Archief - Wiskunde nuttig

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Indy

Legacy Member
Matscovic zei:
Wiskunde wiskunde wiskunde, nu we zitten op een forum met gamers dus ik versta het wel dat de meeste hier alles met wiskunde zien :) Maar vergeet ook de sociale kant niet he;) Best dat jullie geen etische beslissingen nemen of we zouden hier nogal gevoelloze pure rationele beslissingen horen.

*kuch* Waarom krijgen (moraal)filosofiestudenten zoveel uren logica en methodiek, denk je?

Als we ethische keuzes gaan maken op basis van emoties is het hek helemaal van de dam.

skelly_king

Legacy Member
Alles met informatica : Wiskunde

Ge kunt het niet missen , in elk beroep bijna heb je wiskunde nodig buiten dat ge arbeider zijt aan de lopende band ofzo

killgore

Legacy Member
Tyfius zei:
Wiskunde is een hulpmiddel om logisch te leren redeneren.
Ik was nooit ne straffe in wiskunde, heb 3 jaar hogeschool informatica gedaan zonder wiskunde te krijgen en ik kan, al zeg ik het zelf, toch een aardig stukje programmeren.
Het spreekt voor zich dat ik mij niet direct aan high-end 3d algoritmen moet gaan wagen maar ik ben toch blij dat ik, zeker als game programmer, minstens de basis ken. Als desktop applicatie programmeur heb je misschien minder wiskundige algoritmes nodig.

Daarnaast heeft een bakker eigenlijk ook wiskunde nodig. Als je een taart bakt voor 6 of voor 8 personen moet alles wel in verhouding zijn :)

Wacht maar, als game progger zulde zeer wrsch uw hoopje bomen & grafen nog te verwerken krijgen :).

Matscovic zei:
Wiskunde wiskunde wiskunde, nu we zitten op een forum met gamers dus ik versta het wel dat de meeste hier alles met wiskunde zien :) Maar vergeet ook de sociale kant niet he;) Best dat jullie geen etische beslissingen nemen of we zouden hier nogal gevoelloze pure rationele beslissingen horen.

Nuja dit is mijn mening

en een volledig correcte mening imho :). Een gezonde mix van rationaliteit en emotionaliteit (beetje slechte connotaties aan dat woord, maar kom, kvond niets beter).

QplQyer

Legacy Member
tupw zei:
Voor welke uitvindingen , gebouwen , toestellen is wiskunde nuttig? Laat hier jouw mening achter

1. Het is geen mening, maar een feit of iets gebaseerd is op wiskunde of niet.
2. Alle dingen die je opsomt zijn zaken waar wiskunde aan te pas komt om wel iets te berekenen of te beschrijven. Voor software te schrijven wordt de taal van de wiskunde jammer genoeg nog te weinig gebruikt (en ondermeer zo krijgen we softwarefouten).

Wiskunde is in essentie nuttig voor elk probleem dat moet opgelost worden. Een eerste, cruciale stap bij het oplossen van een probleem is vaak om het te vertalen naar de wiskunde. Enerzijds omdat de wiskunde ambiguïteiten van de natuurlijke taal schuwt, anderzijds omdat we met iets dat we beschreven hebben aan de hand van een wiskundig model kunnen rekenen en redeneren.

Jammer genoeg wordt op dat probleemoplossend vermogen van de wiskunde niet altijd genoeg gehamerd bij wiskundecursussen.


den-kimi zei:
het grootste gedeelte van de wiskunde heeft weinig tot geen nut. maar hetgeen je wel gebruikt is dan weer zeer nuttig
Wat is dan het "grootste gedeelte" van de wiskunde volgens jou? En welk deel heeft dan geen nut? En welk deel wordt "gebruikt"?

Het voorbeeld dat je gaf is trouwens wel degelijk nuttig aangezien het gaat om de oplossing van een combinatorisch probleem. En die problemen zijn belangrijk in verschillende toepassingen zoals planning, bio-informatica, chemie, ...

BubbA zei:
Ik heb echt wiskunde nodig om logisch te redeneren.
Contradictio in terminis? Logica is een onderdeel (en tegelijk de basis van) wiskunde, dus als je (correct) "logisch" redeneert, gebruik je in principe wiskunde.
Intuïtief redeneren, zoals jij allicht eerder bedoelt met "logisch" redeneren, levert maar al te vaak fouten op. Een simpel voorbeeld:
- Als het regent, liggen de straten nat.
- De straten liggen nat.
- Het heeft geregend.

Een foute gevolgtrekking, maar één die nog vaak voorkomt bij mensen die denken dat ze "logisch redeneren".

DeBuGGeR

Legacy Member
- Als het regent, liggen de straten nat.
- De straten liggen nat.
- Het heeft geregend.

wat is hier nu onlogisch aan? tis gewoon logisch maar heeft weinig of niets met wiskunde te maken alleen met oorzaak en gevolg, men veronderstelt dat het geregend heeft omdat het namelijk de meest voorkomende oorzaak is.

tenzij een of andere idioot alle straten heeft nat gesproeid voor een of ander onbekende reden.

ofwel mis ik de clou helemaal.

ClayDavis

Legacy Member
QplQyer zei:
Contradictio in terminis? Logica is een onderdeel (en tegelijk de basis van) wiskunde, dus als je (correct) "logisch" redeneert, gebruik je in principe wiskunde.
Intuïtief redeneren, zoals jij allicht eerder bedoelt met "logisch" redeneren, levert maar al te vaak fouten op. Een simpel voorbeeld:
- Als het regent, liggen de straten nat.
- De straten liggen nat.
- Het heeft geregend.

Een foute gevolgtrekking, maar één die nog vaak voorkomt bij mensen die denken dat ze "logisch redeneren".

niemand denkt zo éng maar wel "de straten liggen nat, het zal waarschijnlijk geregend hebben"
zo'n logisch denken is toch geen wiskunde maar een product van het menselijk verstand? (al hebben verschillende filosofen hier al over gedebateerd of het nu zo is of niet maar kom)

QplQyer

Legacy Member
DeBuGGeR zei:
wat is hier nu onlogisch aan? tis gewoon logisch maar heeft weinig of niets met wiskunde te maken alleen met oorzaak en gevolg, men veronderstelt dat het geregend heeft omdat het namelijk de meest voorkomende oorzaak is.

tenzij een of andere idioot alle straten heeft nat gesproeid voor een of ander onbekende reden.

ofwel mis ik de clou helemaal.
hitman47 zei:
niemand denkt zo éng maar wel "de straten liggen nat, het zal waarschijnlijk geregend hebben"
zo'n logisch denken is toch geen wiskunde maar een product van het menselijk verstand? (al hebben verschillende filosofen hier al over gedebateerd of het nu zo is of niet maar kom)

Het is ten eerste een foute gevolgtrekking, omdat zoals DeBuGGeR zei, er nog een andere mogelijke verklaring voor bestaat. Zo "logisch" zijn dergelijke redeneringen dus niet. En omdat onze intuïtie ons vaak verraadt, is het nuttig om dergelijke uitspraken te gaan modelleren in de wiskunde, om te controleren of ze wel kloppen.

Voor de vorige uitspraak kunnen we dat als volgt doen, gebruikmakend van binaire logica:

- We stellen de letter r gelijk aan de waarheidswaarde van de uitspraak "het regent". Met andere woorden, als het wel degelijk regent, dan is r = waar en als het niet regent, dan is r = vals. R kan dus twee waarden bevatten, waar of vals.
- We stellen de letter s gelijk aan de waarheidswaarde van de uitspraak "de straten liggen nat" op dezelfde manier als hierboven.

Nu hebben we twee zaken die gesteld zijn:
1. De uitspraak "als het regent, dan liggen de straten nat", die we zullen aannemen als zijnde altijd waar. De uitspraak zelf kunnen we vertalen in de wiskunde als: r => s, met '=>' de implicatie-operator die waar of vals wordt, afhankelijk van de waarde van r en s.
Meer bepaald: 'r => s' = Vals als r = Waar en als s = Vals
'r => s' = Waar in alle andere gevallen

2. We hebben gesteld dat de straten nat liggen, dus s = Waar

Nu kunnen we, door de vertaling naar de wiskunde van onze uitspraken, gemakkelijk zien dat als we stellen dat 'r => s' waar is en dat s waar is, de waarde van r zowel vals als waar kan zijn. Bijgevolg kunnen we niet zomaar zeggen dat het wel moet geregend hebben.

Als we dit terug vertalen naar onze werkelijke wereld, dan zien we dat er nog andere mogelijkheden zijn waardoor de straten nat kunnen zijn, zoals een overstroming en dergelijke meer. Mochten er geen andere mogelijkheden meer zijn, dan zou onze eerste uitspraak "Als het regent, dan liggen de straten nat" fout geweest zijn en zou die eigenlijk "Als en slechts als het regent, dan liggen de straten nat" moeten geweest zijn.

Dankzij de vertaling naar de wiskunde zien we dus dat onze redenering die we zo opbouwen niet juist was en geeft deze bovendien ook aan waar de fout ongeveer zit. Zodoende kunnen we dus de wiskunde gebruiken om onze redenering bij te schaven zodat ze wel klopt.

En zo zijn er talloze zaken die we gemakkelijker kunnen oplossen door ze naar de wiskunde te vertalen, ermee te rekenen en ze dan terug te vertalen naar het domein waar we met bezig waren.
Niet dat we bij redeneren altijd bewust dergelijke wiskundige regels volgen, maar ze moeten wel aanwezig en gekend zijn om redeneerfouten te ontmaskeren.

Vordesh

Legacy Member
QplQyer zei:
Het is ten eerste een foute gevolgtrekking, omdat zoals DeBuGGeR zei, er nog een andere mogelijke verklaring voor bestaat. Zo "logisch" zijn dergelijke rede
.......
wust dergelijke wiskundige regels volgen, maar ze moeten wel aanwezig en gekend zijn om redeneerfouten te ontmaskeren.

:oink:

MilM

Legacy Member
Vordesh zei:

Dat is zijn cursus formele logica dat naar boven komt :p

Wiskunde is trouwens een zeer algemeen begrip en vele mensen hebben een andere idee over wiskunde.

Als je aan iemand (die graag snoept) twee opties voorlegt: 2 snoepen krijgen of 3 snoepen krijgen

dan zal hij normaal gezien voor de 3 snoepen gaan aangezien 3 > 2.

De één kan dat aanzien als wiskunde, de ander niet.

ComputerVISTA

Legacy Member
q-ball_NBK zei:
Lol steekt het school nu al tegen

:') dacht er ook net aan

Precies den één of andere kleinen die het nut van wiskunde niet ziet omdat hij geen zin heeft om wa te leren ^^

ariane

Legacy Member
Zowat alles is gebaseerd op wiskunde, behalve godsdienst en liefde :)

Krayt

Legacy Member
Wiskunde heb je inderdaad nodig, maar ik vind het spijtig dat men in de talenrichtingen de wiskunde-lat omhoog heeft getrokken. Er zijn mensen die nu eenmaal meer aanleg hebben voor talen dan voor wiskunde, zij kunnen Grieks-Latijn of Latijn niet aan omdat de wiskunde daar nog te hoog ligt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan