Archief - Intel Dothan 2.8 speelt met de AMD64 4000+

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

AsEeL

Legacy Member
http://www.tweakers.net/nieuws/34954

De Mobile versie van de Pentium (Dothan) verslaat een AMD64 4000+ ingame (DOOM3)
Het ging hier over een cpu die op 2.8Ghz draait dus dan nog 1200Mhz lager dan de rating van de AMD64.

Is hetmogelijk dat deze cpu's op korte termijn de huidige generatie van P4 zal gaan vervangen...
Lijkt me zeer sterke prestatie

Hier zie je alle test uitgevoer met een 2.55Ghz mobile
http://www.x86-secret.com/articles/cm/dfi855/dfi855-7.htm
Verbazingwekkend hoe die dotan op 2.55Ghz die AMD64 4000+ wel is in het stof doet bijten.

Kwertie

Legacy Member
idd wel opmerkelijk, wel een beetje vreemd dat de kracht van een mobile moet komen, jammer dat dit bij de A64 mobile niet kan (die kan je niet zo onbeperkt verhogen als de amd xp mobile dacht ik)

het 'raarste' van al is dat die Dothan vaak sneller is dan hun stinkende dure P4 EE 3.4ghz cpu's...

Voorlopig afwachten tot meer reviews, zodat het bevestigd kan worden door andere bekende hardware-sites

vinteg

Legacy Member
ik heb het al tege meerdere mensen gezegd en oook in die post op de frontpage van telenet games. intel is dom om hun dothans niet gewoon te porten naar desktop. ze zijn veel sneller als hun P4 broertjes verbruike minder en me deftige cooling zal die ook ni echt warm lopen. de max tezmp die hij aankan ligt zelfs op 1000° wa ook ni slecht is, nen P4 begint het al te begeven op 70-80°

metaphore

Legacy Member
amai :p als da tot 1000° stabiel loopt.... dan kunde wel lekker oc'en denk ik :)
kvind het wel vreemd da die zo vlotjes de amd64 4000+ verslaagt en da me 2.8 ghz

Anoniem09

Legacy Member
1) Die CPU was dus oc'ed tot 2.8ghz op een DFI plank die bekend staan om hun goede OC baarheid.
2) Het ging over het moederbord, steek die Pentium M standaard in een asus plankje ofzo en ik twijfel eraan of als die dan nog de AMD 4000+ verslaat

den Acid Burn

Legacy Member
+ mem was ddr op 333MHZ
+ test was op 640*480

conclusie:
zet memory op dual channel en 400mhz en laat de test op een resolutie doorvoeren die je normaal gebruikt om te gamen (1024*768 bv) en de amd64 4000+ laat de dothan achter zich.

+de amd64 4000+ gaat nog een pak beter presteren met een 64 bits OS

dus:de dothan is een mooie procressor die mooie prestaties levert, maar in de echte realistische setting kan hij niet op tege de amd64 4000+

***ARF***

Legacy Member
den Acid Burn zei:
+ mem was ddr op 333MHZ
+ test was op 640*480

conclusie:
zet memory op dual channel en 400mhz en laat de test op een resolutie doorvoeren die je normaal gebruikt om te gamen (1024*768 bv) en de amd64 4000+ laat de dothan achter zich.

+de amd64 4000+ gaat nog een pak beter presteren met een 64 bits OS

dus:de dothan is een mooie procressor die mooie prestaties levert, maar in de echte realistische setting kan hij niet op tege de amd64 4000+

dus jij zegt dat als je de bandbreedte verhoogt en dual channel inschakelt amd juist sneller gaat zijn?
het is juist intel de zwaar profiteert van hoge bandbreedte
check ook eens de 2e link die AsEeL heeft gegeven.
Superpi enzo gaat hij nog altijd over de 4000+
van tijd gaat de A64 er wel over maar het meeste van de tijd presteert hij even goed tot veel beter.

Ik hoop da ze der iets mee aanvangen

den Acid Burn

Legacy Member
volgens mij fat de amd64 met serieus geheugen op dual channel veel beter presteren zenne.
amd gebruikt namelijk een aparte bus van de cpu naar het geheugen( HyperTransport) terwijl bij pentium hier geen aparte bus voor gebruikt.

meerdere benches hebben al uitgewezen dat een amd op dual channel een pentium gewoon opeet

+ denk eraan dat een amd64 momenteel theoretisch op e helft van zn vermogen loopt.
als er software en vooral een windows is die de 64 bits brede registers volledig gaat benutten mag je toch rekenen op een performancewinst van een dikke 20%

vinteg

Legacy Member
# Architecture A64

* Athlon 64 4000+ - 2.4 GHz - 1M L2 - K8T800 - Dual DDR400 CAS 2-2-2-5 (1 Go)
* Athlon 64 3700+ - 2.4 GHz - 1M L2 - K8T800 - Single DDR400 CAS 2-2-2-5 (1 Go)
* Athlon 64 3400+ - 2.2 GHz - 1M L2 - K8T800 - Single DDR400 CAS 2-2-2-5 (1 Go)

waarom staat hier dan DDR 400 op dual channel?
trouwens wat arf zegt is correct, een A64 eet nen intel nu al als ontbijt, me dual channel natuurlijk nog meer, maar intel zal nen grotere preformance boost krijgen als amd

Nullius

Legacy Member
De dothan is gewoon zalig goe.
1000° gaat ie echt niet houden natuurlijk :D
De max temp van een P-M (Dothan of Banias is geen verschil) ligt rond de 110°.
De snelste Dothan verkrijgbaar is de 2.1ghz.
In een laptop haalt deze stressed een temp van rond de 70-80° met standaard LAPTOP-koeling, dus in een desktop is de koeling stukken beter en kan er ook hoger geclocked worden.

Intel komt in het voorjaar van 2005 met hun Alviso-chipset, die eindelijk ook DDR400 gaat ondersteunen, samen met PCI-X.
Ook zullen ze dan met hoger geclockte Dothans komen, waardoor het echte vergelijken kan beginnen.
Deze tests tonen dus echt niet zoveel aan. Ze geven enkel weer wat voor capaciteiten een Dothan heeft, en ze zijn zeer positief.

Er doen natuurlijk ook geruchten de ronde dat Intel hun P-M ook gaat gebruiken op de desktopmarkt, maar Intel heeft bij mijn weten nog steeds niets bevestigd daarover.
Het lijkt me echter wel mogelijk dat Intel zich meer zal gaan baseren op hun P-M, omwille van zijn snelheid en dissipatievermogen.

Voila, wa nen uitleg :D

den Acid Burn

Legacy Member
ja leuk, als je op een 8086 architectuur op dual channel laat draaien krijg je relatief nog een veel grotere snelheidsboost maar waat voor een vgl heb je dan.

ook wordt er de laatste tijd veel 32bits cpu's vergeleken met 64 bits cpu's.
hetzelfde als je een auto me een ciilinderinhoud van 1000 gaat vergelijken met een van 2000.
dan staan ze daar kijk mijn 1000cc auto rijdt evensnel en soms zelfs iets sneller als jouw 2000cc.
leuk maar die 2000cc gaat opt moment ook niet hoger dan 2e vitesse om het zo maar te zeggen.

desalniettemin is die dothan een pracht van een cpu.
dat hadden zij bij intel wel nodig na de nogal warmteproducerende en energieslurppende p4-cpu's

vinteg

Legacy Member
looooooooooooooooooool kzien da nu pas die 1000° is dus typo en moest 100° zijn(vanzelfsprekend of niet?) :rofl:

peter79

Legacy Member
voor de duidelijkheid: een 2.8ghz bestaat absoluut niet, das een oced processor. Maar daarnaast, kheb dat altijd al goeie processors gevonden, maar ze zijn duur en ze hebben geen 64bit.btw x86-secret => BS site

AsEeL

Legacy Member
Eerste benches voor de AMD64 met 64 bit software waren toch niet zo denderend zover ik mij herinner in sommige gavallen waren ze zelfs trager
Als ik zie dat een 2.55Ghz dothan een AMD64 4000+ verslaat in Pi dan begin ik mij toch iets af te vragen. Sinds wanneer is Pentium zoveel beter geworden in dat soort berekeningen dan een huidig topmodel van AMD :s
Het lijkt alsof die Dothan core iets totaal anders is dan de northwood/prescott
We beginnen bij 2.55Ghz standaard (ongeveer gelijk aan de AMD64 4000+) met vergelijkbare prestaties. Bouw daar 64bit instructies in en je krijgt een zeer waardige concurent voor AMD

BTW: Dothan @ 2.8Ghz = 25 seconden in SPi :eek:

AsEeL

Legacy Member
FeNiX4LiFe zei:
Ja idd maar zo weinig over geweten... lijkt me raar aangezien Intel al een hele poos het moet afleggen tegen AMD, dat ze nog niet sneller hiermee zijn naar buiten gekomen.

Melchett

Legacy Member
AsEeL zei:
Eerste benches voor de AMD64 met 64 bit software waren toch niet zo denderend zover ik mij herinner in sommige gavallen waren ze zelfs trager

Da kwam vooral omda de drivers nog maar heel vroege versies ware, me betere drivers zal da wel verbetere zenne.

Davion

Legacy Member
Over Dothan core: eigenlijk zijn deze laptopcores op het principe gemaakt van AMD, geen hoge clock, hoge IPC, vandaar dat deze blijkbar zeer goed doorscalen..

donkey_thong

Legacy Member
maar dan met 2mb cache? of ware die da ni?
zou wel handig zijn, zou men toekomstige aankoop snel gemaakt zijn ^^.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan