Archief - AMD HD 6xxx serie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vorda

Legacy Member
kingjulie zei:
Wat ik hier uit leer is dat als je een gpu wil kopen in de korte toekomst je waarschijnlijk het beste af bent met 2x 5870. Die dingen gaan in prijs prolly nog dalen en presteren niet veel slechter dan de nieuwe 69xx serie.

Verklaar?

De 5870 wordt niet meer gemaakt en is altijd heel weinig stock van geweest. Ik verwacht dan ook geen spectaculaire prijsdalingen meer. Goedkoopste is nu zo'n 250 euro indien je in holland bestelt. Dat maakt het een hele goede kaart, maar niet beter dan de 6950 en slechter dan de 6870 in prijs/prestatie.

De Belgische prijs is ~270, wat gewoonweg té duur is.

Beste bang/buck is momenteel de 6850CF volgens mij, maar ik weet niet of je daar 3 jaar mee voort kunt. Zoniet zou ik een 6950 kopen en later nog een bijsteken.

Voor een Intel systeem wint de 460SLI nog steeds imo.

kingjulie

Legacy Member
XFX Radeon HD 5870 @ Azerty
240 euro.

Imho heb je dan voor 480 euro een prachtige CF opstelling als je meer dan de 6850 CF wil.
Zonder in het hogere segment te belanden waar de prijs prestatie een stuk minder is.
Dat de 6850CF is prijs prestatie beter is betwijfel ik absoluut niet. prijs prestatie wint de 5870 wel van de 6950/6970 kaarten.

Misschien komen er nog drivers die de prestatie met 10-15% doen toenemen voor de 6950/6970 waardoor die conclusie niet meer opgaat.

sypro9000

Legacy Member
Een goeie 20% winst ongeveer tegenover de 5870. Ben toch eens benieuwd wat de 6990 zal gaan kosten tegenover de 580.

flyingdutchman

Legacy Member
@ kingjuli:
je vergeet de 6870's, die kosten nog iets minder en presteren maar heel iets minder als de 5870, daarbij schalen 68xx kaarten ook veel beter in crossfire dan 58xx kaarten. + die verbruiken minder stroom en je hebt een "nieuwere" kaart ipv zon uitverkoop ding. resale value gaat ook hoger zijn.

6850 of 6870 CF imo

Wasbeer

Legacy Member
medalofkoen zei:
Ik zal er u nog eens verkopen :p
Mij gek noemen :tongue:

graag :D :p sry maar het is toch kdenk dat kwasie benches de 5870's niet veel moeten onder doen dan de 6870's

Vorda

Legacy Member
kingjulie zei:
XFX Radeon HD 5870 @ Azerty
240 euro.

Imho heb je dan voor 480 euro een prachtige CF opstelling als je meer dan de 6850 CF wil.
Zonder in het hogere segment te belanden waar de prijs prestatie een stuk minder is.
Dat de 6850CF is prijs prestatie beter is betwijfel ik absoluut niet. prijs prestatie wint de 5870 wel van de 6950/6970 kaarten.

Misschien komen er nog drivers die de prestatie met 10-15% doen toenemen voor de 6950/6970 waardoor die conclusie niet meer opgaat.

Mierenneuk: 240+10 verzendkosten = 250 :) (ik had ook bij pricewatch gekeken ;) ).

Voor de rest zijn we volledig akkoord eigenlijk. Enige voordeel dat de 6870CF momenteel nog hebben dat niet meteen duidelijk is heeft FDM vermeld: hogere resale value.

V1nce

Legacy Member
Denk voor een 6950 te gaan , vooral in dx11 zijn ze een grote verbetering tov de 5xxx en 68xx reeks en toekomst gericht is dat toch wat we te zien gaan krijgen, dan kan ik later nogaltijd 1 extra steken moest ik willen.

Gunstn

Legacy Member
Heb een 6970 besteld, ook meteen een fractal design define xl om hem wat plaats te geven ^^.
hopelijk komt alles snel binnen.

Dawg (oi22)

Legacy Member
Ik denk zelf voor een 6970 te gaan. 2GB Vram is wel leuk, vooral als je op 1920x1080 speelt.

De prijs valt mee, een toekomstige CF is zeker mogelijk. Qua prestaties: hij doet wat hij moet doen. Hij haalt natuurlijk geen gtx 580 niveau maar voor mij is ~60 fps goed genoeg, ik gebruik Vsync op elk spel en heb dus niets aan max. frames van bvb. 89.

EDIT: De BFBC2 editie van de 6970 staat op informatique.nl voor slechts 359 euro : http://www.informatique.nl/519190/sapphire-radeon-hd-6970-2gb-gddr5.html

Xtala

Legacy Member
sypro9000 zei:
Lol, €350 they did it again. Nu nog de echte benchies. Vind ik wel een schitterende evolutie in deze laatste generaties. Een 9800Pro vroeger was ook een €500 kaart.

Deel die €500 gerust door twee.

TX.Conn

Legacy Member
Kwa prestatie's hoeveel procent/fps heeft de GTX580 nu voordeel t.o.v. de HD6970?

Had toch wel verwacht dat de HD6970 zeker het niveau ging halen van de GTX580, laat staan dat ie daarboven ging gaan.

Voorlopig zit ik met 3 keuze's: 1. HD6970 - 2. GTX580 - 3. HD6990 (dat wordt wachten).

Wasbeer

Legacy Member
van nummer 1 zal je geen spijt hebben en zwaar genoeg zijn voor zowat alles denk k persoonlijk ...

flyingdutchman

Legacy Member
TX.Conn zei:
Kwa prestatie's hoeveel procent/fps heeft de GTX580 nu voordeel t.o.v. de HD6970?

Had toch wel verwacht dat de HD6970 zeker het niveau ging halen van de GTX580, laat staan dat ie daarboven ging gaan.

Voorlopig zit ik met 3 keuze's: 1. HD6970 - 2. GTX580 - 3. HD6990 (dat wordt wachten).

zonder een 30" hoef je aan nummer 2 niet eens te beginnen.

Phaetor

Legacy Member
flyingdutchman zei:
zonder een 30" hoef je aan nummer 2 niet eens te beginnen.

:ironic: Ik krijg op men 24" ni eens alles perfect bollen met mijn SLI kaarten. Niks mis met een 1 x high end kaart op de tegenwoordig gangbare 1920*1080 of 1200 reso's imo. Als je het geld er voor over hebt toch, maar enkel een enthusiast koopt die kaarten, of niet?
En waarom sluit je dan juist die 580 uit? Sluit die ander 2 dan ook maar uit met hetzelfde argument geez..

flyingdutchman

Legacy Member
De 6990 bestaat nog niet eens, dus daar kan ik ook niks over zeggen, de HD6970 is een andere klasse (320€ tov 450€) en bewijst in de benchmarks dat het ook een veel minder krachtige kaart is.

Ik ga een hele lange betoog nodig hebben enkel en alleen om op jouw post te antwoorden, dus ik ga het in steekwoorden doen (als je het niet erg vind):

consoles bepalen graphics van pc-games. consoles gaan nog 2 jaar meemoeten (move, kinetic, etc). dus graphics van pc-games blijven "op een zelfde niveau". De grafische kaarten gaan 2x zo snel als de game-engines.
Indien je niet te veeleisend bent en eventueel zonder AA en AF wilt draaien kun je zelfs met een 4870 nog prima mee op 1920x. die kaart is 2jaar oud.
dit alles bij elkaar op tellen, denk ik dat je de grens wel kunt zetten op een GTX570 of een HD6970, met voorkeur naar de AMD vanwege het grotere geheugen (2GB vs 1,2GB), maar de 570 is net zo goed eigenlijk. Die kaarten gaan de komende 2-3jaar prima alles op 1920x kunnen draaien. Indien je het niet erg vind de absolute extra's (AA, AF) ietsje terug te schroeven over de jaren.
De GTX580 en de HD5970 zijn allebei prima kaarten, waar de 580 het voordeel heeft van de single-gpu en de 5970 het voordeel van de Eyefinity (iets wat een logische keuze zou zijn, gezien de resoluties die zon kaart aankan en het prijssegment).
Het probleem met de 580 en de 5970 is dat ze gewoon overkill zijn en zullen zijn voor 'gangbare' resoluties als 1680x en 1920x, tenminste voor het komende 1-1,5 jaar.

Als je zo eens alles tegen elkaar afweegt, kun je beter het uitgespaarde geld (130€) in je zak houden en over een jaar je 570/6970 verkopen en een nieuwe kaart kopen.

zie ook deze reactie : http://tweakers.net/reviews/1916/la...o-van-amd.html?showReaction=4361985#r_4361985

Maar ik moet zeggen dat ik uiterst gecharmeerd ben van de GTX580, momenteel mijn nr1 op mijn wenslijst.

Helaas mensen, geen fanboyisme te bespeuren hier...

Wasbeer

Legacy Member
true
ik speelde met mijn 4890 nog VEEEEEEEl spelletjes op een meer dan degelijke setting en instellingen ...

Phaetor

Legacy Member
flyingdutchman zei:

Wat kan ik hier op zeggen? Ik begrijp wat je wilt zeggen.
Als je alleen maar de zoveelste lauwe CoD afkooksel van een console port speelt heb je genoeg met een 4870 ja ;)
Het ligt er maar aan wat je eisen zijn he.

Edit: Die 6970 kost wel wat meer dan 320€. Op tweakers gemiddeld 350-360 als ik vlug kijk? In belgië nog iets meer dan zeker
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan