Archief - Intel Dothan 2.8 speelt met de AMD64 4000+

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Conqie

Legacy Member
kan ook zijn dat da allemaal een strategie is van intel
amd wa late bijkome verder geld in pompen in hun nieuwe procesors en dan ineens ne cpu uitbrenge da amd's als ontbijt eet
en da zal wrss een grotere schok geven aan amd
omdat ze hun geld kwijt zijn voor hun productie en ontwikkeling van hun cpu's die dan outdated zijn...

lotter.be

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
kan ook zijn dat da allemaal een strategie is van intel
amd wa late bijkome verder geld in pompen in hun nieuwe procesors en dan ineens ne cpu uitbrenge da amd's als ontbijt eet
en da zal wrss een grotere schok geven aan amd
omdat ze hun geld kwijt zijn voor hun productie en ontwikkeling van hun cpu's die dan outdated zijn...

:rofl:

Nullius

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
kan ook zijn dat da allemaal een strategie is van intel
amd wa late bijkome verder geld in pompen in hun nieuwe procesors en dan ineens ne cpu uitbrenge da amd's als ontbijt eet
en da zal wrss een grotere schok geven aan amd
omdat ze hun geld kwijt zijn voor hun productie en ontwikkeling van hun cpu's die dan outdated zijn...
Miljarden verlies omwille van een strategie ... i do not think so :)

Ephram

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
kan ook zijn dat da allemaal een strategie is van intel
amd wa late bijkome verder geld in pompen in hun nieuwe procesors en dan ineens ne cpu uitbrenge da amd's als ontbijt eet
en da zal wrss een grotere schok geven aan amd
omdat ze hun geld kwijt zijn voor hun productie en ontwikkeling van hun cpu's die dan outdated zijn...

Wie zegt dat de intel dothan, amd 'ownt' ???

corvette

Legacy Member
amai, nu verschiet ik wel van die resultaten..

wacht maar tot de 64-bit OS'kes klaar gaan zijn.. seriour firepower..

+ FX-57 -> dual core? = twice the speed ? (San Diego?)

apa

Legacy Member
XTRATEC zei:
ik denk eerlijk gezegd niet dat intel de bedoeling heeft om de dothan te gaan gebruiken in de desktopwereld.

In de huidige vorm zal de Pentium-M idd niet meteen gepusht worden als desktop-CPU; maar als je dit artikel moet geloven, dan zal Intel in de next-gen cpu (=Conroe) wel delen van het Pentium-M design gebruiken.

Op het IDF van begin dit jaar was het trouwens vrij duidelijk dat Intel wel degelijk iets ziet in het desktop gebruik van de Pentium-M...

XTRATEC zei:
het gaat nog steeds over omzet, dus afname van de processoren. Wanneer intel deze dothan introduceert in de desktop reeks zal nagenoeg geen enkele andere Intel processor vlot verkopen.

Het gaat nooit om omzet, maar steeds om winst... Of het nu op korte termijn of op lange termijn is, is het doel van iedere onderneming van de moderne wereld het realiseren van meerwaarde voor de aandeelhouders. Anyway: ik denk niet dat Intel er problemen mee zou hebben om de Pentium4 volledig te laten vallen indien de Pentium-M deze kan vervangen. De Pentium-M is goedkoper te produceren dan de Pentium4. Bovendien zou Intel dan een architectuur minder moeten onderhouden wat ook de vaste kosten ten goede komt.

En Intel heeft trouwens nog andere processoren in productie naast de Pentium4 en de Pentium-M hoor: de Itanium (en al diens varianen), de ARM-processoren (dat zijn deze voor PDA's, ...), ...

XTRATEC zei:
De mobiele wereld kent nog geen waardige concurrent voor de dothan, en zolang Amd of eender andere concurrent geen gelijk(w)aardige processor op de markt brengt zal die laptopprocessor blijven.

Dit is wat overdreven hoor... De Pentium-M verstookt zo'n 21 Watt. Er bestaan mobile Athlon64's met een verbruik van 35 Watt. Hoewel het verschil op het eerste zicht groot lijkt; vind ik dat 35 Watt op zich toch nog reuze meevalt hoor?!

XTRATEC zei:
Nu kunnen ze tenminste zeggen dat het een NOTEBOOK processor is, als ze'm lanceren in de desktops niet meer, dan zal de afname snel dalen.

Denk je dat? Is de afname van de Xeon gedaald omdat het een veredelde Pentium4 is? En gaat de afname van de Pentium-M in notebooks afnemen wanneer die straks ook de naam Xeon gaat krijgen?

Mocht Intel de Pentium-M ooit lanceren voor de desktop, dan zal dat zeker onder een andere naam zijn dan deze die gebruikt wordt voor notebooks (Pentium-M en Centrino)... wat niet betekent dat het om technisch verschillende architecturen gaat.

conquerpoy_123 zei:
kan ook zijn dat da allemaal een strategie is van intel
amd wa late bijkome verder geld in pompen in hun nieuwe procesors en dan ineens ne cpu uitbrenge da amd's als ontbijt eet
en da zal wrss een grotere schok geven aan amd
omdat ze hun geld kwijt zijn voor hun productie en ontwikkeling van hun cpu's die dan outdated zijn...

Wees maar zeker dat het niet de bedoeling was om AMD zo oppermachtig te laten worden... Er zijn veel redenen aan te halen waarom dit gebeurd is; belangrijk voor Intel is dat ze dat beseffen en dat ze er passend op reageren. Dat lijkt nu ook (eindelijk) te gebeuren. Alleen gaat dat niet op 1-2-3. Ik voorspel dat volgend jaar voor Intel een moeilijk jaar wordt; vanaf 2006 zouden ze in staat moeten zijn antwoord te geven op AMD's line-up.

AMD zal zichzelf in 2005 moeten bewijzen als market-leader (wat niet betekent dat ze het grootste marktaandeel hebben; maar wel dat zij een voortrekkersrol spelen) voor wat betreft desktop en low- to mid-range servers.

Conqie

Legacy Member
lotter.be zei:
ah ja waarom is da zo grappig
denkt ff 2 seconde na ,wa weet gij nu welke strategie ze allemaal klaar ligge hebben...
tis mischien wa ver gezocht ma het is best mogelijk....

Davion

Legacy Member
Zoals al mooi uitgelegd door apa gaan ze bij Intel idd over naar de Pentium-M architectuur.. ze gaan dus exact hetgeen doen wat AMD doet, niet naar clocksnelheid kijken maar meer naar IPC...

Nullius

Legacy Member
Apa heeft grotendeels gelijk, maar de Mobile Athlon 64 gaat in een standaard setup (dus geen secondary batterij) maximaal zo'n 3u (en dat is echt de max !) mee terwijl de P-M (zowel Dothan als Banias) de 5u haalt en in sommige systemen overschrijdt.
Verder is die Mobile Athlon64 35W nog niet meteen te zien in systemen.
Het zal er waarschijnlijk zeker van gaan komen, maar ik denk dat AMD nog steeds geen waardig alternatief heeft voor de P-M.

En geloof echt maar niet dat er een strategie is van Intel op de desktopmarkt ...
Zij hebben AMD te lang 'laten doen' en nu betalen ze daarvoor (zowel letterlijk als figuurlijk).
Ik denk dat Intel nu meer op langere termijn aan het denken is en op een gepast moment zal terugslaan.
Maar zoals apa al zei gebeurt dat zeker niet op 1-2-3.

In de toekomst zullen zij hun gaan baseren op de P-M voor de dekstop-modellen, maar een volledige overname zal er niet van komen.
Waarschijnlijk gaan ze allerlei technieken van de P4 en de P-M 'vermengen'.
Vergeet niet dat de P-M grotendeels gebaseerd is op de P3 en dus eigenlijk al een stuk verouderd.

eniac

Legacy Member
Nullius zei:
Vergeet niet dat de P-M grotendeels gebaseerd is op de P3 en dus eigenlijk al een stuk verouderd.

De A64 architectuur is ook gebaseerd op de AXP architectuur, en die gaat dan weer terug op de eerste Athlon. Dat zijn tijdgenootjes van de P3. Ook al verouderd dus? Naah ;)

den Acid Burn

Legacy Member
waar is den tijd dat de intel fanboys amd verweten dat ze de ideeen van intel stalen??

nu ist just omgekeerd :p en nu hoort ge niemand niemeer hehe.

en nee ik ben geen fanboy want ik heb een amd en een intel

eniac

Legacy Member
den Acid Burn zei:
waar is den tijd dat de intel fanboys amd verweten dat ze de ideeen van intel stalen??

Bah, wat heeft Intel dan al zo gestolen van AMD (buiten dan misschien x86-64 dat ze ook gaan implementeren)?
Banias was een eigen ontwerp, Dothan bouwt erop voort. Het is niet omdat het idee iet of wat gelijkaardig is, dat het dan maar meteen gestolen is he. Banias/Dothan is, imho, de interessantste processor van de laatste jaren (en dan reken ik AMD mee).

den Acid Burn

Legacy Member
eniac zei:
Bah, wat heeft Intel dan al zo gestolen van AMD (buiten dan misschien x86-64 dat ze ook gaan implementeren)?
Banias was een eigen ontwerp, Dothan bouwt erop voort. Het is niet omdat het idee iet of wat gelijkaardig is, dat het dan maar meteen gestolen is he. Banias/Dothan is, imho, de interessantste processor van de laatste jaren (en dan reken ik AMD mee).

ik heb het niet zozeer over de 64 bits uitbreidingsset van de x86 architectuur maar over de omschakeling van kloksnelheid naar meer ipc.
nu, ik kan deze evolutie alleen maar toejuichen want die intels werden gewoon te heet.

er is ergens een grens kwa tegewoordig gebruikte materialen en ik denk dat niet meer zo heel ver ligt, waardoor ze andere concepten gaan toepassen zoals dual core cpu's en sun zn onderzoek naar cpu's met licht enzo.
wat voor moois zal de toekomst allemaal niet brengen :applause:

Ephram

Legacy Member
Nullius zei:
Daar ging de thread net over :ironic:

Ja de thread ging daar OVER, maar of het nu echt waar is dat ze amd OWNEN. Je kunt zeggen wat je wil maar amd heeft zijn vuurkracht terwijl het van pentium nog altijd tonen is.

eniac

Legacy Member
den Acid Burn zei:
ik heb het niet zozeer over de 64 bits uitbreidingsset van de x86 architectuur maar over de omschakeling van kloksnelheid naar meer ipc.

Dat is niet afgekeken van AMD, Banias is compleet los van de P4 ontwikkeld met als doel een zeer competente en energie-efficiënte processor te ontwikkelen. Zeggen dat dat gestolen is van AMD, is veel te weinig eer geven aan het knappe team dat Banias heeft ontwikkeld.

apa

Legacy Member
eniac zei:
Bah, wat heeft Intel dan al zo gestolen van AMD (buiten dan misschien x86-64 dat ze ook gaan implementeren)?
Banias was een eigen ontwerp, Dothan bouwt erop voort. Het is niet omdat het idee iet of wat gelijkaardig is, dat het dan maar meteen gestolen is he. Banias/Dothan is, imho, de interessantste processor van de laatste jaren (en dan reken ik AMD mee).

Daar ben ik het zelf niet zo mee eens... Ik vind de ideegang achter de Pentium-M zeker interessant en wat vernieuwend: meer kijken op zuinigheid dan zuiver op kloksnelheid en performance. Echter vind ik de stap van Pentium3 naar Pentium-M niet meer dan een normale gang van zaken.

Ik heb de Pentium4 zelf altijd gezien als een testbed voor Intel. Met de Pentium4 kunnen ze "makkelijk" onderzoeken hoe componenten reageren op extreem hoge kloksnelheden; want willen of niet, mettertijd zal de kloksnelheid steeds blijven stijgen (tot we overgaan op asynchrone chips). Het is dan interessant (voor iedere fabrikant) om daar op voorhand wat op te kunnen inspelen en eventuele probleempunten tijdig aan te pakken.

De reden waarom de Pentium4 dan effectief gecommercialiseerd werd is, denk ik, te zoeken bij marketing... AMD had als eerste de (magische) 1 GHz grens overschreden bij commerciële desktop-processoren. Toen dachten ze bij Intel "dat nooit meer" en brachten ze de GHz-killer uit (de Pentium4 dus).

De Pentium-M is dan weer een evolutie t.o.v. de Pentium3; net als de P2/P3 (want die zijn nagenoeg identiek) een evolutie zijn van de Pentium en de PentiumPro.

De meest interessante CPU in de afgelopen jaren voor mij is de K8. Voor het eerst werden zeer veel van de gekende bottlenecks van de x86-processoren in 1 keer zwaar aangepakt... Tot dan toe werden ze steeds omzeild (denk bv. aan MMX/SSE/SSE2/SSE3 die de FPU-zwakte van de x86-processoren moeten verbergen; HyperThreading die het latency-probleem van de Pentium4 moet verbergen; ...). Die zwakten van de x86-processoren zijn o.m. de volgende:

  • Latency: integratie van de memory controller(s).
  • Schaalbaarheid in SMP-systemen: glueless SMP capability d.m.v. rechstreekse HyperTransport-links tussen maximaal 8 cpu's.
  • Beperkt aantal beschikbare registers: in 64-bit mode is dit aantal nu verdubbeld.

Dit zijn natuurlijk allen zwakten van de x86-processoren; maar uiteindelijk draaien die allen om 1 punt: "x86-processoren hebben een te lage IPC-graad vergeleken met andere architecturen". Dit ene punt kan je echter niet rechtstreeks aanpakken; je kan wel factoren aanduiden die de IPC beperken (zie dus de lijst hierboven) en die factoren dan aanpakken; wat AMD imho schitterend heeft gedaan!

Ben ik nu een AMD-fanboy? Zeg maar wat je wil; ik zie alleen dat AMD duidelijk gelijk krijgt mettertijd en dat Intel nu moet bijdraaien. Intel heeft echter meer dan voldoende capaciteiten om goed te reageren. Als AMD nu niet verder werkt aan de verbetering van de processoren; dan is het onvermijdelijk dat er ooit iemand anders de nieuw gevonden zwaktes aanpakt en dat die dan weer met het been gaat lopen... Maar dan zullen sommigen mij wellicht weer een Intel-, VIA-, of Transmeta-fanboy noemen ;)

eniac

Legacy Member
apa zei:
Daar ben ik het zelf niet zo mee eens... Ik vind de ideegang achter de Pentium-M zeker interessant en wat vernieuwend: meer kijken op zuinigheid dan zuiver op kloksnelheid en performance. Echter vind ik de stap van Pentium3 naar Pentium-M niet meer dan een normale gang van zaken.

Ik ga niet zo akkoord... Banias was wel degelijk meer dan de overstap van bvb de P1 naar de P2, waarmee je het vergelijkt.
Dit is een zeer interessant artikel erover, anand lijkt toch ook eerder mijn mening aangedaan (ook over het feit dat het de interessantste CPU in jaren is).

Begrijp me niet verkeerd, de A64 is een prachtige desktopprocessor, en binnen enkele maanden heb ik er waarschijnlijk eentje. Maar ik begin al te watertanden bij de gedachte aan een Pentium-M in desktopland.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan