 kan ook lastig zijn om zelf aan te werken. Heel veel plaats is er niet rond de motor (toch niet voor auto's uit die tijd), en 3 carburateurs afstellen is ook geen simpele karwei voor een amateur.

ikbenben

Legacy Member
sandervdw zei:
Maar inderdaad, bij de Shelby Cobra (of de GT40, nog zo eentje die vaak is nagebouwd) heb je automatisch de reactie "dat zal wel ne replica zijn". En dat is jammer moest je eigenaar zijn van de originele.

Porsche 356 is ook zo eentje. De meeste zij gewoon replica's, zelfs gewoon met een kever blok in.

sandervdw

Legacy Member
ikbenben zei:
Porsche 356 is ook zo eentje. De meeste zij gewoon replica's, zelfs gewoon met een kever blok in.

Klopt, vind ik ook een moeilijke. Ja, het is véél cooler om de originele te hebben, maar die zat ook maar tussen de 40PK en 130PK, het is nu niet dat dat zo'n snelheidsmonster was. Zo lang je dan probeert om het origineel te benaderen (zie bvb die Jaguar-replica ook) of de zwakke punten te verbeteren, kan ik daar nog mee leven. Het zullen nooit goeie investeringen worden, maar als je hem gewoon gebruikt om te toeren, waarom niet...
Face it, als ze niet zouden bestaan, is de kans klein dat je ooit een Cobra of 356 IRL zal zien.

FlatSix

Legacy Member
Aan de andere kant, wat bijvoorbeeld een Singer doet vind ik fantastisch. :)

MrKend54l

Legacy Member
sandervdw zei:
wagens die eigenlijk gebouwd worden om zo origineel mogelijk te lijken.

Nu zeg je het, gebouwd om te lijken alsof het echte wagens zijn maar het eigenlijk niet zijn. Zuiver visueel dus de illusie wekken dat het de real deal is.

Buiten dat visueel willen benaderen en de illusie wekken is er toch geen enkele reden om zoiets te kopen? Voor de rijbeleving of de waarde moet je het niet doen. Heel de opzet van classic cars is een orginele wagen die volledig in topstaat is alsof hij net van de band is gerold in 1965.

Als je toch 60k wilt uitgeven om te toeren dan doe je dat toch gewoon met een orginele wagen? Oké je hebt dan niet de reacties en de blikken van "wow een E-type", maar wel de gemoedsrust dat je het doet in een originele wagen die ook origineel rijdt zoals hij bedoeld is.

FlatSix

Legacy Member
MrKend54l zei:
Nu zeg je het, gebouwd om te lijken alsof het echte wagens zijn maar het eigenlijk niet zijn. Zuiver visueel dus de illusie wekken dat het de real deal is.

Buiten dat visueel willen benaderen en de illusie wekken is er toch geen enkele reden om zoiets te kopen? Voor de rijbeleving of de waarde moet je het niet doen. Heel de opzet van classic cars is een orginele wagen die volledig in topstaat is alsof hij net van de band is gerold in 1965.

Als je toch 60k wilt uitgeven om te toeren dan doe je dat toch gewoon met een orginele wagen? Oké je hebt dan niet de reacties en de blikken van "wow een E-type", maar wel de gemoedsrust dat je het doet in een originele wagen die ook origineel rijdt zoals hij bedoeld is.

Goh, als dat nu echt uw droom auto is en je moet concluderen dat er een variant van €60K is die nagenoeg 99% correct is, en het alternatief is nog €500K bijsparen?

R1TM1X

Legacy Member
De polestar 2 ziet er toch echt een beestige wagen uit en zeker in vergelijking met alle andere elektrische mormels.

sandervdw

Legacy Member
MrKend54l zei:
Nu zeg je het, gebouwd om te lijken alsof het echte wagens zijn maar het eigenlijk niet zijn. Zuiver visueel dus de illusie wekken dat het de real deal is.

Buiten dat visueel willen benaderen en de illusie wekken is er toch geen enkele reden om zoiets te kopen? Voor de rijbeleving of de waarde moet je het niet doen. Heel de opzet van classic cars is een orginele wagen die volledig in topstaat is alsof hij net van de band is gerold in 1965.

Als je toch 60k wilt uitgeven om te toeren dan doe je dat toch gewoon met een orginele wagen? Oké je hebt dan niet de reacties en de blikken van "wow een E-type", maar wel de gemoedsrust dat je het doet in een originele wagen die ook origineel rijdt zoals hij bedoeld is.

Zo'n replica E-type S1 cabrio kost 29k. Een originele cabrio ga je vlot boven 100k voor een geval met veel roestschade.
En echte '60 klassiekers rijden zelden nog zoals ze origineel bedoeld zijn. Als ze al niet een engine-swap ondergaan hebben, hebben ze op zijn minst al een andere carburator. Ook meestal een ombouw om loodvrij te kunnen tanken...

Uiteindelijk is het voorbeeld dat ik doorgestuurd kreeg een achteras van een originele e-type. De vooras en motor van een XJ6. Dus qua mechaniek is enkel de vooras anders, al zal dat verschil volgens mij klein zijn.
Het is natuurlijk wel een buizenchassis ipv een zelfdragend koetswerk, maar dat is eigenlijk enkel maar beter (gezien roest u dan geen half fortuin gaat kosten).

Ik snap uw punt wel, maar de deftige replica's zijn normaal ook gebasseerd op iets met een gelijkaardig onderstel en zouden dus ook zo moeten rijden.

In essentie is dat niet anders dan wat bvb Singer doet, alleen beginnen zij van een originele...

ikbenben

Legacy Member
sandervdw zei:
Klopt, vind ik ook een moeilijke. Ja, het is véél cooler om de originele te hebben, maar die zat ook maar tussen de 40PK en 130PK, het is nu niet dat dat zo'n snelheidsmonster was. Zo lang je dan probeert om het origineel te benaderen (zie bvb die Jaguar-replica ook) of de zwakke punten te verbeteren, kan ik daar nog mee leven. Het zullen nooit goeie investeringen worden, maar als je hem gewoon gebruikt om te toeren, waarom niet...
Face it, als ze niet zouden bestaan, is de kans klein dat je ooit een Cobra of 356 IRL zal zien.

Ik vind er persoonlijk niets mis mee. Als je liefhebber bent van zo'n wagen maar je kan hem permitteren, waarom niet dan. Zolang je niet overal gaat beweren dat het een echte is vind ik er niets mis mee.
En Ole ziet en smaakt zoals een Leo en je kan er evenveel van genieten :p

ThekillingGoku

Legacy Member
sandervdw zei:
Klopt, al is dat wel relatief . In België rijdt er zo bvb een Ferrari 250 TR replica rond. Oké, hij zal geen 40 miljoen (of wat kost een originele?) waard zijn, maar de donorwagen is een Ferrari 250 GTE die toch ook een stevig prijskaartje heeft ondertussen.

Maar inderdaad, bij de Shelby Cobra (of de GT40, nog zo eentje die vaak is nagebouwd) heb je automatisch de reactie "dat zal wel ne replica zijn". En dat is jammer moest je eigenaar zijn van de originele.

Origineel of niet ... als het enkel te doen is om wat anderen er van vinden als ze die zien dan moet ge het er niet voor laten.
90% van iedereen die naar die E-Type kijkt ziet gewoon een oud machien.

Als het u als liefhebber echt te doen is om die wagen & het rijgedrag dan kan je overwegen om die replica niet te nemen als het te ver afwijkt van het origineel.
But still ... zelfs als je een originele oldtimer hebt moet die vaak toch al serieus gerenoveerd worden om nog correct rond te bollen (en te mogen bollen).

De markt hier in BE is natuurlijk niet wat je in grotere landen, bv. de USA tegen komt qua renovatie op grote schaal (in den trend van de series die we op National Geographic altijd zien :D), maar het lijkt mij wel dat veel old timers al serieus wat renovatie werk hebben ondergaan, ook hier, om ze op de baan te houden.

Als het te doen is om de look & feel van die wagen ... dan is een replica toch voldoende lijkt mij. Geen nood om 10 duizenden euro's extra te hangen aan het origineel.

MrKend54l

Legacy Member
ThekillingGoku zei:
maar het lijkt mij wel dat veel old timers al serieus wat renovatie werk hebben ondergaan, ook hier, om ze op de baan te houden.

Als het te doen is om de look & feel van die wagen ... dan is een replica toch voldoende lijkt mij. Geen nood om 10 duizenden euro's extra te hangen aan het origineel.

Je mag onderhoud niet verwarren met echt veranderingen aanbrengen, en dan bedoel ik echt totaal andere onderdelen gaan monteren.
Uiteraard is er genoeg gesleuteld aan oldtimers om ze rijdbaar te houden. Maar dat gebeurt wel met respect voor het origineel design. Zo zullen dempers vernieuwd zijn, maar wel nog altijd dempers met dezelfde specificaties zijn.

De charme van een oldtimer is net dat hij zo origineel als mogelijk is. Alsof die wagen bijna rechtstreeks uit 1965 komt, recht van de band.

Zo is er ook een verschil tussen een E-type replica waar je duidelijk ziet dat het een replica is door andere logo's en typeaanduiding te gebruiken. Look en feel van de E-type, maar wel geen BS een replica. En een replica die echt alles uit de kast haalt om mensen te laten denken dat je een echte hebt. Het heeft ook een reden waarom men enkel replica's maakt van wagens die origineel gewoon peperduur zijn, de reden is zuiver een illusie wekken.

Nineshots

Legacy Member
ThekillingGoku zei:
Origineel of niet ... als het enkel te doen is om wat anderen er van vinden als ze die zien dan moet ge het er niet voor laten.

Natuurlijk moet je zoiets doen voor jezelf, maar toch als het je trots is doet het zeer als iedereen denkt dat het een replica is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan