Archief - Wiskunde nuttig

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ChfZ | Hanky

Legacy Member
Al een chance da'k altijd al goe was in aftrekken en vermenigvuldigen eh!

Dan heeft wiskunde mij toch één goei ding bijgebracht ^^

grey-turtle

Legacy Member
Voor mis is wiskunde de basis (of moeder) van alle wetenschappen.
In de natuur komt er zelfs wiskunde voor. Vb de rij van fibonnacci en de zonnebloempitten. Bovendien is de fysica ontstaan door de natuur op een logische en wiskundige manier te verklaren.
Ook de economie is gebaseerd op wiskunde. Zelfs afgeleiden komen voor in de economie (met marginale kosten functies ofzo).

killgore

Legacy Member
den-kimi zei:
het grootste gedeelte van de wiskunde heeft weinig tot geen nut. maar hetgeen je wel gebruikt is dan weer zeer nuttig

Geef eens een wiskundig onderwerp dan onnuttig is en dus tot de algemene kennis behoort he, niet van die rare abstracte dingen waar 10 mensen in de wereld zich mee bezighouden.
sneax zei:
Iets waar geen wiskunde komt bij kijken: handgemaakt tapijten weven! Of ne kano maken volgens sommige eeuwenoude technieken, of ... er zijn genoeg stammen die in de jungle leven, of op ijsvlaktes of ... en waarvan bijna niemand iets van wiskunde kan en die maken allemaal gereedschap, hutten etc... en al die dingen werken goed én zonder wiskunde of vooraf analyseren!

Eigenlijk niet correct. Vele van de "technieken" die men daarvoor gebruikte (kano's bv. al) zijn er gekomen na proberen, inschatten, ..., maw: de werking van de natuur ontdekken. Dat is wat wiskunde eigenlijk ook is hoor (of hoe het ontstaan is alleszins). De natuur beschrijven. Dit specifieke subonderdeel is dan later natuurlijk teruggegaan naar natuurkunde & de fysische theorie terwijl wiskunde zelf steeds abstracter werd, maar de oorsprong ligt in het beschrijven van onze dagdagelijkse omgeving.

Daarnaast is hetgene men bouwde & maakte zonder aan engineering en dus wiskunde te doen al eeuwenlang niet zoveel vets meer. Zelfs ten tijde van de piramidebouw gebruikte men al wiskunde. Om nog maar te zwijgen over de Grieken, Romeinen, Arabieren. Hell, zelfs in de donkere tijden in de middeleeuwen gebruikte men wiskunde om burchten te bouwen (en nog meer om ze af te breken).

Natuurlijk allemaal een pak ruwer & closer-to-earth dan de nu afgelijnde wiskundige methoden, maar ik zou wat je zegt toch niet te snel aannemen :).

Vordesh

Legacy Member
killgore zei:
Geef eens een wiskundig onderwerp dan onnuttig is en dus tot de algemene kennis behoort he, niet van die rare abstracte dingen waar 10 mensen in de wereld zich mee bezighouden.

kheb in men heel leven nog nergens bewust matrices gebruikt
(k das iet simpel ma ge moest e voorbeeld hebben eh :))

ik veronderstel dus da ge op de persoon zelf bedoelt en ni globaal bekeken want ja vo sommige mensen zullen die matrices belangrijk zijn ma da is omda ze die dan effectief nodig hebben vo hun werk of dergelijke

ikzelf heb die nog nooit gebruikt buiten de uren wiskunde vroeger en ik zie het nog niet zo gauw van pas komen voor mij in de toekomst

en denk wel dat hem da bedoelde met bepaald delen die weinig tot geen nut hebben

aXl_

Legacy Member
Vordesh zei:
kheb in men heel leven nog nergens bewust matrices gebruikt
(k das iet simpel ma ge moest e voorbeeld hebben eh :))

ik veronderstel dus da ge op de persoon zelf bedoelt en ni globaal bekeken want ja vo sommige mensen zullen die matrices belangrijk zijn ma da is omda ze die dan effectief nodig hebben vo hun werk of dergelijke

ikzelf heb die nog nooit gebruikt buiten de uren wiskunde vroeger en ik zie het nog niet zo gauw van pas komen voor mij in de toekomst

en denk wel dat hem da bedoelde met bepaald delen die weinig tot geen nut hebben

toepassingen van matrices te vinden in oplossen van stelsels van vergelijkingen, systeemtheorie, codering en encryptie van gegevens enzovoort. :)

ma imo is het dom/zinloos om het te hebben over "nut van wiskunde voor een persoon". Vrij logisch dat een bakker dat niet moet kennen om zijn job uit te oefenen. Maar wiskunde is zo fundamenteel voor onderzoek en ontwikkeling die nodig is voor het fabriceren van zeer alledaagse gebruiksvoorwerpen,machines,gebouwen,... dat het gewoon lachwekkend is om iemand te horen verkondigen: "ma wiskunde is toch ni nuttig. Gaat nen bakker vierkantswortel 9 euro's vragen voor z'n brood?!"

Cycloon

Legacy Member
Vordesh zei:
kheb in men heel leven nog nergens bewust matrices gebruikt
(k das iet simpel ma ge moest e voorbeeld hebben eh :))

ik veronderstel dus da ge op de persoon zelf bedoelt en ni globaal bekeken want ja vo sommige mensen zullen die matrices belangrijk zijn ma da is omda ze die dan effectief nodig hebben vo hun werk of dergelijke

ikzelf heb die nog nooit gebruikt buiten de uren wiskunde vroeger en ik zie het nog niet zo gauw van pas komen voor mij in de toekomst

en denk wel dat hem da bedoelde met bepaald delen die weinig tot geen nut hebben

Matrices zijn slechts een 'vereenvoudigd concept' om zaken mee uit te rekenen. Het is gewoon een rekentechniek die het makkelijker maakt om zaken uit te gaan rekenen. Matrices is dan ook niet echt 'pur sang' wiskunde maar eerder een hulpmiddel.

killgore

Legacy Member
Vordesh zei:
kheb in men heel leven nog nergens bewust matrices gebruikt
(k das iet simpel ma ge moest e voorbeeld hebben eh :))

ik veronderstel dus da ge op de persoon zelf bedoelt en ni globaal bekeken want ja vo sommige mensen zullen die matrices belangrijk zijn ma da is omda ze die dan effectief nodig hebben vo hun werk of dergelijke

ikzelf heb die nog nooit gebruikt buiten de uren wiskunde vroeger en ik zie het nog niet zo gauw van pas komen voor mij in de toekomst

en denk wel dat hem da bedoelde met bepaald delen die weinig tot geen nut hebben

wel globaal bekeken, en echt als nuttig eh. Niet dat complexe getallen ergens nuttig zouden zijn voor 1 of ander guru, echt nuttig voor de maatschappij.

Algebra is 1 van de basiszaken van geavanceerde computeralgoritmen, zonder algebra geen google om nog maar te beginnen.

Daedie

Legacy Member
idd, kheb al regelmatig matrices toegepast in programma's dak geschreven heb.

belgianreaver

Legacy Member
yep alles is me wiskunde, zit in handel-informatica ma mocht bijna niet omdak 60% had voor wiskunde

Parnakra

Legacy Member
belgianreaver zei:
yep alles is me wiskunde, zit in handel-informatica ma mocht bijna niet omdak 60% had voor wiskunde
Nou, dit is wel hét bewijs bij uitstek dat wiskunde belangrijk is!

deathsythe

Legacy Member
pff en dan negeren die boodschappen, ik moest van het CLB handel volgen, dus wa doe ik humaniora... en nu heb ik eco wisk achter de rug, en nu ganek ind. ing. volgen... hoewel ek serieus mijn best moe doen om dat tot een goed einde te brengen^^

ng

Legacy Member
BuBbA zei:
Ik heb echt wiskunde nodig om logisch te redeneren.

Ja en neen.
Je kan het aan niemand aanleren, maar wiskunde kan uw "gevoel" ervoor wel versterken.

Tyfius

Legacy Member
Wiskunde is een hulpmiddel om logisch te leren redeneren.
Ik was nooit ne straffe in wiskunde, heb 3 jaar hogeschool informatica gedaan zonder wiskunde te krijgen en ik kan, al zeg ik het zelf, toch een aardig stukje programmeren.
Het spreekt voor zich dat ik mij niet direct aan high-end 3d algoritmen moet gaan wagen maar ik ben toch blij dat ik, zeker als game programmer, minstens de basis ken. Als desktop applicatie programmeur heb je misschien minder wiskundige algoritmes nodig.

Daarnaast heeft een bakker eigenlijk ook wiskunde nodig. Als je een taart bakt voor 6 of voor 8 personen moet alles wel in verhouding zijn :)

Matscovic

Legacy Member
Wiskunde wiskunde wiskunde, nu we zitten op een forum met gamers dus ik versta het wel dat de meeste hier alles met wiskunde zien :) Maar vergeet ook de sociale kant niet he;) Best dat jullie geen etische beslissingen nemen of we zouden hier nogal gevoelloze pure rationele beslissingen horen.

Nuja dit is mijn mening

zarathustra

Legacy Member
Matscovic zei:
Wiskunde wiskunde wiskunde, nu we zitten op een forum met gamers dus ik versta het wel dat de meeste hier alles met wiskunde zien :) Maar vergeet ook de sociale kant niet he;) Best dat jullie geen etische beslissingen nemen of we zouden hier nogal gevoelloze pure rationele beslissingen horen.

Nuja dit is mijn mening

het is anders wel meestal wanneer er emotie aan te pas komt dat de miserie begint :p

Anyway, uiteraard is wiskunde nuttig voor de ene al wat meer dan de andere.

Maar die vraag van 'waarom moeten wij dat weten' snap ik niet echt. Dat geldt toch uiteindelijk voor alles? Je kan a la limite alles voor u laten doen. Maar afhankelijk zijn resulteert in mensen die van u profiteren :p

viewer

Legacy Member
Het knapste aan wiskunde vind ik dat je zoveel technieken kan toepassen op zoveel verschillende dingen...

neem bv. afgeleiden, dat komt in zoveel sectors terug, of differentiaalvergelijkingen, matrices...

algemene "modellen" die je voor gruwelijk veel dingen perfect kan gebruiken.

FrostByte

Legacy Member
Hehe, ja er was zelfs ooit eens in de negentiende eeuw een wiskundige aan de universiteit van cambridge(of was het oxford... whatever) die er trots op was dat zijn werk geen enkel praktisch nut had. Blijkt een goeie eeuw later dat zijn werk van onschatbare waarde was voor computer-encryptie algoritmen.

willyke

Legacy Member
wij spreken de taal van mens, wiskunde is de taal van de natuur :)

alles (echt ALLES wat fysich is) wordt beschreven door een wiskundige stelling/vergelijking.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan