Archief - De Replays Thread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Raaf

Legacy Member
Ik ben geen specialist in TvZ (sowieso mijn slechtste match-up) maar algemeen gezien zet je idd te weinig druk.

- Als je tegen mass infestors gaat zou ik proberen gaan voor ghosts en EMP.
- Op een gegeven moment is het echt niet meer goed om die hellions te suiciden, je hebt je forces nodig voor de grote push.
- Je had ook veel vroeger moeten pushen imo.
- Had kunnen scouten met viking
- je had wat te weinig tanks (mass roach)
- Ik had ook eerder gegaan voor de thor (hoewel de mutas niet echt veel schade hebben gedaan geloof ik)

Op een bepaald moment had je al zijn mutas gekilled, dan had je volgens mij echt voor drops (gewoon marines) achter de mineral lines moeten gaan. Ongelofelijk hoe effectief die zijn als je er meerdere tegelijk doet.

Upgrades heb ik niet gecheckt.

En ja tegen zerg spelen is ook gewoon lastig ;)

Raekhor

Legacy Member
heb replay niet bekeken maar:

in tvz begin ik meestal met 2rax no gas aggressie en FE. daarna volg ik die op met 1-2 factory & starport (raven asap), siege research voltooien en expanden (indien baneling 1-2 baseplay wordt gescout, anders is siege tech niet direct niet nodig imo).

nota voor aggressie: indien hij gas na pool/hatch neemt is het makkelijk om aggressief te zijn, zolang ge van creep blijft en hij nog geen speed heeft. bij gas voor pool/hatch is het wat moeilijker, maar zelfs fake aggressie is al genoeg om hem ervan te weerhouden om te dronen. bij onebase gewoon passief blijven en bunkeren.

na de expansion 2tal barracks maken en de 1e 2 barracks gebruiken als wall van ramp naar expo, tech lab op eentje zetten, stim researchen, reactor op anderen.

wanneer mogelijk: engineering bay en armory maken en meteen aan offensieve research beginnen (3/x siegetanks en marines zijn ongelofelijk imo)

turrets voorzien bij muta timing en productie opkrikken tot 3 factories op 2base en zoveel mogelijk barracks.

wanneer raven en stim klaar zijn langzame push doen (deze mag ook niet te laat komen want zerg mag niet te veel tijd krijgen om naar brood lords te techen). het doel is om expansions te denyen, 3e en misschien 4e base te pakken.

indien hij naar corruptor+brood lord techt, genoeg starports voor vikings maken en veel marines blijven maken (zijn ongelofelijk tegen brood lords, maar is natuurlijk geen optie als hij genoeg banelings blijft maken en uw siege tanks onder druk van brood lords staan).

zolang uw macro goed is zou ge de zerg toch vrij goed moeten kunnen bijhouden, maar het is belangrijk om niet te lang te 2basen, want anders gaat hij ineens op 4-5 basissen zitten en is't gedaan.

het is voor mij ook een nieuwe build en stijl van tvz, want vroeger vond ik tvz afschuwelijk en ging ik elke keer fastest reactor hellion, 2rax hellion/marauder, enz...
maar sinds dat ik bezig ben met marine heavy builds begin ik tvz toch te appreciëren en heb er tot nu toe veel success mee gehad. de builds waar ik het meeste last mee heb zijn gewone 1base roach/baneling allin, maar heb er nog maar weinig ervaring mee gehad. baneling allin was af te houden met goeie bunker placement en roach allin zou ook geen probleem mogen zijn denk ik.

ik heb hiermee toch makkelijk gewonnen van een zware roach/infestor zerg, zowel ling/bling/muta => ultra

(zou ook graag wat input willen hebben moest iemand de build proberen :p )

Raaf

Legacy Member
Als je em iets preciezer geeft (gas timing enzo) dan wil ik em wel 'ns testen. Of is een replay uiteraard :)

Raekhor

Legacy Member
10 depot
12 rax
14 rax2
15 oc

marines blijven produceren en bij 1e 400 mins (zou rond 25-30 supp moeten zijn iirc) command center en daarna meteen double gas.

@100 gas factory 1
@100 gas factory 2 (of wachten voor starport. ik ben altijd met 2 factories begonnen maar ben is zodanig geoutexpand dat ik het zo is ga proberen)

daarna:

-siege tank & tech (expansion neerplanten na siege tech wanneer hij voor 1-2 base baneling bust gaat, anders meteen expanden en deftige wall maken met 1 a 2 extra bunkers)
-stim
-armory & engineering bay

2tal extra barracks + een totaal van 3 factories wanneer expansion er staat, meteen double gas.

raven klaar = push + 3e command center beginnen maken

ik zal vanavond is zoeken achter een replay (zal van +- 2400 diamond zijn)

Raaf

Legacy Member
Net 'ns gebruikt. Gewonnen (vs 2200 Z, ma bon). Ik was eerst 2 factory gegaan voor starport en mis daardoor toch wel de mogelijkheid om wat agressiever te zijn met medivacs, maar dat je natuurlijk snel een thor hebt per expo of wat meer tanks om sneller agressief te kunnen zijn is ook wel leuk meegenomen...

Ik ga em nog een paar keer proberen en zien wat het geeft :)

edit: was raven vergeten, die was natuurlijk wel nuttig geweest... ik heb vooral scans gebruikt voor creep tumors.

t0tec

Legacy Member
Ik (Protoss - Xipe) en mijn broer (Random - Zhaitan) hebben wat tips nodig, 4 keer verslaan geweest na elkaar daarjuist... we staan 1ste in brons (waren ooit 2de in Zilver maar dan direct gedegradeerd geweest omdat we meer begonnnen te verliezen, is toch nie logisch? we wonnen gisteren 4 keer na elkaar en we zitten nog altijd in brons...)

Monlyth Ridge (2).SC2Replay hier replayke van early rush da we verloren... en die mannen zitten dan in Platinium/goud wtf?

hier ook nog een replayke(http://www.mediafire.com/?dndw820hzsldm7r) met goeie counter units ma we verliezen nog.
ik haat ook die early rushes met mass marines in't begin...

One win-lose ratio is ong fifty-fifty (toch meer wins dan losses)

Raaf

Legacy Member
Mixana zei:
Ik (Protoss - Xipe) en mijn broer (Random - Zhaitan) hebben wat tips nodig, 4 keer verslaan geweest na elkaar daarjuist... we staan 1ste in brons (waren ooit 2de in Zilver maar dan direct gedegradeerd geweest omdat we meer begonnnen te verliezen, is toch nie logisch? we wonnen gisteren 4 keer na elkaar en we zitten nog altijd in brons...)

Is zeer logisch. Het systeem match je aan mensen van je eigen skill level. Als het systeem ziet dat je eigenlijk in een lagere ranking thuishoort dan zal je daar even blijven. Als je wil stijgen zal je meer dan 4 wins achter elkaar moeten halen. De skill van de tegenstanders heeft overigens niet noodzakelijk iets te maken met je divisie. Je kan uitkomen tegen mensen uit andere leagues (omdat er een verborgen skill meter is)

Monlyth Ridge (2).SC2Replay hier replayke van early rush da we verloren... en die mannen zitten dan in Platinium/goud wtf?

hier ook nog een replayke(Scorched Haven (2).SC2Replay) met goeie counter units ma we verliezen nog.
ik haat ook die early rushes met mass marines in't begin...

Heb de 2de replay gekeken. Ik zie niet echt 'counter units'.

Dingen die jullie misdoen:


  • Je broer verliest gewoon telkens zijn colossus op een domme manier en hij heeft geen thermal lance (+3 range vr colossus: één van de belangrijkste protoss upgrades na warpgate).

  • Jullie gaan voor ongeveer dezelfde builds en variëren niet meer van jullie tech pad. In een game van 30 minuten kan je de vijand ook altijd eens proberen te verrassen met wat andere units (niet dat dit de kern van het probleem is)

  • Te veel cannons. Dat is geld dat je anders had om units te bouwen, expo's en dergelijke. Het is beter om meer te investeren in je leger, dat is mobiel.

  • Jullie vechten meestal in een slechte concave, wat betekent dat de vijand meestal positioneel voordeel heeft (zij staan bvb in een halve cirkel rond jullie leger en jullie staan op een hoopje = jouw achterste units kunnen niet schieten en zij schieten allemaal tegelijk op die vooraan)

  • Belangrijkste van al: meer workers. In principe moet je als protoss of terran constant workers maken, als je dit niet doet maak je het economisch potentieel niet waar en kan je een achterstand oplopen.

  • Je moet ook geen units weg gooien om een expo te redden. Ik weet niet wie het was (jij of je broer) maar ik heb veel units zien ingewarpt worden vlak in het zicht van een stuk of 20 hydra's. Weggegooid geld. Op dezelfde plaats... waarom worden er daar een stuk of 8 pylons gebouwd? Dat staat gelijk aan 8 zealots.

  • Kortom: meer workers maken, cruciale upgrades onderzoeken (ook armor en attack), zien hoe je leger gepositioneerd staat...


One win-lose ratio is ong fifty-fifty (toch meer wins dan losses)

Dat is het streefdoel van het systeem...

Raaf

Legacy Member
Raekhor zei:
10 depot
12 rax
14 rax2
15 oc

marines blijven produceren en bij 1e 400 mins (zou rond 25-30 supp moeten zijn iirc) command center en daarna meteen double gas.

@100 gas factory 1
@100 gas factory 2 (of wachten voor starport. ik ben altijd met 2 factories begonnen maar ben is zodanig geoutexpand dat ik het zo is ga proberen)

daarna:

-siege tank & tech (expansion neerplanten na siege tech wanneer hij voor 1-2 base baneling bust gaat, anders meteen expanden en deftige wall maken met 1 a 2 extra bunkers)
-stim
-armory & engineering bay

2tal extra barracks + een totaal van 3 factories wanneer expansion er staat, meteen double gas.

raven klaar = push + 3e command center beginnen maken

Ben momenteel 5-1 met deze build denk ik, zeker 'ns proberen dus :)

SiX

Legacy Member
Net weer verloren van een mass muta, wat een rotstrategie!

Ik scout 14 hatch dus ik dacht, ik ga pressure.

Ik kom aan aan zen base, 4 spines, dus ik ga siege, maar te laat.

En dan begint die te harrassen met mutas tot zen aantal gewoon te groot is.

Download Lost Temple (3) Fucking Zerg.SC2Replay from Sendspace.com - send big files the easy way

Laatste tijd kan ik niet veel meer winnen, zal te weinig spelen gok ik. Wel spijtig, dacht dat SC2 een spel was waar ge niet constant moet mee bezig zijn zoals WoW, maar niks is minder waar.

Raaf

Legacy Member
SiX zei:
Net weer verloren van een mass muta, wat een rotstrategie!

Ik scout 14 hatch dus ik dacht, ik ga pressure.

Ik kom aan aan zen base, 4 spines, dus ik ga siege, maar te laat.

En dan begint die te harrassen met mutas tot zen aantal gewoon te groot is.

Download Lost Temple (3) Fucking Zerg.SC2Replay from Sendspace.com - send big files the easy way

Laatste tijd kan ik niet veel meer winnen, zal te weinig spelen gok ik. Wel spijtig, dacht dat SC2 een spel was waar ge niet constant moet mee bezig zijn zoals WoW, maar niks is minder waar.

Ik heb je game tot minuut 13 gekeken, toen was het al voorbij. De muta shit die nadien komt speelt in feite geen rol meer.

Wat is er mis?

Slechte build order + attack timing. Tegen een zerg die early expo gaat kan je idd druk zetten... Maar dat doe je niet. Je wacht eerst nog een paar minuten en valt dan aan, dan is je timing raam al lang voorbij.

Probeer de Raekhor strategie! Hier is een replay van mij (wel op steppes) waar ik hem gewoon kill met die pressure. Toegegeven: het vervolg van de strategie zit er niet in, maar die staat hier bijna perfect uitgelegd.

Download Steppes of War (3).SC2Replay from Sendspace.com - send big files the easy way

Als ik nog een game heb waar ik niet te slecht speel (lees: ik wat bijblijf met macro ;)) zal ik die ook nog wel 'ns uploaden.

MitCh

Legacy Member
Raaf zei:
Ik ben geen specialist in TvZ (sowieso mijn slechtste match-up) maar algemeen gezien zet je idd te weinig druk.

- Als je tegen mass infestors gaat zou ik proberen gaan voor ghosts en EMP.

Je kan natuurlijk ook mass medivacs gaan :D

Tristan

Legacy Member
Iemand zin om mijn replay es te bekijken en zijn mening te geven?

Replay

Ik weet dat ik (T) hier en daar fouten heb gemaakt, de Z ook, maar 't zou handig tips te krijgen van een derde persoon.

Ik blijf het moeilijk hebben met banelings, zeker in offense. Als ik ze 'verwacht', heb ik niet echt moeite om ze in een defensieve positie af te weren.

Alvast bedankt voor de moeite :)

Raaf

Legacy Member
DM. zei:
raaf kan dat dat u replay verwijderd is ?

Ja blijkbaar. Ik weet niet of ik die specifieke replay nog heb, maar ik kan nog wel eens op zoek gaan naar een recenter voorbeeld van een 2 rax?

Ik herinner me die game nog wel, was niet speciaal: een slechte Z. Maar in principe doe je een 2 rax als volgt:

10 supply, 12 rax, 14 rax... cut 1 scv (dus 14 orbital) en neem wat SCVS mee (of geen als je gewoon voor map controle wil gaan) en attack vanaf 3 marines.

Ik heb wel gehoord dat QXC tegenwoordig opent met 12/13 rax, maar dat moet ik nog 'ns uitzoeken.

Raaf

Legacy Member
Tristan zei:
Iemand zin om mijn replay es te bekijken en zijn mening te geven?

Replay

Ik weet dat ik (T) hier en daar fouten heb gemaakt, de Z ook, maar 't zou handig tips te krijgen van een derde persoon.

Ik blijf het moeilijk hebben met banelings, zeker in offense. Als ik ze 'verwacht', heb ik niet echt moeite om ze in een defensieve positie af te weren.

Alvast bedankt voor de moeite :)

SCVs
Ik heb de replay niet helemaal uitgekeken (gewonnen? :)), maar het grote probleem doorheen de game was dat je gewoon te weinig SCVs had. Je zou kunnen zeggen: "Ja maar hij heeft er veel gekilled"... Dat is waar, maar daarvoor had je er ook te weinig en daarna heb je er ook te weinig bijgemaakt.

scouting
Als je gaat aanvalt zie je mass spine crawlers: hij zit -blijkbaar- op één base. Wanneer je zo veel spines ziet staan gaat hij waarschijnlijk iets tech gerelateerd doen, of heeft hij heel veel schrik om te sterven. Belangrijk is dat je dan eens een scan dropt op zijn hatchery om te zien of die aan het techen is zodat je de nodige stappen kan nemen.

Als je een 1 base zerg ziet moet je eigenlijk sowieso banelings of roaches verwachten.

Voor de rest weet je ook niet genoeg van zijn bases. Je had heel gemakkelijk de Xel'Naga towers kunnen hebben, maar die had je niet. Scout eens wat meer rond op de map: stuur een werker naar elke base... Weg met secret expo's :)

ingame beslissingen

Zoals ik al zei: toen je de spines zag had je eens een scan moeten droppen en dan had je wat tanks kunnen maken. Nu wil je voor medivacs gaan om achter de spines te droppen waarschijnlijk? Maar ik denk niet dat +- alleen mariens met medivacs nog een goeie stijl is om te spelen vs de nieuwe infestors.

Base security
Meestal maak je met je gebouwen een soort muur aan je natural omdat sommige zergs graag gigantische baneling/sling busts doen, waartegen een stuk of 2/3 tanks niet helpen. Probeer daar eens mee te experimenteren.



Algemeen gesteld:

veeel meer SCVs nodig en je moet ook wat meer aan scouting denken.

Tristan

Legacy Member
Raaf zei:
Algemeen gesteld:

veeel meer SCVs nodig en je moet ook wat meer aan scouting denken.

Bedankt voor je hulp Raaf! Ik merk zelf ook dat ik veel te weinig scv/base heb, onlangs es verloren tegen een P, alhoewel ie 10'000 meer resources lost had dan ik :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan