Archief - Dragon Age 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

soulreaper

Legacy Member
syndrom zei:
net alsof het hier zo vol zit van de constructieve mensen. Och kzal het laten zijn. Als een spel me niet interesseert gaje me ook niet zien posten in de threads, iet wat jullie zouden moeten leren imo, DA2 is in jullie ogen een slecht spel, gaat dan verder met uw leven en zoekt een ander game. Maar neen liever blijven kankeren hoe bioware de pc gamer in de steek laat, boo-fucking-hoo

Getuigd echt van volwassenheid.Heb je ons horen beweren dat DA2 een slecht spel is?Het spel interesseerde ons wel,maar het is in de ogen van velen een mislukking geworden.Daar mag toch over gepalaverd worden?Ik heb jou nog geen enkele opmerking zien geven over het spel en alles wat daarbij hoort,maar wel hoog van de toren komen blazen als iemand een gegronde opmerking geeft.

Degene die het spel goed vinden zijn de console freaks,degene die het spel slecht vinden zijn de pc gamers.Dus de fout ligt dan overduidelijk bij Bioware?Hier een review van een forummember op een ander website die de game gespeeld heeft.Dit zegt VEEL MEER dan een gamesite die betaald wordt door Bioware om 8 of 9 op 10 te geven:Opgepast wall of text:


Here's my review:

1) The game is 100% linear. It's a corridor shooter like ME2. Only non-linearity is hidden in the "big decisions" that will shape the city and you the next time you return to the game and a year or two has passed. Case in point - when you get to Kirkwall, you will have to work for either an interested party A or B and that decision will shape how the things are when you return to the game one year later. I need to get some replay time in to really grasp the possible changes. By the looks of things, they might very well be cosmetic.

2) Combat is a DPS race. There is no classical tank and spank. Healing as you know it or as Wynne did it, is gone. It's a pure race, you either kill them or they will kill you. If it sounds like hack'n'slash, then that's because it is. And it's arena combat to boot. You enter a room/combat zone and the enemies there attack/spawn. There is a certain number of them and they come in waves. There are trash mobs, normal mobs and elite mobs and perhaps even an elite assassin. You burn them down before they do it to you and the combat is either over or another wave spaws. That is how the combat goes, 100% of the duration of the game. You clear a room, a door opens, you enter the next room and you do it again. Anders can heal, once every 40s and you can only carry 4 health potions and the elite assasins steal them from you and use them themselves. As I said - a DPS race. There is no strategy involved. Remember the good old days when Alistair would taunt and try to hold all the enemies on him while damage dealers burned them down and Wynne did her best to keep Alistair alive while doing so? Those days are gone. Everybody DSPes, no-one heals or quits. And if you can't do it, I will kill you with my friendly fire myself, you get me?! Oh, one more thing. If you don't kill the boss fast enough, an endless amount of henchmen will spawn as waves. This mechanic has been implemented for every boss fight so far but I cannot attest to the later parts of the game. Perhaps it changes, perhaps it does not.

3) Kirkwall. It's a village. Tarris is about 10x times(I am not kidding) as big in real estate terms. Kirkwall has four "districts", homes of the characters + mission specific locations. You can run from one side of the city to the other in oh about a minute if you exclude the loading times. Imagine Denerim's Market District and multiply that by four. You have Kirkwall.

There is nothing in it. It's empty. Non-interactive city people do their best to fill it by day (and yell the same two or three lines of text on every corner) and by nights it's totally empty. A few characters are actually left for the night as well, but if these ladies are included in some quest, I have not reached it yet. They even happily support the wall with themselves when I am fighting right next to them. Hardcore people live in Kirkwall, it seems. I mentioned the night part. Bioware had an ingenious idea on how to make more playing room - Kirkwall has day and night cycles which you trigger on the map screen. With a simple push of a button you get twice the real estate and double the boredom!

4) Difficulty. It quite literally goes from easy to nightmare in a few seconds and then back again. I play on normal now, as I can't be bothered to replay fights 10 times on every corner due to assassins being godly overpowered. Loot is almost non-existent in the RPG meaning of the word and every item you do get, is a boost best described by "massive". After reaching lvl6 with my rogue, I got to equip two pieces of loot and my DPS almost doubled on the paper doll simply due to those two items. Now I have to make due with this DPS for atleast a level or two which in real life terms could mean anything from one hour to three. Bioware really went overboard with the streamlining in this case. The only loot you get in spades is "Junk Loot" and that even has its own tab in your inventory. And when you visit a merchant, you can just press the "Sell Junk" button and off it goes. Was it even required? They just as well could have simply put the coin into the chest in my opinion. On nightmare, without the DLC items, the game came down to luck. You could finish a fight without a scratch and then the same fight die 10 times if you reloaded. Assassins and Reavers are so powerful that they can and will twoshot anyone in your party, even the tank. Poo Bethany will simply get destroyed. If you manage to disable them even for a few seconds, they will go down but if your grenade or poison is resisted, you might as well reload right there and then. This is on Nightmare difficulty. On Hard, everything is a cakewalk. The difference between Hard and NM are immense. But since NM is the only difficulty level that has friendly fire (another dubious decision by Bioware), I would like to play on that. But I can't as I will get destroyed 20 times in every hour. Maybe all the DLC items are required to survive, I don't know.

5)Gameplay. Streamlined to hell and back and consolized to oblivion. The UI is palpable. It's the same UI as in ME2, only now you can doubleclick in the menus! Sounds like something to be put on the box cover to me. You have fetch quests, you have companion quests and then you have the main quest. Fetch quests are the worst. On your "travels" in the village of Kirkwall, you come across different items that add a quest. With no information on where to take them. Instead, when you reach the map screen, every district and location has all the quests currently associated with them displayed if you hover over them. So you look for the right one, load into that district and follow the quest market. That's it. And there are many of these quests. Many. You can receive companion quests only in their "homes" and you can talk to them also only at their place. These quests seem to always end in bloodshed. To be honest, I have not managed to end a mission without killing something if there is a confrontation during it. I guess the removal of social skills(diplomacy, threaten etc.) might have something to do with it. But it's all good as streamlining is the future. At least Bioware seems to think that. There has been no word on mod tools and I really don't know what the mods could even do at this point. One thing they really need to add is a weapon swap button. Yes, you read correctly, there is no weapon swap button in this game. Meaning you have to manually enter the inventory screen and drag a bow to the weapon slot and then your melee weapon back again. Another streamlining genius by Bioware.

All in all, a solid 6/10. Not more, not less. For Bioware, DA2 marks the very first time (at least for me) when they have really missed their mark. Their hysterical marketing seems to confirm that with all the preorder madness and now doctor Ray yelling that DA2 is their best game to date. It's not. It's their worst by a mile and if they don't learn from this and will continue their streamlining crusade, the last true RPG developer is gone. Even console players are saying that this game went too far and that's saying something. If you let go of all that was DA, you will enjoy and like this game. But as a sequel, it does not hold candle. The obvious rush job they did on the game is apparent everywhere you look. DA took five years to make, they did DA2 in two. Reused textures, the entire re-re-re-re-reused Kirkwall and technical problems. Nvidia was the one pushing DX11 into DA2 and at the release, it does not even work for that manufacturer although Bioware stated after the demo fiasco that the issues encountered are fixed in the gold version. DA2 on X360 does not have an autoattack button, as somehow a non-gold version of the game was pressed onto the dvds. EA was in such a hurry to get the game out that even the save game import feature does not work correctly. How does something like this happen, especially for a self-proclaimed AAA title? One word: rushing. And that same action is something that you should not do. I suggest to wait for the (soon to come by the looks of things) Ultimate Edition that has all the trillion different DLC items packaged in and ready to go. Get the game if you must but in this case, waiting might be worth it. Just don't say that you were not warned.

-inf-

Legacy Member
Ik denk dat RPG puristen wat minder zouden moeten wanhopen (ik ben er zelf één trouwens). Dankzij bepaalde platformen krijgen indie dev's meer en meer de kans om hun content bij het publiek te krijgen (Steam ed). Het is niet alsof er totaal geen toekomst meer is voor RPG's met inhoud. Het is logisch dat grote dev's / uitgevers zich gaan richten naar consumentenvraag. Wie draait er namelijk niet graag maximum winst?

Ik denk dat het voor sommigen gewoon frustrerend is dat de grote gecommercialiseerde games niet meer vol doen aan hun eisen, en het daardoor lijkt dat er geen content meer is. Wees gerust, onze markt mag dan wel kleiner zijn, er zijn nog steeds genoeg dev's die zich ernaar richten.

syndrom

Legacy Member
soulreaper zei:
Getuigd echt van volwassenheid.Heb je ons horen beweren dat DA2 een slecht spel is?Het spel interesseerde ons wel,maar het is in de ogen van velen een mislukking geworden.Daar mag toch over gepalaverd worden?Ik heb jou nog geen enkele opmerking zien geven over het spel en alles wat daarbij hoort,maar wel hoog van de toren komen blazen als iemand een gegronde opmerking geeft.

Wie zei hier tegen iemand dat hij zen bek moest houden als hij niets zinnig te zeggen had, dus zwijg maar van volwassenheid. Gepalaverd? ik zie hier enkel gewhine en geween.

En over het spel, ik heb het al gezegd in de ps3 thread, het gaat overduidelijk de weg in van mass effect, en ik kan dat enkel maar toejuigen, want mass effect is zowat een van de beste games de laatste jaren in mijn ogen. Ik speel een rpg om mee gezogen te worden in het verhaal en de rol dat ik speel, niet om mijn stats te min maxen en om nieuwe loot te verzamlen (dan ga ik wel diablo spelen ofzo). En dit vond ik in DA:O een stuk moeilijker. De demo heb ik al ettelijke malen herspeeld nu en op elk vlak vind ik het een verbetering van de eerste, eindelijk een stem hebben, geen duizend verschillend skills, duidelijk skill tree's, weg met die auto attack, betere framerate op de console's, duidelijke dialog options, en ga zo maar voort.

Wat lees ik hier, een hele resem zaagposts over de graphics en over het feit dat de gameplay zo drastisch veranderd is. Dikke lol imo, want de gameplay is quasi hetzelfde, alleen veel meer gestreamlined. Ge kunt toch nog altijd tactisch spelen als ge wilt.

en ja ik speel op een console, as i said, geef mij maar ne zetel en ne controller in men poten als ik wil gamen. Ik zit al genoeg achter men laptop.

soulreaper

Legacy Member
syndrom zei:
En over het spel, ik heb het al gezegd in de ps3 thread, het gaat overduidelijk de weg in van mass effect, en ik kan dat enkel maar toejuigen, want mass effect is zowat een van de beste games de laatste jaren in mijn ogen. Ik speel een rpg om mee gezogen te worden in het verhaal en de rol dat ik speel, niet om mijn stats te min maxen en om nieuwe loot te verzamlen (dan ga ik wel diablo spelen ofzo). En dit vond ik in DA:O een stuk moeilijker. De demo heb ik al ettelijke malen herspeeld nu en op elk vlak vind ik het een verbetering van de eerste, eindelijk een stem hebben, geen duizend verschillend skills, duidelijk skill tree's, weg met die auto attack, betere framerate op de console's, duidelijke dialog options, en ga zo maar voort.

Hier dus het bewijs dat een consolegamer voor het gemak gaat.Volgens mij heb je de review die mijn post staat niet gelezen?Of nee,je gaat het niet lezen omdat er negatiefs instaat over de game?

-inf-

Legacy Member
syndrom zei:
Wat lees ik hier, een hele resem zaagposts over de graphics en over het feit dat de gameplay zo drastisch veranderd is. Dikke lol imo, want de gameplay is quasi hetzelfde, alleen veel meer gestreamlined. Ge kunt toch nog altijd tactisch spelen als ge wilt.

en ja ik speel op een console, as i said, geef mij maar ne zetel en ne controller in men poten als ik wil gamen. Ik zit al genoeg achter men laptop.

Ik denk dat je wat misinterpreteerd waar veel mensen over klagen (maar het wordt hier inderdaad dan ook niet echt matuur gedaan).

Het probleem met deze game is (hoe ik het zie), dat er voor mensen die houden van immersie, niet veel meer te bieden is. Voor RPG puristen is immersie: een graphic design dat tot de verbeelding spreekt, waar creativiteit in zit, een wereld die je meesleept. Game mechanics, die inhoud bieden, en dat gaat het niet enkel over item hunten of stats maxen. Dan gaat het eerder over mechanics die je nadien voldoening geven, omdat er uitdaging in het spel zit, omdat je werkelijk iets moet kunnen om een uitdaging tot een einde te brengen. Dit zijn enkele punten die voor sommigen onder ons immersie kunnen bieden. Dat betekend niet dat mensen die een meer "streamlined" gameplay wensen en kunnen smaken "slecht" zijn of "minder" zijn dan de ancien RPG liefhebber. Maar het is wel zo dat het een manier van spelen die mensen die échte RPG mechanics kunnen smaken, geen voldoening meer kan bieden.

Dat is althans mijn kijk erop.

syndrom

Legacy Member
soulreaper zei:
Hier dus het bewijs dat een consolegamer voor het gemak gaat.Volgens mij heb je de review die mijn post staat niet gelezen?Of nee,je gaat het niet lezen omdat er negatiefs instaat over de game?

Och jongen ik ga u beginnen negeren gewoon, ik heb die review gelezen ja en ik zie het als een smaakverschil. Iets wat gij blijkbaar niet begrijpt, ik ga het nog es zeggen. Dragon age 2 = Mass effect reeks, en das alleen maar een pluspunt voor mij, voor jouw duidelijk niet, let's agree to disagree zeker?

-inf- zei:
Ik denk dat je wat misinterpreteerd waar veel mensen over klagen (maar het wordt hier inderdaad dan ook niet echt matuur gedaan).

Het probleem met deze game is (hoe ik het zie), dat er voor mensen die houden van immersie, niet veel meer te bieden is. Voor RPG puristen is immersie: een graphic design dat tot de verbeelding spreekt, waar creativiteit in zit, een wereld die je meesleept. Game mechanics, die inhoud bieden, en dat gaat het niet enkel over item hunten of stats maxen. Dan gaat het eerder over mechanics die je nadien voldoening geven, omdat er uitdaging in het spel zit, omdat je werkelijk iets moet kunnen om een uitdaging tot een einde te brengen. Dit zijn enkele punten die voor sommigen onder ons immersie kunnen bieden. Dat betekend niet dat mensen die een meer "streamlined" gameplay wensen en kunnen smaken "slecht" zijn of "minder" zijn dan de ancien RPG liefhebber. Maar het is wel zo dat het een manier van spelen die mensen die échte RPG mechanics kunnen smaken, geen voldoening meer kan bieden.

Dat is althans mijn kijk erop.

Nja kan ik goed inkomen dat da leuk is voor "puristen", maar ik kan er niet goed tegen dat sommigen dan wat uit de hoogte gaan doen en insinueren dat mensen die liever een gestreamline rpg hebben maar een bende simpelaars zijn.

Ik kan mij al veel meer inleven met den demo dan de tijd die ik in DA:O heb gestoken. en daarmee zeg ik niet dat DA:O een slecht spel is. The witcher speel ik ook enorm graag, en die focused toch ook veel meer op verhaal en inleving dan op duizenden stats en zever naar je kop te smijten?

-inf-

Legacy Member
syndrom zei:
Nja kan ik goed inkomen dat da leuk is voor "puristen", maar ik kan er niet goed tegen dat sommigen dan wat uit de hoogte gaan doen en insinueren dat mensen die liever een gestreamline rpg hebben maar een bende simpelaars zijn.

Dat is inderdaad fout, je hebt het gewoon liever op een andere manier en daar hoeft niemand op neer te kijken. Ik persoonlijk zou liever hebben dat ze beiden bieden (hoewel dat productie en release tijden te ver zou drukken en dat zal er gewoon niet van komen bij een publisher als EA). En eigenlijk, op een manier hebben ze dat gedaan bij DA:O. Als je de game namelijk op easy zette, kon er volledig in realtime gespeeld worden, en hoefde je je niet veel aan te trekken van stats, items en andere basic RPG elementen die nu verdwenen zijn (zoals het Tank, Healer, DPS rollensysteem). Ik denk hadden ze dit behouden in DAII, dat er véél minder gezaag zou dijn.

syndrom zei:
Ik kan mij al veel meer inleven met den demo dan de tijd die ik in DA:O heb gestoken. en daarmee zeg ik niet dat DA:O een slecht spel is. The witcher speel ik ook enorm graag, en die focused toch ook veel meer op verhaal en inleving dan op duizenden stats en zever naar je kop te smijten?

Ja, maar als je dat vind, kan je dan ook niet iets of wat in vinden dat de DAII wereld redelijk kaler en artificieeler lijkt tov tittels die je hierboven aanhaalt (the witcher vooral)? Ik spreek dan puur kwa grafisch design en stijl.

yannick

Legacy Member
Heeft er iemand hier eigenlijk het spel al gespeeld, of is het allemaal speculatie en 'hear say'? Ik moet zeggen dat ik mij kostelijk amuseer, het spel is zeker niet meer lineair dan de vorige heb ik de indruk (bij de vorige waren het ook 'gangen' waar je in vocht eigenlijk). Het ziet er zeer goed uit en draait aan een constante 60 fps (1920x1080,directx 11, High, vsync on).

Animaties zijn top, actie is verzekerd, het tactische zit er zeker nog in (tank verplaatsen, dps focussen, crowd control,...). Het dialoog systeem is zelfs nog beter, je held heeft nu zelf ook een stem, wat het inlevingsvermogen nog sterk verbeterd. Het feit dat ik gisteren tot 5 uur heb gespeeld omdat ik het niet neer kon leggen zeg heel veel, want dit heb ik normaal nooit :p.

Ik ga het me zeker legaal aanschaffen :).

Asshen

Legacy Member
Ik dacht van deze game morgen te gaan kopen, maar gezien de eerste 'echte' PC reviews die verschijnen denk ik dat ik maar nog een DA:O herspeel en mijn geld bijhoud =-)

Katz

Legacy Member
Ikaruga zei:
de reden waarom het steeds verder dumbed down raakt, probeer eens kritiek te geven alst u nie aanstaat.

evenveel als u.


De Zapp staat aan de kant van de oude zeikers zoals wij :bow:

Enfin,

Een van de redenen waarom sommigen hier praktisch een Jihad aan het uitroepen zijn is de complete stijlbreuk waar Bioware zich schuldig aan maakt.
Van een interessant combatsysteem naar button bashing.
Van een iet of wat grote wereld naar een kleine beperkte repetitieve wereld. Van 70 uur gameplay (hoe je daar aan geraakt btw, I dunno) naar 20-30 uur.
Van iet of wat hard core Rpg naar action hack and slasher.

Stel u voor, de nieuwe COD, elke keer ge een rus/terrorist/bad guy tegenkomt draait uw scherm rond en moet ge vechten zoals in de oude Final fantasys met een active battle system.
In Grand tourismo 6 moet ge eerst een construction yard bouwen daarna een spice refinery en dan harvesters sturen naar spicefields op een woestijn maar ge moet wel uitkijken voor wormsigns, eer ge autos kunt bouwen.

Er zullen mensen zijn die dit leuk vinden (het Grand Tourismo idee zie ik zelf nog wel zitten aangezien het al te lang geleden is dat we een Dune spel zagen :))
Maar de fans van het genre zullen even hard ragen zoals wij hier doen.

-inf-

Legacy Member
yannick zei:
Heeft er iemand hier eigenlijk het spel al gespeeld, of is het allemaal speculatie en 'hear say'?

Velen hebben uit angst denk ik de speciale editie bemachtigd om het te proberen ;). Dus ja, sommigen onder ons spreken wel van ondervinding. De copy / paste van hierboven van de BW forums is dan ook redelijk accuraat (voor fans van de mechanics van Origins).

M0rdresh

Legacy Member
soulreaper zei:
Partijdige scheidsrechter?Waarom?Omdat hij zegt wat 80% van de gamers zegt?Dat het spel aan consolitis lijd?
Heb je daar gestaafde statistieken van of komt het losjes uit uw pols terwijl je betoog aan het schrijven bent ? Trouwens wie zijn "de gamers"? Lijkt me nogal een zeer ruime benadering, of een luchtkasteeltje. Ik vind dat PC gamers - aan het juiste adres - recht op klagen hebben, net zoals elke consumenten groep, maar dat elitism die er altijd mee gepaard gaat, beetje puberaal.

soulreaper zei:
En wat heeft het met gebrek aan respect te maken als we zeggen dat Bioware de pc-gamers in de steek heeft gelaten?
Excuseer, de consumenten hebben de developers en publishers in de steek gelaten door illegaal te downloaden, neen correctie, "testen" noemen ze het. Ja ja, jij koopt uw games heilig aan en ja ja jij kunt daar niets aan doen aan al die piraterij. Maar wat je wel kan is realistisch kijken op de zaak, het PC platform is secundair geworden, niet moeilijk dat Bioware en vele andere publishers taart snijden naar hun grootste doelgroep. Dat heeft niets te maken met sentimenteel gezeik genre “in de steek laten”, maar alles met common business sense.

Moeten we dat tof vinden ? Hell no, ik PC game al meerdere decennia en het was verdikke ooit met rede dominant , maar er oneindig over zagen brengt ook geen beterschap. Mensen hebben er zelf voor gezorgd, de zeikerds die illegaal downloaden zijn hier de enige waarop je pissed kan zijn.

-inf-

Legacy Member
Ashroh zei:
Moeten we dat tof vinden ? Hell no, ik PC game al meerdere decennia en het was verdikke ooit met rede dominant , maar er oneindig over zagen brengt ook geen beterschap. Mensen hebben er zelf voor gezorgd, de zeikerds die illegaal downloaden zijn hier de enige waarop je pissed kan zijn.

De echte vijand volgens uw betoog is dan kapitalisme en consumentischme, en terecht :'). Een bedrijf zal altijd aanbod / vraag in echt nemen. En het is gewoon een pijnlijk feit dat het grootste deel consumenten iets meer zal kopen dat eenvoudiger is / hun leven op gemakkelijke manier aangenaam maakt, dan dat dat op een complexe manier gebeurt. Dit is trouwens overal zo, niet enkel in de entertainment industrie. Dit is dan ook de echte reden waarom bedrijven zich gaan richten naar consoles (de eenvoudigste manier naar gaming entertainment) en heus niet PC piracy. Want ondanks populair geloof, zijn de verliezen daar veel minder dan wordt beweerd :).

Maar zoals ik al zei, er zijn nog steeds dev's die RPG's maken niet voor de masses. Anciens moeten zich daarop concentreren, ipv de grote releases af te breken, er zal toch niets meer veranderen.

Wostmetvoeten

Legacy Member
srsly !!! wat een zalige game !!!
ow wait people with out date pc's zijn aan het bleten :D !!
nee serius uber game, prachtige beelden dikke aanrader !!!!!

kristofke_1

Legacy Member
Wostmetvoeten zei:
srsly !!! wat een zalige game !!!

ow wait people with out date pc's zijn aan het bleten !!

nee serius uber game, prachtige beelden dikke aanrader !!!!!

En u bent bedankt voor uw waardevolle bijdrage aan deze discussie :niceone:


Maar even serieus: ik ben persoonlijk ook een beetje teleurgesteld in DA2, ik heb enkel de demo gespeeld en hetgeen me het meeste tegenvalt zijn de omgevingen, ze lijken zo...zielloos. En nee, ik heb het niet over hoe "mooi" alles weergegeven wordt. Ik heb het over de aankleding in de game. Het laatste stukje van de demo in de stad bevestigd mijn gevoel maar meer: Leeg, gevoelloos, gelikt...

De combat op zichzelf is mischien een kleine tegenvaller, maar kan ik desnoods nog met leven. Blijf het wel een spijtige beslissing vinden van Bioware.

Katz

Legacy Member
Wostmetvoeten zei:
srsly !!! wat een zalige game !!!
ow wait people with out date pc's zijn aan het bleten :D !!
nee serius uber game, prachtige beelden dikke aanrader !!!!!

De doelgroep dames en heren, de doelgroep.

Wostmetvoeten

Legacy Member
if you say so :) !!!
ow en btw voor julie anders gaan denken speel et op pc hoor ;) !!!
met de extra texture download en dx11 ofc

M0rdresh

Legacy Member
-inf- zei:
En het is gewoon een pijnlijk feit dat het grootste deel consumenten iets meer zal kopen dat eenvoudiger is. Dit is dan ook de echte reden waarom bedrijven zich gaan richten naar consoles (de eenvoudigste manier naar gaming entertainment) en heus niet PC piracy.
Ik beweer nergens dat bedrijven grijpen naar consoles exclusief door piracy, discussies van wat nu exact die aanzet was grenst aan het kip en ei verhaal.

Maar het feit dat het PC platform vandaag secundair is en we dus console ports zien, heeft wel enorm veel mee te maken met piraterij. Genoeg studies tonen dat aan, alsook developers en publishers nemen dit op in hun nota's omtrent hun business plan. Dat ze het grote kwaad zijn en onwaarheden zitten te vertellen over piraterij is een fabeltje, een evangelie, van diehard PC gamers. Bedrijven hoeven geen excuses te maken welke doelgroep ze willen aansnijden, ze hoeven bijgevolg helemaal niet te liegen over het effect of gevolgen van piraterij. Zelf-justificatie en minimalisatie liggen aan de oorsprong van de steeds groeiende piraterij.

De betalende consument op het PC platform, desondanks de gigantische potentiële afzet, is er gewoon niet meer in die orde om het als lead platform te nemen voor multiplatform games. Het zuigt best wel, want de PC is en blijft een bijzonder krachtig game platform, maar dit is gewoon realiteit.

Standaarden, gewoontes, verkoop is een bepaling door middel van de grote massa, niet de vurige core gamers die op fora's zit te posten dat het allemaal zo veel beter is. Betamax was destijds technisch gezien ook VEEL beter dan VHS, maar zo gaat het niet in deze wereld. Console gaming is trouwens ook niet iets voor de simpele gamer, dat elitism van PC gamers is er gewoon over.

Metteh

Legacy Member
Hier zitten toch een pak mensen met een superioriteitsgevoel omdat ze op hun pc gamen. Ik speel op zowel pc en ps3. PC meer RPG's, RTS, ps3 meer voor de fun om met maten wa shooters samen te spelen.

Maar de crap die ik hier allemaal lees komt er basicly op neer dat alle console gamers een bende debielen zijn en de pc gamers zijn de echte gamers.

Sorry maar hier zitten een paar mannen tussen die serieus aant overdrijven zijn. Ja en wat dan nog as DA:O niet hetzelfde is als DA2, mass effect 1 was ook niet hetzelfde van mass effect 2. Ik heb al lang op voorhand voorspeld aan hetgeen ik gelezen heb qua nieuwsberichten dat ze met DA2 de mass effect toer opgingen.

Ik heb DA:O ook uitgespeeld, en ik vond de combat ook niet echt geweldig, vooral op 3/4 van het spel was het meestal van hetzelfde (misschien ook door een slechte classkeuze van mij, tanking warrior) maar ik heb toen toch volhard door 1 ding ==> het verhaal. En bioware kennende leveren die altijd parels van een verhaal in een game en dat gaat volgens mij bij DA2 ook niet anders zijn.

Trouwens de demo van DA2 heb ik gespeeld op ps3 en op pc. En moet zeggen de console versie is geen kloten waard ten opzichte van de pc versie zowel grafisch als gameplay/controls.

In mijn ogen is Dragon age 2 niet veel anders dan Dragon age origins, so what dat de graphics wat tegenslaan. De RPG elementen, skillpoints voor je party, gear voor de character, beter wapens ze zitten der nog allemaal in (wat bij mass effect 2 bijna niet meer het geval was). De gameplay is ook zogoed als hetzelfde alleen hebben ze de combat wat meer 'flashy' gemaakt (ben der ook niet echt een fan van). Maar dragon age 2 haal ik zowiezo in huis.

Ge moet ook geen current generation games gaan vergelijken met kleppers van vroeger, vroeger was gamen niet zo mainstream als nu. En een bedrijf wilt in de eerste plaats ook nog altijd zo veel mogelijk winst maken wat sommigen hier durven te vergeten, dus ja games in het algemeen de dag van vadaag zijn allemaal 'dumbed down' voor de mainstream gamers anders maakten ze zoveel winst niet.

Allee begint nu maar alvast zin per zin te ontleden en irrelevante feedback te geven op iemand die zijn mening verschilt van de jouwe want dat is het hetgene hier als een 6-tal pagina's aan de gang is. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan