Archief - Wiskunde nuttig

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

denkimi

Legacy Member
het grootste gedeelte van de wiskunde heeft weinig tot geen nut. maar hetgeen je wel gebruikt is dan weer zeer nuttig

stoomboot

Legacy Member
den-kimi zei:
het grootste gedeelte van de wiskunde heeft weinig tot geen nut. maar hetgeen je wel gebruikt is dan weer zeer nuttig

Ja, iets aanleren zoals goniometrie is echt debiel hé...
Logische redeneringen en problemen op een logische manier benaderen om ze zo op te lossen hebben echt weinig tot geen nut :ironic: 'k zeg ni dat ik dit graag deed of er goed in was, integendeel zelfs, maar wiskunde is veruit het belangrijkste vak in het secundair onderwijs.


Ik denk ni dat u beseft welke achterliggende functie schoolvakken hebben, buiten dan het afleren van op de vingertjes te tellen:wtf:

NSA.Rhinox

Legacy Member
den-kimi zei:
het grootste gedeelte van de wiskunde heeft weinig tot geen nut. maar hetgeen je wel gebruikt is dan weer zeer nuttig

Alle wiskunde heeft zijn nut. Abstract leren denken, logica, etc.


Ben ik nu de enige die geen wiskunde in de les ziet? :D

Cycloon

Legacy Member
Wiskunde <3

Maar ff serieus, wiskunde op zich is nuttig, specifieke wiskunde kan voor veel mensen onzin lijken (zoals integralen in het middelbaar). Maar zonder die specifieke wiskunde had bv niemand deze post ooit kunnen lezen :)

Vordesh

Legacy Member
Cyc1oon zei:
Wiskunde <3

Maar ff serieus, wiskunde op zich is nuttig, specifieke wiskunde kan voor veel mensen onzin lijken (zoals integralen in het middelbaar). Maar zonder die specifieke wiskunde had bv niemand deze post ooit kunnen lezen :)

Hij heeft het meer op tfeit waarom wij da moetn weten.
Moest er mij iemand morgen der vragen over stellen kzou het begot nimmer weten terwijl dak wel men diploma heb en dak er dus vo geslaagd was. Laat de mensen die graag wiskunde doen hun daar in specialiseren. Iemand die het nut er ni van inziet ga dat toch nooit bijhouden.
Ma swat tstaat int schooldinges dus tmoet gegeven worden, legt er u bij neer :p

dendaak

Legacy Member
Ze moesten ne mens eerst logisch leren denk aloverns zo'n k*t geschiedenis te geven. Mijn struikelvak :(

Cycloon

Legacy Member
Vordesh zei:
Hij heeft het meer op tfeit waarom wij da moetn weten.
Moest er mij iemand morgen der vragen over stellen kzou het begot nimmer weten terwijl dak wel men diploma heb en dak er dus vo geslaagd was. Laat de mensen die graag wiskunde doen hun daar in specialiseren. Iemand die het nut er ni van inziet ga dat toch nooit bijhouden.
Ma swat tstaat int schooldinges dus tmoet gegeven worden, legt er u bij neer :p

Mja wa is het nut dan om iets in te richten als een 'ASO' richting. Voor iedereen zullen er zaken gepasseerd zijn die hij niet meer nodig zal hebben in z'n leven (bv: Ik geef geen f*ck meer om het feit dat ik ooit geleerd heb hoe energie in uw lichaam werd opgeslagen en verwerkt, dus laten we dat maar wegdoen?). Als iedereen wat hij tegengekomen is dat hij niet meer gebruikt uit het onderwijs zou weghalen dan leren we enkel nog optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen en een beetje woordenschat.

Fighting Hobbit

Legacy Member
aXl_ zei:
daar haalt ge nu weer wat aan he, maar er is genoeg wiskunde die aan de basis ligt van heel wat fysische problemen en waar de meeste mensen hier "wtf :wtf:" tegen zeggen, ook al heeft het wel degelijk een praktisch nut ^^

Groot gelijk, wiskunde is enorm nuttig in een groot aantal sectoren. Het gaat natuurlijk niet altijd voer even zware wiskunde. In elk geval is wiskunde een belangrijk onderdeel in elk opleiding, omdat het buiten rechtstreeks nut ook wel belangrijk is voor de ontwikkeling van logische inzichten en van een bepaald niveau van abstractie (hoewel er weinig mensen zijn die echt met abstracte wiskunde te maken krijgen gedurende hun opleiding).

aXl_

Legacy Member
BuBbA zei:
Wiskunde is niet nuttig. Voor de meeste mensen toch niet.

Het gaat er ook niet om of wiskunde voor jouw persoon constant toepasbaar is, of je je er in interesseert, maar of wiskunde "nuttig" is. En zonder wiskunde zouden veel dingen die ook jij in je dagelijkse leven gebruikt niet eens bestaan. Is wiskunde dan "niet nuttig"?

en met hogere wiskunde word je in het middelbaar helemaal niet geconfronteerd dus ik snap ook de heisa van "moeten wij dat allemaal kennen?" niet helemaal.

dresse

Legacy Member
een paar mensen in onze samenleving moeten wiskunde kennen om software te schrijven.
Al de rest kan wiskunde vergeten en die software gebruiken :-).

Ik ken geen jota van wiskunde, ken zelfs mijn maaltafels niet. Toch ben ik met onderscheiding afgestudeerd in vrij wiskundige 3D programma's :p ...

en wat voor een antwoord is "overal is wiskunde... zelfs in computer" nu. Waarom die "zelfs"? Computer is nu net het meest logische voorbeeld van alles wat met wiskunde te maken heeft :ironic:

Cycloon

Legacy Member
dresse zei:
Computer is nu net het meest logische voorbeeld van alles wat met wiskunde te maken heeft :ironic:

Computer is indirect wel het beste voorbeeld van wiskunde ;)

stoomboot

Legacy Member
BuBbA zei:
Wiskunde is niet nuttig. Voor de meeste mensen toch niet.

Want de meeste mensen vinden logisch redeneren dan ook niet nuttig.
Ik zal u dan als voorbeeld mogen nemen?:crazy:

Fighting Hobbit

Legacy Member
dresse zei:
en wat voor een antwoord is "overal is wiskunde... zelfs in computer" nu. Waarom die "zelfs"? Computer is nu net het meest logische voorbeeld van alles wat met wiskunde te maken heeft :ironic:

Er zijn nog 1001 andere even logische voorbeelden hoor: een gebouw, een auto, elektriciteit, etc.
Ik zou de computer nu niet meteen hét meest logische noemen, eerder een van de vele toepassingen.
Er zijn wel wat meer mensen die wiskunde moetne kennen als enkel mensen die software ontwerpen, ook trouwens.

FrostByte

Legacy Member
Ieder voorwerp die in de huiskamer ligt, gaande van een asbak tot een vork tot een plasma-tv is in verschillende mate met wiskunde ontworpen. Stress-tests op allerhande voorwerpen, signaal-verwerking, software, whatever. Wiskunde is de ééne wetenschap die zuivere waarheid verteld. Er valt niet over wiskunde te discussieren, want het is nu eenmaal zo.

Bubba

Legacy Member
nielseke zei:
Want de meeste mensen vinden logisch redeneren dan ook niet nuttig.
Ik zal u dan als voorbeeld mogen nemen?:crazy:

Ik heb echt wiskunde nodig om logisch te redeneren.

KULeest

Legacy Member
Gans de informatica steunt op de wiskunde. In middelaar zie je enkel maar een deel van "hogere wiskunde" maar in de informatica zijn ook andere takken van wiskunde zeer belangrijk zoals logica, lineaire algebra, numerieke wiskunde, ...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan