Destroyer zei:
standpunt van een fietser is niet hetzelfde als dat van een automobilist, je voelt de situatie zowiezo anders aan,
voor een auto rijdt je als groep fietsers in de weg, als fietser heb je het gevoel dat er ene in u gat hangt die geen 2 seconden kan wachten om u voorbij te vlammen...
Das wa'k al de hele tijd zei he. Ik rij 1000km per week met de auto. Er zullen er hier ongetwijfeld zijn die meer doen, maar de meesten doe da misschien nog nie per maand. Sinds dat ik met de auto rij is mijn gedrag als fietser ook veranderd, ge ziet dingen anders. Bijv da rijden int donker zonder licht. En omgekeerd ook. Sommige mensen die nooit met de fiets rijden kunnen een fietser niet inschatten en gaan zich dan maar ergeren. Niet altijd onterecht maar soms ook door onwetendheid. Kzal een voorbeeldje geven. Wat denkt ge als ge ne wielertoerist op de hoek van de straat int midden van de weg ziet staan? Veel mensen gaan zich daar aan ergeren omdat die zogezegd het verkeer op houdt en nie aan de kant staat waar hij hoort en gewoon arrogant is. Bekijk het eens vanuit het standpunt van de fietser. De eerste keer dat ge daar staat staat ge uiterst rechts, lijkt logisch. Maar dan komt er ne auto naast u staan die rechts afdraait en uw voorste wiel mee pakt. 2de keer staat ge daar terug, en dan valt ge ook nog. 3de keer komt er nie want dan zet ge u int midden zodat er gene auto meer naast u kan komen staan. Kwestie van uzelf te beschermen, maar dan wordt ge wel vies bezien.
Suphafly zei:
dan nog nen auto die zich aan de snelheid houd en die fietser niet in het midden van de baan rijd is da nog altijd veilig genoeg imo.
wielertoeristen die gene bel hebben dan liggen roepen daar zouk het schijt van krijgen.
nuja sinds ik mijn hoofdtelefoon opfiets hoor ik het toch niet.
Ik heb een bel en gebruik die ook, maar veel mensen horen da gewoon nie. Vooral de oudere generatie (ze horen die toonhoogtes niemeer of zo?), en dan fluit ik op mijn vingers wa veel luider gaat. Maar dan roepen ze u vanal achterna. Of ge hebt van die mensen die zich dan volledig in paniek zelfs links aan de kant gaan zetten. Da verwacht ik ook helemaal nie he. Das ook voor mij gevaarlijk. Ik kan gerust wachten tot ze wa plaats gemaakt hebben, geen enkel probleem. Maar da zijn dan net die mensen die ook nog es komen klagen da de wielertoeristen denken dat de weg van hen is terwijl ze het zichzelf aan doen. En sommigen gaan gewoon niet aan de kant ook al weten ze dat ge er aan komt. Dan roep ik ook wel es 'hey!' ma dan zijn het wel zij die het probleem zijn.
Ben net 40km gaan fietsen. Mijn frustraties van de dag:
Nog gene km ver, 35-40km/h in een afdaling. Komt daar opeens ne auto uit een zijstraat geschoten. Negeerde het stopbord maar stopte toch halverwege het rijvak. De auto voor mij moest ne noodstop maken en ook nog uitwijken en dan mocht em heel content zijn dat em gene tegenliggen had. Ik kom daar vlak achter. Net als ik er voorbij rij gaat dien andere auto in een schokske vooruit. Precies of em zo wou testen of ik nie ging stoppen om hem voor te laten. Was in ieder geval schrikken.
100m verder, in de bocht, komt em mij voorbij. Ik reed uiterst rechts, op ne geschilderde fiets suggestiestrook btw. Voor ne keer reden ze nie rakelings langs mij af, integendeel. Em liet zowaar 2m ertussen. Zijne tegenligger was daar minder content mee. Dien mens moest alles toesmijten en zich op het voetpad gooien.
500m verder draai ik een fietspad op. Zo ne betonnen weg da door de velden gaat afgezet met betonnen palen dat er geen auto's op kunnen. Komen daar wa ouder mensen uit de ander richting, en ja het was weer van da. Da vrouwmens die op kop reed was weer aant zwalpen en totaal nie aant opletten zoda'k er wéér bijna frontaal op plakte. Waren da wielertoeristen geweest dan moogt ge er zeker van zijn dat dien eerste u gezien heeft en teken doet naar de rest die zich dan ook opzij houden. Gewoon mensen die dan achterop komen vinden het soms dan nog es nodig om uit te wijken om te zien wie of wa er juist aan komt. Ik heb er zo al geraakt die gewoon nie beter wisten. Das mijn ervaring daarmee.
Ik rij dus het liefst op gebetonneerde veldwegskes. Hier liggen daar heel netwerken van. Ge kunt van hieruit tot Namen en zelfs Maastricht geraken met hooguit 5-10km openbare weg te doen. Maar nie al die wegskes zijn afgesloten omdat de boeren aan hun velden moeten kunnen. Ik reed daarstraks al km's op zo ne weg, gene levende ziel te zien. Opeens koppel auto's uit de tegengestelde richting. Getunede bakske die tegen zeker meer dan 70 afgevlogen kwamen. Den eerste vertraagde niks. Is onverantwoord om tegen zo'n snelheid op cm's van ne fietser te passeren op ne weg die nauwelijks breder is dan hunne auto. Ne weg waar ze nb nie eens mogen komen! Dien 2de was aant bumperkleven bij den andere en had mij veel te laat gezien. Opt laatste moment kon em nog uitwijken. Kheb het nie gezien ma ik denk wel dat em blij mag zijn dat daar ne graskant is op hetzelfde niveau als de weg en geen diepe sporen van de traktoren lijk op veel plaatsen. Tot zover mijn frustraties van de dag. En ik denk niet dat het onterecht is om te zeggen dat ik er wéér kort bij ben geweest. Er zijn dagen dat ik niks tegen kom. Maar er zijn er ook veel anderen.
Ik heb al 3 zwaar accienten gehad met de fiets. Geen enkele keer zelf in fout. Als ge langs achter of langs opzij geschept wordt door ne auto die nie oplette of voor wie een stop bord niks betekent dan denk ik dat ge als fietser ook wel eens uw frustratie moogt uiten. Het aantal keren dat ik, zonder zware gevolgen, geraakt ben geweest door ne onvoorzichtige auto kan ik al lang niemeer tellen. En de keren da'k het zelf heb kunnen ontwijken omda'k het zag aankomen ga ik zelfs nie aan beginnen. Ge leert daar mee leven in zekere zin. U opsluiten heeft ook geen zin. Dan moet ge ook niemeer met de auto rijden.