Archief - Wielertoeristen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dayofdead

Legacy Member
ashraa zei:
Politie doet alleen maar iets tegen de gemotoriseerde bestuurders, of eens een lichtje bij een fietser, en dat MOET veranderen. iedereen gelijk voor de wet. en de overtreders mogen van mij bij elk ongeval direct als schuldige aanzien worden (zoals bij 90% vd automobilisten zo is).

Gij rijdt overduidelijk niet/nooit met de fiets :)
De politie zal sneller een fietser tegenhouden die het linkse fietspad kiest ipv het rechtse dan een inbraak verijdelen. Ge wordt gvd overvallen en ze raden u aan om geen klacht in te dienen, omdat de personen in kwestie u dan kunnen opsporen. Maar rijdt is zonder handen (in de winter ist wel koud imo). Ge moogt rap is mee naar het bureau. Vergis u niet dus ;), ik heb daar ook al gezeten omdattek niet op het fietspad reed in een straat waar bijna geen auto's rijden (de flik deed dat trouwens ook niet :wtf: ).
Ik vind juist dat de flikken hun beter is zouden bezighouden met serieuse zaken ipv ne velo dat nie op het fietspad rijdt, want moest ge soms is zien hoe die erbij liggen...

Lord Kveldulv

Legacy Member
tb-303 zei:
YESSSsssssss 't is zondag, wielertoeristen gewaarschuwd, ben me mijn maat op de baan straks, dus ga maar al ver in de koeieweiden staan me ulder driewieler als ge nen pikzwarte saab met een doodshoofd op de motorkap ziet afkomen..... can you say "Deathproof" :D

Can you say "retarded"? :D

|) ][ |V| ][

Legacy Member
Ruitenwisser met azijn, ook goed tegen kalkvorming in de leidingen :cool:

De wielertoeristen hier antwoorden blijkbaar enkel maar op het fenomeen van naast de fietsbaan fietsende fietsers. Maar hoe verklaar je de idioten die ronde punten omgekeerd nemen, die zonder kijken uit zijstraatjes komen en dergelijke, gewoon om een sterke tijd te krijgen? Dit werd ook al aangehaald, maar onze wielervrienden antwoorden hier blijkbaar niet op. Natuurlijk zal het voorbeeld van de uitzondering wel weer worden aangehaald, maar dan rijden er toch verdomd veel uitzonderingen hoor.

Dayofdead

Legacy Member
Op dezelfde manier dat er chauffeurs zijn die geen richtingaanwijzers gebruiken, veel te traag rijden, dom afdraaien, zonder kijken op de baan schieten, dicht achter u komen aanhangen, irriterend luide muziek opzetten, het geluid van hun wagen naar irratie niveau tillen, door rode lichten rijden, ... Ook uitzonderingen misschien? In elk geval zijn er zo ook verdomd veel :)
Autochauffeurs zijn in feite niet veel beter imo

|) ][ |V| ][

Legacy Member
Autochauffeurs nemen geen rond punt omgekeerd en rijden meestal wel op hun eigen plaats in het verkeer :)

Lord Kveldulv

Legacy Member
Ge hebt gewoon overal idioten. Zo simpel ist. Als hier iemand wilt veralgemenen dan behoud ik mij het recht die persoon dom te noemen. Veralgemeent dan ook maar da alle chauffeurs te snel rijden, geen pinkers gebruiken, bumperkleven en rechts inhalen. Das al even belachelijk.

Ook wordt er nogal simpel omgesprongen met situaties. Alsof het allemaal zo gemakkelijk is. Als da zo is, waarom is één van die stoere mannen dan gene minister van mobiliteit die al lang het mobiliteitsprobleem opgelost heeft?

Kvind da hier eigenlijk gewoon amusant om te lezen. Want zolang ge nie beide kanten meegemaakt hebt kunt ge ook geen oordeel vellen terwijl sommigen denken alles te weten. ;)

Lord Kveldulv

Legacy Member
|) ][ |V| ][;9281660 zei:
Autochauffeurs nemen geen rond punt omgekeerd en rijden meestal wel op hun eigen plaats in het verkeer :)

Vwala das wa'k bedoel. Das een situatie da'k zelf nog nooit gedaan heb, en zover ik mij kan herinneren ook nog nooit zien doen heb. Ik bol 1000km de week met de auto en een paar duizend per jaar met de fiets dus ik kom wel es buiten af en toe.
Als ge het nodig vindt om zo'n dingen te blijven aanhalen als argument dan moet ge da maar blijven doen.

|) ][ |V| ][

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Ge hebt gewoon overal idioten. Zo simpel ist. Als hier iemand wilt veralgemenen dan behoud ik mij het recht die persoon dom te noemen. Veralgemeent dan ook maar da alle chauffeurs te snel rijden, geen pinkers gebruiken, bumperkleven en rechts inhalen. Das al even belachelijk.

Ook wordt er nogal simpel omgesprongen met situaties. Alsof het allemaal zo gemakkelijk is. Als da zo is, waarom is één van die stoere mannen dan gene minister van mobiliteit die al lang het mobiliteitsprobleem opgelost heeft?

Kvind da hier eigenlijk gewoon amusant om te lezen. Want zolang ge nie beide kanten meegemaakt hebt kunt ge ook geen oordeel vellen terwijl sommigen denken alles te weten. ;)

:lol: Goed zo jongen :niceone:
Dan komt ge af dat wij geen argumenten hebben of er maar 1 hebben, maar als ge zo begint in een discussie heb ik toch wel mijn bedenkingen bij u hoor.

Lord Kveldulv

Legacy Member
|) ][ |V| ][;9281692 zei:
:lol: Goed zo jongen :niceone:
Dan komt ge af dat wij geen argumenten hebben of er maar 1 hebben, maar als ge zo begint in een discussie heb ik toch wel mijn bedenkingen bij u hoor.

Het is een mening, nie op u persoonlijk bedoeld. Als ik bepaalde veralgemeningen en uitspraken als dom bestempel, als standpunt als fietser, dan hebt ge uw bedenkingen. Maar als een chauffeur hier waarschuwingen als 'can you say deathproof' komt posten dan wordt er niks van gezegd? Ja, nice one.
Kvind trouwens ook nie dak moet gaan tegen argumenteren aangezien ik mezelf nie schuldig maak aan zo'n dingen. Als er idioten op ne fiets rondrijden die denken da ze Tom Boonen zijn dan is da voor mij een even grote frustratie als voor u. Maar ik kom die heel zelden tegen eerlijk gezegd. En dan is het zeker mijn taak niet die te gaan verdedigen. Net zo min als dat gij een chauffeur moet gaan verdedigen die geen voorrang van rechts kent en een fietser bijna omver rijdt. Maar ik kom hier dan niet klagen van oh jeetje, het zijn allemaal zotte max'en op de baan. Auto's zijn evil! De volgende da'k tegenkom ga ik eens een ferm kras op z'n flank zetten!
Right...

|) ][ |V| ][

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Het is een mening, nie op u persoonlijk bedoeld. Als ik bepaalde veralgemeningen en uitspraken als dom bestempel, als standpunt als fietser, dan hebt ge uw bedenkingen. Maar als een chauffeur hier waarschuwingen als 'can you say deathproof' komt posten dan wordt er niks van gezegd? Ja, nice one.
Hier geef ik je wel gelijk.

Lord Kveldulv zei:
Kvind trouwens ook nie dak moet gaan tegen argumenteren aangezien ik mezelf nie schuldig maak aan zo'n dingen. Als er idioten op ne fiets rondrijden die denken da ze Tom Boonen zijn dan is da voor mij een even grote frustratie als voor u. Maar ik kom die heel zelden tegen eerlijk gezegd. En dan is het zeker mijn taak niet die te gaan verdedigen. Net zo min als dat gij een chauffeur moet gaan verdedigen die geen voorrang van rechts kent en een fietser bijna omver rijdt. Maar ik kom hier dan niet klagen van oh jeetje, het zijn allemaal zotte max'en op de baan. Auto's zijn evil! De volgende da'k tegenkom ga ik eens een ferm kras op z'n flank zetten!
Right...
Hier ook eigenlijk, maar die Tom Boonen wannabe's rijden hier jammergenoeg wel vaak rond :(, als ze hun manieren gebruiken, zoals jij blijkbaar wel doet, ga ik ook geen kritiek erop leveren, maar zoals ik al zei rijden er hier jammergenoeg veel idioten.

Destroyer

Legacy Member
standpunt van een fietser is niet hetzelfde als dat van een automobilist, je voelt de situatie zowiezo anders aan,
voor een auto rijdt je als groep fietsers in de weg, als fietser heb je het gevoel dat er ene in u gat hangt die geen 2 seconden kan wachten om u voorbij te vlammen...

ivm dat op fietspad rijden met u koersfiets: met de toestand van vele fietspaden kan je gewoon niet anders, of je staat elke 5 minuten iemand zen band te vervangen.

en voor de rest is alles al gezegd denk ik, veralgemenen is nooit echt slim,
tis hetzelfde zeggen als bvb 'alle allochtonen zijn crapul.'

whacker

Legacy Member
Met de auto ben ik inderdaad nog maar 1 maal gestopt geweest door de politie (en ik rij al 7 jaar). Dit omdat ik een redelijk debiel manoever aan't doen was (een bocht afsnijden over de verkeerde kant van de rijbaan).
Toen ik bij de post werkte als jobstudent hebben ze mij in één maand tijd DRIE KEER tegengehouden met de fiets omdat het zogezegd nog donker was (rond 5u 's ochtends) en mijn licht niet aan stond.

ComputerVISTA

Legacy Member
whacker zei:
Met de auto ben ik inderdaad nog maar 1 maal gestopt geweest door de politie (en ik rij al 7 jaar). Dit omdat ik een redelijk debiel manoever aan't doen was (een bocht afsnijden over de verkeerde kant van de rijbaan).
Toen ik bij de post werkte als jobstudent hebben ze mij in één maand tijd DRIE KEER tegengehouden met de fiets omdat het zogezegd nog donker was (rond 5u 's ochtends) en mijn licht niet aan stond.

En met goeie reden dat ze u 3 keer tegen hielden!

|) ][ |V| ][

Legacy Member
whacker zei:
Met de auto ben ik inderdaad nog maar 1 maal gestopt geweest door de politie (en ik rij al 7 jaar). Dit omdat ik een redelijk debiel manoever aan't doen was (een bocht afsnijden over de verkeerde kant van de rijbaan).
Toen ik bij de post werkte als jobstudent hebben ze mij in één maand tijd DRIE KEER tegengehouden met de fiets omdat het zogezegd nog donker was (rond 5u 's ochtends) en mijn licht niet aan stond.

Dat "zogezegd" donker is idd wel gevaarlijk hoor, jij als fietser ziet idd goed genoeg, maar als het begint schemeren of nog schemert (op dat uur) zie je echt de fietsers veel moeilijker, toen ik met mijn fiets ging werken vroeger zette ik ook nooit een licht op als het schemerde, tot ik met de auto reed en zag hoe moeilijk je dan nog te zien bent.

Suphafly

Legacy Member
dan nog nen auto die zich aan de snelheid houd en die fietser niet in het midden van de baan rijd is da nog altijd veilig genoeg imo.
wielertoeristen die gene bel hebben dan liggen roepen daar zouk het schijt van krijgen.
nuja sinds ik mijn hoofdtelefoon opfiets hoor ik het toch niet.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Destroyer zei:
standpunt van een fietser is niet hetzelfde als dat van een automobilist, je voelt de situatie zowiezo anders aan,
voor een auto rijdt je als groep fietsers in de weg, als fietser heb je het gevoel dat er ene in u gat hangt die geen 2 seconden kan wachten om u voorbij te vlammen...

Das wa'k al de hele tijd zei he. Ik rij 1000km per week met de auto. Er zullen er hier ongetwijfeld zijn die meer doen, maar de meesten doe da misschien nog nie per maand. Sinds dat ik met de auto rij is mijn gedrag als fietser ook veranderd, ge ziet dingen anders. Bijv da rijden int donker zonder licht. En omgekeerd ook. Sommige mensen die nooit met de fiets rijden kunnen een fietser niet inschatten en gaan zich dan maar ergeren. Niet altijd onterecht maar soms ook door onwetendheid. Kzal een voorbeeldje geven. Wat denkt ge als ge ne wielertoerist op de hoek van de straat int midden van de weg ziet staan? Veel mensen gaan zich daar aan ergeren omdat die zogezegd het verkeer op houdt en nie aan de kant staat waar hij hoort en gewoon arrogant is. Bekijk het eens vanuit het standpunt van de fietser. De eerste keer dat ge daar staat staat ge uiterst rechts, lijkt logisch. Maar dan komt er ne auto naast u staan die rechts afdraait en uw voorste wiel mee pakt. 2de keer staat ge daar terug, en dan valt ge ook nog. 3de keer komt er nie want dan zet ge u int midden zodat er gene auto meer naast u kan komen staan. Kwestie van uzelf te beschermen, maar dan wordt ge wel vies bezien.

Suphafly zei:
dan nog nen auto die zich aan de snelheid houd en die fietser niet in het midden van de baan rijd is da nog altijd veilig genoeg imo.
wielertoeristen die gene bel hebben dan liggen roepen daar zouk het schijt van krijgen.
nuja sinds ik mijn hoofdtelefoon opfiets hoor ik het toch niet.

Ik heb een bel en gebruik die ook, maar veel mensen horen da gewoon nie. Vooral de oudere generatie (ze horen die toonhoogtes niemeer of zo?), en dan fluit ik op mijn vingers wa veel luider gaat. Maar dan roepen ze u vanal achterna. Of ge hebt van die mensen die zich dan volledig in paniek zelfs links aan de kant gaan zetten. Da verwacht ik ook helemaal nie he. Das ook voor mij gevaarlijk. Ik kan gerust wachten tot ze wa plaats gemaakt hebben, geen enkel probleem. Maar da zijn dan net die mensen die ook nog es komen klagen da de wielertoeristen denken dat de weg van hen is terwijl ze het zichzelf aan doen. En sommigen gaan gewoon niet aan de kant ook al weten ze dat ge er aan komt. Dan roep ik ook wel es 'hey!' ma dan zijn het wel zij die het probleem zijn.

Ben net 40km gaan fietsen. Mijn frustraties van de dag:
Nog gene km ver, 35-40km/h in een afdaling. Komt daar opeens ne auto uit een zijstraat geschoten. Negeerde het stopbord maar stopte toch halverwege het rijvak. De auto voor mij moest ne noodstop maken en ook nog uitwijken en dan mocht em heel content zijn dat em gene tegenliggen had. Ik kom daar vlak achter. Net als ik er voorbij rij gaat dien andere auto in een schokske vooruit. Precies of em zo wou testen of ik nie ging stoppen om hem voor te laten. Was in ieder geval schrikken.
100m verder, in de bocht, komt em mij voorbij. Ik reed uiterst rechts, op ne geschilderde fiets suggestiestrook btw. Voor ne keer reden ze nie rakelings langs mij af, integendeel. Em liet zowaar 2m ertussen. Zijne tegenligger was daar minder content mee. Dien mens moest alles toesmijten en zich op het voetpad gooien.
500m verder draai ik een fietspad op. Zo ne betonnen weg da door de velden gaat afgezet met betonnen palen dat er geen auto's op kunnen. Komen daar wa ouder mensen uit de ander richting, en ja het was weer van da. Da vrouwmens die op kop reed was weer aant zwalpen en totaal nie aant opletten zoda'k er wéér bijna frontaal op plakte. Waren da wielertoeristen geweest dan moogt ge er zeker van zijn dat dien eerste u gezien heeft en teken doet naar de rest die zich dan ook opzij houden. Gewoon mensen die dan achterop komen vinden het soms dan nog es nodig om uit te wijken om te zien wie of wa er juist aan komt. Ik heb er zo al geraakt die gewoon nie beter wisten. Das mijn ervaring daarmee.
Ik rij dus het liefst op gebetonneerde veldwegskes. Hier liggen daar heel netwerken van. Ge kunt van hieruit tot Namen en zelfs Maastricht geraken met hooguit 5-10km openbare weg te doen. Maar nie al die wegskes zijn afgesloten omdat de boeren aan hun velden moeten kunnen. Ik reed daarstraks al km's op zo ne weg, gene levende ziel te zien. Opeens koppel auto's uit de tegengestelde richting. Getunede bakske die tegen zeker meer dan 70 afgevlogen kwamen. Den eerste vertraagde niks. Is onverantwoord om tegen zo'n snelheid op cm's van ne fietser te passeren op ne weg die nauwelijks breder is dan hunne auto. Ne weg waar ze nb nie eens mogen komen! Dien 2de was aant bumperkleven bij den andere en had mij veel te laat gezien. Opt laatste moment kon em nog uitwijken. Kheb het nie gezien ma ik denk wel dat em blij mag zijn dat daar ne graskant is op hetzelfde niveau als de weg en geen diepe sporen van de traktoren lijk op veel plaatsen. Tot zover mijn frustraties van de dag. En ik denk niet dat het onterecht is om te zeggen dat ik er wéér kort bij ben geweest. Er zijn dagen dat ik niks tegen kom. Maar er zijn er ook veel anderen.
Ik heb al 3 zwaar accienten gehad met de fiets. Geen enkele keer zelf in fout. Als ge langs achter of langs opzij geschept wordt door ne auto die nie oplette of voor wie een stop bord niks betekent dan denk ik dat ge als fietser ook wel eens uw frustratie moogt uiten. Het aantal keren dat ik, zonder zware gevolgen, geraakt ben geweest door ne onvoorzichtige auto kan ik al lang niemeer tellen. En de keren da'k het zelf heb kunnen ontwijken omda'k het zag aankomen ga ik zelfs nie aan beginnen. Ge leert daar mee leven in zekere zin. U opsluiten heeft ook geen zin. Dan moet ge ook niemeer met de auto rijden.

whacker

Legacy Member
|) ][ |V| ][;9282166 zei:
Dat "zogezegd" donker is idd wel gevaarlijk hoor, jij als fietser ziet idd goed genoeg, maar als het begint schemeren of nog schemert (op dat uur) zie je echt de fietsers veel moeilijker, toen ik met mijn fiets ging werken vroeger zette ik ook nooit een licht op als het schemerde, tot ik met de auto reed en zag hoe moeilijk je dan nog te zien bent.
't Was wel al vrij licht hoor, de straatverlichting was al uit en al (en deze keer wel op tijd).

tb-303

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Can you say "retarded"? :D
Neem dus aan dat jij "deathproof" dus niet gezien hebt?
Zou je weten dat ik beetje sarcastisch ben en dan zou je zo geen veel te moeillijke woorden moeten gebruiken met je mentaal licht vermogen...

Yngwie

Legacy Member
Deze topic stinkt nogal naar de veralgemening, langs twee kanten eigenlijk.

De hier klagende autorijders passeren op een gemiddeld autotochtje 15-20 fietsers op het fietspad en 1 fietser die zich op de rijbaan waagt. En welke onthouden ze ? right, die ene uitzondering die natuurlijk volkomen representatief is voor fietsend Vlaanderen.

In elke groep zijn er uitzonderingen, en juist omdat ze anders doen/zijn dan de anderen vallen ze meer op. Ikzelf zal na een fietstochtje ook eerder die éne automobilist onthouden die me ver omver reed dan de 15 andere automobilisten die uit vrije wil vertraagden en met hun lichten knipperden om mij te laten oversteken.

Zelf leg ik zo'n 10-15duizend fietskm af per jaar en rij lang genoeg met de wagen om een degelijk beeld te hebben op het verkeer.

Zelf ben ik ook waarschijnlijk geen heilige in het verkeer maar als je ziet in welke toestand vele fietspaden er tegenwoordig bijliggen vind ik het volledig normaal dat een wielertoerist/renner zich tot de rijbaan wendt ipv een valpartij of materiaalpech te riskeren op het fietspad.

Als je als automobilist op de weg een hoop glas of een zeer diepe put ziet liggen op je rijvak rij je toch ook even op het andere rijvak, fietspad of berm.

Als ik trouwens even op de rijbaan rijd, blijf ik steeds zoveel mogelijk rechts houden en als ik echt merk dat er teveel verkeer passeert langs twee kanten rij ik even terug het fietspad op tot het ergste door is. Maar als er dan eens een automobilist achter mij komt claxoneren terwijl hij meer dan anderhalf rijvak plaats heeft om te passeren dan hoeft het voor mij ook nimeer en ga ik mooi in het midden van de rijbaan rijden en op zo'n momenten blijven mijn drinkbussen ook meestal niet in men houders zitten.

Anderzijds knik ik, of maak ik een vriendelijk handgebaar naar elke autobestuurder die me zonder mopperen passeert of even met zen lichten knippert om mij over te laten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan