Archief - De grote kleine-vraagjes-thread - Deel 1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zero Grav

Legacy Member
Dat hele bootcampgedoe wou ik niet meer omdat windows voor mij echt niets is. 'k Heb het alleen nodig voor te testen in IE7 (vooral tijdens de examenperiode dan) en dan is bootcamp niet flexibel genoeg, qua harde schijfruimte en tegelijk met mijn texteditors draaien.

Er is blijkbaar wel een gaming editie van: TinyXP Beast Edition - GameOn Gaming Forums

Cykron

Legacy Member
Hoe groot kan ik best mijn vista bootcamp partitie maken? Ik wil het zo klein mogelijk houden, maar als er ooit eens een game is dat ik persé wil spelen en dat alleen op vista werkt dan moet ik dit wel kunnen installeren :s

Is die partitie uitbreidbaar of zijn er andere oplossingen? Het dient trouwens vooral voor IE en kleine programmaatjes

GenesisX

Legacy Member
Vista neemt al direct een heleboel meer schijfruimte in hé. 'k Had het er hier ooit eens opgezet en da ging al over 11GB minimum, gewoon nog maar voor de systeembestanden. Dan nog es een paar games van elk 3-4GB en 't zat goe vol. Tiny XP is bv maar 140Mb heb ik gelezen.

Heb zelf ook nog een vraag: als ik een dagelijkse back-up maak via Time Machine, kan ik dan tijdens het installeren van Mac OS X vanop de DVD alles terugzetten zoals het de laatste keer was voor een nieuwe installatie? Dus niet gewoon de bestanden op dezelfde plaats, maar ook alle systeembestanden, updates, upgrades, programma's, instellingen, zelfde dock, desktopprogramma's, widgets, netwerkinstellingen, etc.? Dus een exact perfecte kopie. En zal da lukken via een USB-schijf met twee partities (de ene TimeMachine, de andere gewoon)?

Enkele programma's zal ik wrs moeten deactiveren? Adobe MasterCollection enzo, maar buiten dat nog andere? Of zal da zo ook wel gaan?

De reden is dat da 'schijfhulpprogramma' weer vast zit. Hij zit al uren vast op 'partitie-indeling wijzigen' en uit ondervinding weet ik dat het nog zo een paar uur zal blijven (al dan niet voor eeuwig). En als ik da nu moet stopzetten zal mijn schijf weer door elkaar liggen, zoals de vorige keren. Opstarten gaat dan totaal nie meer...

anthony8400

Legacy Member
Time-Machine zet praktisch alles terug (instellingen, programma's, voorkeuren ...).
Behalve updates. Heb die ook weer opnieuw moeten installeren, maarja, dat is het minste hé :-) --> tot je wallpaper toe is het zelfs hetzelfde :-)

Zero Grav

Legacy Member
GenesisX, de installatiefile van TinyXP is hier toch 700MB en de installatie ergens rond de 1.5GB ofzo. Die MicroXP enzo zijn wel een pak kleiner (rond de 100 - 200MB), maar die zijn zo gestript dat zelfs de startbalk en veel services weg zijn.

Timooo

Legacy Member
Lolz, ik merk net dat iSketch.net plots werkt met FireFox hier. Tot korte tijd geleden kreeg ik dan altijd een foutmelding omdat dat niet compatibel was met Shockwave op Mac of iets dergelijks, maar ik kwam nu toevallig terug op die website terecht en dat werkt dus. :o
Best vet.

GenesisX

Legacy Member
@Anthony - merci voor de bevestiging :)

@ZeroGrav - kunt ge misschien eens vertellen hoe jij het gedaan hebt? Boot Camp of virtual machine? Want 'k heb zowel de normale als de Beast Edition geprobeert en hij wil nie marcheren. Na het installeren vanop de CD in DOS boot ik windows, maar hij blijft hangen op een zwart scherm met een flikkerende underscore. En de derde keer kwam er op dat hij niet kon laden omdat hij 'hal.dll' nie vond. 'k Zal het nu nog een laatste keer proberen, maar 'k ben er nie gerust in...

anthony8400

Legacy Member
Ik heb alleszins laatst vista ultimate geïnstalleerd en dat ging perfect om te installeren.
Eerst had ik er xp pro op staan (legale versie) en dat ging ook perfect om te installeren.
Alhoewel, ik moet wel zeggen dat ik, nu vista er op staat, geen problemen meer heb met het geluid en me draadloos.
Daar durfde hij vroeger wel eens haperen, alsook is de lange bootloader van vista opgelost.

Top(y)

Zero Grav

Legacy Member
Vista kan misschien best functioneren als ge het gewoon native draait, maar als ge het virtualiseert komt het overeen met een mes in uw eigen hart steken en het zachtjes 10 keer ronddraaien. Daarmee dat ik het er vorig jaar terug heb afgehaald (en mass's hard gebuisd was op javascript. :x).

Ik heb geen bootcamp meer gebruikt omdat ik dat niet nodig heb, dus enkel VMWare Fusion in combinatie met TinyXP. Nieuwe virtuele harde schijf aangemaakt aan de hand van de iso die op mijn hd stond en dan de gemakkelijke installatie afgezet voor de zekerheid. De eerste keer kreeg ik ook die witte underscore op een zwarte achtergrond en gingen mijn fans doorslaan, maar bij de 2de poging deed hij het perfect.

anthony8400

Legacy Member
Native vind ik gewoon handiger, vooral als je eens keer een spelletje wil spelen (ik heb wel ps3, maar om eens geld uit te sparen ... :p)
Heb toch ook genoeg plaats op me hd, dus heb dan een partitie van 72 gig voor vista, en dan nog 225 over voor me OS X, meer dan genoeg dus :-)

GenesisX

Legacy Member
TinyXP geïnstalleerd gekregen, maar da werkt dus blijkbaar niet samen met VMWare Fusion. Omdat er in TinyXP dingen verwijderd zijn kan er blijkbaar niets van informatie verzonden worden tussen VMWare en XP; dus m'n muis en toetsenbord werken niet.

'k Ga dan maar een nieuw virtueel OS aanmaken en die xp gewoon gebruiken om te gamen.

edit: bedoelde installeren via boot camp en dan werkend krijgen in VMWare Fusion.

Zero Grav

Legacy Member
Ik werk met TinyXP in VmWare Fusion zonder problemen..

Edit:

Hmm, dunno of dat problemen zou geven.. Zou het eerder raar vinden. Maar 'k denk dat het niet aan te raden valt. Vorig jaar wou mijn Vista-partitie gewoon niet meer opstarten omdat Parallels/Vmware blijkbaar dingen in de kern van het OS aanpassen, en bij de minste fout bij het afsluiten kan dat ook al slecht aflopen. 'k Zou ze dus eerder apart houden moest ik het opnieuw doen.

Het verbruik van het os met IE7 ligt wel maar op 100MB ramgeheugen, perfect dus voor kleine sitecheckjes.

Zero Grav

Legacy Member
Goede redenen waarom ik niet zou overschakelen op nzbdrop in plaats van sabnzbd?

DaMob

Legacy Member
Is er een shortcut om tussen vensters te schakelen?
Ik bedoel niet de cmd + tab, maar als er nu bv 2 vensters van firefox zijn geopend om dan via een shortcut hier tussen te schakelen?

Zero Grav

Legacy Member
Nog mensen bij wie Adium altijd crasht bij het ontvangen van een bestand? Bij mij altijd net op het einde. Gelukkig wist em het bestand dan niet zoals Live Messenger..

joriske18

Legacy Member
Een dramatische titel, maar toch ;)

Mac OS: Antivirus utilities
Apple wil dat Mac-gebruikers virusscanner installeren | Core | Tweakers.net Nieuws

Apple heeft een kleine maand geleden een documentje online gezet waar op het aanraad om een virus scanner te installeren. Eén van de grote voordelen van os x is dat je geen zorgen moet maken voor virussen.

Dit heeft volgens mij 2 grote redenen. OS X is gewoon veiliger gebouwd en OS X is een kleinere markt voor virus schrijvers. Dat OS X steeds populairder wordt weten we allemaal. Maar hoe zit het met de veiligheid van OS X? Weet iemand of dit de laatste jaren verbeterd of verslechterd is?

Enkele tijd geleden was er ook sprake van een virus programma, je moest nog wel je systeem wachtwoord invoeren. Dus een beetje oplettende gebruiker heeft hier geen last van.

Os er een nieuwe tendens gezet? Zal het alleen maar erger worden? Hoe zien jullie dit evolueren? Of is dit gewoon een storm in een glas water. (Ik denk zelfs dat die virus scanners enkel windows virussen detecteren)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan